Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee met Ryanair - Forum Wereldfietser

Fiets mee met Ryanair

Hallo,

Alweer een vraag over fiets mee met Ryanair. Het plan is deze zomer fiets mee te nemen in vliegtuig met Ryanair (heen vanaf vliegveld Brussel Charleroi, terug vanaf Perugia). Nu heb ik inmiddels begrepen dat Ryanair ter plekke nog wel eens stricte voorwaarden stelt over wijze van fietsvervoer. Op deze site is daar nodige info over te vinden, helaas beantwoordt dit nog niet mijn vraag.

Ryanair geeft op haar website aan:
'Fietsen – MOETEN in een beschermende fietsdoos of fietshoes verpakt worden om geaccepteerd te worden voor reizen'

Mijn vraag: wat bedoelt Ryanair precies met 'fietshoes'? Wordt daar een fietspyama mee bedoelt (ik bedoel een hoes die je over de fiets schuift, aan de onderkant open waardoor wielen kunnen draaien)? Of een volledig dichte fietshoes die vaak voor racefietsen wordt gebruikt?

Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak met Ryanair? Bedankt alvast.
In mijn ervaring met Ryanair in Eindhoven bedoelden ze met een fietshoes een hoes die aan alle zijden dicht is. Dat kan dus bijvoorbeeld met een touw of een rits. Dat hoeft dus niet zo'n dure racefietskoffer of -hoes te zijn, zolang het maar afgesloten is.

Een standaard fietshoes waar de wielen uitsteken zou ik zeker afraden. Ik moest praten als Brugman om mijn fiets mee te krijgen; op de terugweg heb ik er voor de zekerheid een extra hoes omgedaan, en dat leverde geen problemen op.

De beste tip over een sterke fietshoes heeft wat mij betreft degene die onder de alias Wit bekend staat geschreven. Google maar even.
willem.m schreef:In mijn ervaring met Ryanair in Eindhoven bedoelden ze met een fietshoes een hoes die aan alle zijden dicht is. Dat kan dus bijvoorbeeld met een touw of een rits. Dat hoeft dus niet zo'n dure racefietskoffer of -hoes te zijn, zolang het maar afgesloten is.

Een standaard fietshoes waar de wielen uitsteken zou ik zeker afraden. Ik moest praten als Brugman om mijn fiets mee te krijgen; op de terugweg heb ik er voor de zekerheid een extra hoes omgedaan, en dat leverde geen problemen op.

De beste tip over een sterke fietshoes heeft wat mij betreft degene die onder de alias Wit bekend staat geschreven. Google maar even.
Even een vraag. Ik zie dat u ervaring heeft met vliegen met ryanair + fiets. Wat zijn ongeveer de kosten van het meenemen van een fiets?
Ik vloog vanop Charleroi met Ryan naar Sardinie. Ervaring was als volgt: Aangekomen op de luchthaven met fiets en een plasieken hoes (fietspyama) om de fiets mee in te wikkelen. Dat was niet voldoende. Heb uiteindelijk daar ter plaatse een fietszak moeten kopen. Onhandig want de rest van de bagage was al ingecheckt en dus ook alle tools. Het was dan ook onmogelijk om de zak volledig te sluiten. Bij aankomst was dan ook mijn spatbord gebogen en veel erger nog een vette bluts in de zitbuis. Ik raad aan om helemaal loos te gaan met een doos en de nodige isolatiebuizen. Mocht je zo'n zak willen overkopen. Ik heb er nog wel eentje liggen...
Belle78 schreef:
willem.m schreef:In mijn ervaring met Ryanair in Eindhoven bedoelden ze met een fietshoes een hoes die aan alle zijden dicht is. Dat kan dus bijvoorbeeld met een touw of een rits. Dat hoeft dus niet zo'n dure racefietskoffer of -hoes te zijn, zolang het maar afgesloten is.

Een standaard fietshoes waar de wielen uitsteken zou ik zeker afraden. Ik moest praten als Brugman om mijn fiets mee te krijgen; op de terugweg heb ik er voor de zekerheid een extra hoes omgedaan, en dat leverde geen problemen op.

