Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor het eerst - Forum Wereldfietser

Voor het eerst

Beste Allemaal
Nu de nachttreinen zo'n beetje de nek zijn omgedraaid en we graag wat verder weg dan Duitsland willen fietsen hebben m'n vrouw en ik besloten om te gaan vliegen.
Hoewel hele volksstammen hun fiets in het vliegtuig stoppen zijn wij nog een beetje huiverig. Het is toch een beetje benauwd om je mooie fietsje in het vliegtuig te stoppen.
Het reisdoel is Finland en we vliegen dan of met de KLM of met Finnair.
Ter voorbereiding van het vliegen al veel gelezen op dit forum, de wiki en de website van de Vakantiefietser. Allemaal erg nuttige informatie.
De grote vraag waar we nog mee zitten is hoe gaan we de fiets verpakken. Wordt het een doos of een hoes? Ik zie redelijk wat de voor- en nadelen zijn van elk, maar misschien zijn er mensen die het wat willen toelichten of goede argumenten heeft voor de één of de ander.
We verwachten dat we de dozen (als we die gebruiken) wel op Vantaa Airport kunnen laten, maar als iemand het zeker weet, dan houd ik me aanbevolen.

Ik vind het allemaal wel wat spannend, maar we gaan het toch proberen!

Maurice
Ik heb heel veel gevlogen met een fiets, maar mijn fiets gaat dus als het kan niet in een doos!
Een doos biedt voornamelijk schijnbescherming. Kunnen de beladers lekker gebruiken als tussenlaag door het hem plat neer te leggen op en stapels koffers en er vervolgens loodzware Samsonites op te kwakken. Tijdens het opstijgen en landen en turbulentie kan het gaan wrikken. Bij mij is toen een frame gebroken op mijn eerste fietsdag op Kreta.
Bij een hoes heb je veel meer kans dat je fiets bovenop gelegd wordt.

De KLM heeft liever een doos, maar accepteert een hoes wel. Je hebt kans dat je en verklaring moet ondertekenen dat je in geval van schade geen claim in dient bij de KLM. Dit is echter geen vrijbrief. Als je kunt aantonen, dat de schade echt gekomen is door molestatie, dan kan de maatschappij niet onder haar verantwoordelijk uit. Ik heb de juiste reisverzekering met aanvullende verzekering voor sportuitrusting . In geval van schade dien ik een claim in bij de verzekering. Die betaalt over het algemeen vrij snel uit. Het is aan de verzekering hoe zij er verder met de KLM uitkomen.
Overigens staat bij de voorwaarden van de KLM dat voor een vlucht met een Fokker de fiets niet in een doos mag, maar in een zachte verpakking moet.

Ik ben met Finnair gevlogen naar Hensinki, maar dat was jaren geleden. Mijn fiets zat toen ook in een hoes
Vanaf de Luchthaven fiets je zo over fietspaden naar de stad. De fietsbewegwijzering is in het Fins en Het Zweeds dan zie je dat richting Keskusta naar het Centrum is.
Heb zowel een doos als hoes gebruikt, in mijn ervaring de voor en nadelen

Voordelen doos:
-Fiets is beter beschermd
-Je kunt er een mooi compact pakket van maken
-Fiets zonder doos is niet altijd toegestaan, als je de fiets in een hoes stopt zou ik zeker de voorwaarden van de betreffende maatschappij uitprinten en meenemen(moet je eigenlijk zowieso doen).

Nadelen doos:
-Meer werk met inpakken.
-Je moet die doos ergens kwijt, of je moet voor je terug vliegt opzoek naar een nieuwe doos
-Met een doos wordt minder voorzichtig omgesprongen op de bagage afdeling (risico dat er koffers opgestapeld worden).

Nadelen hoes:
-Ook als een hoes toegestaan is doet het grondpersoneel vaak moeilijk of kent de regels niet (vaak gezeur dat je wielen eruit moeten enzo)
-Fiets is kwetsbaar

Voordelen hoes:
-Makkelijk naar de luchthaven fietsen en fiets inpakken
-Fiets is herkenbaar als fiets, waardoor er minder mee gesmeten wordt.
-Geen gezoek naar geschikte doos of een opslagplaats voor je doos
-Je hebt meteen een multifunctioneel stuk plastic bij je.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een doos, het inpakken gaat na een paar keer best snel en gevoelsmatig is de fiets beter beschermd. Maar voor beide is wat te zeggen, en dat gaat hieronder zeker gebeuren.
Nog een nadeel van een doos. Bij de terugvlucht heb je op veel luchthavens de kans dat de doos die op Schiphol hebt gekocht niet wordt geaccepteerd, omdat deze te groot is voor de scanner van de buitengewone bagage.
bert sitters schreef:voornamelijk schijnbescherming. Kunnen de beladers lekker gebruiken als tussenlaag door het hem plat neer te leggen op en stapels koffers en er vervolgens loodzware Samsonites op te kwakken.
AfbeeldingBike box

Ja idd schijnbescherming, in deze foto zien je een fietsdoos en daar bovenop een golf setje. Ooh en onder de doos liggen ook 2 fietsen.......

