Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Fedor schreef:
ma 17 mei, 2021 08:51
Van één keer vliegen naar Rome kan de gemiddelde NL-auto 2 maanden rijden voor dezelfde CO2-uitstoot. Laat staan vergeleken met een vlucht naar bijv. Sydney.
Dat klopt niet helemaal.
De meeste auto's rijden met één persoon rond. Een vliegtuig heeft een gemiddelde bezettingsgraad van 80%. Per persoon/km is het verschil helemaal niet zo groot als jij doet voorkomen.
Probeer maar eens met een auto naar Sydney te rijden, en reken eens uit hoe groot de 'footprint' is die je achterlaat.

Het hele draadje komt me wat hypocriet over. Vliegen moet zeker minder, maar autorijden absoluut óók, en we willen ook van die walmende en stinkende dieselbussen af, en treinen rijden op elektriciteit uit bruin- en steenkool. Oók niet lekker.

Dus er is maar één goede optie: van en naar huis fietsen.

Oh ja, en fiets dan ook niet langs een outdoor-shop, want wat daar voor 'n kunststoffen rommel ligt (tenten, slaapzakken, jassen, etc), daar kun je beter ook maar van weg blijven.

Succes ermee, mensen.
Flix schreef:
ma 17 mei, 2021 12:19
Het hele draadje komt me wat hypocriet over.
Het is gemakkelijk een mening over een ander te hebben, zelfreflectie is een stuk lastiger zeker als dat mogelijk ingrijpende consequenties gaat hebben. Dus alle respect daarvoor.

Een spagaat lijkt me een passender beschrijving dan hypocriet. Iedereen moet er zijn weg in vinden, en het is juist mooi om te zien dat veel mensen daar ook voor zichzelf mee bezig zijn. Sterker nog, dat juist hier binnen een club waar reizen de essentiële kern van de hobby is de discussie in alle eerlijkheid wordt gevoerd.
Flix schreef:
ma 17 mei, 2021 12:19
De meeste auto's rijden met één persoon rond. Een vliegtuig heeft een gemiddelde bezettingsgraad van 80%. Per persoon/km is het verschil helemaal niet zo groot als jij doet voorkomen.
Probeer maar eens met een auto naar Sydney te rijden, en reken eens uit hoe groot de 'footprint' is die je achterlaat.
Dat klopt maar waar ik op doel is "de mogelijkheid maakt het gebruik". Met de auto gaan mensen niet snel heel verre bestemmingen bezoeken, met het vliegtuig (die waarschijnlijk nog goedkoper is ook nog) wel omdat die nu eenmaal de mogelijkheid biedt.
Tip. Europa moet werken aan klimaatafspraken die afgesproken zijn met klimaatakkoord Parijs.
Gemeenten zijn hiermee al aan de slag gegaan.
Wat doe je zelf als ingezetene of leun je achterover en kijkt dit allemaal aan.
Ik zit in een woonwijk waar buurtgenoten met allerlei initiatieven komen.

Wil jij een windturbine in de straat hebben?
Voor wie toch al in een drukkere straat woont met achtergrondverkeer misschien minder bezwaarlijk dan wie in een rustige wijk woont? Wie stelt zich deze vraag? En wat doe je zelf om je energiebehoefte een andere wending te geven.
Het is makkelijk om alles bij de buren neer te leggen, als die maar eerst iets doen.

De gemeente kan niet alles doen. Jij kan niet alles in je eentje doen :P
Samen maken we het verschil.
Grandonneur schreef:
ma 17 mei, 2021 12:34
Het is gemakkelijk een mening over een ander te hebben, zelfreflectie is een stuk lastiger zeker als dat mogelijk ingrijpende consequenties gaat hebben. Dus alle respect daarvoor.
Een spagaat lijkt me een passender beschrijving dan hypocriet.
joukon schreef:
ma 17 mei, 2021 21:14
Het is makkelijk om alles bij de buren neer te leggen, als die maar eerst iets doen.
Samen maken we het verschil.
Onnodig om te schrijven dat ik het met jullie eens ben.

Wat ik veel zie en lees is dat mensen alles bij de ander neerleggen nog voor dat ze zelf voorstellen doen om - al is het maar met kleine stapjes - bij te dragen aan de oplossing van de milieuproblemen.

Ik probeer minder te reizen, vliegen is sowieso de komende tijd uitgesloten, niet alleen wegens corona maar ook omdat ik mij serieus afvraag of ik dat nog moet willen.
Als ik kijk hoe blij ik ben dat het vliegverkeer met 80% is afgenomen, moet ik dan zelf weer een vlucht boeken?

