Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wizz Air - Forum Wereldfietser

Wizz Air

Gevlogen traject: Eindhoven - Brno
Datum: mei 2015
Vervoerstarief fiets: € 30 per fiets
Vereiste verpakkingswijze fiets: Wizz Air stelt doos verplicht, dan wel een geheel omsluitende hoes waarbij de wielen van het frame verwijderd zijn. Wij hadden dozen bij de fietsenmaker gehaald, het bleek dat een relatief kleine doos van 155 x 85 x 25 cm precies paste voor onze Santossen (26 en 28 inch), als het voorwiel werd verwijderd en het zadel werd losgehaald.
Ervaringen: We zagen hoe in Eindhoven de dozen op een aparte kar naar het vliegtuig werden gereden en hoe de dozen rechtop over de bagageband in het vliegtuig werden geladen. In Brno kwamen de dozen over de gewone bagageband binnen. Geen beschadigingen.

Afbeelding
Recente ervaringen (jun/jul 2015): Met Wizzair van Eindhoven naar Gdansk en terug van Brno naar Eindhoven.
Beide keren de 2 fietsen in plastic "hoes", trappers naar binnen en stuur gedraaid en gekanteld, rijdbaar gehouden in voorwaardse richting. Nog wat om je vieze ketting en dat was alles. Geen dozen en dergelijke nodig, bij Wizzair doen ze niet moeilijk! :D Wat een verademing t.o.v. KLM.
Geen enkele schade.
Gevlogen traject: Sofia - Eindhoven
Datum: augustus 2015
Vervoerstarief fiets: € 30 per fiets
Vereiste verpakkingswijze fiets: Wizz Air stelt doos verplicht, dan wel een geheel omsluitende hoes waarbij de wielen van het frame verwijderd zijn.
Ervaringen: In Sofia een fietsdoos gevonden, deze kleiner gemaakt zodat hij makkelijk binnen de marge van 'check in baggage' paste. Voorwiel en lowrider verwijderd, helm en trappers op bagagedrager bevestigd. We waren tijdig op het vliegveld (terminal 1). Het inchecken van de bagage duurde lang; veel mensen, lange rij. Geïnformeerd of wij met de grote dozen ook moesten wachten in de rij. Ja, werd gezegd. Tijd tikte door. Balie ging dicht, iedereen naar andere balie. Toen er al 'boarding' op het infoscherm stond waren we eindelijk aan de beurt. Bagage ingecheckt. Toen moesten we naar een 'loket/luikje' voor afwijkende bagage. Dit luikje was veel kleiner dan de maximaal toegestane bagageafmetingen van Wizz Air. De dozen pasten er dus niet door. Een onvriendelijke mevrouw (luchthavenpersoneel, dus niet van Wizz Air) bleef aan de andere kant van het luik (we zagen haar niet) en zei dat we moesten wachten. Uiteindelijk kwam de manager van deze mevrouw. We werden gedwongen de fietsen uit de dozen te halen en zonder doos te laten vervoeren. Geen discussie mogelijk en geen assistentie van Wizz Air. Reden 'de doos paste niet door het luikje'. De manager legde de nadruk op de tijdsdruk. Er was geen keus als we vlucht nog wilden halen. De fietsen dus uit de doos gehaald en op de band gelegd. Paste nog niet echt goed en de mensen aan de andere kant van het loket pakten de fietsen niet aan. Stuur bleef dus achter de zijkant hangen enzo. De dozen lieten we maar gewoon staan bij de balie en vervolgens moesten we rennen om het vliegtuig nog te halen.
Kortom: stressvol en toch lichtelijke paniek bij ons over hoe de fietsen zouden aankomen in Eindhoven. Het voorwiel zat namelijk niet zo goed vastgemaakt aan het frame enzo. Bij aankomst in Eindhoven kwamen de fietsen in goede toestand aan bij de afwijkende bagage, op wat kleine beschadigingen na aan spatbord en snelspanner.

