Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee met Malaysia Airlines - Forum Wereldfietser

Fiets mee met Malaysia Airlines

Ter informatie.

:oops: Omdat ik komend maart van plan ben om van Semarang (Java) naar Bali te fietsen heb ik een retourvlucht via AWOL met MA geboekt. Helaas heeft MA inmiddels in de gaten dat fietsen meenemen een "vogelvlucht" heeft genomen en rekent voor een retour ticket voor je fiets € 150,-
Wel geeft dat de mogelijkheid om 20 kg bagage mee te nemen en de fiets tot max 32kg.
Dat is heel welkome informatie, waar ik op hun site niet uit kwam, thanks.

Wat is globaal je route die je gaat rijden?

Voor mij is het voorlopig nog een plan, van KUl stukje omhoog tot Cameron Highlands, dan zowat recht naar het oosten, langs de kust afzakken en schuin naar Melaka.

Of net andersom schijnt met wind aan de oostkust gunstiger te zijn heb ik begrepen tot dusver.
Mijn plan is om van Semarang naar Surabaye te gaan waarbij ik de route volg die meer in het binnenland loopt. Na Surabaya ga ik vervolgens langs de noordelijk kust door naar Ketapang, vlakbij Banyuwangi, de oversteek maken naar Bali.
Leuk Wim dat je weer op de fiets stapt. Ook dit keer lees ik graag mee met je verslag!
Veel plezier met voorbereiden.
Bedankt Blanche zal ik zeker doen.
In Bali probeer ik dwars over te steken, dus van noord naar zuid. Overigens zouden we na mijn terugkomst (begin mei) iets gezamenlijk kunnen organiseren?
Leuk! Wij willen misschien ook zo rond die tijd een fietstochtje door Maleisie maken, als we vrij kunnen krijgen natuurlijk!

Hoe goed is die MA eigenlijk? (ik hou niet zo van vliegen met oebiedoebie-maatschappijen...)
Via AWOL heb ik al een paar keer mee gevlogen en het bevalt mij prima. Afhankelijk van de periode en de meest gunstige prijs ga ik soms ook met Singapore Airlines. 't Is maar welk Mij op dat moment het goedkoopst is.
MA hoort tot het topsegement van vliegmaatschappijen


http://www.airlinequality.com/StarRanking/5star.htm
Thanks, maar uhh... krijgen ze die sterren omdat ze poeslieve stewardessen hebben rondhuppelen of omdat die dingen technisch gewoon heel goed zijn! ;)

Ik weet nog niet waar wij mee gaan vliegen hoor, we hebben ook nog geen specifieke datum.
Nee hoor Ellen daar lopen ook leuke stewards rond. :D
Oh gelukkig! Waar kan ik boeken? ;)
Ik laat het weten wanneer je een datum geprikt hebt :D :D
In Bali probeer ik dwars over te steken, dus van noord naar zuid.
Nou, maak dan je borst maar nat. Ik heb dat eens gedaan, bij Seririt omhoog, via Puspajati en Munduk naar Lake Bratan. Ongelofelijk, volgens mij de zwaarste klim die ik ooit heb gedaan. Ergens onderweg ook nog een roedel agressieve apen, een mannetje zat met blikkerende tanden achter me aan en probeerde mijn benen te pakken. Herinner me dat ik een aanzienlijk deel heb gelopen en geduwd, was niet te doen

Maar ja, de beloning is een afdaling van zo'n vijftig kilometer, dat dendert maar door, af en toe even stoppen om je handen rust te geven van constant remmen.
Dat was inderdaad een zware klim, gelukkig had ik toen aardig wat kilometers in de benen én was ik begin twintig. :wink:

Maar al die keer of zes dat ik met de MAS gevlogen heb is het allemaal prima gegaan, wat mij betreft een prima maatschappij. Jammer van die extra fee.
én was ik begin twintig

Ja, een heel verschil: ik deed het in 2003, was toen vijfenvijftig. Denk niet dat ik nu nog de moed zou hebben. Vorig jaar reed ik de Col du Somport van Frankrijk naar Spanje, 1640 meter. Viel me niet licht.

Overigens ook goede ervaringen met Maleisia Airways, zowel domestic als internationaal, Vietnam-Maleisie.
balthasar schreef:Ik heb dat eens gedaan, bij Seririt omhoog, via Puspajati en Munduk naar Lake Bratan. Ongelofelijk, volgens mij de zwaarste klim die ik ooit heb gedaan.
Dan toch maar weer langs de kust? :cry: Ik ben nl ook niet meer een van de jongste. Of als het niet meer kan dan een vervoer regelen tot aan de top.
Wim Tjan schreef:Dan toch maar weer langs de kust? :cry: Ik ben nl ook niet meer een van de jongste. Of als het niet meer kan dan een vervoer regelen tot aan de top.
Je kunt ook ten oosten van Singaradja naar boven, bij Bungkulan, en dan naar Lake Batur (op ruim 1600 m). Ik heb dat in 1994 gedaan, en dat was goed te doen, al was het natuurlijk wel een hele dag klimmen.
we hebben net enkele dagen geleden een vlucht geboekt met MA, al is het wel vanop Java naar Maleisie. Omdat het dus niet vanuit Europa is, verschillen de regels wel. Fietsen kunnen, in een fietsdoos of als "good package" (vrij te interpreteren!) gratis mee, zolang het binnen de 20kg blijft. Vanaf de 21ste kilo betaal je iets van een 4euro/kg. Als je de zwaarste spullen als handbagage meeneemt, kan het best nog meevallen qua gewicht. Onze fietsen staan klaar in 'bubbelplastic', benieuwd wat dat morgenochtend gaat geven :)
wel een tikkeltje 'off-topic':

een week geleden namen we een MA-vlucht van Yogyakarta naar Kuala Lumpur. Omdat we maar 20kg elks hadden (en ingepakte reisfietsen zijn al bijna zo zwaar), wisten we dat we heel wat overgewicht moesten betalen (aan 6USD/kg, zal rond 4euro schommelen). We hadden samen zo veel mogelijk als handbagage: een overvolle Rack Pack, grote achtertas, fototas met reisgids er nog bovenop (Ultimate stuurtas) en een bomvol dagrugzakje. Omdat de fietsen te lang waren voor de weegschaal, mochten we er zelf een gewicht op plakken (uiteraard wat kilo's minder dan in de realiteit). Het kwam er op neer dat we geen overgewicht moesten betalen (samen 12 a 15 kilo extra). "Erg fijn!", dachten we.

Vandaag, ook een vlucht van Malaysia Airways (van KL naar Bangkok), gebeurde er weer het zelfde: geen overgewicht moeten betalen. Al was een mogelijke verklaring ook de drukte en de tips die de check-in-dame ons moest geven om aan een vals retourticket voor Thailand te geraken. In het kantoor van de luchtvaartmaatschappij zelf kan een "dummybooking" geregeld worden. Fijne manier van werken daar bij Malaysia Airlines!
Al zullen ze (qua gewicht dan) wellicht niet zo soepel zijn als je van Europa komt...

En nu maar hopen dat het gaat meevallen om in de hitte van Thailand Laos tegemoet te rijden :)
Even toevoegen dat ik begin dit jaar ook 150 euro extra moest betalen voor retourticket AMS-Phuket.
Bagagevrijdom was voor mij 52 kilo (bagage en fiets)
Verder wel goede ervaringen met MA, ik probeer komende keer hier zeker weer gebruik van te maken (als de reisbestemming het toelaat ;-)