Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietspakket minimaliseren door demonteren voorvork - Forum Wereldfietser

fietspakket minimaliseren door demonteren voorvork

Ik wil gedurende een reis van meerdere maanden over verschillende landen mijn fiets zo klein mogelijk meenemen in vliegtuig enz. Het gaat om een MTB met 26 inch wielen. Ik heb het volgende idee. Ik denk aan het demonteren van de voorvork, stuur, zadel(pen) en het achterwiel. Je houdt dan als buitenmaten (doosmaten) de maten van het basisframe over, circa 100cm x 65 cm. Binnen deze buitenmaten moeten twee wielen en de voorvork, stuur, zadel en bagagedragertje een plek krijgen. Dat vraagt om handig passen en meten en alles goed vasttapen.
Voordeel is dat je zelf en de kruiers op de luchthavens een kleiner en handzamer pakket hebben. Omdat het basisframe op zich sterk is en een geheel vormt, is de kans op beschadiging kleiner. Nadeel is iets meer demontage / montagewerk. Demonteren en monteren van de voorvork is - zeker bij moderne fietsen - eenvoudig.
Ik ben dit idee nergens tegengekomen. Zijn hier ervaringen mee? Of kan het niet?
Mic schreef:Ik ben dit idee nergens tegengekomen. Zijn hier ervaringen mee? Of kan het niet?
Google eens op 'rinko' & 'bicycle'. In Japanse treinen is minimaliseren verplicht.
Ik heb dit gedaan toen ik van Bishkek naar huis vloog. Zo kon ik met alleen hand en ruimbagage reizen zonder een fiets in te checken. Het pakketje werd dus afgehandeld als koffer, zonder problemen.
kijk ook eens bij marten http://www.m-gineering.nl naar de airnimal, die komt met een koffer. Dan heb je ook nog de bike-friday, die heeft als nadeel wel kleine wielen maar de koffer doet ook dienst als aanhanger/bagagekar. Niet helemaal wat je wilt denk ik maar geeft je wel een idee, zit je in jouw geval nog wel met een koffer of anders elke keer opzoek naar voldoende verpakkingsmateriaal.
let met inpakken wel op dat je balhoofd beschermd is tegen stoten en daardoor beschadigen.
zou toch zonde zijn als ze je pakket zo 'neerzetten' dat je je voorvork er niet meer goed in (afgesteld) krijgt.
groet! hoogframe
heb hem helemaal uit elkaar gehaald naar Bangkok, breedtemaat werd uiteindelijk bepaald door frame (96 cm) hoogtemaat door 27,5 inch wielen (72 cm)
Lekker makkelijk om te vervoeren en vond wat knutselen aan de fiets geen probleem want het is wel extra werk https://photos.app.goo.gl/uagScfiM2rQLMTKt9.
Maar toch veel plezier van gehad https://photos.app.goo.gl/So3MU29BRfNySYkU9
:D slim dat schuim om je balhoofd en mooie stevige doos. handelbaar formaat zo! :D
poijkl09 schreef:
di 30 apr, 2019 02:53
heb hem helemaal uit elkaar gehaald naar Bangkok, breedtemaat werd uiteindelijk bepaald door frame (96 cm) hoogtemaat door 27,5 inch wielen (72 cm)
Lekker makkelijk om te vervoeren en vond wat knutselen aan de fiets geen probleem want het is wel extra werk https://photos.app.goo.gl/uagScfiM2rQLMTKt9.
Maar toch veel plezier van gehad https://photos.app.goo.gl/So3MU29BRfNySYkU9
Ziet er goed uit! Onder welke condities werd je pakket ingecheckt op de luchthaven? Als fiets/sportbagage of als gewone ingecheckte bagage? Dat kan schelen in de kosten. De maximale maat voor gewone (koffer)bagage is meestal 158 cm (l x h x b) en dat ga je natuurlijk zelfs met jouw inpakmethode nooit halen.
Ik vlieg altijd met Eva Air van Amsterdam naar Bangkok. Zolang ik binnen mijn maximaal aantal kilo's voor ruimbagage blijf wat met 30 kg riant is kan ik gewoon de fiets meenemen hoef niets extra te betalen.
Het enige wat ik moet doen is de fiets van tevoren aanmelden en de maten en gewicht van de doos doorgeven.
Ik krijg vervolgens een mail waarin staat dat ik de fiets aangemeld heb met specificaties over de afmetingen en gewicht. Later toen ik een ander e-ticket kreeg vanwege gewijzigde vertrektijd zag ik dat deze info nu ook in het eticket gezet was. Uiteraard papier meenemen zodat je aan kan tonen.
bij de incheckbalie wordt de doos gewogen en vervolgens geef je hem of bij de balie afwijkende bagage en klaar.
Ik heb nog geïnformeerd maar voor een fietsdoos zijn er geen maximale afmetingen die gelden, zolang het binnen de 30 kilo blijft gaat het gewoon mee als bagage, hier ging het natuurlijk om een internationale vlucht dus hangt ook af van het soort vliegtuig.

En nog wat tips...
Voor bijvoorbeeld Azië is het maximum 30 kilo wat over meerdere stukken ruimbagage verdeeld mag worden. Ik had het niet gezien en had alles in 1 doos gestopt wat met onderdelen en sloten nog een heel werk kan zijn om te zorgen dat dingen niet gaan zwerven door de doos en of beschadigen, had ik dit op tijd gezien dan had ik het frame en de wielen alleen in een doos gedaan en alle onderdelen in een aparte tas gehouden en deze beide ingecheckt en gezorgd dat ze onder de 30 kilo. Mijn doos was nu 28 kg en dat was zwaar sjouwen....

