Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Ik vind het sowieso heel prettig om met de fiets met de trein te reizen .

Daarnaast ben ik van mening dat er heel veel zaken in deze wereld heroverwogen moeten worden en vraag me af of ik nog weer eens naar het zuidelijk halfrond zal vliegen.
20170316_1848_DSC_6381_Xperia_X.JPG
Lucht in Twente, maart 2017.
De politiek biedt Martin razendsnel compensatie aan voor de potentieel te lijden mentale schade: een nóg snellere verbinding vanuit Groningen naar de Randstad.

"Honderden Europese miljoenen voor noordelijke provincies"
https://nos.nl/l/2358126

Dat pakken ze niet meer van je af.

P.S.
Níet te gebruiken om sneller op Schiphol voor de vlucht naar Parijs te komen. 😉
Beste Martin,

Schrijf brieven naar de spoorwegmaatschappijen en eis dat fietsen meekunnen in de internationale treinen naar Dusseldorp, Frankfurt en Parijs en gemakkelijker naar Londen. Treinen die de vluchten naar deze deze steden moeten vervangen, want om dit soort verbindingen gaat het. Niet om eilanden als IJsland of Ierland. Het probleem ligt bij het ontbreken van fietsplaatsen in deze treinen.
Als in deze treinen voldoende fietsplaatsen zijn, hebben fietsers die vluchten helemaal niet nodig. Scheel inderdaad ook veel gedoe.

Ik mail je een concept voor een brief.

Groetjes uit Amsterdam,

Bert
Amsterdam - Brussel 4 vluchten per dag
Amsterdam - Parijs 12 vluchten per dag
Amsterdam - Luxemburg, 4 vluchten per dag
Amsterdam - Lyon 5 vluchten per dag
Amsterdam - Rennes 3 vluchten per dag
Amsterdam - Bordeaux 4 vluchten per dag
Amsterdam - Toulouse 4 vluchten per dag
Amsterdam - Dusseldorp 4 vluchten per dag
Amsterdam - Frankfurt 8 vluchten per dag
Amsterdam - Bremen 4 vluchten per dag
Amsterdam - Hamburg 5 vluchten per dag
Amsterdam - Hannover 4 vluchten per dag
Amsterdam - Berlijn 7 vluchten per dag.


Al deze vluchten kunnen vervangen worden door treinen. Naar Brussel, Parijs, Lyon, Rennes, Nantes en Bordeaux liggen de snelle sporen er al. Parijs is nu echter een spoorbottleneck. De Thalys komt aan op het Gare du Nord en de TGV's richting Lyon, Rennes, Nantes en Bordeaux vertrekken van andere stations op 6 - 7 km afstand.
Snelle treinen kunnen ook langs Parijs via de luchthaven Charles de Gaulle.
Ten eerste, greenpeace 'eist' wel vaker wat, en er zijn niet bijster veel politici die daar gehoor aan geven. Die gaan pas bijdraaien zodra er meer draagvlak is :wink:

