Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scannen in Malaga - Forum Wereldfietser

scannen in Malaga

Dag Fietsvrienden

In mei ga ik met Elly van Girona naar Malaga; we zijn dit aan het voorbereiden.
Eerder gelezen over de toestand in Malaga mbt het scannen van de fiets.
Vraag: Is dat nog steeds zo in 2012!

Groeten Cees
Mijn laatste ervaring dateert van september 2011. Toen was het nog de krappe scanner. Met een strategisch geplaatst voortasje onder de bovenbuis, waardoor de fiets diagonaal komt te liggen, lukte het met wat moeite wel.
De scanner van de luchthaven van Málaga is al veel vaker aan de orde geweest op dit forum. Diverse fietsers hadden aangedrongen om hun fiets in de kelder te laten scannen. Daar staat een grotere scanner. Kost wel wat moeite en je moet het beveilingspersoneel zien te overtuigen.

Als je de route van Paul Benjaminse volgt kun je ook eindigen in Sevilla. Overigens een prachtige stad als einddoel. De scanner op deze luchthaven is ruimer. Transavia vliegt drie keer per week vanaf Sevilla naar Amsterdam: met uitzondering van juli en de eerste drie weken van augustus. De binnenlanden van Andalusie zijn dan ook echt te heet voor de meeste fietsers.
Wellicht werkt het volgende:
Probeer een praatje aan te knopen met het beveiligingspersoneel. Leg je probleem uit. kweek begrip. Wees niet kruiperig, maar probeer ook niet te commanderend over te komen.

Geef de man of vrouw de volgende tekst:
"Este scanner es demasiado pequeño. Me temo que mi bicicleta tenga daños importantes si la pasan por este, y es una bici bastante cara. Creo que en el sotano hay un scanner mas grande. ¿Sería posible ir allí con mi bici para utilizarlo? ¿O como alternativa que la policia controle aqui mi bicicleta?"

Vertaling:
"Deze scanner is te klein voor mijn fiets. Hierdoor onstaat grote kans op schade van mijn fiets. Mijn fiets is een dure fiets. Kan de fiets naar beneden waar een ruimere scanner staat, of kunt u politie vragen om mijn fiets te controleren?”
Ik was december op de luchthaven van Malaga zoals eerder gemeld. Ik moest daar met een vrouw mee en toen ging we aan de zijkant van de balies door een grote deur heen en daarna volgens mij met de lift naar beneden!!!! En daar paste mijn fiets dus niet doorheen!!! Gevolg: beschadigde rem/schakelgreep. Ik weet niet of je deze scanner bedoeld Bert. Bij mij paste het net niet! Ik heb wel een grotere maat (59 cm frame) dan jij Bert. Met kleinere fietsen kan het dan wel. Overigens paste de fiets van mijn reisgenoot die verpakt was in een doos er totaal niet door en die werd toen apart nagekeken.
We zijn net terug gevlogen vanaf Malaga met Transavia en de fietsen in een doos verpakt. De fietsen moesten door de scanner in Terminal 3 bij balie 301, door een grote scanner voor grote bagage.

de doos plat gelegd kon deze net door de scanner, de doos was ca 85cm hoog.
Schat in dat er max 90/95 cm breed door de scanner kan.

ter info,
grtn,
Arnold.
(fietsen weer heel aangekomen)
TravelDuck schreef:We zijn net terug gevlogen vanaf Malaga met Transavia en de fietsen in een doos verpakt. De fietsen moesten door de scanner in Terminal 3 bij balie 301, door een grote scanner voor grote bagage.

de doos plat gelegd kon deze net door de scanner, de doos was ca 85cm hoog.
Schat in dat er max 90/95 cm breed door de scanner kan.

ter info,
grtn,
Arnold.
(fietsen weer heel aangekomen)

"Grote scanner"???? :evil: :evil: :evil: Nog altijd te klein voor grote bagage. waarom beknibbelen er "grote" luchthavens nog altijd op hun scanners voor de afwijkende bagage? :evil: :evil: :evil:
Wat kost een passende scanner voor afwijkende bagage meer als je dat afzet tegen hun totale inkomsten- en kostenplaatje? :evil: :evil: :evil:
Zie het nieuwe draadje: scanners afwijkende bagage op luchthavens.
bert sitters schreef:
TravelDuck schreef:We zijn net terug gevlogen vanaf Malaga met Transavia en de fietsen in een doos verpakt. De fietsen moesten door de scanner in Terminal 3 bij balie 301, door een grote scanner voor grote bagage.

de doos plat gelegd kon deze net door de scanner, de doos was ca 85cm hoog.
Schat in dat er max 90/95 cm breed door de scanner kan.

