Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM versoepelt regels fietsvervoer - Forum Wereldfietser

KLM versoepelt regels fietsvervoer

Het is haast niet te geloven, maar per 1 juli is fietsvervoer bij KLM-Air France aanmerkelijk goedkoper geworden als je weinig bagage meeneemt.
Een fiets mag nu namelijk gratis mee binnen de bagagelimiet van 20 kg of als één stuk bagage als het stuksconcept geldt. Als je dat niet redt, betaal je een vast tarief, dat voor intercontinentale bestemmingen onder het stuksconcept overigens nog altijd exorbitant te noemen is (€ 150 per enkele reis).
Intercontinentale bestemmingen onder het gewichtsconcept zijn goedkoper geworden: als je inclusief fiets boven de 20 kg ruimbagage uitkomt en dus voor je fiets moet betalen, betaal je naar een bestemming als Bangkok niet langer € 150, maar € 80 per enkele reis.Hier vind je de details.
't Is crisis hé. Worden ze eindelijk redelijk en klantvriendelijk :P
Let wel op het gewicht van die KLM-dozen!
Je hebt het toch niet over de stewardessen, he Bert? :P
Geldt die €80 ook als je bijv via UK met een andere maatschappij verder vliegt? (bagage doorgelabeld vanuit asd)
Héhé.. dit klinkt eindelijk hoopgevend, in al mijn gezoek....
Ga voor het eerst met een fiets vliegen..
Weet je zéker dat het zo is dat je gewoon 20 kilo bagage mag meenemen én daarnaast nog een fiets van onder de 20 kilo? Ik begreep er uit dat het totaal 20 kilo mag zijn :S..
En kun je dat op internet aangeven of moet je dan per telefoon ofzo boeken dat jij weet?

Hoop dat jij het me kunt vertellen.. :)
en anders ga ik maar eens kijken of ik de KLM kan bellen.
Vind het nog best lastig uit te zoeken allemaal...

Groetjes, Hera
heravanwillick schreef: Weet je zéker dat het zo is dat je gewoon 20 kilo bagage mag meenemen én daarnaast nog een fiets van onder de 20 kilo? Ik begreep er uit dat het totaal 20 kilo mag zijn :S..
En kun je dat op internet aangeven of moet je dan per telefoon ofzo boeken dat jij weet?
Onder het gewichtsconcept (zie hier) mag je 20 kg bagage meenemen + een fiets van 20 kg. Dan betaal je E80 voor de fiets. Is je fiets of je bagage zwaarder dan 20 kg dan betaal je extra per kilo (E19). Zo begrijp ik het tenminste.

Fiets moet je telefonisch reserveren; KLM service center 020-4747747
Nog een aanvulling: de fiets is alleen gratis als je in totaal niet meer dan 20 kg incheckt, dus bagage plus fiets. Dat lukt alleen als je niet al te veel bagage meeneemt en en dan zoveel mogelijk in je handbagage propt.
cyclingreddevil schreef:Geldt die €80 ook als je bijv via UK met een andere maatschappij verder vliegt? (bagage doorgelabeld vanuit asd)
Dat hangt af van de maatschappij die het ticket uitgeeft. Is het een KLM-ticket, dan gelden de regels van KLM.
Toen wij vorig jaar naar Cuba vlogen vanaf Schiphol, mocht de fiets gratis mee volgens de regels van Martinair. Een Duitser die vanuit Hamburg met KLM naar Schiphol was gevlogen en vandaar daar eveneens met Martinair naar Cuba vloog, moest € 300 voor een retourtje fiets betalen omdat hij bij de KLM had geboekt en de regels van de KLM voor fietsvervoer voor hem golden.
't Is een wondere wereld, die wereld van de vlieg- en bagagetarieven...
Dennis & Marijcke schreef:
heravanwillick schreef: Weet je zéker dat het zo is dat je gewoon 20 kilo bagage mag meenemen én daarnaast nog een fiets van onder de 20 kilo? Ik begreep er uit dat het totaal 20 kilo mag zijn :S..
En kun je dat op internet aangeven of moet je dan per telefoon ofzo boeken dat jij weet?
Onder het gewichtsconcept (zie hier) mag je 20 kg bagage meenemen + een fiets van 20 kg. Dan betaal je E80 voor de fiets. Is je fiets of je bagage zwaarder dan 20 kg dan betaal je extra per kilo (E19). Zo begrijp ik het tenminste.

Fiets moet je telefonisch reserveren; KLM service center 020-4747747
Beste Dennis en Marijcke,

