Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshoes/pyjama - Forum Wereldfietser

Fietshoes/pyjama

Al vaak met het vliegtuig en fiets op vakantie gegaan. Over het algemeen gebruiken we de heenweg een doos en terug vaak de fietspyjama (of een doos als we die makkelijk kunnen vinden/vervoeren).
Nu zitten we vaak te worstelen met het netjes verpakken van onze fiets in de fietspyjama. Standaard zaken als stuur dwars, trappers er af, zadel naar beneden doen we al, maar het blijft toch altijd een beetje gekunsteld.

Iemand misschien goede tips, voorbeeld filmpjes, foto's, etc?

Thanks,
Tim
Wij hebben dit jaar voor het eerst op die manier gereisd (dus doos heen, zak terug).
Meestal proberen we terug te gaan van hetzelfde vliegveld als dat waar we aankwamen (een rondje fietsen dus), zodat we de dozen kunnen hergebruiken.

Wat ons opviel was dat de grootte van de fiets ook ernstig uitmaakt.

De fiets van mijn vriendin ging makkelijk in de Body Bag, zeker nu ze haar vlinderstuur ingeruild heeft voor een recht stuur.
mijn fiets was een stuk moeilijker, ik moest bijvoorbeeld ook mijn zadel met zadelpen verwijderen om in de hoogte te passen.
Beide fietsen moeten we overigens de voorwielen verwijderen om in de zakken te laten passen.
in de voorvork steken we afstandshouders en in de wielen beschermers.
Beide gekregen van de fietsenmaker (die bewaart ze speciaal hiervoor van nieuwe fietsen)
Ook hadden we alletwee dit keer geen voordragers mee, die hadden er in mijn geval OOK afgemoeten (en dat vind ik nog het vervelendst (de bouten zijn volgens mij niet echt bedoeld om vaak los en weer vast te maken).

Het blijft inderdaad wat geklungel, maar om nu elke week te oefenen (want dat zal denk ik het meeste gaan uitmaken) vind ik ook zo wat.

Wat voor ons het beste werkt is heel ruim van te voren aankomen op het vliegveld, vertrekken geeft ons toch altijd stress, en ruim te tijd hebben om alles vertrekklaar te maken is mijn beste tip.

Voor de rest ben ik zeer zeker ook benieuwd naar goede tips.
Klopt, tijdig arriveren en vaak oefenen helpt. Desalniettemin ben ik benieuwd naar goede tuips :)

Overigens gebruiken wij onderstaande VK fietshoes en hebben we zelf nog een extra ring in het midden geplaatst:

Afbeelding
Dit jaar voor het eerst met de fietshoes gereisd. Voordeel is natuurlijk dat hij makkelijk mee te nemen is, maar nadelen zitten er zeker ook aan.
De functie van de ringen op de hoeken waren mij een raadsel. Dus in het midden twee ringen erbij gemaakt. Daar een stukje touw doorheen om de hoes om de fiets te houden. Hij ligt er anders namelijk zo af als de fiets op z'n kant vervoerd wordt. Zoals de hoes los over de fiets hangt op de foto kan hij namelijk echt niet met het vliegtuig mee. Dat touw bleef overigens wel aan de voorste tandwielen hangen, dus perfect was het niet. Misschien had ik meer met duct-tape moeten werken. Dit is mijn belangrijkste verbeterpunt voor een eventuele volgende keer.

De hoes kan met iets in het midden niet helemaal van de fiets afglijden, maar aan de uiteinden hangt de hoes nog steeds vrij los over de fiets. Toen ik mijn fiets na de vlucht weer ophaalde lag hij er aan de achterkant dan ook half af. Je zou de hoes daar via de ringen aan de wielen vast kunnen maken, maar dan rijdt hij niet meer en zit je op het vliegveld met een vrijwel niet te verplaatsen pakket.
Sowieso is de fiets in verpakte toestand een onding, dus ik keek op het vliegveld als eerste waar hij na het inchecken naartoe moest zodat ik geen meter te veel met hem hoefde te slepen.
Onder de hoes met karton en tape de boel goed beschermen is ook echt wel nodig.

Het lukt allemaal heus wel, maar het is een beetje gedoe. Een keer thuis uitproberen zou ik daarom zeker doen.
Overigens heb ik nooit een fiets in een doos ingepakt. Dat zal vast ook wel wat gedoe zijn.

Ik had trouwens een achtertas, de tent en de stuurtas bij elkaar in een grote boodschappentas met rits (Blokker) gedaan zodat dat één bagagestuk werd. De andere achtertas heb ik als handbagage meegenomen. Dat vond ik wel makkelijk.
Kun je de hoes dmv van de achterste ringen niet aan de vorken of bagagedrager vastmaken, dan kan hij er niet vanaf?
Wij vliegen regelmatig met fietshoes/pyjama.
Nadat onze hoezen ook een keer verdwenen waren na een vlucht doen we hetvolgende:

We maken gaatjes in de hoes (dus niet de ringen, maar gewoon met een mesje) en maken de hoes met een tierap vast aan de lowrider en de bagagedrager. Daarnaast een gaatje onderin en met een tierap binden we de 2 kanten samen. Zo kan de hoes nooit meer los gaan.

