Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Q-guard - Forum Wereldfietser

Q-guard

Heeft iemand hier ervaring mee? Is aanschaf aan te raden, helpt het met vervoer per vliegtuig?

Dank
Michel
Hoi,
Misschien is het handig om te melden wat een Q-guard is, ik had er nog nooit van gehoord. Maar ik begrijp dat het een snelspanner voor je achterwiel is, die direct ook je derailleur beschermt. Een derailleurbeschermer kun je ook los kopen en monteren. Mijn fiets heeft al een aantal vliegreizen gemaakt zonder derailleurbeschermer en dat ging prima. Ligt er wel aan of je gebruik maakt van een doos (zoals ik deed) of van een fietszak of bubbeltjesplastic ter bescherming.
Groet, Petra.
Op dit forum zijn altijd mensen die je graag helpen, maar misschien moet je zelf ook iets meer moeite doen voor je openingspost?

Als je bang bent dat je derailleur (of derailleur-oog) kapot gaat, zou ik hem er gewoon afhalen.
Berger schreef:Als je bang bent dat je derailleur (of derailleur-oog) kapot gaat, zou ik hem er gewoon afhalen.
+1. Naar kleinste kransje schakelen en je schroeft de derailleur zo los en maakt hem met tape of tiewraps vast aan de achtervork zonder dat de derailleur kabel los hoeft.
Ik heb ze geprobeerd omdat ik het een veel fraaiere oplossing vind dan een deraillleurbeschermer maar ik bleef het wiel scheeftrappen bij elk bultje. Geen idee waarom of het moet het stalen frame met stalen uitvalogen geweest zijn, maar ik kreeg hem niet goed genoeg vast. Uiteindelijk toch weer teruggevallen op de derailleurbeschermer en die is al regelmatig krom uit de fietsdoos gekomen.

Waarschijnlijk heb ik er hier ergens nog 2 liggen, maar het regent een beetje te hard om in de garage te gaan kijken. Als je interesse hebt laat het dan maar even horen.
Vele malen met fiets en vliegtuig gereisd maar heb nooit problemen gehad met de
Derallieur
Doe altijd de ketting op de binnenste bladen en verpak de deralieur met piepschuim oid. Gebruik al jaren geen doos meer maar een hoes

Dirk
Dank allen voor jullie antwoorden. Goede tips! Ik heb inmiddels een derailleurbeschermer gemonteerd, wel zo handig. En zal piepschuim hanteren en op zoek gaan naar een hoes. En ik zal mijn vraag voortaan beter inleiden :D