Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
bert sitters schreef:
di 06 apr, 2021 10:50
Shorttrack schreef:
ma 05 apr, 2021 23:40

. Maar naar zuidfrankrijk kun je makkelijk met de trein of auto. :wink:
Ook de auto heeft een aanzienlijk aandeel in de vervuiling en heeft zware gevolgen voor het klimaat. .
Ik had deze terechte opmerking al zien aankomen ;)

De auto is wel aanzienlijk minder vervuilend als het vliegtuig. Best kopen we ook allemaal een in nederland (of omstreken) geproduceerde fiets natuurlijk.
Shorttrack schreef:
ma 05 apr, 2021 23:40
Maar vanuit Nederland/België naar zuid-frankrijk vliegen is echt onzin. Ik zei al dat het over tijdswinst gaat. Maar naar zuidfrankrijk kun je makkelijk met de trein of auto. Fiets kan ook natuurlijk. Je wint daar echt niet zoveel tijd mee met het vliegtuig.
Dat is nogal vanuit je eigen perspectief geredeneerd. Voor mij is het bijvoorbeeld juist andersom: ik kan nooit heel lang van huis. Bijvoorbeeld een week. Stel nu, ik wil (post-corona) in Zuid-Frankrijk fietsen dan vertrek ik 6:00 van huis voor een vlucht naar Bergerac en dan land ik daar vóór 9:00. Zit ik met een beetje mazzel 10:00 op de fiets. Terugweg hetzelfde maar dan 's avonds. Het scheelt twee fietsdagen op (bijvoorbeeld) 7. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de Alpen. Kies ik voor bijvoorbeeld Mallorca dan wordt het verschil nog veel groter.

Wel mag zo'n vlucht 3x zo duur zijn. Het is mijn eigen schuld dat ik geen tijd heb voor de trein en toch zo ver weg wil. Grif betalen voor het vliegtuig is dan niet meer dan logisch.


(ps ik heb irl nog nooit een fiets meegenomen in het vliegtuig)
Grandonneur schreef:
di 06 apr, 2021 11:34


Wel mag zo'n vlucht 3x zo duur zijn. Het is mijn eigen schuld dat ik geen tijd heb voor de trein en toch zo ver weg wil. Grif betalen voor het vliegtuig is dan niet meer dan logisch.


(ps ik heb irl nog nooit een fiets meegenomen in het vliegtuig)
Dat meer betalen (3x zo duur).... op welke manier komt dat ten goede aan het milieu?
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 11:16


De auto is wel aanzienlijk minder vervuilend als het vliegtuig. Best kopen we ook allemaal een in nederland (of omstreken) geproduceerde fiets natuurlijk.
Zie het volgende staatje:

https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html

De automobilist kan er dus ook wat van.
Edwin* schreef:
di 06 apr, 2021 12:16
Grandonneur schreef:
di 06 apr, 2021 11:34


Wel mag zo'n vlucht 3x zo duur zijn. Het is mijn eigen schuld dat ik geen tijd heb voor de trein en toch zo ver weg wil. Grif betalen voor het vliegtuig is dan niet meer dan logisch.


(ps ik heb irl nog nooit een fiets meegenomen in het vliegtuig)
Dat meer betalen (3x zo duur).... op welke manier komt dat ten goede aan het milieu?
Het is natuurlijk complex, maar je zou kunnen aansturen op een scenario dat minder mensen gebruik maken van het vliegtuig als dat duurder is.

(complex, omdat er bijvoorbeeld niet minder mensen gaan vliegen maar meer mensen voor wie geld geen issue is. Of omdat mensen voor een goedkope vlucht gaan uitwijken naar andere vliegvelden, waar ze dan weer met een auto heen gaan. Of omdat je prikkel ergens te kunnen komen blijkbaar zo sterk is dat een hogere prijs voor lief wordt genomen. In die gevallen kun je in elk geval wat leuks doen van het beschikbare extra geld, zoals industrie of landbouwgrond in NL wegsaneren ten gunste van natuur ik roep maar wat.)
De vraag is dus hoe groot de prijselasticiteit is van de vraag naar zulke vluchten. Als die hoog is wordt er veel minder gevlogen als de prijs ook maar een beetje omhoog gaat. Als de prijselasticiteit van de vraag laag is wordt er weinig minder gevlogen ook als de prijs flink omhoog gaat, Ik heb geen idee wat die prijselasticiteit is, eerlijk gezegd. Als hij hoog is, is een kostprijsverhogende belasting erg effectief, is hij laag, dan zijn andere instrumenten misschien effectiever.
Edwin* schreef:
di 06 apr, 2021 12:16
Dat meer betalen (3x zo duur).... op welke manier komt dat ten goede aan het milieu?
Door mooie autovrije gravel-fietspaden door mooie gebieden aan te leggen in binnen- en buitenland ;)

Alle ongebruikte spoorlijnen ombouwen naar fietspaden mag ook.

