Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike en vliegtuig - Forum Wereldfietser

E-bike en vliegtuig

Zijn er fietsers die ervaring hebben in het meenemen van een E=bike in het vliegtuig. Plaats van de Accu; op de fiets laten in de doos of in de grote bagage?
Patriciamc
patriciamc schreef:Zijn er fietsers die ervaring hebben in het meenemen van een E=bike in het vliegtuig. Plaats van de Accu; op de fiets laten in de doos of in de grote bagage?
Patriciamc
Helaas,

E-bikes mogen niet mee in het vliegtuig. Er waren tot voor een paar jaar maatschappijen die daar gemakkelijker mee om gingen, maar de IATA heeft de richtlijnen aangescherpt.
Helaas blijken Lithium accu's soms erg gevaarlijk in vliegtuigen. Dit kan erg fout gaan. UPS Airlines Flight 6 is in 2010 neergestort door een brand die ontstond in een vrachtcontainer vol met lithiumaccu's. Denk echter ook aan die camera van de Nederlandse filmcrew een paar weken terug.
Onze ervaring is iets anders. Wij vlogen (via AWOL) eind november 2014 met Malaysia Airlines vanaf Schiphol via KLIA naar Cambodja. Bij het inchecken werd ons te verstaan gegeven dat de e-bike van mijn echtgenote niet mee mocht. Na enige discussie (elektrisch aangedreven rolstoelen mogen toch ook mee) en een paar telefoontjes naar de chef van de chef etc. mocht de e-bike toch mee op voorwaarde, dat de accu werd losgekoppeld van de fiets. Aldus gedaan.
Terugvliegend begin januari 2015 vanuit Vietnam (HCMC) hadden we op voorhand de accu losgekoppeld. Daar vroeg helemaal niemand iets over de e-bike (die we overigens ook niet als zodanig aangemeld hadden).

Wio
was1951 schreef:Onze ervaring is iets anders. Wij vlogen (via AWOL) eind november 2014 met Malaysia Airlines vanaf Schiphol via KLIA naar Cambodja. Bij het inchecken werd ons te verstaan gegeven dat de e-bike van mijn echtgenote niet mee mocht. Na enige discussie (elektrisch aangedreven rolstoelen mogen toch ook mee) en een paar telefoontjes naar de chef van de chef etc. mocht de e-bike toch mee op voorwaarde, dat de accu werd losgekoppeld van de fiets. Aldus gedaan.
Terugvliegend begin januari 2015 vanuit Vietnam (HCMC) hadden we op voorhand de accu losgekoppeld. Daar vroeg helemaal niemand iets over de e-bike (die we overigens ook niet als zodanig aangemeld hadden).

Wio
Het mag niet(om betere redenen dan dat je banden leeg moeten), maar je kunt geluk hebben (of niet).
Bij Transavia mag ie gewoon mee...

https://www.transavia.com/en-EU/service ... l-luggage/
patriciamc schreef:Zijn er fietsers die ervaring hebben in het meenemen van een E=bike in het vliegtuig. Plaats van de Accu; op de fiets laten in de doos of in de grote bagage?
Patriciamc
Met geen van beide, sorry.
Ik heb een lifepo4 accu uit China en die is per (vracht)vliegtuig gekomen.
Dit soort batterijen is veiliger dan de voorganger de lithium baterij dat weet ik wel.
ligt aan soort batterij. Verwacht niet dat grondpersoneel op de hoogte is van de regelgeving xoals ik in het midden van dit artikel heb vermeld

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... um#p227672

Walter
nobbiomatic schreef:Bij Transavia mag ie gewoon mee...

https://www.transavia.com/en-EU/service ... l-luggage/
Vaag, de meedte e-bikes hebben zo te zien Lithium accus....
hanzefietser schreef:Ik heb een lifepo4 accu uit China en die is per (vracht)vliegtuig gekomen.
Dit soort batterijen is veiliger dan de voorganger de lithium baterij dat weet ik wel.
Volgens mij zijn het nog steeds accus op basis van lithium?


En ja elektrische rolstoeken zijn vrijgestelld onder voirwaarden. zuurstof flessen voor patienten zijn dat ook in de cabine.

