Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
bert sitters schreef:
za 06 feb, 2021 15:27
Je moet ergens beginnen. De methode van eerst het loshangende fruit. Veel doelen worden in fases gerealiseerd. Iedere stap in de goede richting is een stap.
Bij de methode van laaghangend fruit* zoek je doorgaans geen oplossing voor de achterliggende oorzaken (root causes). Wel past die methode goed bij de tijdshorizon die veel mensen hebben. Ook kan de methode mensen een goed gevoel geven.

*) Fruit kan niet los hangen.
willem.m schreef:
za 06 feb, 2021 16:00
bert sitters schreef:
za 06 feb, 2021 15:27
Je moet ergens beginnen. De methode van eerst het loshangende fruit. Veel doelen worden in fases gerealiseerd. Iedere stap in de goede richting is een stap.
Bij de methode van laaghangend fruit* zoek je doorgaans geen oplossing voor de achterliggende oorzaken (root causes). Wel past die methode goed bij de tijdshorizon die veel mensen hebben. Ook kan de methode mensen een goed gevoel geven.

*) Fruit kan niet los hangen.
Inderdaad een verschrijving. Ik pas het aan.
Leon schreef:
za 06 feb, 2021 15:35
bert sitters schreef:
za 06 feb, 2021 15:27
Je moet ergens beginnen. De methode van eerst het loshangende fruit. Veel doelen worden in fases gerealiseerd. Iedere stap in de goede richting is een stap.
Oké, je kunt de groei van de mobiliteit zo nog een paar jaar volhouden. Je maakt je hopelijk toch geen illusies dat er behoudens her en der een anekdotisch voorbeeld, minder auto gereden of vliegtuig gevlogen wordt dankzij die extra treinen?
Maar als daar dan ook weer de rek uit is, wat dan? Dan staan we over een paar jaar voor hetzelfde dilemma, alleen zitten we dieper in de put.
Ik zeg niet dat de mobiliteit moet groeien, maar anders moet. Waar het om gaat is en trendbreukscenario met een samenhangend pakket pull- en push-maatregelen, zoals diverse millieu-organisaties. ze hebben gepresenteerd. Een ervan is stukken minder autorijden en minder vliegen. Kijk ook eens naar de korte afstanden. De gemiddelde afstand van een auto tijdens een stadsritje in Amsterdam is vijf kilometer. Dat zijn in de regel vaak ritjes die gemakkelijk met de fiets kunnen worden gedaan. Dan hoor je vaak; "hoe moet dat met invaliden, of als je iets zwaar moet vervoeren?" Het overgrote deel van deze ritten wordt gedaan door mensen zonder fysieke belemmeringen en zonder zware goederen in de automobiel.
willem.m schreef:
za 06 feb, 2021 16:00

*) Fruit kan niet los hangen.
Was Newton niet degene die dat in een theorie vastlegde? ;-)
Vooral op hele kleine vluchten, zoals Parijs, Ruhrgebied, Berlijn, London, Brussel, Hamburg heeft vliegen geen zin. Alleen al het reizen naar en van de vliegvelden kosten al veel tijd, benzine en parkeergeld. Je kunt bijna overal in Nederland dichtbij op een trein stappen en ben je binnen een paar uur op je plaats van bestemming.
In de trein is het over het algemeen minder krap, relaxter en toegankelijker dan het vliegtuig.
Veelal kom je in het centrum van een plaats aan, met verdere goede verbindingen en locaties.

Wel zullen ze aan het spoor aanpassingen moeten doen: onderstel wissel van de treinen naar Duitsland, de overstap/verbinding in Parijs, de verbinding naar bijvoorbeeld Oostenrijk.

Een mooi streven zou zijn de Thalys van Parijs, via Amsterdam en Groningen naar bijvoorbeeld Bremen en Hamburg te laten rijden. Eigenlijk zou die vanuit Spanje moeten komen..... Lange afstandstrein, snelle verbindingen.

Geen of minder lawaai, minder CO2 uitstoot en grote aantal passagiers van a naar b.
Verpesten we het elders niet, dan wel in eigen land.

Helaas ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
De mens is alom overal aanwezig. Onomkeerbaar.

Mountainbike routes, betonnen rijwielpaden, parkeerplaatsen, restaurants; de mens wordt op zijn wenken bediend..

https://www.ad.nl/arnhem/maak-van-de-po ... a95456d7b/

afbeelding_2021-02-07_095154.png
Tsunami
joukon schreef:
zo 07 feb, 2021 09:38
Verpesten we het elders niet, dan wel in eigen land.

