Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stockholm Arlanda - Forum Wereldfietser

Stockholm Arlanda

Wie heeft ervaringen met Stockholm Arlanda Airport, fiets mee en hoe is het beste om het centrum van Stockholm te bereiken? De afstand is 25 km. Ik ga in oktober erheen, fiets mee.
Over het vliegveld en hoe in het centrum te komen niets specifieks, wel dat de fietsvoorzieningen in Stockholm prima zijn, veel vrijliggende fietspaden, en anders dan in de rest van Zweden veel fietsers (maar ook erg veel auto's). Ik zie overigens dat de afstand dichter tegen de 50km zit dan de 25km (Gamla Stan - vliegveld) Ik zou even kijken of je fiets niet in de trein van het vliegveld naar het centrum meemag (desnoods als bagage).
Ik heb gekeken dat er ook Flixbussen rijden van Arlanda naar het centrum. Inmiddels een mail gestuurd. Ik ben nog in de prille voorbereidende fase. Het gaat om mijn opgeknapte Giant, die terug naar mijn 2e huis in Zweden moet. Daar ruim een week verblijven en dan als gewone passagier terug.
Neem dan ook even contact op met Alrlanda express, het lijkt er op dat je fiets mee mag, maar wel met stuur gedraaid zodat het liggend vervoerd kan worden, dat laatste vindt ik dan weer raar, zo neemt de fiets meer ruimte in dan nodig, nog even afgezien van al die medereizigers die er wat op zetten.
_Peter_ schreef:
wo 28 aug, 2019 16:48
Neem dan ook even contact op met Arlanda express, het lijkt er op dat je fiets mee mag, maar wel met stuur gedraaid zodat het liggend vervoerd kan worden, dat laatste vindt ik dan weer raar, zo neemt de fiets meer ruimte in dan nodig, nog even afgezien van al die medereizigers die er wat op zetten.
Heb ik ook al aan gedacht, ik heb het e-mail adres van Arlanda Express. Zoals ik al zei, ik ben nog in het prille stadium. Mijn fiets MOET hoe dan ook terug naar Sunnemo.
Gewoonlijk gaan m'n vrouw en ik twee keer per jaar (rond juni en ergens in de herfst) per auto en Stena Line (Kiel-Gbg.) naar Zweden. Maar het gaat nu teveel geld kosten en daarom ga ik in oktober in mijn eentje naar Zweden. Volgende jaar gaan we voor langere tijd erheen, en onze twee katten gaan mee, daarom geen plaats voor de fiets in de auto.

