Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets door scanner marrakesh - Forum Wereldfietser

fiets door scanner marrakesh

Vorig jaar hadden wij een 'bijzondere' ervaring met onze fietsen op het vliegveld van marrakech. Na 2 fantastische fietsweken stonden wij met onze fietsen voor de ingang van het vliegveld. Behalve de bagage wilden ze ook dat wij onze fietsen door de scanner voerden. Wij weigerden dit omdat dit duidelijk niet paste, onmogelijk was. Eerst werd ons verteld om de voordrager er dan af te halen, dan zou het wel gaan. Niet in onze ogen dus, wat nu. Na lang heen en weer gepraat kregen wij te horen dat we moesten wachten, op a dog!! Na een half uur wachten kwam de hond, totaal geen belangstelling voor onze bagage en fiets, waarna wij 'gewoon' met de fiets door de deur naar binnen mochten. Al met al ben je hier wel meer dan een uur aan kwijt en de nodige stress!!
Nu willen wij komend jaar weer naar Marokko, Marrakech. Is er een trucje om dit te omzeilen?
avde schreef:
ma 31 dec, 2018 20:02
Is er een trucje om dit te omzeilen?
Tuurlijk, gewoon op de fiets het land in of uit (over land of met de veerboot.) :lol:

Maar als je wil vliegen dan kom je dit tegen in alle landen waar ze geen fietsen gewend zijn. Je bent afhankelijk van de goodwill van de medewerkers die je treft. Als ze Nederland horen dan denken ze gelijk aan drugs en wordt je dus flink gecontroleerd.
Enige echte oplossing is dan je fiets vooraf zover te demonteren dat hij wel door de scanner past.
Marrakech is bij lange na niet de enige luchthaven met een te kleine scanner voor een fiets. Daar wilden ze nog een hond inzetten. In Innsbruck werd voor mij een politieman met een handscanner opgepiept, maar meestal is er geen andere mogelijkheid dan de fiets door de scanner. Vaak zijn die scanners 90 cm breed. Diagonaal er door wil nog wel eens lukken, door je fiets tegen een stappeltje bagagebakjes te plaatsen. Zo ging dat met mijn fiets op Marco Polo Airport bij Venetie.
In de meeste gevallen bij een te kleine scanner moet je echter je fiets een stukje kleiner maken. Dit betekent voorwiel en stuur eraf. Het zadel naar beneden of bij een groot frame eraf. Je verpakt de fiets in een hoes of een kleine doos. Schipholdozen zijn dus ongeschikt voor veel retourvluchten.
Het beste kun je het vliegklaar maken van je fiets vooraf doen in je laatste hotel voor vertrek en vervoer regelen naar de luchthaven. Er zijn ook fietsenmakers die dozen hebben en ook het verpakken kunnen regelen. Op Fuerteventura gooide de fietsenmaker even zijn zaak op slot om mijn fiets naar de luchthaven te brengen. Google even naar een fietsenmaker in de buurt van de luchthaven en neem vooraf contact op.
Kijk op dit forum bij Fiets & Vliegtuig naar andere ervaringen.
Zie voor een overzicht van ervaringen met scanners op luchthavens https://transport.wereldfietser.nl/nl/frontpage
Er staat een onvolmaaktheid op: er staat overal bij "past door scanner" ja, terwijl dit in veel gevallen "neen"moet zijn, omdat dit slechts kan na gedeeltelijk demonteren. Let op de afmetingen van hoe de fiets is aangeleverd en de opmerkingen.

Heeft iemand nog ervaringen op luchthavens dit nog niet in dit overzicht staan, dan kun je dit aanvullen.
Bridgestone SM schreef:
ma 31 dec, 2018 23:22
Wat ik me dan afvraag: Wat is er te scannen aan een fiets ?
In sommige landen wordt al je bagage gescand voordat je de vertrekhal in kunt (India ook, als ik me goed herinner). En anders gebeurt dat wel na het inchecken. Er is geen reden te bedenken waarom voor een fiets een andere procedure zou gelden. Het is tenslotte gewoon bagage die meegaat het vliegtuig in.
Een discussie aangaan met beveiligingspersoneel is erg vermoeiend en helpt je meestal niet verder. Kortom: zorg ervoor dat je fiets ook door een smalle scanner kan. De laatste jaren verpakken wij de fietsen het liefst in een zo klein mogelijke doos (158 x 70), die fiets moet dan wel deels gedemonteerd worden (voorwiel, stuur, zadel en pedalen eraf), maar je gaat dan fluitend door alle mogelijke controles.
Gisteren bij de scanner in Marrakech. We hadden helaas de verkeerde rij/mensen uitgekozen. Soms mag je namelijk met je fiets door de personen scanner daar. Maar soms ook, ben je gecontroleerd en sta je je fiets in te pakken, willen ze doodleuk je fiets en tassen nog een keer door een andere scanner van een andere rij hebben (vorig jaar)