Helaas ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
De mens is alom overal aanwezig. Onomkeerbaar.

Mountainbike routes, betonnen rijwielpaden, parkeerplaatsen, restaurants; de mens wordt op zijn wenken bediend..

https://www.ad.nl/arnhem/maak-van-de-po ... a95456d7b/
Ik begrijp het verzet tegen de mtb-route op de Posbank niet zo goed. Een vaste route is toch juist een manier om het nog wat onder controle te houden? Verder is de route recent verlegd: het hele zuidelijke deel is eruit gesloopt. Bovendien zijn best wel wat stukjes van de route bij de Posbank van die zig-zag trails op kleine stukjes aangelegd, waardoor de totale impact juist beperkt blijft. Het is wat anders als ze er meer routes zouden maken, of de bestaande verlengen, maar de bestaande route is ingekort.

Soms krijg ik de indruk dat vooral wandelaars zich aan mountainbikers storen, en hen als natuurverwoesters weg proberen te pesten, via columns of erger (spijkers, takken). Alsof wandelaars het Enige Ware Geloof aanhangen.

Wat dit met vliegen te maken heeft, weet ik niet. Maar mijn opmerkingen over de gevolgen van intensivering van landbouw waren misschien ook vergezocht.
joukon schreef:
zo 07 feb, 2021 09:38
Helaas ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
De mens is alom overal aanwezig. Onomkeerbaar.

Mountainbike routes, betonnen rijwielpaden, parkeerplaatsen, restaurants; de mens wordt op zijn wenken bediend..
MTB-routes worden ook aangelegd om het MTB-toerisme te "sturen". Een MTB-route betekent vrijwel altijd dat er dan ook alleen dáár gefietst mag worden zodat andere (wandel)paden en de natuur verder gespaard blijven. Helaas houdt niet iedereen zich daar aan maar het scheelt wel terdege.
Welke luchtvaartmaatschappij vliegt op Posbank International Airport?

Door officiële MTB-pistes aan te leggen, kun je het ook goed reguleren en hoeven MTB-ers niet op wandelpaden.
Fietspaden hebben veel minder ruimte nodig dan autowegen en de impact op de natuur en het milieu is aanzienlijk minder.
Een slechte zaak is als hordes dagjesmensen in hun gemotoriseerde vierwielers diep een natuurgebied binnen dringen en daar de fietsen van de drager halen. Zorg dat deze mensen zo veel mogelijk van huis uit gaan fietsen. Sluit gevoelige wegen en parkeerterreinen af voor gemotoriseerde recreanten. Verhinder dat parkeerders groen aan gort rijden.

Er worden zogenaamde fietssnelwegen aangelegd voor forenzen. Zorg dat deze routes ook aantrekkelijk zijn voor recreatief fietsen, zoals op de voormalige trambaan tussen Eindhoven en Valkenswaard.

Door de sluiting van pretparken en Ikea's zoekt een nieuwe doelgroep natuurgebieden op. Geef deze mensen een spoedopvoeding natuurbeheer en overhandig ze bij binnenkomst een rugzak om hun afval mee terug te nemen.
Als mountainbiker heb ik momenteel vooral last van skitoeristen.