Wat gelukkig voorlopig niet verandert is dat ik er ieder jaar 3 weken op uit trek met de fiets.
Flix schreef:
ma 17 mei, 2021 12:19

Het hele draadje komt me wat hypocriet over.
Ook een manier om niet te hoeven veranderen.
Tuurlijk gast, jij begrijpt het helemaal.
Flix schreef:
di 18 mei, 2021 20:21
Tuurlijk gast, jij begrijpt het helemaal.
Waar slaat dit op?
Moderator in de zaal aanwezig?
Sowieso kunnen we wel stoppen met dit draadje, volgens mij is alles al gezegd en zijn we nu bij het azijnpissen aangekomen.
Bert van Sprang schreef:
wo 19 mei, 2021 09:08
Sowieso kunnen we wel stoppen met dit draadje, volgens mij is alles al gezegd en zijn we nu bij het azijnpissen aangekomen.
Nou, we kunnen het een stapje hoger tillen. Eigenlijk komt de discussie neer op de vraag: in hoeverre mag je anderen aanspreken op hun gedrag? Het is duidelijk dat dit meestal wordt geaccepteerd als het om iets gaat waar je direct zelf last van hebt, maar bij milieuvraagstukken ligt dat ingewikkelder. Evident is dat we allemaal last gaan krijgen van klimaatverandering, onze kinderen en kleinkinderen nog veel meer. Persoonlijk vind ik dat vliegen voor vakantie gewoon echt niet meer kan, gezien de enorme omvang van het klimaatprobleem en de snelheid waarmee die aangepakt moet worden. En natuurlijk heeft iedereen zelf ook blinde vlekken. Ik zie het, als iemand mij aanspreekt op een blinden vlek, niet als een aanval, maar als een kans om mijn gedrag te verbeteren. Helaas ziet niet iedereen dit zo.
Ik vind ook dat vliegen op korte afstanden voor mezelf niet meer kan. Met de nadruk op voor mezelf. Een ander zal vinden dat vlees eten niet meer kan. Of een dieselauto rijden. Of grijze stroom gebruiken. Of een houtkachel stoken. Of een huis met gas verwarmen...

Evident dat we iets moeten veranderen. En daarin maak ik keuzes, zoals anderen dat ook doen. Dat dat niet dezelfde keuzes zijn, dat is een gegeven. Een ander daarop aanspreken op een forum over (wereld)fietsen lijkt me niet productief. Zonder waardeoordeel aangeven waarom je zelf een bepaalde keuze wel of niet maakt, is misschien voor anderen wel informatief.
Ligsporter schreef:
wo 19 mei, 2021 09:31
Bert van Sprang schreef:
wo 19 mei, 2021 09:08
Sowieso kunnen we wel stoppen met dit draadje, volgens mij is alles al gezegd en zijn we nu bij het azijnpissen aangekomen.
Eigenlijk komt de discussie neer op de vraag: in hoeverre mag je anderen aanspreken op hun gedrag? Het is duidelijk dat dit meestal wordt geaccepteerd als het om iets gaat waar je direct zelf last van hebt, maar bij milieuvraagstukken ligt dat ingewikkelder. En natuurlijk heeft iedereen zelf ook blinde vlekken.. Helaas ziet niet iedereen dit zo.
Dat zeg je 'goed'.
Gisteren nam ik deel aan de atlaswerkconferentie voor de leefomgeving met meer dan 200 deelnemers. Nederland is een klein verstedelijkt land. Op elke vierkante meter die in gebruik is staan meerdere partijen klaar om hiervan gebruik te willen maken; woningbouw, landbouw, natuur, recreatie, vliegen, verkeer, industrie, windturbines enz.
Hoog op de lijst van ervaren overlast staat geluidshinder en stankoverlast.
Nu zou je nog een "nulmeting" kunnen doen voordat Vliegveld Lelystad eind dit jaar open gaat. Dan kan je later het verschil vaststellen van voor opening en erna. Meting tijdens corona maatregels en erna. Van avondklok op stiltegebieden.
Zelfde geldt voor die andere nationale luchthavens zoals Schiphol, Eindhoven Airport, de militaire luchthavens enz.
Meten = weten.
Welk handelingsperspectief geven wij onze kinderen en kleinkinderen mee voor hun toekomst?
Bijvoorbeeld bij stank. Of geluidshinder bij vliegverkeer.
Op de atlas voor de leefomgeving kun je nu al bij een toekomstige vestiging van je woning de "ideale" woonplek zoeken met behulp van talrijke algoritmes en beschikbaarheid van data https://www.atlasleefomgeving.nl/check-je-plek
Is de MEES-app in ontwikkeling en kan je een "gezonde fietsroute" opzoeken in een app met behulp van open streetmap data.
Bijvoorbeeld een route die verkoeling biedt bij hittestress. Daar wordt ook in versteende steden op ingezet om door vergroening een bijdrage te leveren aan vasthouden van regenwater, bomen planten/parken aanleggen, enzovoorts.
Dordrecht is een voorbeeld waar een stadspark voor circa 100 miljoen euro wordt aangelegd maar waarvan berekend is dat de opbrengst 100 tot 103 miljoen euro zal bedragen. Dus dat project verdient zichzelf terug mits die berekeningen kloppen uiteraard 8)
Dit is nog slechts het begin. Er wordt hard gewerkt aan de omgevingswet waarin je ook als burger mee te maken gaat krijgen.

