Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Bert van Sprang schreef:
vr 05 feb, 2021 16:22
Het zou toch wel erg wrang zijn als we door ons gedrag mensen uit opkomende economieën willen beperken in hun gedrag.
Waarom wrang?
Mijn voorouders konden het ook niet.
En feitelijk ik ook maar korte tijd, eerst omdat het te duur was en daarna omdat de impact op de aarde zichtbaar werd.

Zo onzinnig dat reizen tot een eerste levensbehoefte is verheven.

En de argumenten van rijke westerse mensen die straks niet naast een ongevaccineerde wil zitten ( vaccinatie paspoort) maar wel reist naar gebieden waar überhaupt geen vaccin mogelijk is voor de arme mensen.
We zouden ons hier eens een poosje moeten schamen.

Ook de toeristische sector help je niet met al het gereis, het zijn vooral rijke investeerders die gespekt worden.

Ik hoop zo dat echt ingezien wordt dat het over 12u is, als we blijven reizen omdat de jeugd dat nodig heeft, dan heeft de jeugd geen toekomst.

Ik ben niet pessimistisch overigens, een geboren optimist maar het gaat n iet goed en corona is daar een gevolg van, geen oorzaak.
Minder vliegen

Minder veeteelt

Minder zeuren

Meer naar buiten
Ik ben geen filosoof en ik zeg nergens dat wij niet moeten consuminderen, maar van van mensen die nog maar net begonnen zijn met consumeren, mag je niet verlangen dat zij net zo gaan consuminderen als wij. Laten we toch aub met kleine stapjes beginnen en ik ben bang dat dat al niet lukt.
Kan weg. Verkeerd bewerkt.
Marjan schreef:
vr 05 feb, 2021 18:00
Ach, zoveel wordt er nog niet geconsuminderd, bij doorgeven aantal vegetarische maaltijden bijvoorbeeld is aantal op 1 hand te tellen.
4 op 60 is niet reuze veel.

Mijn neven zijn met hun nog geen 30 op bijna alle werelddelen geweest.
Hun kinderen zullen echt wel moeten, zoniet, dan is er een onleefbare planeet.
Zoiets als nu wordt dan random.

Keuzes.
Bert van Sprang schreef:
vr 05 feb, 2021 16:22
Het zou toch wel erg wrang zijn als we door ons gedrag mensen uit opkomende economieën willen beperken in hun gedrag.
Hoezo? Wij worden dan toch ook beperkt in ons gedrag?
Bert van Sprang schreef:
vr 05 feb, 2021 17:55
Ik ben geen filosoof en ik zeg nergens dat wij niet moeten consuminderen, maar van van mensen die nog maar net begonnen zijn met consumeren, mag je niet verlangen dat zij net zo gaan consuminderen als wij. Laten we toch aub met kleine stapjes beginnen en ik ben bang dat dat al niet lukt.
Da's een andere insteek. Ik denk dat ons "gewenste' nieuwe niveau van consumeren voor bewoners van andere landen een ideaaldoel zou zijn. Zo trek je zaken juist gelijker. Het wordt vreemder dat je in de westerse wereld vliegen wilt verminderen en in de rest van de wereld dat juist toe wilt laten nemen want "zij hebben er recht op".