Verder vermoed ik dat, stel dat er zo'n verbod komt, snel genoeg andere vervoersmaatschappijen zoals bus- en treinmaatschappijen hierop in zullen springen. Er ontstaat dan een marktpotentieel waar je U tegen zegt namelijk. Hoe je het ook wendt of keert, het gaat om gigantische aantallen passagiers (even niet aan fietsen gedacht).
Micky schreef:
do 26 nov, 2020 00:31
Het vliegen moeten ze idd flink belasten. Het is onzin voor een schijntje een korte vlucht te nemen. Omdat we te weinig tijd hebben voor ff snel van a naar b te reizen. De maatschappij is veel te gejaagd tegenwoordig.
Inderdaad veel te gejaagd. Maar ik ben bang dat de spoorwegen door minder vliegen overbelast zullen raken. Meer onderhoud aan de rails dus vaker vertragingen of uitvallen. Lastig om je fietsvakanties strak te plannen. Bij vliegvelden zijn er makkelijk faciliteiten aanwezig om na aankomst een auto te huren, bij stations daarentegen niet. Vaak midden in een drukke stad om hopeloos te verdwalen. Wij gingen eens in maart 2003 op huizenjacht in Frankrijk, online een auto op De Gaulle gehuurd en naar de omgeving van Bourges gereden (dat lukte niet en het werd uiteindelijk Zweden). Zo snel waren wij nog nooit in Frankrijk als die keer. En ik vind vliegen spannender, ik kijk vaak op YouTube naar take-off opnamen en zet het geluid maar vol aan. Sinds m'n huwelijk maak ik naast onze vaste zomervakanties gezamenlijk alleen maar korte fietsvakanties: drie, vier dagen, een week en zelden anderhalf. Daar passen lange treinreizen niet in. Dan blijft er weinig meer over.
@Martin
Een treinreis hoeft niet lang te duren. Als je al het gedoe op de luchthaven en het eindeloos wachten op je fiets na aankomst meerekent, dan kan een snelle en directe trein nu juist sneller en voor een reiziger met een fiets veel eenvoudiger zijn. Naar Schiphol kun je fietsen, maar er zijn ook luchthavens die alleen via snelwegen bereikbaar zijn.
Ken jij een luchthaven met een jeugdherberg? Je vindt ze doorgaans wel niet ver van treinstations.
Ik ga op reis om te fietsen, maar ook bij de grote stations kun je gemakkelijk een auto huren.
Dan zit er maar één ding op. Haal je vliegbrevet. Hoef je nooit meer tickets te kopen en kun je gaan wanneer je wilt.
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 10:06
@Martin
Een treinreis hoeft niet lang te duren. Als je al het gedoe op de luchthaven en het eindeloos wachten op je fiets na aankomst meerekent, dan kan een snelle en directe trein nu juist sneller en voor een reiziger met een fiets veel eenvoudiger zijn. Naar Schiphol kun je fietsen, maar er zijn ook luchthavens die alleen via snelwegen bereikbaar zijn.
Ken jij een luchthaven met een jeugdherberg? Je vindt ze doorgaans wel niet ver van treinstations.
Ik ga op reis om te fietsen, maar ook bij de grote stations kun je gemakkelijk een auto huren.
Als je alleen per trein naar Zagreb of zo ga, zal het wel heel lang duren. Ik ben in '98 naar Malta geweest. Mooi twee uur vliegen. Ik kies vliegvelden uit die per fiets bereikbaar zijn en waar een JH dichtbij te vinden is. Kwestie van goed voorbereiden en plannen. Daarom vliegvelden, die alleen via een snelweg bereikbaar zijn, van je planningen schrappen. Neem nou Warschau. Al twee keer erheen gevlogen en het was maar 6 km naar het centrum fietsen. Per trein was het helemaal niet mogelijk.
Gruwelijke hekel aan dure en sfeerloze, kille zakelijk aandoende hotels waar ik me nooit thuis voel. Heb eens een keer € 74,-- betaald voor één nacht en er lag geen kussen op het bed. In plaats daarvan een stapeltje van eigen kleren onder m'n hoofd. Ook nog € 12,45 apart betalen voor een ontbijt dat uit zwarte koffie (suiker en melk nog eens apart vragen en betalen) en twee kleine broodjes met jam bestond. Dan maar zonder ontbijt vertrokken, kamersleutel boos bij de receptie terug gegooid. Wat later bij een lokale bakker brood gekocht en daarna opgegeten.
Jammer dat je in je reacties niet ingaat op de achtergrond van het verzoek van Greenpeace (bijvoorbeeld aan de hand van de vragen van willem.m). Ik ben benieuwd naar je mening hierover.
Bert van Sprang schreef:
wo 25 nov, 2020 20:18
echter een goed begin zou zijn als er op kerosine net zoveel belasting komt als op benzine. Als vliegen duurder wordt, dan wordt het voor bus- en treinmaatschappijen interessanter concurrerend vervoer aan te bieden.
Even aanvullen:

- (inderdaad) belasting op kerosine (net zoals andere brandstoffen tbv vervoer ook worden belast)
- BTW op tickets (net zoals tickets voor andere vormen van openbaar vervoer ook worden belast)
- volwaardige deelname (d.w.z. zonder gratis toekenning van rechten) aan het emissiehandelsysteem (zoals (indirect) voor de trein ook geldt)

We zouden het nog kunnen hebben over de te lage kapitaalslasten van luchtvaartmaatschappijen (doordat maatschappijen op de rand van faillissement in het verleden meestal door overheden gered zijn, wordt hun kredietwaardigheid hoger dan terecht ingeschaald), maar voor een gelijk speelveld zouden we met bovenstaande drie punten al een heel eind zijn.
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 09:50
Bij vliegvelden zijn er makkelijk faciliteiten aanwezig om na aankomst een auto te huren,
't Is een schande! Wij van het forum van De Wereldvliegautorijder moeten in opstand komen!