20190814_164909-klein.jpg
DSCF8596-klein.jpg
Een paar jaar geleden, 2015, hebben wij gewoon onze fietsen meegenomen in de trein vanaf het vliegveld.
Ik kan me niet herinneren dat we hier problemen mee hebben gehad,
een maand later ook weer met de fiets teruggegaan vanuit Stockholm.
Elli schreef:
wo 28 aug, 2019 17:11
Een paar jaar geleden, 2015, hebben wij gewoon onze fietsen meegenomen in de trein vanaf het vliegveld.
Ik kan me niet herinneren dat we hier problemen mee hebben gehad,
een maand later ook weer met de fiets teruggegaan vanuit Stockholm.
Welke treinen? Foto's? De SJ wil daar niet aan beginnen volgens hun website. Ik ga misschien twee nachten op een vandrarhem verblijven en in Stockholm rondkijken/fietsen. Want ik heb Sveriges huvudstaden nog nooit gezien!
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 17:15
Elli schreef:
wo 28 aug, 2019 17:11
Een paar jaar geleden, 2015, hebben wij gewoon onze fietsen meegenomen in de trein vanaf het vliegveld.
Ik kan me niet herinneren dat we hier problemen mee hebben gehad,
een maand later ook weer met de fiets teruggegaan vanuit Stockholm.
Welke treinen? Foto's? De SJ wil daar niet aan beginnen volgens hun website. Ik ga misschien twee nachten op een vandrarhem verblijven en in Stockholm rondkijken/fietsen. Want ik heb Sveriges huvudstaden nog nooit gezien!
Die Arlanda Express waarschijnlijk die vanuit het centrum bijna non-stop naar het vliegveld rijdt. Zie ook https://www.arlandaexpress.com/travelconditions.aspx (en ik had het fout van het neerleggen van de fiets in de trein, enkel het stuur draaien zodat er meer in de trein kunnen.)
Martin, Zweeds lezen lukt wel, snappen wat er staat alleen maar matig :roll: . Ik heb geen ervaring met de treinen in Zweden zelf maar als je in google maps aangeeft dat je met de trein van Arlanda naar het centrum wil zie je welke vervoerders er tot je beschikking staan, dan kom je dus bij die geel-witte vervoerder uit.
_Peter_ schreef:
wo 28 aug, 2019 22:22
Martin, Zweeds lezen lukt wel, snappen wat er staat alleen maar matig :roll: . Ik heb geen ervaring met de treinen in Zweden zelf maar als je in google maps aangeeft dat je met de trein van Ardanta naar het centrum wil zie je welke vervoerders er tot je beschikking staan, dan kom je dus bij die geel-witte vervoerder uit.
Zoals Bert Sitters een tijdje geleden al heeft aangegeven, doet de nationale spoorwegmaatschappij SJ (Statens Järnvägar) erg moeilijk over het meenemen van fietsen in verhouding tot overige Europese landen.
Kijk maar en scroll naar "Cykel". https://www.sj.se/sv/reseinfo/bagageregler.html
Helaas kon ik geen Engelse versie van vinden.
Er bestaan in Zweden regionale spoorlijnen waar wel fietsen in treinen meekunnen, zoals de Västtrafik (Göteborg en omliggende steden).

