Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM fietsvervoer - Forum Wereldfietser

KLM fietsvervoer

Gevlogen traject: Boekarest - Amsterdam
Datum: juni 2017
Vervoerstarief fiets: € 55
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsen waren verpakt in stevige zakken (body bags van Ground Effect), kwetsbare delen fietsen verstevigd met bolletjesplastic van de bouwmarkt in Boekarest. Alles conform de voorwaarden van KLM ("fietsdoos of geschikte verpakking"). Géén limited releaseverklaring hoeven ondertekenen.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeking ticket moet je fietsen telefonisch aanmelden, bevestiging kwam binnen een paar minuten. Betaling fietstarief op luchthaven.
Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt. Fietsen zonder de zakken te openen mee naar huis genomen, pas bij thuiskomst constateerden we forse schade: van de ene fiets het buitenste kettingblad vóór ingedeukt, bij de andere fiets grote slag in het achterwiel, nieuw wiel noodzakelijk. Schade gemeld bij KLM via formulier op website, compleet met foto's van verpakte fietsen en van de schade. Reparatiebonnen fietsenmaker ingediend (totale schade nieuw kettingblad en nieuw achterwiel € 241), KLM erkent aansprakelijkheid (drie weken na indienen claim) en vergoedt de schade, met excuses.
Prima opgelost door KLM dus, maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?
ik denk het laatste, ooit eens vanuit vliegtuigraam gezien hoe er met de bagage wordt omgesprongen.
Tranen springen in je ogen als je het ziet.
Onze koffer viel van een rijdende bagagekar af, werd gestopt, koffer werd bovenop de kar gekieperd, viel aan de andere kant er weer af, kortom, drama.
Ik zou mijn fiets in ieder geval niet zo gauw meegeven met het vliegtuig.
Mvg
Willem Klein
peter de rijk schreef: Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt.
Heb ik wel meegemaakt op Zaventem, vliegend met Vueling. Fiets in doos kwam ook binnen via de bagageband, maar na grondige inspectie bleek die gelukkig wel schadevrij.
Ook al meegemaakt dat de fietsen (op Corfu) zo op de band werden gegooid, terwijl de deur voor extra grote bagage er direct naast zat. Gelukkig bij niemand schade.
peter de rijk schreef:maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?
Heb ik in Bologna ook meegemaakt. Ben toen zelfs op Schiphol nog apart gesommeerd fietsdozen voor onze fietsen aan te schaffen. In Bologna bleken ze daar dan weer uitgehaald omdat de fietsdoos niet in het vliegtuig (Cityhopper, ook KLM dus) paste. Er was wat kleine schade aan de fietsen waar ik verder niet meer achteraan gegaan ben. Na nog een soortgelijke ervaring heb ik echter definitief besloten mijn fiets niet meer in een vliegtuig mee te nemen.
Als gepensioneerd KLMer,moet ik me er toch even tegenaan bemoeien.
Ik heb samen met mijn vrouw mischien wel meer dan 100 vluchten met de fiets gemaakt, meestal met de KLM
Maar ook veel met andere Airlines
Heb op wat lichte schade nooit iets enrnstigs gehad aan onze fietsen :D
Fietsen gaan al jaren in een fiets hoes,een doos is erg onprakties en geeft alleen maar schijnveiligheid.
De afhandeling van de bagage gebeurt vrijwel altijd door speciale "afhandelaars" dus niet door de airline zelf,al blijven ze wel verantwoordelijk natuurlijk.
Het is erg belangrijk dat je zelf ook de nodige bescherming aanbrengt voor het transport.
Het is handig als je een printje meeneemt tijdens het inchecken waarin de eisen zijn beschreven van de airline tav het fietsvervoerdoor .
Mijn ervaring is dat de incheck mevrouwtjes meestal niet op de hoogte zijn van hun eigen eisen.
Bij de KLM is een doos niet verplicht
Ik hoop nog op vele fietsreizen over de hele wereld te maken en ja er zal wel eens wat schade zijn ,maar bedenk dat de fiets slechts een middel is ,fietsen en reizen is het doel :wink:

Dirk
Door toedoen van het bagagepersoneel op de luchthaven Girona zijn vorige week nog onze fietsen beschadigd. Dit komt omdat de voorwielen uit de fietsen gehaald moesten worden vanwege "de veiligheidsscan". De fietsen passen met voorwiel niet in de scanner. Dit gebeurt wel vaker, vervolgens is het altijd mogelijk om na de scan de voorwielen terug te plaatsen. In dit geval was het echter niet voor de scan maar om de fiets via een bandje naar de bagageafhandeling te sturen. De fietsen zijn helemaal niet gescand.

