Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchthaven scanners, een overzicht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Luchthaven scanners, een overzicht

Dag Frank,

met wiel er naast in 100 meter folie
145/70/20

robw
alime schreef:Dag Frank,

met wiel er naast in 100 meter folie
145/70/20

robw
Dank, dat is al wat ;)
Wat we verder graag willen weten: op welke luchthaven(s) was je, paste je fiets door de scanner, zo nee hoe is het dan afgelopen en in welk jaar was je daar?
Ben je niet bang voor een ongebruikelijk spreadsheet zet het er dan zelf bij. Ben je niet zeker dat het goed gaat dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.

Frank
Ah , ok

Afgelopen jaar Sevilla en Alicante en Madrid

in bubbelplastic en 100 meter folie gewikkeld met voorwiel als zijwiel
-150/75/20
(ook makkelijker en sneller verpakken op luchthaven)
nergens problemen gehad

Daarvoor in karton
180/115/20 vaak problemen in de zin van
-praten als brugman
-fiets uitpakken
-voorwiel separaat
-voorkeursbehandeling met vrijgeleide vergezeld door opperhoofd

Bedoel je dit Frank?
alime schreef:Ah , ok

Afgelopen jaar Sevilla en Alicante en Madrid

in bubbelplastic en 100 meter folie gewikkeld met voorwiel als zijwiel
-150/75/20
(ook makkelijker en sneller verpakken op luchthaven)
nergens problemen gehad

Daarvoor in karton
180/115/20 vaak problemen in de zin van
-praten als brugman
-fiets uitpakken
-voorwiel separaat
-voorkeursbehandeling met vrijgeleide vergezeld door opperhoofd

Bedoel je dit Frank?
Prima, dank je wel.
Hoewel alledrie de luchthavens al werden genoemd in het overzicht heb ik jouw ervaringen er toch bijgezet. De afmetingen van jouw verpakte fiets zijn anders dan de andere vermeldingen, met ander resultaat.
Nogmaals dank.

Frank
Ik heb Seoul (Incheon) toegevoegd aan het lijstje.

De fietsen verpakt in een fietshoes. Op Schiphol geen enkel probleem ondervonden, de fietsen achtergelaten bij de odd size scanner.
In Seoul aangekomen moesten de fietsen weer door een scanner maar dat paste niet. Omdat ik zo mijn best deed om de fietsen er toch in te krijgen vertrouwden ze het kennelijk wel en zijn we zo doorgelaten.

Seoul - Amsterdam: zie lijst

Maatschappij: Cathay Pacific

We hebben nergens lucht uit de banden laten lopen.
Franke schreef:Ik heb Seoul (Incheon) toegevoegd aan het lijstje.

De fietsen verpakt in een fietshoes. Op Schiphol geen enkel probleem ondervonden, de fietsen achtergelaten bij de odd size scanner.
In Seoul aangekomen moesten de fietsen weer door een scanner maar dat paste niet. Omdat ik zo mijn best deed om de fietsen er toch in te krijgen vertrouwden ze het kennelijk wel en zijn we zo doorgelaten.

Seoul - Amsterdam: zie lijst

Maatschappij: Cathay Pacific
Dank je wel, Seoul, die stond er nog niet bij.
Frank
Er wordt nu doorgelinkt naar een spreadsheet die mijn telefoon in google drive zet. Klopt het dat je niet meer zelf kunt toevoegen, of ligt dat aan mijn telefoon?

Bij Bologna Airport (Italië) past een KLM doos wel op de band maar niet door de scanner. Handmatige inspectie is ook niet mogelijk.

De maximale afmeting van bagage zou 400x100x80cm zijn (ja, 4 meter). Ik ga zometeen een poging doen de doos te verbouwen tot iets dat wel past :?
Spannend bericht, ben benieuwd naar de afloop.
Wat beteft het overzicht met luchthavenscanners begrijp ik de vraag niet helemaal. Het klopt dat het spreadsheet nu bij google staat maar je kunt toevoegen (en wijzigen) als voorheen.

Frank
PeterFokkinga schreef:Er wordt nu doorgelinkt naar een spreadsheet die mijn telefoon in google drive zet. Klopt het dat je niet meer zelf kunt toevoegen, of ligt dat aan mijn telefoon?

Bij Bologna Airport (Italië) past een KLM doos wel op de band maar niet door de scanner. Handmatige inspectie is ook niet mogelijk.