Tip: Vooral niet in discussie gaan! - Voorwiel eruit en hup door de scanner. Wij vroegen n.a.v dit draadje dus ook om een alternatieve controle maar dit leverende ons een zeer vervelende en extensieve controle op. Waarbij alles twee keer door de scanner moest en alle onze tassen werden uitgepakt. Waarbij we op een gegeven moment geen toezicht meer hadden op onze spullen omdat die overal lagen. En een van ons voor de scanner stond en een erachter. Vooral mond dicht en voorwiel eruit dus! De autoriteiten zijn erg nerveus vanwege aanslagen met dito gedrag. Overigings staat de scanner in Marrakech voor de vertrekhal. Maar ook bij aankomst staat er een bij de uitgang na de bagagehal. Dus mag je je opgebouwde en opgepakte fiets weer demonteren als je pech hebt. Wij zijn dit keer brutaal doorgelopen zonder problemen maar das niet echt een aanbevolen tip. :wink:
Wij hebben ook al veel gevlogen met de fietsen. De laatste tijd alleen maar met hoes.
We doen de voorbereidingen in de hal van het vliegveld. Voor ons is dat oa: trappers, zadel lager, stuur, karton over stuur en karton over bagagedrager, bidons vasttapen etc.
Dan gaan we in de rij om in te checken. De hoezen doen we er dan nog niet omheen. Het bagagelabel krijgen we soms los mee (en we plakken dan een van de kleine stickertjes op het frame) en soms wordt het al om de fiets gedaan.
Dan gaan we naar de afwijkende bagagebelt. Als de scanner dan te klein blijkt, wordt in sommige landen de fiets met een handscanner gecontroleerd (dat kan dan nog omdat hij nog niet helemaal is ingepakt). De hoes doen we erover na de controle (het bagagelabel door een gaatje in de hoes) en we maken de hoes met tieraps vast aan de fiets en dan laten we ook pas de banden leeglopen.

Let op: soms werkt dit niet. Bijv. bij Ryan Air, want zij willen zien hoe de fiets is ingepakt.
Bij Transavia werkt het wel (gisteren nog in Tel Aviv en 2 weken geleden in Amsterdam).

Wij vragen altijd als we aankomen op het vliegveld hoe en waar de controles van de fiets zullen zijn. Zo worden we nooit op het laatste moment (in de rij) nog verrast. Dan weten we of er nog een scanner is, of we de hoezen er al overeen doen of wat dan ook..
We hebben hiervan geleerd omdat we ooit in Kyrgizie de fietsen helemaal hadden ingepakt in het hotel en toen op het vliegveld alles weer open moest omdat de fiets niet door de scanner paste en ze met een handscanner alles wilden controleren.
Nu fietsen we gewoon naar het vliegveld met een paar kartonnen dozen onder de bagagedrager en pakken we ze daar in.
Ik vergeet nog te melden: als ze heel moeilijk doen om de fiets met de hand te scannen en dat hij perse in de scanner moet... Dan blijven wij ook vriendelijk uiteraard en leggen we nogmaals uit dat het echt niet kan.
Dat is ons weleens overkomen wanneer de scanner bij de ingang van het vliegveld stond.
Mijn man heeft een hele grote fiets / groot frame en als het zadel nog niet lager staat en het stuur nog niet gedraaid, dan ziet iedereen dat dat nooit past.
Onze ervaring is dat we nog nooit het voorwiel eruit hebben moeten halen. We hebben het altijd kunnen ontwijken. Dan kwam er meestal een hoge baas die dan de controle met de hand deed.
Misschien hebben we altijd geluk gehad!