Vlieg je vanuit Sofia (terminal 1: low cost airlines) houd hier dan rekening mee.
Jammer Karin, die ervaring in Sophia.
Het zou best wel eens aan de verlader te Sophia kunnen liggen en niet aan Wizzair.
Soortgelijke bijna dramatische ervaring hebben wij in Toronto gehad (met KLM naar Schiphol) en om eerlijk te zijn, dat lag niet aan KLM maar aan de verlader ter plekke.
Nog even over Wizzair: We hadden de fietsen keurig aangemeld als "sportuitrusting" wellicht waren ze daarom erg soepel :)
Hoi Thomas,

Ook wij hadden de fietsen netjes vooraf aangemeld als sportuitrusting.
Het klopt dat het het luchthavenpersoneel was dat moeilijk deed, maar vanuit Wizz Air was er geen enkele assistentie.
Onze ervaring betreft dus vooral terminal 1 in Sofia. Het kan zijn dat het op terminal 2 (vertrek van de duurdere airlines) anders is: het luik groter en het personeel vriendelijker.

Karin
karinh schreef:Gevlogen traject: Sofia - Eindhoven
Datum: augustus 2015
Vervoerstarief fiets: € 30 per fiets
Vereiste verpakkingswijze fiets: Wizz Air stelt doos verplicht, dan wel een geheel omsluitende hoes waarbij de wielen van het frame verwijderd zijn.
Ervaringen: In Sofia een fietsdoos gevonden, deze kleiner gemaakt zodat hij makkelijk binnen de marge van 'check in baggage' paste. Voorwiel en lowrider verwijderd, helm en trappers op bagagedrager bevestigd. We waren tijdig op het vliegveld (terminal 1). Het inchecken van de bagage duurde lang; veel mensen, lange rij. Geïnformeerd of wij met de grote dozen ook moesten wachten in de rij. Ja, werd gezegd. Tijd tikte door. Balie ging dicht, iedereen naar andere balie. Toen er al 'boarding' op het infoscherm stond waren we eindelijk aan de beurt. Bagage ingecheckt. Toen moesten we naar een 'loket/luikje' voor afwijkende bagage. Dit luikje was veel kleiner dan de maximaal toegestane bagageafmetingen van Wizz Air. De dozen pasten er dus niet door. Een onvriendelijke mevrouw (luchthavenpersoneel, dus niet van Wizz Air) bleef aan de andere kant van het luik (we zagen haar niet) en zei dat we moesten wachten. Uiteindelijk kwam de manager van deze mevrouw. We werden gedwongen de fietsen uit de dozen te halen en zonder doos te laten vervoeren. Geen discussie mogelijk en geen assistentie van Wizz Air. Reden 'de doos paste niet door het luikje'. De manager legde de nadruk op de tijdsdruk. Er was geen keus als we vlucht nog wilden halen. De fietsen dus uit de doos gehaald en op de band gelegd. Paste nog niet echt goed en de mensen aan de andere kant van het loket pakten de fietsen niet aan. Stuur bleef dus achter de zijkant hangen enzo. De dozen lieten we maar gewoon staan bij de balie en vervolgens moesten we rennen om het vliegtuig nog te halen.
Kortom: stressvol en toch lichtelijke paniek bij ons over hoe de fietsen zouden aankomen in Eindhoven. Het voorwiel zat namelijk niet zo goed vastgemaakt aan het frame enzo. Bij aankomst in Eindhoven kwamen de fietsen in goede toestand aan bij de afwijkende bagage, op wat kleine beschadigingen na aan spatbord en snelspanner.

Vlieg je vanuit Sofia (terminal 1: low cost airlines) houd hier dan rekening mee.
Heb je de luchthaven van Sofia opgenomen op het lijstje van Frank Bueters?http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 8&start=20
Ja, inmiddels aangevuld.