Het gaat over transport over een stukje van 50cm, het mannetje achter de muur liet zelfs zijn gezicht nog zien. Fietsen diagonaal over het bandje door het luik had gekund, stukje omlopen en via een deur aanreiken had gekund, mij even binnenlaten en de voorwielen terugplaatsen had gekund, men was echter niet bereid mee te denken. Voorwielen moesten eruit en mochten niet worden teruggeplaatst. Wij hebben het personeel gewezen op de grote kans op beschadigen. Dit was aan dovemansoren gericht. Fietsen en voorwielen gingen apart het vliegveld in.

Bij aankomst bleken de fietsen zodanig beschadigd dat wij er niet volgens plan op naar huis konden fietsen. Van een fiets was het spatbord zodanig ontzet dat fietsen niet mogelijk was, van de andere fiets was de snelspanner van de as verbogen zodat het wiel niet meer in de fiets kon. Waarschijnlijk om de fietsen makkelijker te hanteren waren de beschermhoezen deels verwijderd (raar, want er wordt geëist dat ze erom zitten). Hierdoor is dan wel van een fietsslot de sleutel zodanig verbogen dat er nieuwe moest worden besteld, bij de andere is de sleutel in het slot afgebroken waardoor er een nieuw slot op de fiets moest.

Naar mijn mening is er uiterst ondeskundig cq onzorgvuldig met onze fietsen omgegaan. Vanwege veiligheidsredenen, vervoerstechnisch of uit het oogpunt van bagageafhandeling was er geen enkele praktische noodzaak om de voorwielen uit de fietsen te verwijderen cq ze niet terug te laten plaatsen. Ik zit nog te wachten op een inhoudelijke reactie van Transavia.

Hans van Dalen
dik5 schreef: De afhandeling van de bagage gebeurt vrijwel altijd door speciale "afhandelaars" dus niet door de airline zelf,al blijven ze wel verantwoordelijk natuurlijk.
Ik heb heel vaak mijn fiets in het vliegtuig vervoerd en vooral de laatste jaren, sinds de verpakkingseisen strenger zijn geworden, meer schade gehad dan me lief is. Merkwaardig genoeg meestal op de terugreis, dat is dan een geluk bij een ongeluk. De aard van de schade is soms zodanig dat deze alleen te wijten kan zijn aan een buitengewoon ruwe behandeling, om het zo maar te zeggen. Als je de schade goed documenteert met foto's en rapporten, krijg je die in mijn ervaring altijd wel zonder veel gedoe vergoed – wat dat betreft nemen in elk geval KLM en Transavia hun verantwoordelijkheid, maar ik zou toch liever zien dat er veel voorzichtiger met kwetsbare bagage werd omgegaan door de afhandelaars, dat zou een hoop ergernis schelen. Helaas onttrekken hun activiteiten zich grotendeels aan het zicht van de passagier en ook van de luchtvaartmaatschappijen.
Johannes vD schreef:Door toedoen van het bagagepersoneel op de luchthaven Girona zijn vorige week nog onze fietsen beschadigd. Dit komt omdat de voorwielen uit de fietsen gehaald moesten worden vanwege "de veiligheidsscan". De fietsen passen met voorwiel niet in de scanner. Dit gebeurt wel vaker, vervolgens is het altijd mogelijk om na de scan de voorwielen terug te plaatsen. In dit geval was het echter niet voor de scan maar om de fiets via een bandje naar de bagageafhandeling te sturen. De fietsen zijn helemaal niet gescand.

Het gaat over transport over een stukje van 50cm, het mannetje achter de muur liet zelfs zijn gezicht nog zien. Fietsen diagonaal over het bandje door het luik had gekund, stukje omlopen en via een deur aanreiken had gekund, mij even binnenlaten en de voorwielen terugplaatsen had gekund, men was echter niet bereid mee te denken. Voorwielen moesten eruit en mochten niet worden teruggeplaatst. Wij hebben het personeel gewezen op de grote kans op beschadigen. Dit was aan dovemansoren gericht. Fietsen en voorwielen gingen apart het vliegveld in.

Bij aankomst bleken de fietsen zodanig beschadigd dat wij er niet volgens plan op naar huis konden fietsen. Van een fiets was het spatbord zodanig ontzet dat fietsen niet mogelijk was, van de andere fiets was de snelspanner van de as verbogen zodat het wiel niet meer in de fiets kon. Waarschijnlijk om de fietsen makkelijker te hanteren waren de beschermhoezen deels verwijderd (raar, want er wordt geëist dat ze erom zitten). Hierdoor is dan wel van een fietsslot de sleutel zodanig verbogen dat er nieuwe moest worden besteld, bij de andere is de sleutel in het slot afgebroken waardoor er een nieuw slot op de fiets moest.