Hierdoor gaan mensen ook nog minder de auto gebruiken :D
Fedor schreef:
di 06 apr, 2021 12:49
Edwin* schreef:
di 06 apr, 2021 12:16
Dat meer betalen (3x zo duur).... op welke manier komt dat ten goede aan het milieu?
Door mooie autovrije gravel-fietspaden door mooie gebieden aan te leggen in binnen- en buitenland
En dat terwijl dit kennelijk aan de hand is: viewtopic.php?f=23&t=35849&p=389913&hil ... en#p389859

Fedor schreef:
di 06 apr, 2021 12:49
Alle ongebruikte spoorlijnen ombouwen naar fietspaden mag ook.
Door minder gebruik van vliegtuigen en auto's zullen de ongebruikte spoorlijnen misschien juist wel weer in gebruik genomen moeten worden (na een grondige opknapbeurt).

Fedor schreef:
di 06 apr, 2021 12:49
Hierdoor gaan mensen ook nog minder de auto gebruiken :D

We hebben gezien wat het effect is geweest van alle maatregelen die het autorijden duurder gemaakt hebben, het kwartje van Kok, verhogen van de wegenbelasting, verhogen van de btw (ook op de brandstof en auto's), in 2010 was de gemiddelde prijs voor een auto € 24.096,- en in 2020 € 37.053,-. En al deze verhogingen ten spijt is het aantal auto's in Nederland juist alleen maar gestegen, namelijk van 7,7 miljoen auto's in 2010 naar 8,7 miljoen auto's in 2020.

En we hebben niet meer autovrije gravel-fietspaden door mooie gebieden erbij gekregen... (en veel meer niet gekregen om autorijden en vliegen te ontmoedigen en fietsen en wandelen aan te moedigen/te belonen). Vandaar mijn vraagtekens...

(En trek de lijn maar eens door naar het vliegen).

Edit: jaartallen aangepast (2007 moest 2010 zijn) en laatste zin tussen haakjes toegevoegd
Grandonneur schreef:
di 06 apr, 2021 12:34
...kun je in elk geval wat leuks doen van het beschikbare extra geld, zoals ... landbouwgrond in NL wegsaneren ten gunste van natuur ik roep maar wat.)
Je roept niet zomaar wat; het is zelfs een uitstekend idee! Een beter milieu begint bij jezelf. Ook afgelopen week tijdens mijn ronde door NL verbaasde ik mij weer over de enorme 'onzichtbare' vuilnisbelt die NL is, met al die weilanden en sloten vol met bestrijdingsmiddelen en vers uitgereden mest. Dat is in feite in onze backyard. Dat mag best wel wat minder. De vraag is hoe je dit beter onder de aandacht brengt van Jan Publiek.
Edwin* schreef:
Fedor schreef:Alle ongebruikte spoorlijnen ombouwen naar fietspaden mag ook.
Door minder gebruik van vliegtuigen en auto's zullen de ongebruikte spoorlijnen misschien juist wel weer in gebruik genomen moeten worden (na een grondige opknapbeurt).
Die spoorlijnen zijn daar vaak toch wel wat bochtig voor.
willem.m schreef:Ook afgelopen week tijdens mijn ronde door NL verbaasde ik mij weer over de enorme 'onzichtbare' vuilnisbelt die NL is, met al die weilanden en sloten vol met bestrijdingsmiddelen en vers uitgereden mest. Dat is in feite in onze backyard. Dat mag best wel wat minder. De vraag is hoe je dit beter onder de aandacht brengt van Jan Publiek.
Zo bijvoorbeeld? Afgelopen vrijdag in het zo bezongen Rivierpark Maasvallei, midden in het natuurgebied ten noorden van Itteren:
Afbeelding
Leon schreef:
di 06 apr, 2021 13:49
Zo bijvoorbeeld? Afgelopen vrijdag in het zo bezongen Rivierpark Maasvallei, midden in het natuurgebied ten noorden van Itteren:
Leuk bordje maar het doet weinig...

https://www.google.nl/maps/@50.909879,5 ... 384!8i8192

Hier laatst trouwens weer meegedaan met een ZAPper-actie van de gemeente (zwerfafvalpakker). Gaan we na de verhuizing ook zeker weer oppakken :)
bert sitters schreef:
di 06 apr, 2021 12:33
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 11:16