De maximale afmeting van bagage zou 400x100x80cm zijn (ja, 4 meter). Ik ga zometeen een poging doen de doos te verbouwen tot iets dat wel past :?
Met welke maatschappij vlieg je?
De fiets is inmiddels, in doos, door de scanner heen.

Ik heb rondom ongeveer 8cm onder de normale vouwranden heel lichtjes het karton ingesneden zodat het op die plek te vouwen viel. Vervolgens nog eea bijgesneden zodat ik beide flappen over elkaar kon vouwen. En een halve rol breed plakband gebruikt om alles bij elkaar te houden. Nog even afwachten of alles heel in Amsterdam aankomt (als de Italianen de doos in de regen laten staan ben ik zuur), maar ik heb er wel vertrouwen in.

Geschatte hoogte ("gemeten" met de korte kant van een A4 dat 21cm is) was na bovenstaande 95cm bij de stuurpen met, voor deze keer, de banden helemaal leeg.

In theorie zou de doos zonder aanpassing diagonaal door de scanner moeten kunnen. Maar dan heb heb je op z'n minst iets nodig om één kant zo'n 50cm hoger te krijgen, plus snugger/behulpzaam personeel bij de scanner. Het helpt niet als er alleen een intercom is en je elkaars taal niet spreekt...

Ik vlieg met KLM. Check-in gebeurt in Bologna door Air France personeel. Als ik thuis ben maar eens kijken of ik nog wat compensatie krijg voor dit geintje.

Lang verhaal, krijg je als je je verveelt op een luchthaven :P
PeterFokkinga schreef:De fiets is inmiddels, in doos, door de scanner heen.

Ik heb rondom ongeveer 8cm onder de normale vouwranden heel lichtjes het karton ingesneden zodat het op die plek te vouwen viel. Vervolgens nog eea bijgesneden zodat ik beide flappen over elkaar kon vouwen. En een halve rol breed plakband gebruikt om alles bij elkaar te houden. Nog even afwachten of alles heel in Amsterdam aankomt (als de Italianen de doos in de regen laten staan ben ik zuur), maar ik heb er wel vertrouwen in.

Geschatte hoogte ("gemeten" met de korte kant van een A4 dat 21cm is) was na bovenstaande 95cm bij de stuurpen met, voor deze keer, de banden helemaal leeg.

In theorie zou de doos zonder aanpassing diagonaal door de scanner moeten kunnen. Maar dan heb heb je op z'n minst iets nodig om één kant zo'n 50cm hoger te krijgen, plus snugger/behulpzaam personeel bij de scanner. Het helpt niet als er alleen een intercom is en je elkaars taal niet spreekt...

Ik vlieg met KLM. Check-in gebeurt in Bologna door Air France personeel. Als ik thuis ben maar eens kijken of ik nog wat compensatie krijg voor dit geintje.

Lang verhaal, krijg je als je je verveelt op een luchthaven :P
Bij de KLM had je fiets ook in een hoes gekund. In deze hoes kun je je fiets gemakkelijk kleiner maken door je voorwiel eruit te halen en als je een groot frame hebt je zadel eraf te halen.
De KLM-dozen zijn afgestemd op Schiphol, maar veel andere luchthavens hebben een te kleine scanner voor deze dozen
Zo leer je weer eens wat, ik had stellig in mijn hoofd zitten dat KLM een doos verplicht stelt. De tekst op de website is "in een geschikte verpakking of fietsdoos" (zonder uitleg wat "geschikt"is, dat dan weer niet).
Uit de ervaring in Bologna blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat de lijst van luchthavens van Frank Bueters zo compleet mogelijk wordt, zodat niemand meer voor een onaangename verrassing komt te staan door een te kleine scanner voor een ongedemonteerde fiets.
Het lag aan mijn telefoon of mijn onkunde met dat ding dat ik niks kon toevoegen. Zojuist met de laptop Bologna toegevoegd aan de lijst.
Wie heeft er recente ervaring met een scanner voor afwijkende bagage op een buitenlandse luchthaven? Vul dan de gegevens in op de lijst van Frank Bueters.
Dank voor het schopje Bert.
Het overzicht van luchthavenscanners groeit. Ervaringen met 117 verschillende luchthavens staan nu vermeld. Er kan natuurlijk meer bij.

Paste je fiets makkelijk door de scanner? Of juist niet? Had je 'm verpakt in een doos of in een hoes? Heb je een idee van de afmetingen van je "pakket"? Heb je tips of opmerkingen met betrekking tot de luchthaven? Laat het weten op https://tinyurl.com/jgljhj8

Frank