We hadden ze ongeveer zo ingepakt:
http://vimeo.com/2943790

ter info,
grtn,
Arnold.
(fietsen weer heel aangekomen)

"Grote scanner"???? :evil: :evil: :evil: Nog altijd te klein voor grote bagage. waarom beknibbelen er "grote" luchthavens nog altijd op hun scanners voor de afwijkende bagage? :evil: :evil: :evil:
Wat kost een passende scanner voor afwijkende bagage meer als je dat afzet tegen hun totale inkomsten- en kostenplaatje? :evil: :evil: :evil:
Zie het nieuwe draadje: scanners afwijkende bagage op luchthavens.
Wat ik wilde meegeven was de afmeting van de scanner in Malaga in die Terminal, of deze voor jou groot genoeg is of niet...

Mocht je er evt rekening mee willen houden dan weet je nu in iedergeval hoe groot er net wel door past.

Er is overigens nog een grotere scaner beneden, daar zijn we niet geweest.

Voor mij zou dergelijke informatie interessant zijn om te overwegen de fietsen anders / kleiner in te pakken, mits mogelijk.

grtn,
Arnold.
Mijn Fietsdozen, van de fietsenmaker zijn 77 cm hoog. Dat gaat dus lukken, bedankt voor de informatie.
Reinder schreef:Mijn Fietsdozen, van de fietsenmaker zijn 77 cm hoog. Dat gaat dus lukken, bedankt voor de informatie.
Goed te horen,

als je had gelezen dat de fiets niet door de scanner past omdat er stond "de scanner is te klein" had je heel wat zorgen gehad. Nu met de maatvoering erbij kun je met een gerust hart op reis ;-)

goede vlucht,
't is mooi fietsen daar in Andalusie.
Grrr. Mijn fiets Van Herwerden Roadmaster zat in een doos verpakt. Door de scanner. Schade merkte ik thuis pas. Geen compensatie gekegen. Rekening circa 150 euro omdat een Shimano Ultegra remgreep vervangen moest worden.
Andalusie, zwaar maar zeker een aanrader.
Bij vertrek uit Malaga gingen onze fietsen in (kleine) dozen zo door de scanner. Collega's fietsers hadden extra gedoe. Twee fietsen in hoezen. Werd verteld dat Ryanair dit zo niet accepteerd. Later gingen ze toch mee, w.s. beneden door de scanner gegaan. Het kwam dus wel goed, maar ik was blij niet deze extra stress te hebben gehad.
Ik las een artikel dat Ryanair iets soepeler wil omgaan met de klant, maar w.s. Kies ik in het vervolg toch voor een andere vervoerder.
Drama, drama, drama daar....
Tenminste 3 jaar geleden ...... en ik geloof dat er vast niet veel is veranderd :-(
Afgelopen zaterdag werd op Malaga airport ons bij het afgegeven van de fietstassen gevraagd met de tandem eerst naar incheck balie 265 te gaan, waar een grotere scanner staat, en als de fiets daar niet zou passen ons bij de balie van Swissport te melden. De tandem paste net niet in de scanner bij 265 (de diagonaal van de scanner was net geen 110cm, wat onze fiets nodig heeft - we hadden na alle gedoe over scannen in Malaga hier gelezen te hebben een rolmaatje meegenomen).

Vervolgens ons dus gemeld bij Swissport, waarna we door een mevrouw mee naar beneden genomen werden (arrivals niveau, via de lift bij balie 301) waar een tweetal scanners stond die maar nauwelijks groter waren. Hier werd de tandem schuin doorheen gehaald, hij leek nog even klem te komen zitten, maar dit ging (net) goed. Zie voor foto’s van deze scanner hier:

https://www.dropbox.com/sh/hp98nx54n90r ... D47Ba?dl=0

Ik heb er helaas niet aan gedacht deze scanners met mijn rolmaatje op te meten, de fiets was er bovendien ook doorheen gehaald voor we goed en wel door hadden wat het plan van de Spanjaarden was. We vlogen overigens met Transavia.

Roef
Afgelopen mei hebben wij gefietst in Andalusië. Inderdaad moest onze fiets door een scanner, doch de scanners vlakbij de incheckbalie was te klein voor de fiets. Helaas kwam er vanuit het personeel niet direct een oplossing hiervoor. Op een bepaald moment zeiden ze zelfs dat er nooit fietsen meegenomen werden in het vliegtuig. Even later werd gezegd dat de fiets niet goed ingepakt was. Na lang aandringen werden meegenomen naar een andere, grotere, scanner waar de fiets wel in paste.
Het probleem was toen opgelost.
Verrassend hoe verschillende het eigen personeel geinformeerd kan zijn. Wij troffen zowel bij de incheckbalie van de Transavia vlucht, als bij de scanner op de departures etage mensen die ons direct vertelden wat we moesten doen, en waar te melden.