Wat we meestal doen is 'alles klaarmaken' en de hoes erover heen.
Zo staan we dan bij de balie: Afbeelding
Dan inchecken (en de label met de streepjescode ook aan het frame plakken en dan door een gat in de hoes 'naar buiten').
Dan gaan we naar de odd-size luggage en na de handmatige scan (op buitenlandse vliegvelden) doen we de tieraps er pas om. Zo kunnen we de hoes nog omhoog doen om de check te laten doen.

Onder de hoes gebruiken we 2 stukken karton. Eentje over de bagagedrager aan de kant van het tandwiel van de riem. En eentje over het stuur.

De hoezen zijn behoorlijk dik om dan weken mee te sjouwen.
Toen onze hoezen een keer verdwenen waren kochten we terplekke plastic. Afbeelding
Dat ging eigenlijk heel goed en dan hoef je niet weken te sjouwen met de hoes.
Hier wat plaatjes van onze tandem in pyjama :)

https://www.dropbox.com/sh/jrm1bcay0s0a ... Lnxoa?dl=0

Wij hebben wat extra ringetjes in de hoes geslagen om hem onderaan dicht te kunnen maken met tie wraps, en om hem op een paar plekken met tie wraps aan de frame buizen te binden.

Roef
Al vele keren met het vliegtuig gereisd met fietsen ,gebruiken altijd een hoes die we destijds bij Halfords gekocht hebben.
Bovenzijde een opening gemaakt waar de barcodelabel door kan zodat hij zichtbaar is
We plaatsen de hoes pas na het inchecken en soms pas bij het afleveren bij de oddsize luggage.
Onderaan de hoes zitten oog gaatjes waar we de hoes mee vast maken met een touwtje
Gereedschaptasje en bidonnen laten we op de fiets zitten .
Stuur zet ik los/vast zodat ik er op de lucht haven makkelijk mee kan lopen.
Wel vooraf de pedalen er af, en wat lucht uit de banden, maar niet leeg!

Dirk
Mijn zelf ontworpen groene JA- en rode NEE-labels schijnen al in trek te zijn.... 8)
Tim_070 schreef:Al vaak met het vliegtuig en fiets op vakantie gegaan. Over het algemeen gebruiken we de heenweg een doos en terug vaak de fietspyjama (of een doos als we die makkelijk kunnen vinden/vervoeren).
Nu zitten we vaak te worstelen met het netjes verpakken van onze fiets in de fietspyjama. Standaard zaken als stuur dwars, trappers er af, zadel naar beneden doen we al, maar het blijft toch altijd een beetje gekunsteld.

Iemand misschien goede tips, voorbeeld filmpjes, foto's, etc?

Thanks,
Tim
Tim et al,
Als ik terug ga:
Kopen twee rollen huishoudfolie en 5 meter bubbeltjes plastic.
Voorwiel er uit (en de rest zo als het hoort) en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps.
-bubbelplastic rond fiets, ducttape vastmaken
-ongeveer 60 meter folie bovenlangs en onderlangsgewijs om de fiets rollen. In begin lijkt het nergens op maar aan het einde is je fiets helemaal gemummificeerd. en past door iedere scanner, bovendien kunnen petten er door heen kijken.
Zo hoef je niets mee te nemen als je gaat, ook geen fietspyama
Robw
alime schreef:Kopen twee rollen huishoudfolie en 5 meter bubbeltjes plastic.
Voorwiel er uit (en de rest zo als het hoort) en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps.
-bubbelplastic rond fiets, ducttape vastmaken
-ongeveer 60 meter folie bovenlangs en onderlangsgewijs om de fiets rollen. In begin lijkt het nergens op maar aan het einde is je fiets helemaal gemummificeerd. en past door iedere scanner, bovendien kunnen petten er door heen kijken.
Zo hoef je niets mee te nemen als je gaat, ook geen fietspyama
Robw
Pas op met de ducttape of tie raps! Als je die nog bij je hebt bij de laatste controle voor de gate op een vliegveld, duiken de beveiligers zowat op je, omdat je waarschijnlijk van plan zou zijn om een stewardess of zo aan boord te knevelen. Dat is mij overkomen op Charles de Gaulle in Parijs. Bovendien had ik de tape van de Air France-balie gekregen....
Mijn fiets is net te groot om in die hoes te passen, de banden steken er dan nog onderuit.
Een enkele keer komt het voor dat dit niet wordt geaccepteerd door het incheckpersoneel. Dit is mij bij British Airways op Schiphol overkomen. Met kunst en vliegwerk, én mazzel, ben ik nog aan vuiniszakken gekomen die ik met tape over de onderkant van de VK hoes aanbracht. Net op tijd....
Geen overbodige luxe dus om je ook hier enigzins op voor te bereiden. Al kunnen ze altijd wat vinden.

Hans
Rob - als je je voorwiel vastzet beschadig je je frame dan niet enorm door met duc tape of tie raps te werken? En hoe moet ik me voorstellen "...en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps".