En op mijn terugreis wilde men plotseling inspecteren of de banden echt leeg waren, de doos was al helemaal volgestouwd en dicht getaped.Ik had dit nog nooit meegemaakt dat men letterlijk in de doos wilde kijken om te zien of de banden leeg waren. Gelukkig had ik twee reservebanden in mijn handbagage zitten en liet deze zien, kon het zo presenteren dat ik de binnenbanden "verwijderd" had van de wielen dus zo kwam ik er nog mee weg.maar men benadrukte dat komende keer ik een opening in de doos moest laten ter hoogte van een band zodat men kon checken of die banden daadwerkelijk leeg waren.
Ik weet niet of dit nieuwe beleid is of ik gewoon pech had ik ga al 10 jaar naar Azië om te fietsen en dit was de eerste keer dat ik het meemaakte dat men wilde inspecteren in de doos
Dan krijg je zoiets:

Naamloos.jpg
poijkl09 schreef:
di 30 apr, 2019 11:50
....

En op mijn terugreis wilde men plotseling inspecteren of de banden echt leeg waren, de doos was al helemaal volgestouwd en dicht getaped.Ik had dit nog nooit meegemaakt dat men letterlijk in de doos wilde kijken om te zien of de banden leeg waren. ...
Wat is de achtergrond van die "lege" fietsbanden ?

Zelfs als je 6 Bar in je band hebt, en zelfs als 6 Bar de officiële max-bandenspanning is is dat niet echt een probleem. Die max 6 Bar is altijd nog ruim aan de veilige kant, en hoe hoog het vliegtuig ook vliegt de buiten-druk daalt nooit meer dan van 1 naar 0 Bar (even nagekeken: op 10 km hoogte is de luchtdruk ± 1/4 van de normale ... dus die 6 Bar band komt dan op 6.75 Bar uit.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 00:11
Wat is de achtergrond van die "lege" fietsbanden ?
Daarover zijn op dit forum meerdere discussies gevoerd, zoals deze: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=27077. Staat het antwoord op je vraag daarbij?
willem.m schreef:
zo 05 mei, 2019 10:21
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 00:11
Wat is de achtergrond van die "lege" fietsbanden ?
Daarover zijn op dit forum meerdere discussies gevoerd, zoals deze: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=27077. Staat het antwoord op je vraag daarbij?
Ahhh ... ik begrijp het, het is een kleine fysieke compensatie voor de niet afgelegde fietskilometers ... (jammergenoeg hebben ze geen voetpompen op de verschillende vliegvelden, dus zijn het meestal de armspieren die de compensatie moeten leveren).

Of te wel: het is baarlijke nonsens .... een regel zonder ook maar enige zinnige achtergrond.
Zelfs een low-presure band kan de drukverhoging aan, de drukwisselingen tijdens het fietsen zijn gauw groter.
De stikstof-vulling van vliegtuigbanden is ook al geen argument: Ik vul mijn banden met 80% stikstof.



Overigens .... je hebt regels en regels: Je mag in de trein ook geen spiritus of (was)benzine meenemen, gelukkig controleert geen enkele kaartjesknipper de inhoud van een fietsvakantie-tas.
In dit licht is het ook interessant dat er soms ook gedoe is als je een MSR Fuel-bottle in je vliegbagage hebt. De oplossing is die fuel-bottle met cola of andere stickers/etiketten te beplakken, en de fles voor de zekerheid met een frisse (dennen)shampoo om te spoelen.


Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 11:25
Of te wel: het is baarlijke nonsens .... een regel zonder ook maar enige zinnige achtergrond.
In de luchtvaart houdt men van duidelijke regels. Er worden in een vliegtuig ook wel eens héél grote banden vervoerd (tractorbanden bv.), die een vliegtuigromp wel degelijk kunnen beschadigen. Hoe groot of hoe hard opgepompt die banden moeten zijn om schade aan te richten? Daar gaan we niet over discussiëren, zegt de IATA, dat leidt maar tot verwarring. De richtlijn is daarom simpelweg: luchtbanden niet onder druk in het vrachtruim. En daardoor zitten fietsers met een voor hen onzinnige regel opgescheept. Al tientallen jaren.
peter de rijk schreef:
zo 05 mei, 2019 14:17
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 11:25
Of te wel: het is baarlijke nonsens .... een regel zonder ook maar enige zinnige achtergrond.
In de luchtvaart houdt men van duidelijke regels. Er worden in een vliegtuig ook wel eens héél grote banden vervoerd ..... . De richtlijn is daarom simpelweg: luchtbanden niet onder druk in het vrachtruim. En daardoor zitten fietsers met een voor hen onzinnige regel opgescheept. Al tientallen jaren.
Gelukkig kijken ze in de trein een stuk minder precies.
Een tankwagon benzine vertegenwoordigt een zeker risico, een litertje in een plastic fles in een fietstas is "daarom" verboden, maar gelukkig .... niemand bekommert zich om dat litertje (behalve als je officieel zou vragen of het mag).

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 14:27
Gelukkig kijken ze in de trein een stuk minder precies (...)
Probeer eens een litertje benzine mee te nemen in de Eurostar. Hint: alle bagage wordt gescand.
Wat heeft dit met het relevante onderwerp 'fietspakket minimaliseren door demonteren voorvork' te maken?

Voor tips en waarschuwingen voor vervoer van spullen in treinen is er een dedicated 'rubriek Fiets & Trein: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=27.