En dan nog: Het gaat hier niet om wereldwijd nivelleren, maar om het redden van het milieu.
Het redden van het milieu
zal alleen lukken als daar voldoende draagkracht voor is en zover zijn we nog lang niet. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het aantal politieke partijen dat bij de komende verkiezingen daadwerkelijk het korte-afstand-vliegverkeer wil beperken op 1 vinger te tellen zal zijn. Mocht deze partij in de coalitie komen, dan zal de eerste conclusie zijn : "niet haalbaar" Het redden van milieu (beter: de mensheid) laat nog even op zich wachten.
Bert van Sprang schreef:
vr 05 feb, 2021 19:53
Het redden van het milieu
zal alleen lukken als daar voldoende draagkracht voor is en zover zijn we nog lang niet. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het aantal politieke partijen dat bij de komende verkiezingen daadwerkelijk het korte-afstand-vliegverkeer wil beperken op 1 vinger te tellen zal zijn. Mocht deze partij in de coalitie komen, dan zal de eerste conclusie zijn : "niet haalbaar" Het redden van milieu (beter: de mensheid) laat nog even op zich wachten.
Dat zie je al uit de link die Kees postte: Zelfs bij Dwars is het idee minder te gaan vliegen gewoon niet bespreekbaar (al vinden ze misschien wel dat dat voor anderen moet gaan gelden).
Bert van Sprang schreef:
vr 05 feb, 2021 19:53
conclusie zijn : "niet haalbaar" Het redden van milieu (beter: de mensheid) laat nog even op zich wachten.
Ik denk dat je gelijk hebt...alleen hebben we niet veel tijd meer. De wereld gaat het uiteindelijk langer volhouden dan de mensheid. Vraag is of dat zo erg is. Maar dan nog is het goed om voor de korte en middellange termijn en de generaties die eraan komen er nog voor te gaan.
Ik zie ze al in de bloedhitte op de kale top van de Utrechtse Heuvelrug staan. "Daarginds was Amsterdam hè?". "Ja dat is er niet meer want opa vond zonnepanelen lelijk". "Hoezo lelijk, hij kwam daar nooit want hij ging altijd met het vliegtuig naar Thailand". "Kom, we gaan maar weer, anders missen we de pont naar Harskamp."
Ik vrees ook dat we weinig kunnen uitrichten tegen klimaatverandering. Nog los van de vraag of maatregelen echt helpen, hebben we helaas weinig invloed op mensen in andere landen. Waar we wél meer invloed op hebben is de natuur en het landschap in Nederland zelf. Het is bizar dat grootschalige, intensieve veeteelt en landbouw heel normaal zijn, en dat omschakelen naar biologisch boeren zo lastig is. Waarom moet zoveel grond van ons toch wel kleine land gebruikt worden voor de export van agrarische producten? Waarom vindt veel landbouw plaats in de verkeerde regio's, en kampen we met kunstmatig lage waterstanden omdat zware landbouwmachines anders wegzakken op weilanden en akkers? Waarom wordt Noord-Holland volgeplempt met windmolens voor datacenters? Waarom stikt het tegenwoordig van de megablokkendozen langs de snelwegen? Dat zijn allemaal gevolgen van de keuzes die politici voor ons maken. Politici die wij kiezen, en de boel helaas verkwanselen. (Hier in Brabant bijvoorbeeld.) Een beter milieu begint bij jezelf, bijvoorbeeld door straks in het stemhokje de juiste keuze te maken. Het zou zomaar kunnen dat zodra meer mensen meer natuur dicht bij huis kunnen gaan ervaren, ze zich bewuster worden van het belang van minder vliegen.
willem.m schreef:
vr 05 feb, 2021 21:55
Ik vrees ook dat we weinig kunnen uitrichten tegen klimaatverandering. Nog los van de vraag of maatregelen echt helpen, hebben we helaas weinig invloed op mensen in andere landen. Waar we wél meer invloed op hebben is de natuur en het landschap in Nederland zelf. Het is bizar dat grootschalige, intensieve veeteelt en landbouw heel normaal zijn, en dat omschakelen naar biologisch boeren zo lastig is. Waarom moet zoveel grond van ons toch wel kleine land gebruikt worden voor de export van agrarische producten? Waarom vindt veel landbouw plaats in de verkeerde regio's, en kampen we met kunstmatig lage waterstanden omdat zware landbouwmachines anders wegzakken op weilanden en akkers? Waarom wordt Noord-Holland volgeplempt met windmolens voor datacenters? Waarom stikt het tegenwoordig van de megablokkendozen langs de snelwegen? Dat zijn allemaal gevolgen van de keuzes die politici voor ons maken. Politici die wij kiezen, en de boel helaas verkwanselen. (Hier in Brabant bijvoorbeeld.) Een beter milieu begint bij jezelf, bijvoorbeeld door straks in het stemhokje de juiste keuze te maken. Het zou zomaar kunnen dat zodra meer mensen meer natuur dicht bij huis kunnen gaan ervaren, ze zich bewuster worden van het belang van minder vliegen.