Tim et al,
Als ik terug ga:
Kopen twee rollen huishoudfolie en 5 meter bubbeltjes plastic.
Voorwiel er uit (en de rest zo als het hoort) en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps.
-bubbelplastic rond fiets, ducttape vastmaken
-ongeveer 60 meter folie bovenlangs en onderlangsgewijs om de fiets rollen. In begin lijkt het nergens op maar aan het einde is je fiets helemaal gemummificeerd. en past door iedere scanner, bovendien kunnen petten er door heen kijken.
Zo hoef je niets mee te nemen als je gaat, ook geen fietspyama
Robw
Martin E. van Doornik schreef:
alime schreef:Kopen twee rollen huishoudfolie en 5 meter bubbeltjes plastic.
Voorwiel er uit (en de rest zo als het hoort) en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps.
-bubbelplastic rond fiets, ducttape vastmaken
-ongeveer 60 meter folie bovenlangs en onderlangsgewijs om de fiets rollen. In begin lijkt het nergens op maar aan het einde is je fiets helemaal gemummificeerd. en past door iedere scanner, bovendien kunnen petten er door heen kijken.
Zo hoef je niets mee te nemen als je gaat, ook geen fietspyama
Robw
Pas op met de ducttape of tie raps! Als je die nog bij je hebt bij de laatste controle voor de gate op een vliegveld, duiken de beveiligers zowat op je, omdat je waarschijnlijk van plan zou zijn om een stewardess of zo aan boord te knevelen. Dat is mij overkomen op Charles de Gaulle in Parijs. Bovendien had ik de tape van de Air France-balie gekregen....
Ik heb inderdaad 1x mijn tape moeten inleveren. Tieraps heb ik altijd bij me en zijn nog nooit afgenomen.
Inge1 schreef:Rob - als je je voorwiel vastzet beschadig je je frame dan niet enorm door met duc tape of tie raps te werken? En hoe moet ik me voorstellen "...en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps".

Nee tierips en ducttape in handbagage en dan kan het er uit gehaald worden of gewoon achterlaten.
Inge,
Je zult verbaasd zijn hoe vast het voorwiel (even wat bubbelplastic er om) komt te zitten nadat je er 50 meter folie rondom gedraaid hebt. Dat gaat gemakkelijker en sneller dat je denkt. Wel gelijkmatig rustig afrollen.
Robw

Tim et al,
Als ik terug ga:
Kopen twee rollen huishoudfolie en 5 meter bubbeltjes plastic.
Voorwiel er uit (en de rest zo als het hoort) en boven de trapper vastmaken met ducttape of tie raps.
-bubbelplastic rond fiets, ducttape vastmaken
-ongeveer 60 meter folie bovenlangs en onderlangsgewijs om de fiets rollen. In begin lijkt het nergens op maar aan het einde is je fiets helemaal gemummificeerd. en past door iedere scanner, bovendien kunnen petten er door heen kijken.
Zo hoef je niets mee te nemen als je gaat, ook geen fietspyama
Robw
Rob - dank voor de aanvulling.

Doch ben nog steeds geen fan van tie wraps en/of ducttape te gebruiken op de fiets i.v.m. lakbeschadiging - is waarschijnlijk op te lossen door bubbeltjes plastic eronder te doen.
Twee weken geleden vanaf bishkek, kirgizië, teruggevlogen na een fietsreis van een half jaar. Bij de bazaar twee boodschappentassen aan elkaar laten naaien en dat als hoes gebruikt. Voorvork, ketting, cassette, kabels en tentje bleven achter in bishkek. Mijn fiets heb ik volledig gedemonteerd en zo klein ingepakt dat het mee mocht als ruim bagage. Dat scheelt een boel gedoe op het vliegveld. Deze taktiek is handiger op de terug dan heen reis, want na een lange reis moet de fiets toch uit elkaar voor een grote beurt.
Tim,
kirgizië: leuk, staat bij ons voor volgend jaar op de lijst, heb je nog tips?

Verder: ik denk dat de meeste van ons met iets meer dan waar jij mee teruggekomen bent willen terugkomen :lol: .
@jurjan: ik kwam uit op 19 kg. Bij veel maatschappijen kan je 25 kg meenemen (moet je soms wat extra voor betalen). Op deze manier ben je goedkoper uit en het scheelt je veel gedoe (in taxi en op het vliegveld). Kirgizië was erg mooi. De weg van Jalalabad via Kazarman naar Son Kul was echt schitterend maar zwaar. Het uitzicht op de Pamirs vanaf Sari Tash was bijzonder mooi, eigenlijk mooier dan het uitzicht vanaf de Pamir Highway. De weg van Sari Tash naar Sari Mogul en peak Lenin basecamp moet ook mooi zijn maar daar ben ik niet geweest.
@Tim,
ik bedoelde dan ook niet zo zeer het gewicht, maar meer het feit dat je met een 'halve' fiets terugkomt.

Dank voor de info over Kirgizië, we zullen dat zeker meenemen in onze ideeën.