De beste tip over een sterke fietshoes heeft wat mij betreft degene die onder de alias Wit bekend staat geschreven. Google maar even.
Even een vraag. Ik zie dat u ervaring heeft met vliegen met ryanair + fiets. Wat zijn ongeveer de kosten van het meenemen van een fiets?
Graag zelf even navragen bij Ryanair.
Of doe een pro-forma boeking via de website van Ryanair op het gewenste traject
willem.m schreef:
Belle78 schreef:
willem.m schreef:In mijn ervaring met Ryanair in Eindhoven bedoelden ze met een fietshoes een hoes die aan alle zijden dicht is. Dat kan dus bijvoorbeeld met een touw of een rits. Dat hoeft dus niet zo'n dure racefietskoffer of -hoes te zijn, zolang het maar afgesloten is.

Een standaard fietshoes waar de wielen uitsteken zou ik zeker afraden. Ik moest praten als Brugman om mijn fiets mee te krijgen; op de terugweg heb ik er voor de zekerheid een extra hoes omgedaan, en dat leverde geen problemen op.

De beste tip over een sterke fietshoes heeft wat mij betreft degene die onder de alias Wit bekend staat geschreven. Google maar even.
Even een vraag. Ik zie dat u ervaring heeft met vliegen met ryanair + fiets. Wat zijn ongeveer de kosten van het meenemen van een fiets?
Graag zelf even navragen bij Ryanair.
De site van Ryanair vermeld prijzen tussen de 60 en 70 euro.
Belle78 schreef:
willem.m schreef:
Belle78 schreef:Even een vraag. Ik zie dat u ervaring heeft met vliegen met ryanair + fiets. Wat zijn ongeveer de kosten van het meenemen van een fiets?
Graag zelf even navragen bij Ryanair.
De site van Ryanair vermeld prijzen tussen de 60 en 70 euro.
Voila!
Ik vloog met Ryanair van Eindhoven naar Sevilla. Kosten fietstransport 60 euro.
Ik vind het boeken van fietstransport by Ryanair beter dan bij KLM en United Airlines. Bij de laatsten kan dat niet op de website. Je moet het telefonisch aanvragen met een voorlopige boeking. Meestal krijg je één dag later een bevestiging dat de fiets mee kan en zet je voorlopige boeking om in een definitieve boeking.
Bij Ryanair klik je op de website Sportbaggage aan, vervolgens Fiets. Je ziet de extra kosten. Accepteren daarvan is meteen de bevestiging.
De laatste keren dat ik met ryanair vloog heb ik gewoon mijn fiets laten inwikkelen op de inpakmachine voor reiskoffers. Ryanair en ook heel wat andere maatschappijen nemen daar vrede mee. Enkel je wielen eruit en stuur een kwartslag draaien en klaar, voor een 10 à 15 euro. Wel opletten want niet elke (kleine) luchthaven beschikt over een inpakmachine.
Nou wij vliegen ook met Ryanair en het enige dat ze aangeven is inderdaad, fietshoes of doos.

zullen we het dan maar op deze manier doen? Of zijn er argumenten die mij moeten doen overwegen in een grote doos te verpakken waar de fiets volledig in elkaar blijft?

https://vimeo.com/2943790
Wow wat een gedoe maar wel safe zo met die foam dingen. Nooit aan gedacht, die zitten bij ons om de buizen in de kano. Maar bij fiets natuurlijk ook te gebruiken. Moet de handle bar er altijd af en het zadel?
luchtfietser schreef:Nou wij vliegen ook met Ryanair en het enige dat ze aangeven is inderdaad, fietshoes of doos.

zullen we het dan maar op deze manier doen? Of zijn er argumenten die mij moeten doen overwegen in een grote doos te verpakken waar de fiets volledig in elkaar blijft?

