Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike en vliegtuig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

E-bike en vliegtuig

Eric Schuijt schreef:Johan en ik hadden laatst een training bij Bosch. Daar vertelde de trainer Nanne (een oude bekende) dat als een fietsaccu valt, dat er dan op een gegeven moment alsnog sluiting kan ontstaan met een bijna onblusbare brand.
dit klopt. Het blusmiddel dat in vliegtuigen en vrachruimen gebruikt wordt is Halon en zelfs dan is het nog moeilijk.
Ik heb recent contact gehad met FAA hazmat specialisten inzake E-bikes en de regelgeving inzake lithuim batterijen (en ook E-bikes) is nog meer aangescherpt wegens meer recente incidenten en zelfs branden.

let wel; elke maatschappij mag strengere eisen stellen dan de minimum eisen die gesteld worden door ICAO/IATA. Oftewel E-bikes weigeren.

Zo gauw ik meer info heb zal ik dat hier posten.

Walter.
heb ein-de-lijk mijn contactpersoon bij de FAA te pakken kunnen krijgen.
ik krijg de exacte data nog toegestuurd

de regelgeving is dan ook al 2x aangepast dit jaar. de verwachting is dat passagiers maatschappijen steeds minder lithium batterijen en -voorwerpen zoals fietsen gaan accepteren.
vrachtmaatschappijen vervoeren ze nog gewoon wel; maar dat heeft ook te maken dat er veel meer soorten gevaarlijke stoffen in vrachtvliegtuigen Mogen dan in passagiers vliegtuigen.

wordt vervolgd!
walter
hanzefietser schreef:Heb gebeld met de vliegmaatschappij als er geen vloeistoffen in de motor zitten geen probleem (en geen battery). Maar wel beter even kontakt opnemen met de luchthavens of zij het ook accepteren.
de maatschappij haalt 2 dingen door elkaar: motorvoertuigen en elec fietsen.

motorvoertuigen (vehicles flammable liquid or gas powered): brandstof tank moet vrijwel leeg zijn. andere motor vloeistof compartimenten moet lekdicht zijn. ('natte') accus zijn toegestaan mits de kabels ontkoppeld zijn. en dan zijn er ook nog voorwaarden voor airbags ed. verwacht niet dat een motor oid in een passagiers vliegtuig mee mag; wel in een vrachtvliegtuig.
elec fietsen: simpel gezegd de polen moet ontkoppeld zijn. lithium batterijen ed zijn 'droge' accus

walter
Update:

per 1 jan 2016 is er op het gebied van lithium batterijen vervoer in vleigtuigen eea veranderd.
Losse batterijen zijn zeervproblematisch vervoerbaar; zowel in passagiers in vracht vliegtuigen.
in passagiers vliegtuigen: lithium batterijen als vracht kun je nu wel vergeten. In ruimbagage mochten ze al langer niet meer!

Voor batterijen in e-bkes is er eea veranderd maar nog niet zo rigorues als bij losse batterijen. perv1 jan 2017 gaat ook de voorziening 'lithium batteries contained in/packed with equipment' ook op de schop.

Walter
Hun dochter Transavia neem wél E-bikes mee.
Dan moeten we dus eigenlijk Transavia boycotten vanwege risicovol gedrag...
Transavia is gestopt met het accepteren van e-bikes
Hmm, dat is wel vervelend voor de veelal ouderen die gebruik maken van e-bikes en zodoende moeilijker op fietsvakantie kunnen.

Mijn eigen (race)fiets is na een vertraging van 8 uur vanaf Tenerife eens zoek geraakt bij Transavia. Via https://www.aviclaim.nl/transavia heb ik toen iig €400,00 compensatie gekregen, en mijn fiets werd gelukkig na een week thuisbezorgd!
"Moeilijker op fietsvakantie kunnen."?

Wat is er nou gemakkelijker dan thuis op de fiets te stappen en op pad te gaan. En als dat niet ver genoeg gaat, kun je altijd nog de trein en/of de boot nemen. Bovendien, als je "oud" bent heb je alle tijd van de wereld. :D

Cheers,

Gee
Walter M schreef:
zo 29 mar, 2015 21:00
nobbiomatic schreef:Bij Transavia mag ie gewoon mee...

https://www.transavia.com/en-EU/service ... l-luggage/
Vaag, de meeste e-bikes hebben zo te zien Lithium accus....
hanzefietser schreef:Ik heb een lifepo4 accu uit China en die is per (vracht)vliegtuig gekomen.
Dit soort batterijen is veiliger dan de voorganger de lithium baterij dat weet ik wel.
Volgens mij zijn het nog steeds accus op basis van lithium?


En ja elektrische rolstoeken zijn vrijgesteld onder voorwaarden. zuurstof flessen voor patiënten zijn dat ook in de cabine
Ik weet het, oude koek ... maar dan toch:

Lithium-ion accu's zijn heel andere accu's als LiFePO.
De Lithium-ion accu's hebben de grootste capaciteit, maar kunnen ook door kortsluiting tot zelf-ontbranding komen (en zijn verder lastig bij koude en nog zo wat).
LiFePO kent deze problemen niet, maar heeft ook een (wat) lagere capaciteit. LiFePO heeft ook een andere klemspanning per cel, en daarmee is LiFePO interessanter om de traditionele 12 V lood-accu te vervangen.
LiFePO presteert slechter bij koude, maar blijft wel heel (een lood-accu presteert ook slechter bij koude, een lood-accu gaat bij koude+uitputting versneld stuk) ... een speurtochtje leverde zelfs de info dat je een LiFePO accu desgewenst zelfs in een satelliet kan gebruiken, want zelfs bij min 20 nog steeds bruikbaar.

Groeten BSM

PS   Deze info kwam "tot mij" omdat ik overweeg een LiFePO accu in mijn auto te plaatsen ... 't is prijzig, maar dan heb je ook wat ... waarschijnlijk tot het einde van de olie (en anders wel tot het einde van mijn olie).
bert sitters schreef:
zo 07 jun, 2015 15:11
hanzefietser schreef:Een vraagje, wanneer ik mijn ebike zonder battery mee wil nemen in het vliegtuig. Zouden ze daar moeilijk over doen?
Het gaat dan om de 250 watt Bafang BBS-001 motor die eraan hangt. Daar zitten magneten in voor zover ik weet.
KLM-Air France stelt nadrukkelijk: géén E-bikes. Hun dochter Transavia neem wél E-bikes mee. Kijk naar de airlines die naar de jouw gewenste bestemming vliegen en informeer bij die airlines.
Inmiddels stelt ook Transavia nadrukkelijk: geen e-bikes!