Ik ga de vlucht naar Stockholm vandaag nog boeken! Per KLM aan boord van een 737, 80 euro retour, bagage 66 euro tot 23 kg. Fiets mee alleen op de heenreis.
Martin E. van Doornik schreef:
do 29 aug, 2019 09:33
Zoals Bert Sitters een tijdje geleden al heeft aangegeven, doet de nationale spoorwegmaatschappij SJ (Statens Järnvägar) erg moeilijk over het meenemen van fietsen in verhouding tot overige Europese landen.
Martin, ik kom wel vaker op Arlanda voor m'n werk, en neem dan meestal de 'normale' lijn richting Stockholm centraal. Is dat zo'n SJ lijn waar geen fietsen in mee mogen?
captain_fabulous schreef:
do 29 aug, 2019 13:07
Martin, ik kom wel vaker op Arlanda voor m'n werk, en neem dan meestal de 'normale' lijn richting Stockholm centraal. Is dat zo'n SJ lijn waar geen fietsen in mee mogen?
Ik heb geen idee of de verbinding tussen Arlanda Airport en Stockholm-centrum door zowel SJ als door de Arlanda Express wordt verzorgd, en dan nog naast de diverse busdiensten en taxi's. Maar als ik de Google Maps goed bekijk, loopt de spoorlijn onder de luchthaven door naar Uppsala, dan heeft de SJ zeer zeker daar dienst en dus 'fietsloos'. Ik heb al besloten: ik pak de Arlanda Express. Op hoop van zegen en op 3 oktober, vroem vanaf Schiphol!
Helaas, helaas, ik was bezig met de vlucht naar Stockholm te boeken, maar er bleken nog andere kosten bij te komen, wat het totaalbedrag me te boven gaat. En dan nog overnachten in jeugdherbergen, de treinen, Flixbus, de hele mikmak. De online boeking met de KLM op het laatste moment afgebroken. Dan heb ik het nog niet over de treinreis van Baflo naar Schiphol en terug.
Dus het feest gaat niet meer door. Nu beschouw ik deze topic als gesloten en hartelijk bedankt voor jullie medewerking!
Er zijn er hier waarschijnlijk met meer ervaring in het boeken van een ticket dan ik maar niet alleen KLM vliegt op Stockholm, SAS en Norwegian ook en die zijn denk ik goedkoper. Verder heb ik geen idee van je budget, of een prijs die je voor jezelf nog kan rechtvaardigen. Fietsen kan natuurlijk altijd nog, en wat je ook nog kan doen is vragen aan een transportbedrijf (als ze dat tegenwoordig nog doen tenminste) of je mee mag op een ritje. Bloemen uit Aalsmeer bijvoorbeeld worden zag ik elke week naar Zweden gebracht. (een rit van 17 uur) Ik deed het met boot in 5 dagen.
_Peter_ schreef:
vr 30 aug, 2019 00:15
Er zijn er hier waarschijnlijk met meer ervaring in het boeken van een ticket dan ik maar niet alleen KLM vliegt op Stockholm, SAS en Norwegian ook en die zijn denk ik goedkoper. Verder heb ik geen idee van je budget, of een prijs die je voor jezelf nog kan rechtvaardigen. Fietsen kan natuurlijk altijd nog, en wat je ook nog kan doen is vragen aan een transportbedrijf (als ze dat tegenwoordig nog doen tenminste) of je mee mag op een ritje. Bloemen uit Aalsmeer bijvoorbeeld worden zag ik elke week naar Zweden gebracht. (een rit van 17 uur) Ik deed het met boot in 5 dagen.
Kan niet, SAS heb ik ook gekeken en nóg duurder. 70 euro voor KLM en 115 euro voor SAS en behalve m'n fiets moet ik ook nog ruimbagage hebben (fietstassen met gereedschap, kleren etc.). Niks door iemand anders laten vervoeren, ik heb m'n fiets gelijk bij aankomst nog altijd nodig (zoals boodschappen doen, winkel is 1 km verderop).
Nee, ik was nog maar één muisklik van "Betalen" verwijderd, ik wil als gepensioneerde niet in de rode cijfers komen de staan en klak, op het rode kruisje rechtsboven van de website geklikt. Punt. Uit.
Als geld dan zo'n issue is..is ga je toch gewoon niet Martin? En kamperen is goedkoper dan de jeugdherberg.
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 30 aug, 2019 08:15
Als geld dan zo'n issue is..is ga je toch gewoon niet Martin? En kamperen is goedkoper dan de jeugdherberg.
En mijn tent weegt leeg 11 kilo! Not done. Ik ben een echte jeugdherbergliefhebber, zoveel mogelijk stempels op mijn trekkerskaart. Het zijn er nu al meer dan 300.

DSCF2506 (klein).jpg
En mijn kleine tent uit 1977 en 4½ kg woog, die ik wel bij sommige fietstochten heb gebruikt, heb ik in 2012 naar de vuilstort gebracht, te oud en lek geworden. Onderstaande foto is in Missouri (USA) genomen. Die fietstocht met de tent was me veel te zwaar. Dat nooit meer. Voor Harskamperdennen van 2018 heb ik een uitzondering gemaakt, van station Barneveld komend, moeizaam gefietst. Moest wel een slaapmatras en kussen ter plekke van iemand regelen.

Tent en fiets Gray Summit 1977-klein.jpg
Verder wil ik nog eraan toevoegen dat fietsen-met-de-tent in Zweden in de maand oktober nogal riskant is. Je kan wel overdag fietsen, en uit eigen ervaring weet ik dat het na ongeveer 16.30 uur al koud gaat worden en bij onbewolkt weer kunnen pittige nachtvorsten voorkomen. Vele campings zijn dan allang gesloten. En dan moet ik nog extra warme kleren meenemen, wat mijn fiets nog verder zal belasten.

Bijgaande foto met de berijpte planten is in de vroege ochtend op 28 september 2010 - geen grapje - in de tuin genomen van ons Zweedse huis in Sunnemo! Die ligt ongeveer midden tussen Oslo en Stockholm.

28 sept. 2010, 7.48-klein.jpg
Tis ook altijd wat he Martin. :wink:
Wildkamperen, warme slaapzak en thermo ondergoed helpen!