IMG-20210207-WA0001.jpg
bert sitters schreef:
zo 07 feb, 2021 12:58
Welke luchtvaartmaatschappij vliegt op Posbank International Airport? ...
Terlet Airlines.
ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
"natuur" in Nederland moet je niet te serieus nemen, met 17 miljoen inwoners is deze weg al lang geleden ingezet, of denk je dat we de heidevelden voor de natuurwaarden cultiveren?
Bert van Sprang schreef:
zo 07 feb, 2021 14:00
ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
"natuur" in Nederland moet je niet te serieus nemen, met 17 miljoen inwoners is deze weg al lang geleden ingezet, of denk je dat we de heidevelden voor de natuurwaarden cultiveren?
Laten we geen semantische discussie beginnen over wat natuur is.
Met de soortenrijkdom gaat het overal dramatisch slecht, ook in Nederland. Ja, heidevelden worden ook in stand gehouden om de soorten die daar nog leven proberen te behouden. Dat in stand houden is noodzakelijk omdat er via de lucht zoveel door de mens veroorzaakte nutriënten worden aangevoerd dat heide niet meer vanzelf kan bestaan.
Je kunt misschien denken dat het groen in Nederland een soort bloempotgroen is, maar dat wil nog niet zeggen dat je die bloempoten maar weg moet gooien. Daar zou je spijt van krijgen.
Met de soortenrijkdom gaat het overal dramatisch slecht, ook in Nederland
Ik ben geen deskundige, maar is het niet ", vooral in Nederland"?. Ik stoor mij er een beetje aan dat hier een nieuwe ontwikkeling gefrustreerd wordt omdat er een nestje kamsalamanders zit, terwijl deze 100 km verderop nog volop voorkomt. Ook stoor ik mij aan "natuurschermers" die vossen willen afschieten omdat deze de nesten van weidevogels leegroven. (Kan iemand dit draadje misschien naar kletspraat verplaatsen?)
Mensen die voor hun plezier vossen doodschieten vinden altijd een reden. En als die er niet is verzinnen ze er wel een.
Bert van Sprang schreef:
zo 07 feb, 2021 14:48
Met de soortenrijkdom gaat het overal dramatisch slecht, ook in Nederland
Ik ben geen deskundige, maar is het niet ", vooral in Nederland"?.
In Nederland is het misschien erger maar je denkt toch niet dat het in de rest van de wereld best wel aardig gaat hè?
bert sitters schreef:
zo 07 feb, 2021 12:58
Welke luchtvaartmaatschappij vliegt op Posbank International Airport?
Zoals Willem al aan gaf; Terlet Airlines.
Maar zonder dollen, vooral de "gemotoriseerd schermvliegtuig" zorgt voor behoorlijk veel overlast vanwege zijn geluid.
Paramotorvliegen.
Verder heb je nog de paramotortrikes, eenpersoons- en tweepersoons.
De luchtsport is door de relatief lage kosten bereikbaar voor vrijwel iedereen. "Henk en Ingrid" kunnen genieten van deze fantastische luchtsport. De recreant zal dit snel genoeg ook gaan vinden.

De mens zoekt bij uitstek de randen van wat toegestaan is?
afbeelding_2021-02-07_161532.png
Snowboarden op het strand
Niemand mag zijn hobby,s meer uitvoeren. :shock:
Alleen fietsen vanuit huis mag nog, want fietsers die zijn “heilig” :oops:

Kortom van leven ga je dood!! :!:
dik5 schreef:
zo 07 feb, 2021 16:14

Alleen fietsen vanuit huis mag nog, want fietsers die zijn “heilig” :oops:
wel voor 21:00u thuis!
dik5 schreef:
zo 07 feb, 2021 16:14


Kortom van leven ga je dood!! :!:
Volgens mij zit hier een waarheid als een koe in.
We zijn niet meer gewend om over dood gaan te spreken.
Er mag niemand doodgaan aan Corona.
Maar dat er mensen doodgaan rond IJmuiden tgv de Hoogovens en Schiphol, dat wordt geaccepteerd, daar zijn chemokuren voor. Of in Brabant meer COPD is tgv de methaangassen, ach een aantal jaar aan de O2.
Maar gelukkig ben je niet doodgegaan aan de corona.

Corona is een gevolg van al het geconsumeer, jammer dat niet al eerder de angst om dood te gaan heerste, dan was het zover niet gekomen. dan waren we al eerder gestopt met de wereld over te vliegen, fastfood meuk te eten, dieren in kleine hokjes stoppen zodat de mens voor 10 euro een boodschappentas vol naar binnen sleept om vervolgens met goed gevulde maag wat voor de tv te hangen of de computer te pakken : waar zullen we volgende vakantie even naar toe hoppen om te shoppen.
De circel is rond, karma is a bitch.
Maar nu sneu lopen doen omdat je je hobby niet meer mag uitvoeren?
Er zullen toch echt wat grote stappen gemaakt moeten worden om het allemaal weer beter te krijgen en dan bedoel ik niet economisch, volgens mij ligt de hang naar economische groei aan de wortel van deze ellende.

De maakbare wereld geeft een grote levensles en stiekum vind ik het nog fijn ook, er is aan een grote handrem getrokken.
dik5 schreef:
zo 07 feb, 2021 16:14
Niemand mag zijn hobby,s meer uitvoeren. :shock:
Alleen fietsen vanuit huis mag nog, want fietsers die zijn “heilig” :oops:

Kortom van leven ga je dood!! :!:
Je hebt hobby's en hobby's . Prins Bernard had zijn hobby's. Zijn kleinzoon Bernard junior heeft die ook.