Walter
Alle reacties geven weer wat hoop, we zijn alles aan het onderzoeken, er zal uiteindelijk wel een oplossing komen. zal alle tips verder onderzoeken. .
degenen die een accu hebben gekocht in azie; waar en hoe??
Krabigreenbike in Thailand verkoopt lithium 36volts accu's .
http://www.krabigreenbike.com
Indien je andere verkoopadressen vind laat het dan via het forum weten?
Zo te zien is het wel mogelijk met een e-bike te vliegen. zie site van Transavia

Site Transavia under special luggage;
You can also transport an electric bike. Please note that the bike should have a dry battery. The following conditions apply for this:
Disconnect the battery and attach it securely to your bike.
Insulate the terminals with tape, so you avoid short-circuiting.
Battery does not have to be packaged.
If the battery cannot be detached, the main switch should be set in the ‘off’ position or the control unit must be detached.
patriciamc schreef:Zo te zien is het wel mogelijk met een e-bike te vliegen. zie site van Transavia

Site Transavia under special luggage;
You can also transport an electric bike. Please note that the bike should have a dry battery. The following conditions apply for this:
Disconnect the battery and attach it securely to your bike.
Insulate the terminals with tape, so you avoid short-circuiting.
Battery does not have to be packaged.
If the battery cannot be detached, the main switch should be set in the ‘off’ position or the control unit must be detached.
ik heb dit ook gezien; maar VERMOED dat Transavia niet geheel de huidige IATA regelgeving volgt. (lees: risico's voor passagiers en materiaal) er gelden bijv ook strenge eisen voor electrische rolstoelen, duikuitrustingen, parfums in grotere hoeveelheden etc. in zowel de cabine en bagageruimte.
ik heb eindelijk voor een zeer zacht prijsje een recent IATA DGR boek kunnen vinden (deze boeken in zowel fysieke als online versies kosten nieuw 250 euro met elk jaar een nieuwe editie) en zal daar zeker uitsluitsel in vinden.

ff off topic kan ik gelijk ook de meeste recente info vinden inzake lege; gereinigde brandstof flessen (er bijv zijn maatschappijen die ook lege weigeren)

wordt vervolgt !

walter
Walter M schreef:
ff off topic kan ik gelijk ook de meeste recente info vinden inzake lege; gereinigde brandstof flessen (er bijv zijn maatschappijen die ook lege weigeren)

wordt vervolgt !

walter
ff off-topic, dat lijkt me nou mooi, een grondstewardess met een printje van de IATA Dangerous goods regulations om de oren te kunnen slaan :lol:.
(Moet de regelgeving natuurlijk wel in het voordeel van mijn gewassen benzinefles uitvallen.)
Johan en ik hadden laatst een training bij Bosch. Daar vertelde de trainer Nanne (een oude bekende) dat als een fietsaccu valt, dat er dan op een gegeven moment alsnog sluiting kan ontstaan met een bijna onblusbare brand.

Als hij een accu binnenkrijgt waarvan hij weet dat die gevallen is of bij een ongeluk betrokken is geweest, legt hij hem eerst 48 uur in een bak met zand.

Dus doe in ieder geval voorzichtig met je accu als je hem in je in te checken bagage stopt (goed in de kleding stoppen dus)
Lithium batterijen kunnen gevaarlijk zijn en dus lijkt het me logisch dat je de batterijen niet verstuurd met luchtvervoer. Mijn vrouw en ik hebben 15.000km gefietst in Azië maar willen nu de bergen van Vietnam en China in. Ik ben 66j en ken mijn fysische beperkingen. Dus gaan we onze fietsen ombouwen met Bafang midden motoren en elk 2x 17.4Ah batterijen + snellader. Maar we zullen de batterijen apart verschepen met zeevracht naar Saigon. Kost ongeveer 300€ en neemt een maand in beslag. De onbekende is hoeveel men je aanrekent bij aankomst voor douanerechten. Iemand heeft daar een idee van?
Een vraagje, wanneer ik mijn ebike zonder battery mee wil nemen in het vliegtuig. Zouden ze daar moeilijk over doen?
Het gaat dan om de 250 watt Bafang BBS-001 motor die eraan hangt. Daar zitten magneten in voor zover ik weet.
hanzefietser schreef:Een vraagje, wanneer ik mijn ebike zonder battery mee wil nemen in het vliegtuig. Zouden ze daar moeilijk over doen?
Het gaat dan om de 250 watt Bafang BBS-001 motor die eraan hangt. Daar zitten magneten in voor zover ik weet.
KLM-Air France stelt nadrukkelijk: géén E-bikes. Hun dochter Transavia neem wél E-bikes mee. Kijk naar de airlines die naar de jouw gewenste bestemming vliegen en informeer bij die airlines.
Heb gebeld met de vliegmaatschappij als er geen vloeistoffen in de motor zitten geen probleem (en geen battery). Maar wel beter even kontakt opnemen met de luchthavens of zij het ook accepteren.