Het blijft lastig en spannend......zelf kies ik voor een doos en probeer het zo in te pakken dat ook als een koffer boven op komt dat mijn fiets geen of weinig last van heeft.
Afbeelding

Ik heb zelf precies 59 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord, in de eerste jaren (vanaf 1973) kon m'n fiets „naakt" en gratis het toestel in. Ook in Russische toestellen. Maar één keer lichte schade gehad, een flink gedeukte kettingkast op Washington Reagan Airport (maatschappij TWA).
Maar sinds fietsdozen zijn verschenen, gebruikte ik ze altijd. Laat je niet stomweg bang maken met al die koffers en zo erbovenop. Zorg voor JA- en NEE-stickers (kijk op http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 26&t=23411), probleem opgelost, gegarandeerd! Van Schiphol naar San Francisco en terug, allebei met een overstap op New York JFK, geen enkel schade! En als de maatschappijen het goed vonden, heb ik drie keer een fietshoes van de Fietsvakantiewinkel gebruikt. Daarbij zijn de poten van het voorspatbord bij de naaf wel afgebroken (Transavia).
Dus....
Vandaag onze fietsen in de dozen ingepakt om te oefenen en te zorgen dat we alles los kregen en dergelijke. Zit ik toch met een vraagje/probleempje.
We hebben grote fietsdozen, waar de fietsen in kunnen zonder dat de voorwielen er uit moeten enzo. Blijken die te groot te zijn voor de website van de KLM.
Je kunt daar aangeven wat de maten van je doos zijn en het gewicht en dergelijke, maar onze dozen zijn een stuk groter.
Betekent dit nu dat we aan kleinere dozen moeten of heeft iemand ervaring dat grotere dozen ook meekunnen, zo lang ze netjes ingepakt zijn enzo?
Oh en wat als ze wat zwaarder (1-2kg) zijn als de maximale 23kg die op de website staat? Gewoon bij dokken?

Groets en bedankt maar weer
Maurice
Geen van beide vind ik echt een optie, maar als men je ergens toe verplicht...
Een hoes die bedoeld is om op de terugweg opnieuw te gebruiken is tijdens de fietsreis een vervelend stuk extra bagage en dus is een hoes niet echt in het voordeel.
Men accepteert vaak ook wel dat je de fiets in folie, al dan niet met bubbeltjes, verpakt. Dat is overal te koop.
Maurice schreef:Beste Allemaal


De grote vraag waar we nog mee zitten is hoe gaan we de fiets verpakken. Wordt het een doos of een hoes? Ik zie redelijk wat de voor- en nadelen zijn van elk, maar misschien zijn er mensen die het wat willen toelichten of goede argumenten heeft voor de één of de ander.
We verwachten dat we de dozen (als we die gebruiken) wel op Vantaa Airport kunnen laten, maar als iemand het zeker weet, dan houd ik me aanbevolen.

Ik vind het allemaal wel wat spannend, maar we gaan het toch proberen!

Maurice
Ik ben het eens met Berger. Ik had met de doos nog nooit een beschadigde fiets. Wel zag de doos er een enkele keer wel wat gekneusd uit. Ik denk dat de bagagedragers de fiets wat beschermen.
Wel heb ik steeds de achterste derailleur losgeschroefd en in het wiel gehangen.
De laatste jaren pak ik de fiets wel in op de luchthaven. Een samengevouwen doos transporteert makkelijker dan die reuze doos met fiets erin.
Geen ervaring met Vantaa. Vond steeds doos bij een fiets handelaar.
Maurice schreef:We hebben grote fietsdozen, waar de fietsen in kunnen zonder dat de voorwielen er uit moeten enzo. Blijken die te groot te zijn voor de website van de KLM.
Passen je fietsen ruim in de dozen? Ik had vorig jaar een mooie grote Santos-doos van de fietsenwinkel gekregen; met wat overtollige ruimte boven en achter afsnijden kon mijn fiets daar keurig in zonder wielen te demonteren. Ik kan me niet herinneren wat de uiteindelijke maten waren, maar hij mocht mee van KLM.
Oh en wat als ze wat zwaarder (1-2kg) zijn als de maximale 23kg die op de website staat? Gewoon bij dokken?
Zorgen dat er een handgreep een beetje bovenaan aan de achterkant zit waaraan je de fiets onopvallend enigszins kunt optillen bij het wegen. ;)

Carl
Jan Eleveld schreef:Geen van beide vind ik echt een optie, maar als men je ergens toe verplicht...
Een hoes die bedoeld is om op de terugweg opnieuw te gebruiken is tijdens de fietsreis een vervelend stuk extra bagage en dus is een hoes niet echt in het voordeel.
Men accepteert vaak ook wel dat je de fiets in folie, al dan niet met bubbeltjes, verpakt. Dat is overal te koop.
De VK-hoes vouw je op tot een dun A-viertje. Vervoer je gemakkelijk onder je tent en je slaapmatje op de drager.
Hoi Hoi Allemaal,

Nou, aanstaande zondag vliegen we naar Helsinki. De dozen staan klaar en we hebben al geoefend met inpakken enzo. Dat komt allemaal goed.
Nog wel spannend, maar ik heb wel (redelijk wat) vertrouwen.