O ja, ik heb een groot aantal tegels verwijderd uit mijn voortuin die door de vorige bewoner waren neergelegd. En veel groenblijvende struiken en klimopplanten geplant, voedingsrijk voor vlinders, bijen en vogels. Ik woon midden in de stad. Het is mooi om een klein groen stukje toe te voegen. Uit de reacties van voorbijgangers merk ik dat het gewaardeerd wordt.
Als ik rommel zie liggen op straat raap ik het geregeld op, bij voorkeur als er jongeren in de buurt staan die het kunnen zien.
Niets zeggen, niet op of om kijken, gewoon doen.
Hopelijk zet het aan tot nadenken.
Polling schreef:
wo 19 mei, 2021 11:14
Ik vind ook dat vliegen op korte afstanden voor mezelf niet meer kan. Met de nadruk op voor mezelf. Een ander zal vinden dat vlees eten niet meer kan. Of een dieselauto rijden. Of grijze stroom gebruiken. Of een houtkachel stoken. Of een huis met gas verwarmen...

Evident dat we iets moeten veranderen. En daarin maak ik keuzes, zoals anderen dat ook doen. Dat dat niet dezelfde keuzes zijn, dat is een gegeven. Een ander daarop aanspreken op een forum over (wereld)fietsen lijkt me niet productief. Zonder waardeoordeel aangeven waarom je zelf een bepaalde keuze wel of niet maakt, is misschien voor anderen wel informatief.
Helaas hebben we de luxe niet meer om te shoppen in mogelijke maatregelen. Willen we de klimaatcrisis tackelen, dan is het niet óf óf, maar en en.

En wat is productief? Door discussies op een forum kan het prima zijn dat de bewustwording bij een enkeling wordt vergroot. Dat vind ik dan al winst.

Verder verbaas ik me er altijd over dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen als je hun aanspreekt op hun keuzes. Als je andere keuzes maakt zie ik je niet als "minder" of minderwaardig mens. Het komt wel vaak voor dat mensen hun identiteit ophangen aan hun keuzes en dan kan vraagtekens bij die keuzes voelen als aanval op de persoon.
Poppink schreef:
wo 19 mei, 2021 12:33
Als ik rommel zie liggen op straat raap ik het geregeld op, bij voorkeur als er jongeren in de buurt staan die het kunnen zien.
Niets zeggen, niet op of om kijken, gewoon doen.
Hopelijk zet het aan tot nadenken.
Haha, herkenbaar: dat doe ik ook vaak, heel vaak zelfs.
Met dezelfde hoop als jij, maar ik vrees dat de meeste jongeren mij, ons, zien als een 'ouwe zonderling', en dan weer snel doorgaan op hun smartphone. Zelf mijn kinderen vinden het maar raar gedrag van mij.

Als ik het wat algemener bekijk, verbaast het me trouwens sowieso dat de jeugd zich weinig bewust lijkt, of interesse toont, voor het aanrollende monster van de klimaatverandering. En dat stemt me niet vrolijk.
Flix schreef:
wo 19 mei, 2021 15:42
...
Als ik het wat algemener bekijk, verbaast het me trouwens sowieso dat de jeugd zich weinig bewust lijkt, of interesse toont, voor het aanrollende monster van de klimaatverandering. En dat stemt me niet vrolijk.
Bij jongeren (18-34 jaar) blijkbaar wel: https://www.npo3.nl/verkiezingen/3vraag ... gscampagne.

Waarom stemt het je niet vrolijk? Zelf pak je toch ook het vliegtuig? viewtopic.php?f=8&t=35180&start=40#p373769. Of ben je nu in het proces van gedragsverandering?