Overigens denk ik dat meestal het uitnemen van je voorwiel voldoende zou moeten zijn de fiets wel door de scanner te halen, moeten ze je dat alleen wel laten doen, en je de fiets dus niet al helemaal ingepakt hebben in een afgesloten doos.
markgeerts schreef:Afgelopen mei hebben wij gefietst in Andalusië. Inderdaad moest onze fiets door een scanner, doch de scanners vlakbij de incheckbalie was te klein voor de fiets. Helaas kwam er vanuit het personeel niet direct een oplossing hiervoor. Op een bepaald moment zeiden ze zelfs dat er nooit fietsen meegenomen werden in het vliegtuig. Even later werd gezegd dat de fiets niet goed ingepakt was. Na lang aandringen werden meegenomen naar een andere, grotere, scanner waar de fiets wel in paste.
Het probleem was toen opgelost.
Vloog jij ook met Transavia?
Hoi, we vlogen terug met Vueling.
Het tochtje A'dam - Malaga was met Transavia. Geen problemen ondervonden.
Rongyos schreef:
ma 14 sep, 2015 23:03
Afgelopen zaterdag werd op Malaga airport ons bij het afgegeven van de fietstassen gevraagd met de tandem eerst naar incheck balie 265 te gaan, waar een grotere scanner staat, en als de fiets daar niet zou passen ons bij de balie van Swissport te melden. De tandem paste net niet in de scanner bij 265 (de diagonaal van de scanner was net geen 110cm, wat onze fiets nodig heeft - we hadden na alle gedoe over scannen in Malaga hier gelezen te hebben een rolmaatje meegenomen).

Vervolgens ons dus gemeld bij Swissport, waarna we door een mevrouw mee naar beneden genomen werden (arrivals niveau, via de lift bij balie 301) waar een tweetal scanners stond die maar nauwelijks groter waren. Hier werd de tandem schuin doorheen gehaald, hij leek nog even klem te komen zitten, maar dit ging (net) goed. Zie voor foto’s van deze scanner hier:

https://www.dropbox.com/sh/hp98nx54n90r ... D47Ba?dl=0

Ik heb er helaas niet aan gedacht deze scanners met mijn rolmaatje op te meten, de fiets was er bovendien ook doorheen gehaald voor we goed en wel door hadden wat het plan van de Spanjaarden was. We vlogen overigens met Transavia.

Roef
Gisteren ben ik vanaf Malaga teruggevlogen. De situatie zoals hierboven beschreven is nog exact hetzelfde.
Onze fietsen (santos 3+ met lowrider en voorstandaard) pasten er niet doorheen. Beide voorwielen eruit moeten halen en de lowrider eraf. Gelukkig hadden we nog wat gereedschap in een frametasje zitten, want de grote bagage was al afgegeven.

Personeel is onvriendelijk. Ze zeiden dat wij een uitzondering waren; 'alle andere fietsers hebben hun fiets al gedemonteerd, twee wielen eraf etc'. Personeel is ook niet flexibel, we vroegen of ze met de hand konden scannen (kan heel vaak ook), maar nee, nee, de fiets moest door de scanner. Ze maken het je ook nog extra lastig omdat je niet zomaar van de voorkant naar de achterkant van de scanner kan lopen om je fiets daar weer te pakken, want dan moet je ook zelf gescand worden (in een ruimte van 8m2). Heel onklantvriendelijk. En je gereedschap mag je niet zelf meenemen van de voorkant naar de achterkant van de scanner, dus uiteindelijk ligt je handbagage, je gereedschap en je fiets verdeeld over de hele ruimte.
Half Mei ga ik terugvliegen vanaf Malaga. Ik heb weinig ervaring met vervoer fietsen in vliegtuig. Daarom mijn vraag hoe pak ik dit het handigst aan. Dicht bij vliegveld zit een Decathlon dus ik dacht ik kijk of ze daar een fietsdoos over hebben. En anders bij de IKEA wat dozen.

Maar pak ik dan mijn fiets in het hotel in en ga dan met trein of bus naar vliegveld; lijkt me lastig. Maar als je gaat fietsen naar het vliegtuig met een flinke doos of karton en alle bagage lijkt me dat ook niet heel makkelijk.

Dan misschien inderdaad beter bubbeltjes folie of grote plastic zak kopen en het daarmee inpakken. Maar ik wilde minimaal een grote achtertas bij de bagage inpakken. Kan een kleine rugzak en formaat rolkoffer meenemen als bagage in het vliegtuig.