De auto is wel aanzienlijk minder vervuilend als het vliegtuig. Best kopen we ook allemaal een in nederland (of omstreken) geproduceerde fiets natuurlijk.
Zie het volgende staatje:

https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html

De automobilist kan er dus ook wat van.
Uiteraard kan de automobilist er ook wat van. Maar als ik zou moeten kiezen tussen iedereen met het vliegtuig naar zuid frankrijk of iedereen alleen in zijn eigen autotje, dan komen we er toch al snel achter dat de auto veruit de betere optie is. Zelfs als iedereen alleen in de auto zit. Desalnitemin nog verrevan de beste optie.
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 17:14
bert sitters schreef:
di 06 apr, 2021 12:33
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 11:16


De auto is wel aanzienlijk minder vervuilend als het vliegtuig. Best kopen we ook allemaal een in nederland (of omstreken) geproduceerde fiets natuurlijk.
Zie het volgende staatje:

https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html

De automobilist kan er dus ook wat van.
Uiteraard kan de automobilist er ook wat van. Maar als ik zou moeten kiezen tussen iedereen met het vliegtuig naar zuid frankrijk of iedereen alleen in zijn eigen autotje, dan komen we er toch al snel achter dat de auto veruit de betere optie is. Zelfs als iedereen alleen in de auto zit. Desalnitemin nog verrevan de beste optie.
De auto is voor mij geen keuze, want die heb ik niet en ook geen rijbewijs.
Het is jammer dat er nog steeds geen fietsen in de Zon-Thalys kunnen. 's Morgens vroeg uit Amsterdam vertrekken en kort na het middaguur al op een terras in Avignon. Stukken minder uitstoot dan de automobiel of het vliegtuig en geen fileleed op de Autoroute du Soleil. Geen tolgeld van 85 euro enkele reis. Het gevolg van iedereen in het autootje naar het zuiden zien we in de vakantiefiles.
Edwin* schreef:
di 06 apr, 2021 13:17
We hebben gezien wat het effect is geweest van alle maatregelen die het autorijden duurder gemaakt hebben, het kwartje van Kok, verhogen van de wegenbelasting, verhogen van de btw (ook op de brandstof en auto's), in 2010 was de gemiddelde prijs voor een auto € 24.096,- en in 2020 € 37.053,-. En al deze verhogingen ten spijt is het aantal auto's in Nederland juist alleen maar gestegen, namelijk van 7,7 miljoen auto's in 2010 naar 8,7 miljoen auto's in 2020.
Stijgen de autokosten harder dan de inflatie? Volgens mij niet maar ik heb niet zo snel cijfers kunnen vinden.

Wat in ieder geval niet helpt is dat de laatste 20 jaar de autokosten minder stijgen dan de openbaar vervoerkosten, zie 2000-2009 en 2009-2019.

Wat betreft autogebruik heb ik begrepen dat de beste methode is om het parkeren minder goedkoop (niet duurder want het is nooit kostendekkend) te maken.

Wat betreft vliegen vindt ik dat verbod op korte vluchten goed, de meeste vervuiling wordt veroorzaakt door rijke mensen en die worden minder geraakt door prijsmaatregelen. Voor de langere afstand zou iets van een reisbudget een idee zijn maar de invulling daarvan zie ik niet direct voor me.
daulagari schreef:
di 06 apr, 2021 21:50
Edwin* schreef:
di 06 apr, 2021 13:17
We hebben gezien wat het effect is geweest van alle maatregelen die het autorijden duurder gemaakt hebben, het kwartje van Kok, verhogen van de wegenbelasting, verhogen van de btw (ook op de brandstof en auto's), in 2010 was de gemiddelde prijs voor een auto € 24.096,- en in 2020 € 37.053,-. En al deze verhogingen ten spijt is het aantal auto's in Nederland juist alleen maar gestegen, namelijk van 7,7 miljoen auto's in 2010 naar 8,7 miljoen auto's in 2020.
Stijgen de autokosten harder dan de inflatie? Volgens mij niet maar ik heb niet zo snel cijfers kunnen vinden.
Volgens inflatiecalculator.nl wel. Een auto van € 24.096,- in 2010 zou nu € 28.655,88 moeten kosten in plaats van € 37.053,-.

Misschien dat dit plaatje iets verduidelijkt?

