Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Air europa - Forum Wereldfietser

Air europa

Wij proberen een vliegticket te vinden vanuit Nederland naar Ushuaia voor komende november.
Veel goedkope tickets worden aangeboden met de maatschappij air europa. Zij hanteren echter een gek formaten systeem van max 250cm bij elkaar opgeteld. Ik heb het idee dat dit nooit gaat passen, maar heeft iemand wel eens geprobeerd zijn fiets zo klein mogelijk te vervoeren?
De standaard KLM dozen zijn bijna 300 cm bij elkaar (175 x 23.0 x 100 cm)

Alvast bedankt!
Met de meeste fietsen gaat dat best passen.
Maar helaas niet zonder de fietsen verder uit elkaar te halen dan met de KLM dozen noodzakelijk is.

Hoe ver je zaken van je fiets af moet halen hangt uiteraard af van hoe groot de fiets is, wat je er aangeschroeft hebt etc.

Mijn fiets is een stuk(je) groter dan die van mijn vriendin (ik ben 1.95m tegen zij 1.70m), maar beide fietsen passen binnen de KLM dozen met alleen het voorwiel verwijderd.

Kleiner verpakken kan prima, maar dan zul je bijvoorbeeld voordrager, spatborden etc. moeten verwijderen aan de voorkant, en wellicht ook aan de achterkant.

Het kan nog kleiner, maar dan moet je denken aan het verwijderen van de voorvork etc.

In jullie geval zou ik redelijk lang van te voren (nu?) dozen regelen bij een fietsenmaker en die op de gewenste maat gaan maken (lekker met tape spelen).
En dan beginnen met passen, kijken hoe veel of hoe weinig je moet gaan sleutelen om een fiets passend te krijgen.

Veel plezier alvast, het is daar waanzinnig mooi!
250 cm moet wel lukken. Onlangs nog twee fietsen (28" en 26") vervoerd in dozen van 138 x 75 x 23 (=236 cm), bij de fietsenmaker gehaald. Met het voorwiel, zadel, stuur, pedalen en bagagedrager los paste dat precies. Te grote dozen kun je gemakkelijk op maat snijden en met (duck)tape verstevigen.
De bagageregels van Air Europe voor sportbagage zijn overigens knap onduidelijk geformuleerd op de website. Zorg dat je vooraf precies weet wat wel en niet mag.
Eerder dit jaar met Air Europa naar Colombia gevlogen en twee mtb's (een 26" en een 28") meegenomen.
Heb toen twee dozen bij een fietsenmaker gehaald (zelfde formaat als Peter hierboven beschreven heeft); pedalen, voorwiel, stuur en zadel losgemaakt, achterdragers laten zitten.
Vanwege onduidelijke info op hun website over het formaat fietsdoos dat ze accepteren, heb ik ze even gebeld voordat ik ging boeken. Maten en gewicht (doos + fiets) doorgegeven en toen kreeg ik groen licht.

Vond personeel van Air Europa behulpzaam (zowel via telefoon als op luchthaven van Bogotá).
Beenruimte in hun vliegtuigen is overigens wel erg krap; ik meet 1.78 m en zat al nagenoeg klem.
Ik zou je dan ook aanraden om stoelen met meer beenruimte te reserveren (indien mogelijk).

Heel veel fietsplezier! Wat is jullie reisplan?
Brussel - Bogota


Voorstel gekregen met Air Europa.
Brussel - Madrid
Madrid - Bogota.

De reisorganisatie heeft de prijs fietsen opgevraagd:
een continentale vlucht + een intercontinentale vlucht: prijs fiets: 175 + 200

Voor heen en terug: 750 euro.

Vroeger werd dit als 1 vlucht beschouwd - toen we bv. naar Ecuador vlogen.

Klopt het dat dit niet als 1 vlucht beschouwd wordt? Anderen met deze ervaring?

Sabien
Sabien schreef:
di 04 apr, 2023 13:14
Brussel - Bogota


Voorstel gekregen met Air Europa.
Brussel - Madrid
Madrid - Bogota.

De reisorganisatie heeft de prijs fietsen opgevraagd:
een continentale vlucht + een intercontinentale vlucht: prijs fiets: 175 + 200

Voor heen en terug: 750 euro.

Vroeger werd dit als 1 vlucht beschouwd - toen we bv. naar Ecuador vlogen.

Klopt het dat dit niet als 1 vlucht beschouwd wordt? Anderen met deze ervaring?

Sabien
Dat zou eigenlijk alleen kloppen als je je bagage in Madrid zelf van de band moet halen en inchecken op de vlucht naar Bogota. Als ze "doorlabelen" wat waarschijnlijker is, dan zou je alleen hun (hoge) 200 euro tarief moeten betalen.

Zie trouwens dat Iberia ook op deze route vliegt, stuk aantrekkelijker qua voorwaarden (fiets valt gratis binnen 23 kg bagage limiet) met handbagage en wat spulletjes in de doos bij je fiets lukt dat mij dan wel, zeker als je met meer personen reist.
Sabien schreef:
di 04 apr, 2023 13:14
Klopt het dat dit niet als 1 vlucht beschouwd wordt?
Je hebt dit voorstel van Air Europe zelf gekregen? Dan zal het best kloppen, want zij zijn degenen die dat bepalen.

Heb je dit voorstel van een reisagent gekregen: bel ze zelf op om te kijken hoe ze hier in staan. De site geeft geen uitsluitsel, voor zover ik kan zien.