Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zeer goede ervaringen Saigon - Nieuw Zeland - Sydney - Amsterdam - Forum Wereldfietser

Zeer goede ervaringen Saigon - Nieuw Zeland - Sydney - Amsterdam

Ik meld even dat wij erg goede ervaringen hebben met fietsvervoer per vliegtuig. De fietsen hadden wij nieuw gekocht in Thailand. Wij maakten vier vluchten:
- In februari 2019 vlogen wij van Saigon naar Sydney met Vietnam Airlines en door naar Nieuw Zeeland met Air New Zealand.
- In april 2019 van Nieuw Zeeland naar Sydney met Qunatas.
- Eind april van Sydney naar Amsterdam met Qatar.

In Saigon hebben we bij de 'dozenmaker' fietsdozen op maat laten maken (135x75x25). Deze stevige dozen hebben het tot en met Schiphol uitgehouden. Na een vlucht vouwden we de dozen tot een draagbaar pakket en bij de volgende vlucht plakten we de dozen weer dicht.
Wij hadden deze maatschappijen geselecteerd omdat bij hen 30 kg bagage zonder extra kosten mee kan. Wij hebben niets voor het transport van de fietsen betaald.
Ook hadden wij bij de check in van deze maatschappijen en bij de douanes nauwelijks een vraag. Ook niet bij binnenkomst Nieuw Zeeland - geen dozen open, geen ontsmetting e.d. De enige vraag die vaker werd gesteld was: zijn het roadbikes of mountainbikes? Als je dan maar roadbikes antwoord, dan was het goed. (Ik denk dat mountainbikes vaker uit de doos moeten, meer kans op modder en dat mag echt niet mee)
De dozen kwamen steeds ongeschonden uit het transport en stonden al klaar bij de bagageafhandeling (behalve op Schiphol - uur wachten). We hadden er met grote letters opgeschreven " :) Thank you for taking good care of my bicycle".
Mag ik vragen waar jullie fietsen hebben gekocht in Thailand en wat jullie route was?
Hebben jullie een blog oid dat ik kan lezen?
En..... waar lieten jullie de dozen staan?? Want ook al is het een plat pakket, dat nam je vast niet mee op de fiets.

Gr Anja
Antwoorden op jullie vragen:

Fietsen gekocht bij Jackys Bike in Chiang Mai. Ze hebben daar een redelijke collectie.

Het pakket van twee opgevouwen dozen hebben wij niet fietsend vervoert, behalve korte stukjes. In Nieuw Zeeland huurden we een auto, om van fietstrack naar fietstrack te rijden. (Fietsen over de 2-baans highway vonden we te groot risico en de afstanden vonden we te groot. Dozen dus in de auto.
Dozen achterlaten op de airport kan wel, maar is belachelijk duur.

We hebben een blog bijgehouden over 6 maanden reizen, waarvan 9 weken fietsen in ZO Azie. De reisverhalen 4, 5, 6 en 7 beschrijven de fietsroute: Noord Thailand, Laos , Cambodja, Vietnam. De route liep veel langs de Mekong.

www.reizendoorzoazie.reislogger.nl