Is voor de vlucht het gewichtsconcept van toepassing, dan betaal je voor je fiets niets als je fiets, inclusief alle andere bagage die je incheckt, als het totale gewicht van de bagage die je incheckt maar onder de 20 kilo blijft.
Kom je boven de 20 kilo, dan betaal je voor je fiets een vast bedrag per enkele reis:
- Binnen Frankrijk en Nederland 20 Euro;
- Binnen Europa en naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Guadeloupe, Frans-Guyana, Martinique, Suriname, Algerije, Marokko, Tunesië 40 Euro;
- Naar alle overige landen 80 Euro.
Geldt het stuksconcept (dit geldt voor veel vluchten over de Atlantische Oceaan naar o.a. de VS en Canada) waar je twee stukken bagage van elk maximaal 23 kilo gratis mag inchecken en je biedt je fiets aan als een van deze twee stukken en je fiets is minder dan 23 kilo, dan betaal je voor je fiets niets!!!!!!
Voor deze bestemmingen betekent dit een gigantische prijsverlanging, want dit was voor een fiets 150 Euro per enkele reis, dus 300 Euro per retour. Je spaart dus maar even 300 euro per fiets uit.
Je fietstassen en je tent etc moeten wel in een pakketje zitten. Gebruik hiervoor een grote Turkentas.
bert sitters schreef:Voor deze bestemmingen betekent dit een gigantische prijsverlanging, want dit was voor een fiets 150 Euro per enkele reis, dus 300 Euro per retour. Je spaart dus maar even 300 euro per fiets uit.
Bert heeft gelijk. Ik vloog in april met KLM naar de VS en moest heen 150 euro en terug 150 dollar betalen. Nu is de fiets dus gratis. Daarentegen was de vlucht naar San Fransisco vanwege een aktie wel weer goedkoop, die aktie loopt nu niet meer.
jim
jimvdberg schreef:
bert sitters schreef:Voor deze bestemmingen betekent dit een gigantische prijsverlanging, want dit was voor een fiets 150 Euro per enkele reis, dus 300 Euro per retour. Je spaart dus maar even 300 euro per fiets uit.
Bert heeft gelijk. Ik vloog in april met KLM naar de VS en moest heen 150 euro en terug 150 dollar betalen. Nu is de fiets dus gratis. Daarentegen was de vlucht naar San Fransisco vanwege een aktie wel weer goedkoop, die aktie loopt nu niet meer.
jim
Het wordt druk met fietsen op de trans-Atlantische routes van de KLM met stuksconcept. Gelukkig is er in die dikke vliegtuigen op deze route flink wat ruimte en is het vrachtvervoer duidelijk terug gelopen.
Ik heb vernomen dat er weer tal van acties met goedkope tickets aankomen. Let dus goed op!
Ik zorg altijd ervoor dat (cabinebagage uitgezonderd) mijn fiets en bagage samen 20 kg wegen. Mijn gele Giant FCR weegt 12 kg, dus nog 8 kg voor de zijtassen. De rest zoals stuurtas en regenkleding in een zak neem ik zelf mee aan boord. Ik kampeer niet maar overnacht altijd in jeugdherbergen. Scheelt zeer veel gewicht!

Afbeelding
Eén enkel zijtas van Karrimor aan de bagagedrager, een oranje pak met gereedschappen en regenkleding, een pannenset en een stuurtas met fotospullen, landkaarten en papieren. Op de achtergrond het stadhuis van Toronto (Canada). Mijn fiets, een oranje Batavus, was "naakt", dus zonder doos, in een DC-10 vervoerd. Geen enkel schade! Totale gewicht bagage: 14 kilo.
Ik vind kamperen nu juist een prachtige afsluiting van een fietsdag. Heerlijk buiten in de natuur je eigen potje koken.
Dankzij de nieuwe regels rond het stukstarief met twee bagagestukken van elk maximaal 23 kilo is het geen enkel probleem om een hedendaagse vakantiefiets en een kampeeruitrusting mee te nemen op veel trans-Atlantische routes van de KLM.
Wanneer moest je dan €150 betalen bij de KLM? Bij mijn weten was het nooit meer dan €80 enkele reis.
In elk geval was het bij mij november 2008 op een vlucht van AirFrance naar Bangkok €80 per fiets en de overige bagage gratis tot max. 20 kg.
Jan Eleveld schreef:Wanneer moest je dan €150 betalen bij de KLM? Bij mijn weten was het nooit meer dan €80 enkele reis.
In elk geval was het bij mij november 2008 op een vlucht van AirFrance naar Bangkok €80 per fiets en de overige bagage gratis tot max. 20 kg.
Jan, je hebt gelijk: voor Bangkok geldt het gewichts-concept en dat was en is bij de KLM 80 Euro per fiets per enkele reis, tenzij je kans ziet om met je fiets en de overige in te checken bagage onder de 20 kilo te blijven. Voorheen moest je bij de KLM altijd voor je fiets betalen. Zelfs als je geen andere bagage dan je fiets inscheckte.
Maar voor bijvoorbeeld Montreal geldt het stuks-concept. Ik moest in 2007 bij de KLM voor een fiets 150 Euro per enkele reis betalen. Juist in het stuks-tarief zit het voordeel, want als je binnen de norm blijft van het inchecken van twee stukken bagage van elk niet meer dan 23 kilo, dan is het vervoer van je fiets naar Montreal nu gratis!
Bij het gewichts-concept van KLM en AirFrance zijn nu lagere tarieven voor de fiets voor vluchten naar Nederlandse en Franse rijksdelen en voormalige rijksdelen overzee, zoals Frans Guyana en Suriname. Ook daar zit nu voordeel.
vanmorgen mijn vriendin op KLM gezet naar de USA met fiets en tas. (het piece concept dus)
hoefde deze keer helemaal niets te betalen voor de fiets!
en ja, dat was dus voorheen altijd € 150 per enkele reis extra, waar ik nooit onderuit ben gekomen ;)

walter