B659B79B-77D4-4351-8140-848CF894F04A.png
Misschien zijn de nu verkochte auto's gewoon duurder en luxer dan die uit 2010 en is dat die 37k?
Ze zijn in elk geval elektrischer. Dat mag inderdaad wat kosten. Consumeren kun je leren.
Leon schreef:
di 06 apr, 2021 22:25
Misschien zijn de nu verkochte auto's gewoon duurder en luxer dan die uit 2010 en is dat die 37k?
Zou kunnen. De auto’s zijn wat gemiddelde prijs betreft duurder geworden en wat gemiddelde uitrusting wellicht luxer. Dat idee heb ik zelf inderdaad ook.

(Gemiddeld) duurdere auto’s hebben echter niet geleid tot een afname van aantallen auto’s, in tegendeel, de aantallen zijn (behoorlijk) toegenomen.

De suggestie was dat het duurder maken van vliegen/auto’s bijna per definitie het gebruik ervan zou doen afnemen.
Ik wilde hiermee duidelijk maken dat dat niet per definitie het geval hoeft te zijn.

Ik denk alleen dat het duurder maken tot gevolg heeft dat je daar voornamelijk de mensen mee treft voor wie de betaalbaarheid in het gedrang komt.
Maar ja, als dat juist de bedoeling is en alleen de happy few er geen last van heeft, dan bereik je daarmee misschien wel het doel.
Ik zou liever onderzoeken of er andere maatregelen zijn die minstens zo doeltreffend zijn, maar voor iedereen gelden, rijk en arm. Misschien dan toch een verbod? Ik weet het niet, lastig verhaal...

Wat auto’s betreft denk ik dat er meerdere alternatieven moeten komen voor auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Dat is nu nog een kostbare zaak, electrische auto’s zijn nu eenmaal duurder dan hun fossiele brandstof equivalenten. Dat kan wellicht ook de prijsstijging van de gemiddelde autoprijs nog verklaren, maar ik vind het verschil desalniettemin nog best wel groot (2010 vs. 2020).
Edit: dubbel
Wat werkt is een samenhangend pakket van pull- en pushmaatregelen.
Maak het autoverkeer en het vliegverkeer tot zo'n 700 km onaantrekkelijker en duurder .

Met flexibele kilometerheffingen, autovrije wijken, en parkeerheffingen kun je het autogebruik temperen daar wat het nodig is. Ik ben ook voor het meer ontmoedigen van het autobezit. Als men zo'n ding heeft, maken veel mensen toch automatisch de keuze voor dit middel om zich te verplaatsen.

Amsterdam heet een lastige stad voor de auto, maar toch bestaat de meerderheid van de autobewegingen uit kortere verplaatsingen, waarbij de bestuurder alleen in de auto zit, er geen noemenswaardige goederen vervoerd worden en de bestuurder geen lichamelijke handicap heeft. Kortom: ritten die ook gemakkelijk met de fiets kunnen worden afgelegd.
Voor de hele korte afstanden voor woonwerk-verkeer en voor recreatie en vakantie het fietsen aantrekkelijker te maken. Aantrekkelijke fietspaden de stad uit voor utilitair en recreatief gebruik, zoals Eindhoven-Valkenswaard. http://www.fietsfilevrij.nl/fietsroutes ... eindhoven/

Auto- en vliegtuig-vervangende treinverbindingen. De Thalys van Amsterdam naar Parijs heeft flink wat reizigers uit de auto en het vliegtuig getrokken.

Maak van de fiets en de trein een dreamteam. Nog meer stallingsvoorzieningen op de stations

Meer mogelijkheden om de fiets mee te nemen in de trein. Ook voor regionaal verkeer. In groot-Kopenhagen is men 10 jaar geleden begonnen met het meenemen van fietsen in de S-Tog (regionale treinen) aanzienlijk te verruimen. Er zijn veel fietsplaatsen bij gekomen. Aan de ene kant van het gangpad lange ruimte voor de fietsen. Aan de andere zijde fietsen. Het deel voor de fietsen is duidelijk herkenbaar. Ook in de spitsuren kunnen fietsen mee. Op het perron geeft en groot fietspictogram aan waar het fietsendeel van de trein aankomt. Fietsen mogen gratis mee in de S-Tog (Nu hoeft dat niet voor mij. Ik vind dat een fietser best wat mag betalen.
Zie: https://cyclingsolutions.info/bike-plus ... ive-model/

Meer ruimte voor fietsen in Intercity's. Voldoende fietsruimte in alle internationale treinen. ,

Schone auto's bestaan niet. Alleen maar automobielen die wat minder vervuilen.