Naar mijn mening is er uiterst ondeskundig cq onzorgvuldig met onze fietsen omgegaan. Vanwege veiligheidsredenen, vervoerstechnisch of uit het oogpunt van bagageafhandeling was er geen enkele praktische noodzaak om de voorwielen uit de fietsen te verwijderen cq ze niet terug te laten plaatsen. Ik zit nog te wachten op een inhoudelijke reactie van Transavia.

Hans van Dalen
KLM vliegt niet op Girona!
peter de rijk schreef:Gevlogen traject: Boekarest - Amsterdam
Datum: juni 2017
Vervoerstarief fiets: € 55
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsen waren verpakt in stevige zakken (body bags van Ground Effect), kwetsbare delen fietsen verstevigd met bolletjesplastic van de bouwmarkt in Boekarest. Alles conform de voorwaarden van KLM ("fietsdoos of geschikte verpakking"). Géén limited releaseverklaring hoeven ondertekenen.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeking ticket moet je fietsen telefonisch aanmelden, bevestiging kwam binnen een paar minuten. Betaling fietstarief op luchthaven.
Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt. Fietsen zonder de zakken te openen mee naar huis genomen, pas bij thuiskomst constateerden we forse schade: van de ene fiets het buitenste kettingblad vóór ingedeukt, bij de andere fiets grote slag in het achterwiel, nieuw wiel noodzakelijk. Schade gemeld bij KLM via formulier op website, compleet met foto's van verpakte fietsen en van de schade. Reparatiebonnen fietsenmaker ingediend (totale schade nieuw kettingblad en nieuw achterwiel € 241), KLM erkent aansprakelijkheid (drie weken na indienen claim) en vergoedt de schade, met excuses.
Prima opgelost door KLM dus, maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?
Wellicht hebben de afhandelaars de Body Bag voor gewone bagage aan gezien. Wel goed dat de KLM de aansprakelijkheid erkent. Dat doen lang niet alle Airlines.
bert sitters schreef:Wellicht hebben de afhandelaars de Body Bag voor gewone bagage aan gezien. Wel goed dat de KLM de aansprakelijkheid erkent. Dat doen lang niet alle Airlines.
Dat is een goeie, Bert. Ik ga op zoek naar grote rode stickers met een fiets erop en het woord FRAGILE.
Wij gaan in december vliegen met KLM (heenreis KLM, terugreis Air France). Heeft er nog iemand recente ervaring?

Mij werden onderstaande afmetingen doorgegeven door de KLM aan de telefoon.

Max afmeting klm; 176,5 x 101,5 x 23
Max afmeting air france: 175 x 86 x 21,5
Gewicht bij allebei max 23 kg
Overschrijding van het gewicht zou 100 (!) Euro kosten.

De afmetingen van Air France zijn klein. Het gewicht is ook aan de lage kant.
Onze fietsen wegen al 20kg.

Iemand ervaring of de fietsen worden gewogen en de dozen (of fiets in hoes) worden gemeten?
Fietsen worden vrijwel altijd gewogen ,dat is verplicht net als alle andere bagage.
Doos opmeten doet men zelden.
Dirk
Fietsen worden gewogen inclusief verpakking. Neem bij overgewicht fietsonderdelen* mee in je andere bagage, als je daar nog niet aan de limiet zit.

*) Je trappers neem je sowieso al in de ruimbagage mee, maar denk bijv. aan je zadel en voordragers (als je twee losse hebt, zoals Tubus Duo).

N.B.
20 kg voor een kale fiets is veel. Mijn stalen Avaghon tractor met R-naaf weegt 15,3 kg inclusief pedalen, bidonhouder, petfleshouder, spatborden en leren zadel en exclusief voordragers. Als ik zadel, zadelstang, voordragers en pedalen in de ruimbagage doe, kan ik de fiets vervoeren in een goed beschermende tas van EVOC en hou ik zelfs een paar honderd gram over.
Gewicht van de dozen is 4,5 kg (KLM) - 5,0 kg (Schiphol doos)
Hou ook rekening met een flinke hoeveelheid ducttape om de doos te verstevigen.

Maten KLM doos: 176,5 x 23 x 101,5 cm.
Maten Schiphol doos: 175 x 21 x 99 cm.

Ik had in 2013 de KLM doos en en 2018 de Schiphol doos. Deze laatste vond ik steviger.
Omdat in 2013 de bodem het had begeven bij aankomst (voorvork kwam erdoor, fiets was wel onbeschadigd) heb ik in 2018 nog wat extra karton op de bodem gelegd. Ook weer gewicht verhogend. In 2018 had ik trouwens ook nog buisisolatie gebruikt voor wat onderdelen van de fiets. Ook weer gewicht verhogend.
Mijn fiets (aluminium, 65 cm, derailleur) weegt trouwens 18 kg. Onderdelen van de fiets (zadel, trappers, bidons, dragers, etc.) had ik allemaal in de doos.
En ja, ze worden gewogen. Na gemeten niet omdat het "erkende" dozen zijn.
Even voetje eronder bij het wegen komt hij keurig op 23 kg :roll:

Maar serieus. Mijn fiets weegt rond de 15 kg. Met een doos van de fietsenmaker en flink wat tape kom er meestal rond de 20 kg uit. Denk dat je met wat creatief pakken wel rond e 23 kunt komen.