Ook ik heb het vliegtuig voor vliegreizen gepakt. Wat me treurig stemt is dan ook niet zozeer de jeugd, maar dat ik zelf blijkbaar niet het juiste gedrag vertoon.
Precies hierom werkt een discussie hier niet.
Want in dit draadje zijn al een aantal persoonlijke verwijten over en weer gegaan, en mensen weggezet als 'fout'.
Doe maar lekker, maar niet my cup of tea.

En ja, de klimaatcrisis stemt me niet vrolijk, en neem ik serieus. En toch zal ik dit jaar wel een keer vliegen. Moet ik nu gecanceld worden, willemm?!
Flix schreef:
wo 19 mei, 2021 15:42

Als ik het wat algemener bekijk, verbaast het me trouwens sowieso dat de jeugd zich weinig bewust lijkt, of interesse toont, voor het aanrollende monster van de klimaatverandering. En dat stemt me niet vrolijk.
Apart.
Vorig jaar gingen miljoenen in de wereld de straat op om te protesteren tegen klimaatbeleid, veelal jongeren.
2019/2020 jaar was ik aanwezig bij de voorbereidingen van een landelijke scholierenstakingsdag van Fridy's For Future #HandsOffOurFuture organisatie met hoofdzetel in Utrecht. Goed voorbereid. Helaas gooide covid-19 'roet' in de actie. Het werd een digitale landelijke staking die kennelijk door veel volwassenen ontgaan is. 3 april 2019 was er o.a. in Utrecht een demonstratie en ook op Europees niveau waren in veel landen acties waaronder Hamburg waarbij ik aanwezig was.
Helaas jammer voor hen leven jongeren in een wereld geregeerd door volwassenen!
Die hebben het maar druk mee om een scholierenstaking af te wenden maar gooien wel voor enkele maanden scholen plat vanwege een virus. De maatverhouding lijkt zoek geraakt.
Wij volwassenen laten het massaal afweten. Kijk eens hoeveel volwassenen meedoen ter ondersteuning bijvoorbeeld met Extinction Rebellion blokkades vorig jaar. XR is de klimaatprotestbeweging bij uitstek waar je vooral de jeugd en jonge mensen aan treft. Afgelopen 14 maart was er een landelijke klimaatalarm. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mondjesmaat sijpelen berichten binnen dat nu ook ruim 30% van de aandeelhouders bij Shell willen dat die maatregels neemt tegen CO2 uitstoot.
Even ter herinnering aan de ts over de Greenpeace actie tegen Schiphol, ook daar waren voornamelijk jonge mensen bij aanwezig. Die waren trots op die ouderen die solidair waren met hen dat ook zij zich bewust waren wat zoveel jaren nagelaten werd; actie voeren voor een beter klimaat.
Ik ontvang als oudere alleen maar positieve reacties van de jeugd.

Met respect voor hen die een demonstratie op straat niet aandurven.
Je kan ook op andere manieren tonen dat je STEM (aanpassing i.p.v. protest :? gehoord wordt.

Bijlagen

Flix schreef:
wo 19 mei, 2021 16:53
Precies hierom werkt een discussie hier niet.
Ik vind dat je overdrijft en dat hier bij tijd en wijle toch een opmerkelijk nette discissie wordt gevoerd.
Maar jouw perceptie zal wellicht anders zijn omdat door een merkwaardig toeval discussies regelmatig minder lekker lopen als jij pogingen doet mee te doen.

En jullie generaliseren volgens mij: het zijn IMHO niet alle jongeren die zich er niet voor interesseren en het zijn ook niet alle jongeren die er zich er wél voor interesseren.
Ik heb nou niet het idee dat het een toeval is. Je zegt het wel goed: er lijken hier een paar mensen te zijn die menen wie en hoe anderen "een poging mogen doen om mee te doen".
Maar ik doelde meer dat er nogal op de man werd gespeeld tegen Bert S., een stukje eerder in dit draadje.

Hoe ik er tegen aan kijk is tgv mijn ervaring (lijkt me een open deur), en niet uit onderzoek. Wonende tussen 4 middelbare scholen, lijkt het alsof eigen afval meenemen naar huis, of in een prullenbak dumpen, niet bij de basis opvoeding van tegenwoordig te horen. Schrikbarend soms hoe groot de dagelijkse zooi is, en hoe achteloos verpakkingen, etc, ter plekke op straat worden gegooid. Ook ervaar ik dat veel jongeren een vliegreis als soort vastrecht zijn gaan zien. Daarom dus mijn gedachte.
Maar ik hoop dat ik het fout zie, hoor.