We hebben ook weleens onder toeziend oog van de beveiligers onze fietsen gedemonteerd en ingepakt omdat de fiets niet door de scanner paste. Zo zag men dat we niets geks deden en konden zij de verantwoordelijkheid nemen voor de sticker dat 'de fietst gecheckt was'.
Bridgestone SM schreef:
ma 31 dec, 2018 23:22
Wat ik me dan afvraag: Wat is er te scannen aan een fiets ?
Bij ons werd de fiets eens gescand bij terugkomst in Nederland op Schiphol. De douane vertelde dat er recent iemand een hoop cocaïne in banden van een fiets had gestopt op mijn vraag wat ze dachten te vinden (...) :wink:
Wie beheert https://transport.wereldfietser.nl/nl/frontpage ? Kan de jaar keuze uitgebreid worden svp? Blijft zo wel oude data... Alvast bedankt.
Ja, zal ik komende woensdag aanpassen.
paulw schreef:
zo 02 jun, 2019 09:25
Wie beheert https://transport.wereldfietser.nl/nl/frontpage ? Kan de jaar keuze uitgebreid worden svp? Blijft zo wel oude data... Alvast bedankt.
Aangepast.
Iemand recentelijk nog met ingepakte fiets door scanner geweest in Marrakech? Moest de fiets uit de doos of kon de hele doos door de scanner? En wat waren je afmetingen? Mijn doos is nu 167-91-27


------------------------------------------------------------------


Wat heb je precies aangepast Eindgebruiker?
Bij de lijst van Marrakech staat namelijk op 2012.

eindgebruiker schreef:
wo 05 jun, 2019 11:51
paulw schreef:
zo 02 jun, 2019 09:25
Wie beheert https://transport.wereldfietser.nl/nl/frontpage ? Kan de jaar keuze uitgebreid worden svp? Blijft zo wel oude data... Alvast bedankt.
Aangepast.
Blijkbaar is de laatst toegevoegde ervaring over Marrakech uit 2012.
eindgebruiker schreef:
di 17 dec, 2019 14:33
Blijkbaar is de laatst toegevoegde ervaring over Marrakech uit 2012.
Dank voor je antwoord. Je reactie in dit draadje uit 2018 over de specifieke scanner in Marrakech dat je het aangepast had, zette me op het verkeerde been. Vandaar
Wij waren gisteren (6-1-2020) bij de scanner in Marrakech.
Inderdaad, bij de ingang van de vertrekhal staan scanners voor de bagage. We kwamen aangefietst en moesten naar nr 1, met onze opgeladen fiets.
Bagage moest door de scanner en toen moest de fiets ook. Duidelijk gemaakt dat dat niet lukte. Met lief lachen voor elkaar gekregen dat de fiets door de personenscanner mocht. Ineens was het ijs gebroken en toonden ze veel interesse voor onze reis. Er werd nauwelijks meer gecontroleerd.
Ons 'probleem' was de odd-size-luggage scanner.
Transavia stelt geen maximale afmeting aan fietsen. Wij vervoeren onze fiets altijd in een hoes.
De scanner van de odd-size-luggage was echter heel klein. Een kleine fietsdoos past erin, een KLM doos niet. Onze fietsen met hoes ook maar amper. De fietsen moesten er schuin in. Maar omdat de band liep, bleef de fiets vast zitten. Uiteindelijk kwam er iemand die fiets aan andere kant eruit trok.
Dat gaf ons wel wat stress. Gelukkig kwamen de fietsen ongeschonden in Eindhoven aan.

Op deze foto zie je de odd-size-luggage scanner.
Afbeelding
Dieuwertje & Franzi schreef:
di 08 jan, 2019 14:07
Gisteren bij de scanner in Marrakech. We hadden helaas de verkeerde rij/mensen uitgekozen. Soms mag je namelijk met je fiets door de personen scanner daar. Maar soms ook, ben je gecontroleerd en sta je je fiets in te pakken, willen ze doodleuk je fiets en tassen nog een keer door een andere scanner van een andere rij hebben (vorig jaar)

Tip: Vooral niet in discussie gaan! - Voorwiel eruit en hup door de scanner. Wij vroegen n.a.v dit draadje dus ook om een alternatieve controle maar dit leverende ons een zeer vervelende en extensieve controle op. Waarbij alles twee keer door de scanner moest en alle onze tassen werden uitgepakt. Waarbij we op een gegeven moment geen toezicht meer hadden op onze spullen omdat die overal lagen. En een van ons voor de scanner stond en een erachter. Vooral mond dicht en voorwiel eruit dus! De autoriteiten zijn erg nerveus vanwege aanslagen met dito gedrag. Overigings staat de scanner in Marrakech voor de vertrekhal. Maar ook bij aankomst staat er een bij de uitgang na de bagagehal. Dus mag je je opgebouwde en opgepakte fiets weer demonteren als je pech hebt. Wij zijn dit keer brutaal doorgelopen zonder problemen maar das niet echt een aanbevolen tip. :wink:
Zorg dat je met een fiets ruim van te voren op een luchthaven bent.