door
joukon » do 25 feb, 2021 14:27
Martin E. van Doornik schreef: ↑wo 25 nov, 2020 19:53
Dit bericht doet me m'n bloed koken: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-vluchten
Wéér wordt hier geen rekening gehouden met fietsliefhebbers die hun fietsen op de vakantiebestemming willen krijgen. Op veel Europese spoorlijnen is het erg moeilijk om uit te zoeken waar ik m'n fiets mee kan nemen. Vliegen naar Dublin bijvoorbeeld is heel makkelijk: in vijf kwartier ben je er zo, maar er gaat natuurlijk geen trein daarheen. Naar Parijs per trein heel moeilijk, ik moest wel vliegen. Evenals andere vele steden in Europa. Per trein naar München doe je een halve etmaal over. Te weinig fietsfaciliteiten in treinen. Ik wil graag een brief op poten aan Greenpeace schrijven. Wat voor tekst kan ik het beste gebruiken?
Het is jammer dat er in Nederland veel op het gebied van geluid geregeld is met wetten en besluiten. Dat heeft in elk geval voor de industrielawaai goed gewerkt. Jammer dat bij verkeerslawaai er toch steeds meer lawaai bij kwam. Maar het is pas echt goed mis in het vliegverkeer! De bouw van luchthaven Lelystad is daar een voorbeeld van. Ietwat gechargeerd; om veel mensen belachelijk goedkoop op vakantie te kunnen laten gaan, gaan we de rust in een groot deel van het land opofferen. Bovendien is het oneerlijk om in de luchtvaart brandstof zonder belasting te mogen verstoken. Dat is oneerlijke concurrentie met andere transportvormen, en een rem op innovatie op zulke transportvormen.
Geluidshinder vormt een steeds groter aandeel in gezondheidsklachten.
Soms moet je een heleboel lawaai maken om een paar dB te reduceren.
Maar er zal wel weer een heleboel discussie nodig zijn voordat daadwerkelijk iets aan het geluid in de praktijk gebeurt. Soms is een paar dB weinig, soms is het veel. Hoe we kunnen werken aan een stiller Nederland blijft een hele uitdaging.
Hopelijk vind ook onze poster zijn rust terug
Rust?
Maak ruimte voor rust!
In en bij je eigen woning moet je tot rust kunnen komen. Ligt die woning op een plaats met veel lawaai dan moet het binnenshuis rustig zijn; de tuin- of balkonzijde moet zijn afgeschermd van herrie en 's nachts moet het raam open kunnen zonder de slaap te verstoren. Maak in steden plekken waar je tot rust kan komen. Het omgevingsgeluid is in een drukke stad anders dan in een gezellig dorp. In een bos kan de wind en aan de kust kan de branding veel geluid maken. Toch kan dat als rust worden ervaren. Rust bevordert de gezondheid en het herstel bij ziekte.
NB op gebied van geluidmetingen heeft ook RIVM Samen Meten haar bijdrage;
https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit ... idmetingen