https://vimeo.com/2943790

LET OP ! De interpretatie van fietshoes was op Weeze de laatste keer dat we ernaar vroegen niet een stuk plastic en ook niet een dichte hoes van dekzeil met draaglussen maar een gepolsterde tas zoals ze te koop zijn voor racefietsers. De dame waaraan ik het vroeg gaf aan dat enkel de laatste optie geaccepteerd zou worden. Bij Ryan Air weet je het nooit en voor je het weet mag je niet mee. Zie overige berichten ook van mij in dit forum.
Misschien doet Ryanair wel moeilijk, maar een fietshoes is een fietshoes en geen gevoerde fietstas. Ik lees hierboven ook geen ervaringen van mensen wiens fiets uiteindelijk niet mee mocht. Ik had tot nu toe geen moeite met meenemen fiets in fietsdoos of -hoes. Bovendien heb ik het idee dat Ryanair het hele strenge bagagebeleid (wel scenes gezien met handbagage van andere passagiers!) verlaten heeft, omdat dit veel weerstand opriep. Dus: wiens fiets is weleens definitief geweigerd door Ryanair?
Bert van Sprang schreef:Misschien doet Ryanair wel moeilijk, maar een fietshoes is een fietshoes en geen gevoerde fietstas. Ik lees hierboven ook geen ervaringen van mensen wiens fiets uiteindelijk niet mee mocht. Ik had tot nu toe geen moeite met meenemen fiets in fietsdoos of -hoes. Bovendien heb ik het idee dat Ryanair het hele strenge bagagebeleid (wel scenes gezien met handbagage van andere passagiers!) verlaten heeft, omdat dit veel weerstand opriep. Dus: wiens fiets is weleens definitief geweigerd door Ryanair?
Er staat op de site 'beschermende fietshoes'. Vandaar misschien dat gepolsterde?
ja Ryanair zou veel onzekerheid kunnen wegnemen met wat extra toelichting....... zucht

maar het inpakken en in de doos plaatsen zoals in de video lijkt mij goed toch? Dan blijft alleen de keuze over of we het in een grote doos inpakken waar de complete fiets in kan, of in een kleine zoals op de video
Als je je fiets in een doos verpakt, dan is het voordeel van een kleine doos (vind ik!) dat door het compactere formaat het voor iedereen hanteerbaarder wordt en er dus wellicht minder mee gegooid wordt.
Bert van Sprang schreef:Misschien doet Ryanair wel moeilijk, maar een fietshoes is een fietshoes en geen gevoerde fietstas. ...
Met je eens maar als het grond personeel het niet met je eens is - dan blijf je met je gelijk aan de grond staan...

Bert van Sprang schreef:.....wiens fiets is weleens definitief geweigerd door Ryanair?
Die zijn er wel - ook in dit forum. Ryan Air heeft ons te vaak onbetrouwbare kunstjes laten zien op meerdere vlakken zoals - alsnog proberen kilo's overgewicht te laten betalen voor online ingecheckte en betaalde sportbagage. Dit werd pas na lang aandringen teniet gedaan. Tientallen euro's boven een officiële wisselkoers zitten. En een boete betalen omdat het ticket niet geprint was op a4 formaat .... Maar als je graag met Ryan Air vliegt, wat let je? Het was maar een waarschuwing /ervaring van onze kant. Succes ermee! Wij vliegen liever met een maatschappij waarbij het instappen of de extra kosten geen grote verassingen net voor vertrek zijn. :wink:
luchtfietser schreef:ja Ryanair zou veel onzekerheid kunnen wegnemen met wat extra toelichting....... zucht
maar het inpakken en in de doos plaatsen zoals in de video lijkt mij goed toch? Dan blijft alleen de keuze over of we het in een grote doos inpakken waar de complete fiets in kan, of in een kleine zoals op de video
Wij vinden het voor ons en de laders fijner om de fiets te verpakken in een kleinere doos. We halen altijd het voorwiel eruit. Het is ons namelijk een keer gebeurd dat we de laadklep van het vliegtuig zagen en dachten 'oef zouden onze fietsdozen daardoor gepast hebben?" . Later bleek dat dus niet het geval te zijn en kwamen de fietsen twee dagen later pas aan. Ook veel scanners vinden een kleinere doos prettiger.
heb twee GIANT dozen binnen, met een hoop gedoe in onze auto. Maar eindelijk twee dozen ter beschikking. Alleen deze zijn 140 cm en een koga randonneur is van achterwiel tot voorvork ook 140 cm. Het wordt nog even puzzelen en waarschijnlijk op zoek naar een iets grotere doos

Ik las ook over een inpak machine? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Overigens stoppen met al die horror verhalen ;-) Wij moeten nog weg! Die foto van die kapotte doos is wel ernstig. Ben ook wel benieuwd naar de reactie van de maatschappij.

aanvulling: als we de voorvork 180 graden draaien dan zou het moeten passen. Dan hebben we mooi een kleine, hanteerbare doos
Vergeet dan niet om iets tussen de voorvork te doen ivm tegengaan van verbuigen.