Carl
Martin, ik bespeur bij jou een 'make-my-life-great-again-sentiment'. Iets zegt me dat Greenpeace jou niet gaat overtuigen, maar misschien neem je John Kerry wel serieus (zie dit draadje). Wanneer Trump plaats maakt voor Biden, wordt Kerry gezant voor klimaatvraagstukken. Als hij zijn werk serieus neemt, zal zijn boodschap niet heel anders zijn dan die van Greenpeace.

Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 12:05
Gruwelijke hekel aan dure en sfeerloze, kille zakelijk aandoende hotels waar ik me nooit thuis voel. Heb eens een keer € 74,-- betaald voor één nacht en er lag geen kussen op het bed. In plaats daarvan een stapeltje van eigen kleren onder m'n hoofd. Ook nog € 12,45 apart betalen voor een ontbijt dat uit zwarte koffie (suiker en melk nog eens apart vragen en betalen) en twee kleine broodjes met jam bestond. Dan maar zonder ontbijt vertrokken, kamersleutel boos bij de receptie terug gegooid. Wat later bij een lokale bakker brood gekocht en daarna opgegeten.
Zou er bij Omroep Max geen plek zijn voor een Vakantieman à la Frits Bom? Ik zie daar een prachtige job voor Martin ;-)

Als hij zijn werk serieus neemt, zal zijn boodschap niet heel anders zijn dan die van Greenpeace
De wens is de vader van de gedachte :D .
Als je serieus vind dat er voor elke korte vlucht een alternatief is, moet je eerlijk zijn en er over na denken dat ook voor elke bestemming die alleen per vliegtuig te bereiken is, een alternatief is. Anders krijg je toch zoiets als de pot en de ketel die elkaar verwijten maken.
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 14:22
De wens is de vader van de gedachte :D .
Zeker. Tussen droom en daad staan ook in dit geval wetten (c.q. tegenwerkende republikeinen) in de weg en praktische bezwaren (van verwende kiezers, lobbyisten etc.). Voor echte veranderingen is meer nodig dan een bestuurder die zijn werk beter doet dan zijn/haar voorganger. Een diepe crisis, een verslagen tegenstander, een paar natuurrampen en een pandemie zijn dan onmisbaar ;-)
Senior2 schreef:
do 26 nov, 2020 15:30
Als je serieus vind dat er voor elke korte vlucht een alternatief is, moet je eerlijk zijn en er over na denken dat ook voor elke bestemming die alleen per vliegtuig te bereiken is, een alternatief is.
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?

Wat betreft zakelijk verkeer hoop ik dat het hele corona-gebeuren zal leiden tot meer communicatie per video e.d. en dat face-to-face ontmoetingen minder belangrijk gaan worden (wat leidt tot minder zakelijk vliegverkeer).

Alle "onbereikbare" bestemmingen zullen dan vast nog wel bereikbaar blijven per vliegtuig... maar daar gaat dan wel een heel stevig prijskaartje aan hangen...
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 07:56
Beste Martin,

Schrijf brieven naar de spoorwegmaatschappijen en eis dat fietsen meekunnen in de internationale treinen naar Dusseldorp, Frankfurt en Parijs en gemakkelijker naar Londen. Treinen die de vluchten naar deze deze steden moeten vervangen, want om dit soort verbindingen gaat het. Niet om eilanden als IJsland of Ierland. Het probleem ligt bij het ontbreken van fietsplaatsen in deze treinen.
Als in deze treinen voldoende fietsplaatsen zijn, hebben fietsers die vluchten helemaal niet nodig. Scheel inderdaad ook veel gedoe.

Ik mail je een concept voor een brief.

Groetjes uit Amsterdam,

Bert
Kan er niet een brief uit namens Wereldfietsers?
En kan je het concept niet even in Google, Dropbox, Drive of heb je een link naar een site?
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
en hij heeft nooit een auto gehad
Maar jullie gingen vast niet met het vliegtuig! Als vliegen duurder wordt, worden vliegvakanties vanzelf ook duurder, zodat weekje Turkije of nog erger Thailand inderdaad weer minsten even duur wordt als een vakantie in eigen land. Positieve kant van de klimaatverandering: het wordt in Nederland steeds beter vakantie weer :roll: .