Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets + fietstassen in ruimbagage - Forum Wereldfietser

Fiets + fietstassen in ruimbagage

Ik plan een fietsreis in Patagonië maar heb geen ervaring met de fiets op het vliegtuig.

Nu vraag ik mij af hoe ik mijn bagage het best organiseer. In het ruim mag ik maximaal 23kg meedoen bij LATAM en Iberia, dus ik veronderstel dat ik in de kartonnen doos met mijn fiets nog wat andere spullen kan steken (bv tent, reparatiemateriaal...). Dan heb ik wel nog 4 fietstassen om me zorgen om te maken. Krijg ik dit alles mee als handbagage of moet ik een tweede "koffer" ruimbagage boeken?

Sportieve groeten
Hannes
Bij LATAM mag de som van hoogte + breedte + diepte van je bagage maximaal 158cm zijn (niet gekeken bij Iberia, maar dit is vrij standaard). Daar gaat je fiets fors overheen, dus moet je dat als oversized bagage opgeven en extra voor betalen. Je fietstassen prop je in zo'n grote IKEA tas, plak je dicht en dat is dan je gewone bagage.
HannesDossche schreef:
di 10 nov, 2020 20:19
Ik plan een fietsreis in Patagonië
Dit klinkt als iets uit lang vervlogen tijden :P
PeterFokkinga schreef:
di 10 nov, 2020 20:32
Bij LATAM mag de som van hoogte + breedte + diepte van je bagage maximaal 158cm zijn (niet gekeken bij Iberia, maar dit is vrij standaard). Daar gaat je fiets fors overheen, dus moet je dat als oversized bagage opgeven en extra voor betalen. Je fietstassen prop je in zo'n grote IKEA tas, plak je dicht en dat is dan je gewone bagage.
Vrijwel alle vliegmaatschappijen hebben speciale voorwaarden en tarieven voor sportbagage zoals fietsen, waarbij die 158 cm niet geldt.
HannesDossche schreef:
di 10 nov, 2020 20:19
Dan heb ik wel nog 4 fietstassen om me zorgen om te maken. Krijg ik dit alles mee als handbagage
Vier fietstassen als handbagage? Alleen als je vier van deze hebt:
https://tinyurl.com/yyh8yk9w
Had je het subforum Fiets & Vliegtuig al gezien? Staat heel veel op over hoe mensen fiets en bagage verpakken.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Carl schreef:
di 10 nov, 2020 21:54
HannesDossche schreef:
di 10 nov, 2020 20:19
Dan heb ik wel nog 4 fietstassen om me zorgen om te maken. Krijg ik dit alles mee als handbagage
Vier fietstassen als handbagage? Alleen als je vier van deze hebt:
https://tinyurl.com/yyh8yk9w
Had je het subforum Fiets & Vliegtuig al gezien? Staat heel veel op over hoe mensen fiets en bagage verpakken.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Dus betaal ik best voor 2x ruimbagage (1x IKEA tas, 1x fiets) + extra kosten voor "special bagage"?
PeterFokkinga schreef:
di 10 nov, 2020 20:32
Bij LATAM mag de som van hoogte + breedte + diepte van je bagage maximaal 158cm zijn (niet gekeken bij Iberia, maar dit is vrij standaard). Daar gaat je fiets fors overheen, dus moet je dat als oversized bagage opgeven en extra voor betalen. Je fietstassen prop je in zo'n grote IKEA tas, plak je dicht en dat is dan je gewone bagage.
Telt de fiets en de IKEA tas dan nog als 1 enkel stuk ruimbagage, of moet ik voor die IKEA tas een tweede stuk ruimbagage boeken?
Ik ben vrij zeker dat alles ook meer dan 23kg weegt, dus waarschijnlijk betaal ik nog extra voor excessive weight?
Wrs betaal je gewoon extra voor de fiets. (Bovenop de andere bagage)
HannesDossche schreef:
di 10 nov, 2020 22:05
PeterFokkinga schreef:
di 10 nov, 2020 20:32
Bij LATAM mag de som van hoogte + breedte + diepte van je bagage maximaal 158cm zijn (niet gekeken bij Iberia, maar dit is vrij standaard). Daar gaat je fiets fors overheen, dus moet je dat als oversized bagage opgeven en extra voor betalen. Je fietstassen prop je in zo'n grote IKEA tas, plak je dicht en dat is dan je gewone bagage.
Telt de fiets en de IKEA tas dan nog als 1 enkel stuk ruimbagage, of moet ik voor die IKEA tas een tweede stuk ruimbagage boeken?
Ik ben vrij zeker dat alles ook meer dan 23kg weegt, dus waarschijnlijk betaal ik nog extra voor excessive weight?
Je vraag is minder gemakkelijk dan het lijkt. Factoren die van belang zijn: Heb je de reis op één ticket geboekt? En met welke maatschappij vlieg je de oceaan over ("most significant carrier")?
Staat je hele reis op één ticket en vlieg je met Iberia de oceaan over, dan gelden in principe de bagagevoorwaarden van Iberia voor de hele reis. Dat zou betekenen dat je fiets onder de bagagevrijstelling van 23 kilo valt en je dus niet meer dan één stuk bagage van maximaal 23 kilo mag inchecken, dat is inclusief fiets als je een standaard economy-ticket hebt. Een fietsdoos met fiets en een paar spullen erbij gepropt weegt algauw 23 kg dus dan moet je de rest van je bagage als handbagage meenemen, dwz. één tas van max. 10kg. Dit is mij altijd wel gelukt (we reizen dan met zijn tweeën), maar het is wel passen en meten. Anders moet je extra bagage bijkopen.
PS: dit is wat ik in de gauwigheid zie bij Iberia, informeer tevoren goed wat de exacte voorwaarden zijn want het wordt snel een dure toestand als je extra moet betalen.
Vroeger ging de fiets gewoon mee zonder verpakking, boven op de koffers.
Helaas heb ik er geen foto meer van.
In 2017 heb ik voor het eerst sinds heel lang de fiets meegenomen met het vliegtuig.
Wat een gedoe!
20170705_172106_DSC_7579_F5121.JPG
20170706_074906_DSC_7582_F5121.JPG
20170706_085806_DSC_7583_F5121.JPG
Kijkend naar het tijdstempel van de foto's ben ik een uur en 10 minuten bezig geweest met verpakken.
Daarna nog eens het halve vliegveld over zeulen om in een hoekje een grote scanner te vinden waar de fiets - scheef en goed vast houden - maar net doorheen kon.
Nee, van vliegen word ik niet enthousiast.

EDIT
De fietstassen heb ik later nog even aan elkaar vast verpakt zodat het 1 stuks bagage is en niet 2.
EDIT 2
Dit filmpje laat zien dat een fiets altijd een megabagage is, zelfs een racefiets.