1 plusje vind ik te weinig.
Ik wil er graag een paar extra geven ++++++++ Precies dit, als we hier toch eens mee beginnen. Wat zou dat mooi zijn!
Het zou zomaar kunnen dat zodra meer mensen meer natuur dicht bij huis kunnen gaan ervaren,
Dat is het afgelopen jaar extreem gebeurd en ik denk dat dadelijk (bijna) iedereen blij is als de poort weer open gaat.
Bert van Sprang schreef:
vr 05 feb, 2021 22:23
Het zou zomaar kunnen dat zodra meer mensen meer natuur dicht bij huis kunnen gaan ervaren,
Dat is het afgelopen jaar extreem gebeurd en ik denk dat dadelijk (bijna) iedereen blij is als de poort weer open gaat.
Maar ga jij ook met de meute mee en stem je als die meute?
Ik ben blij als de poort weer open gaat en ik weet niet wat de meute stemt.
De horde om goedkoop vliegen voor kortere afstanden taboe te maken is hier razendsnel genomen. Volgende horde: goedkoop spullen bestellen.
willem.m schreef:
vr 05 feb, 2021 21:55
Ik vrees ook dat we weinig kunnen uitrichten tegen klimaatverandering. Nog los van de vraag of maatregelen echt helpen, hebben we helaas weinig invloed op mensen in andere landen. Waar we wél meer invloed op hebben is de natuur en het landschap in Nederland zelf. Het is bizar dat grootschalige, intensieve veeteelt en landbouw heel normaal zijn, en dat omschakelen naar biologisch boeren zo lastig is. Waarom moet zoveel grond van ons toch wel kleine land gebruikt worden voor de export van agrarische producten? Waarom vindt veel landbouw plaats in de verkeerde regio's, en kampen we met kunstmatig lage waterstanden omdat zware landbouwmachines anders wegzakken op weilanden en akkers? Waarom wordt Noord-Holland volgeplempt met windmolens voor datacenters? Waarom stikt het tegenwoordig van de megablokkendozen langs de snelwegen? Dat zijn allemaal gevolgen van de keuzes die politici voor ons maken. Politici die wij kiezen, en de boel helaas verkwanselen. (Hier in Brabant bijvoorbeeld.) Een beter milieu begint bij jezelf, bijvoorbeeld door straks in het stemhokje de juiste keuze te maken. Het zou zomaar kunnen dat zodra meer mensen meer natuur dicht bij huis kunnen gaan ervaren, ze zich bewuster worden van het belang van minder vliegen.
Ik vind het wat erg makkelijk om de schuld bij de politici te leggen. Politici zijn niet heilig, maar uiteindelijk doen ze wat wij willen, nl welvaart creëren en landbouw bedrijven voor export levert Nederland (wij met ons allen) geld en welvaart op. Wij met zijn allen hebben de landbouwsector 70 jaar lang geprezen dat ze zo innovatief zijn en dat we het geweldig vinden dat zij zoveel konden exporteren want dat bracht In Nederland geld in het laatje. Je ziet nu een kentering dat het te ver doorgeschoten is, ook de politiek pakt die signalen op, alleen dat verdomde verdienmodel zit in de weg, dus duurt het nog even voor dat alles anders wordt. Door de vinger op de verkeerde plek te leggen los je het probleem niet op.
Senior2 schreef:
vr 05 feb, 2021 23:31
Ik vind het wat erg makkelijk om de schuld bij de politici te leggen. Politici zijn niet heilig, maar uiteindelijk doen ze wat wij willen, nl welvaart creëren ... Door de vinger op de verkeerde plek te leggen los je het probleem niet op.
Nou, ik vind anders dat ik de vinger wél op de juiste plek leg. Alleen kan ik me voorstellen dat je het niet fijn vindt nu (pas) te beseffen dat we er met zijn allen zijn ingetuind.

Verder stel je dat politici er zijn om voor ons welvaart te creëren, omdat wij dat zouden willen. Dat mag jij vinden, prima. Maar ík hecht meer waarde aan welzijn.

https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-nederla ... ~bf7ecdbb/
"De horde om goedkoop vliegen voor kortere afstanden taboe te maken is hier razendsnel genomen." Zou fijn zijn als de politiek (NL en EU) dat ook doet en er voor zorgt dat er overal de trein naar toe gaat (met fiets meeneem mogelijkheid natuurlijk :wink: )
Inge1 schreef:
za 06 feb, 2021 08:40
"De horde om goedkoop vliegen voor kortere afstanden taboe te maken is hier razendsnel genomen." Zou fijn zijn als de politiek (NL en EU) dat ook doet en er voor zorgt dat er overal de trein naar toe gaat.
Heb je enig idee hoeveel spoor daar voor nodig is? Hoeveel bos daar voor om moet? Hoeveel beton voor bruggen en tunnels? Hoeveel koper voor bovenleidingen? Dat wil je niet.