Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor het eerst - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voor het eerst

Maurice schreef:Na 4 dagen wachten, 1 slapeloze nacht, een paar telefoontjes met de KLM en 1 boze met TNT is gisteravond m'n fiets weer thuis.
De doos zag er niet uit. Waarschijnlijk de douane die 'm open heeft gemaakt, maar de fiets was onbeschadigd.
Weer een hele opluchting.
Fijn hoor. Dat betekent die niet geslapen nacht nu slapend inhalen
Robw
Maurice schreef:Na 4 dagen wachten, 1 slapeloze nacht, een paar telefoontjes met de KLM en 1 boze met TNT is gisteravond m'n fiets weer thuis.
De doos zag er niet uit. Waarschijnlijk de douane die 'm open heeft gemaakt, maar de fiets was onbeschadigd.
Gelukkig Maurice, fijn dat je je ros weer thuis hebt zonder kleerscheuren!

Carl
PFFFFF - gelukkig! Fijn dat je je fiets weer heelhuids thuis hebt.
Ik heb maar 1x m'n fiets meegenomen in het vliegtuig.
Wel een gedoe hoor.

Voorbereiding bij vertrek vanuit het buitenland.
- een sleutel 15 kopen voor de trappers
- een rol bolletjesplastic kopen
- een rol plakband kopen

Op het vliegveld de boel inpakken.
- de fiets inpakken, zodanig dat het spul nog kan rollen.
- de fietstassen inpakken
- 1 achtertas en de stuurtas als handbagage
- de rest in bolletjesplastic rollen en dat is dan 1 koffer

Neem ruim een uur om het spul bij elkaar te plakken.
De fiets gaat door een speciale groot-formaat scanner, dat kost ook extra tijd.

Ik heb gehoord dat het behoorlijk lastig is om op de fiets met een fietsdoos in de hand naar het vliegveld te fietsen.
#eerstewereldprobleemalarm

P.S.
Voor de pedalen kan je toch gewoon een inbussleutel gebruiken?
Poppink schreef:
wo 12 feb, 2020 19:22
- een sleutel 15 kopen voor de trappers
Als je zorgt dat ze recent nog los zijn geweest komt dat met een inbussleutel ook wel goed. Beetje vettigheid ertussen bij montage.
Poppink schreef:
wo 12 feb, 2020 19:22

- een rol bolletjesplastic kopen
Met wat karton gaat ook wel prima.
Poppink schreef:
wo 12 feb, 2020 19:22

- de fiets inpakken, zodanig dat het spul nog kan rollen.
Indien aanwezig zou ik zo'n luchthaven karretje nemen.
Poppink schreef:
wo 12 feb, 2020 19:22

- de fietstassen inpakken
- 1 achtertas en de stuurtas als handbagage
- de rest in bolletjesplastic rollen en dat is dan 1 koffer
Bij mij gaat tot de gewichtslimiet het toestaat allemaal mee in de fietsdoos, en dan 1 tas mee als handbagage.
Poppink schreef:
Ik heb gehoord dat het behoorlijk lastig is om op de fiets met een fietsdoos in de hand naar het vliegveld te fietsen.
Dubbelgevouwen helpt wel, anders kun je inderdaad wel met wat wind van stuurboord, bakboord en overstag gaan spreken ja.
willem.m schreef:
wo 12 feb, 2020 19:29
#eerstewereldprobleemalarm

P.S.
Voor de pedalen kan je toch gewoon een inbussleutel gebruiken?
Bedoel je die zeskantige openingen aan de "binnenkant" van de asjes van de pedalen? Nou, zo'n inbussleutel is vaak veel te kort voor de benodigde hefboomkracht om de pedalen van de cranks af te draaien. Bij vliegreizen neem ik altijd m'n lange 15 mm-sleutel mee. Ik heb al 60 keer gevlogen met mijn fiets mee aan boord, daardoor heb ik een bepaalde handigheid opgebouwd. Dus.... probeer eerst thuis te oefenen!

DSCF3229.JPG
Foto genomen op Schiphol, na landing en weer in elkaar gezet. Rechts vooraan, net boven het wapen van Tsjechië, zie je deze 15 mm-sleutel uitsteken.
Klik op de foto voor een vergroting.
Martin E. van Doornik schreef:
do 13 feb, 2020 09:47
...
Nou, zo'n inbussleutel is vaak veel te kort voor de benodigde hefboomkracht om de pedalen van de cranks af te draaien.
...
Mijn ervaring is anders. We hebben er eerlijk waar zelfs nog nooit een probleem mee gehad. Zoals Jurr schrijft: standaard wat vet op het schroefdraad doen. En dan natuurlijk de cranks zelf als hefboom gebruiken ('knijpen'). Maar iedereen mag het natuurlijk zelf weten. Een sleutel meer of minder meenemen maakt voor veel mensen ook niet uit.
Mijn trappers kunnen alleen met een Imbus los, wil niet met 15mm sleutel. Ik heb een vrij korte imbus bij me. Tot nu toe nooit problemen gehad. Wel een paar dagen voordat het echt nodig is even proberen zodat je evt. nog een hamer kunt lenen voor brute kracht.
En thuis even goed het schroefdraad insmeren.
JanH schreef:
do 13 feb, 2020 11:08
En thuis even goed het schroefdraad insmeren.
Vooral dat.
Thuis eerst even losdraaien. Is tevens een goede vingeroefening; schroefdraden schoonmaken en invetten, en weer opzetten. Niet te vast, want ze draaien zich toch vaster tijdens het trappen.
Flix schreef:
do 13 feb, 2020 11:51
JanH schreef:
do 13 feb, 2020 11:08
En thuis even goed het schroefdraad insmeren.
Vooral dat.
Thuis eerst even losdraaien. Is tevens een goede vingeroefening; schroefdraden schoonmaken en invetten, en weer opzetten. Niet te vast, want ze draaien zich toch vaster tijdens het trappen.
Ik vet ze in met Molybdeenvet, dat is ruime overkill maar ook zeer effectief (en ook na lange tijd nog werkzaam).
Echter het advies bij het "niet te vast" hoort ook "niet te los" ... de pedalen mogen geen enkele "ruimte" hebben.
Natuurlijk gaat het met een imbussleutel ook, mits als je de zaak enigszins gangbaar houdt.
In werkelijkheid heb ik menig pedaal met veel kracht los moeten maken.
Daarom koop ik liever onderdelen met zo min mogelijk van deze randvoorwaarden.