Had ik nog een ander vraagje, de brandstof-fles. Wij koken op benzine en nemen een lege brandstoffles mee, zo'n metalen. (brandstof zelf kopen we in Finland)
Ik heb wel eens gehoord dat de flessen wel eens uit de bagae worden gehaald en dat het beter is om bijv. een nieuwe te kopen en die mee te nemen. Of om een anders gekleurde fles mee te nemen in je handbagage.
Wat zijn jullie ervaringen of hebben jullie tips voor me?

Nogmaals allemaal bedankt voor het geduld met deze fiets-in-vliegtuig-leek.
Maurice schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de flessen wel eens uit de bagae worden gehaald en dat het beter is om bijv. een nieuwe te kopen en die mee te nemen. Of om een anders gekleurde fles mee te nemen in je handbagage.
Wat zijn jullie ervaringen of hebben jullie tips voor me?
Ik heb mijn fles ooit mooi blauw gespoten met een kleurtje van de automaterialenhandel. Ford Fiësta metallic was het. Een tweede idee is om de dop niet op de fles te doen maar ver weg ervan in een andere tas.
Als het dan ook niet ruikt naar benzine dan moet je als douanebeambte.... :roll:
Hallo allemaal,

Zo, gisteren terug gekomen van ons tochtje in Finland.
Prachtig land, heerlijk gefietst in blijkbaar de mooiste 2 weken van deze zomer. 1 dagje regen gehad, dus dat is een mooie score. Was wel een hoosbui van bijna een dag, maar toch.
De vlucht naar Helsinki ging prima. Was allemaal wel spannend en de doos van de fiets van m'n vrouw kwam toch wel redelijk beschadigd terug bij ons.
De terugvlucht was helaas een ander verhaal. Mijn fiets kwam niet op de band en ik zit nog steeds te wachten.
De andere fiets hebben we gewoon ontvangen, maar mijn mooie blauwe Santos is zoek.
Op het moment niets anders te doen dan wachten....... Ik probeer niet boos te worden en zo, maar bezorgd ben ik wel. :(

Groet
Maurice
Ik duim met je mee... dit wil je niet. Succes! En blijven bellen/stalken...!
Shane schreef:
bert sitters schreef:voornamelijk schijnbescherming. Kunnen de beladers lekker gebruiken als tussenlaag door het hem plat neer te leggen op en stapels koffers en er vervolgens loodzware Samsonites op te kwakken.
AfbeeldingBike box

Ja idd schijnbescherming, in deze foto zien je een fietsdoos en daar bovenop een golf setje. Ooh en onder de doos liggen ook 2 fietsen.......

Het blijft lastig en spannend......zelf kies ik voor een doos en probeer het zo in te pakken dat ook als een koffer boven op komt dat mijn fiets geen of weinig last van heeft.
bij heenvlucht heb je tijd: dus een doos en naast en bovenop je fiets stevige piepschuim platen (even naar wasmachinezaak).
Terugvlucht: meestal eerst bubbeltjes plastic met plastichoes daarom heen. Dit heeft het voordeel dat je je voorwiel er makkelijk uit kunt halen (zorg te voren dat je rem los is) want het merendeel van de buitenlandse luchthavens heeft een te kleinen scanner (circa max 1 meter). Dan je fiets terug vragen, wiel er in doen (is ook door scanner geweest) en klaar is Kees. Die geuniformeerden vinden het meestal prettig als je een oplossing aandraagt. Zijn ze van gezeur af.
Altijd nog goed gegaan en zonder schade (wel meestal Transavia)
Robw
Zie dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 10&t=15191

Doos achterlaten op Vanta airport is erg duur. Dan kun je beter de doos afvoeren en een nieuwe bestellen voor de terugvlucht. Dat heb ik in 2006 ook gedaan.
Even opletten daar op de achterste rij! Vraagsteller is alweer terug en hoeft geen informatie meer over het inpakken van de fiets, want hij heeft momenteel helemaal geen fiets meer om mee te vliegen... :(

Maurice, wat ontzettend vervelend van je fiets. Heb je uitleg van de luchtvaartmaatschappij wat ze aan het doen zijn om hem op te sporen? Ik hoop dat je hem gauw thuisbezorgd krijgt!

Carl
Bedankt Carl.
Het zit in de molen bij de KLM. Heb een dossiernummer gekregen en ze zijn aan het zoeken. Morgen maar weer eens bellen. :(
Na 4 dagen wachten, 1 slapeloze nacht, een paar telefoontjes met de KLM en 1 boze met TNT is gisteravond m'n fiets weer thuis.
De doos zag er niet uit. Waarschijnlijk de douane die 'm open heeft gemaakt, maar de fiets was onbeschadigd.
Weer een hele opluchting.