Of geen doos, volgens mij niet verplicht bij KLM. Maar dat gaat Bert straks wel zeggen :wink:
Berger schreef:
za 30 okt, 2021 15:24
... Of geen doos, volgens mij niet verplicht bij KLM. Maar dat gaat Bert straks wel zeggen :wink:
/off-topic
Als een doos niet verplicht is, kan je een in bubbelplastic en evt. foam ingepakte fiets net zo goed in een 'gesloten' hoes doen. Dat scheelt een hoop grammen. Zie ook de eerdere topics hierover. Een doos biedt m.i. schijnbescherming. Deze mening baseer ik op de gaten in de doos (met veel extra tape) na een vliegtransport. Voor ons reden destijds om in de buidel te tasten en een fatsoenlijke fietskoffer aan te schaffen (die ik ook verhuur 💡). Maar goed: het gaat er natuurlijk om wat de vliegmaatschappij voorschrijft. Op onze fietsvliegreizen met KLM hoefde de fiets nooit in een doos, maar of dat nog steeds zo is kan ik niet concluderen uit de instructie op de website van KLM: "Uw fiets moet ingepakt worden in een fietsdoos of een ander soort verpakking speciaal ontworpen voor het vervoer van fietsen."
/on-topic
Dank voor de reacties.

KLM vereist inderdaad geen doos, dat heb ik gisteren telefonisch vernomen van KLM.
Wij hebben al heel vaak gevlogen met een hoes, perfect. Ook veel makkelijker met inpakken.
Echter, dan kan ik niet binnen de vereiste afmetingen blijven. Mijn man heeft framemaat 63 en (met het zadel eraf) dan komt de hoogte boven de 88 uit. Als het voorwiel eraf is, kan het qua hoogte wel.
Zojuist nog op de weegschaal gestaan. Mijn fiets (Rohloff, klein frame) weegt 20 kg, incl. trappers, lowrider en zadel.
Trappers kunnen idd in de ruimbagage en zadel moet er sowieso af om onder de 86 cm te blijven. Dus al het qua gewicht kan dan in de doos, anders in de ruimbagage.

De doos zal ik niet kopen op Schiphol maar bij de lokale fietsenmaker halen en dan thuis op maat maken en inpakken.
Een gesloten fietstas heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen, omdat ik niet verwacht die in de toekomst te gaan gebruiken.
Naar aanleiding van je vraag blijf ik zelf met een vraag zitten: weet je zeker dat jouw fiets 20kg weegt? Niet dat ik je niet geloof, maar ik dacht altijd dat ik een zware fiets had, en dat lijkt met 'slechts' dik 15 kg mee te vallen. Ik heb 'm vandaag twee keer met de hangweegschaal gewogen. Ook heb ik een extra check gedaan, door een item van 2 kg zowel op de keukenweegschaal als 'aan de haak' te wegen, hetgeen 1% in uitkomst verschilde (wat uiteraard ook kan betekenen dat ik twee ondeugdelijke weegschalen heb).
karinh schreef:
za 30 okt, 2021 17:15
Dank voor de reacties.

KLM vereist inderdaad geen doos, dat heb ik gisteren telefonisch vernomen van KLM.
Wij hebben al heel vaak gevlogen met een hoes, perfect. Ook veel makkelijker met inpakken.
Echter, dan kan ik niet binnen de vereiste afmetingen blijven. Mijn man heeft framemaat 63 en (met het zadel eraf) dan komt de hoogte boven de 88 uit. Als het voorwiel eraf is, kan het qua hoogte wel.
Zojuist nog op de weegschaal gestaan. Mijn fiets (Rohloff, klein frame) weegt 20 kg, incl. trappers, lowrider en zadel.
Trappers kunnen idd in de ruimbagage en zadel moet er sowieso af om onder de 86 cm te blijven. Dus al het qua gewicht kan dan in de doos, anders in de ruimbagage.

De doos zal ik niet kopen op Schiphol maar bij de lokale fietsenmaker halen en dan thuis op maat maken en inpakken.
Een gesloten fietstas heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen, omdat ik niet verwacht die in de toekomst te gaan gebruiken.
[/quote
Als het voorheen geen probleem was om fietshoezen te gebruiken, waarom nu dan wel ?
Is de fiets van je man gegroeid :wink:
Overigens denk ik niet dat ze de hoogte van een fiets snel zullen meten
Dirk