Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Lekker!
een gebruiker van dit forum schreef:
za 28 mei, 2022 02:07
Uit deze en postings van jou in een ander draadje (met veel 'gevloek') blijkt, dat jij volledig gefixeerd bent op de negatieve aspecten van de luchtvaart.
Ik vind dat nogal wappie-gedrag, en de beweringen die hier door jou en anderen worden gedaan dicht in de buurt komen van het chemtrail-geloof. Want het stukje wat ik hier citeer is natuurlijk geklets, en niks anders.
Hoe kan je een forum verpesten?
Door je persoonlijke kijk op de ander te ventileren.
Ik herinner mij een recente discussie in Does Lief.
Het forum is bedoeld voor en gebaat bij een uitwisseling van ideeën en meningen.


Over mijzelf:
Ik ben gek op alle aspecten van vliegtuigen, treinen, auto's, fietsen en wat dies meer zij.
Dat wil echter niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor de 'collateral damage' die door het verstoken van fossiele brandstoffen wordt veroorzaakt.
Je hoeft je ogen niet te sluiten maar het zou wel prettig zijn als de geleerden heren die de spelregels dusdanig in elkaar hebben gezet, dat uitbuiten hun zakken vullen en de mens met de ellende blijft zitten.
Boven de 10K tellen we niet mee.
In Londen is ook een periode van ernstige smog geweest. Google maar even. Inmiddels is dat door kennis en maatregelen te nemen verleden tijd. Dit alles is nog niet zo lang geleden hoor.
Uit de krant:
De overwonnen vliegschaamte van een volk dat een paar keer per jaar ver weg op vakantie moet om bij te komen van alles wat het doet om het klimaat te ontzien.
Voor het ministerie moeten er dus eerst een aantal doden vallen en daarvoor moet de app eerst voldoende gebruikt worden.
Of duidelijk maken dat bij ongeval ziektekostenverzekering niet betaald. Mijn neef had een opgevoerde snorscooter om dat een helm zijn kapsel verpeste!
Bert van Sprang schreef:
wo 01 jun, 2022 11:17
Of duidelijk maken dat bij ongeval ziektekostenverzekering niet betaald.
Maar is dat zo? Daar hoor je immers nooit iets over terwijl er bji ongevallen (met drank, opzet, drugs, handheld appen e.d.) regelmatig voldoende schade of letsel is om iemands leven financieel te ruïneren.
Nee, dat is nu niet zo. Maar zou wat wat mij direct ingevoerd mogen worden.
Wist je trouwens dat meer dan 95% van de widebodies die op Twente landen gesloopt worden?
Gesloopt?

AELS WIL WIDEBODIES ONTMANTELEN OP TWENTE AIRPORT
De toestellen worden op Twente Airport ontmanteld, waardoor onderdelen voor andere vliegtuigen kunnen worden gebruikt.

Dit past in hergebruik vanwege schaarste op de markt.
"Recyclen".
Hoeveel crisis hebben we nog nodig om ook die luchtvaartindustrie aan te pakken?
'Moeder van 3 wil dat jij minder vliegt voor de toekomst van haar 3 voetafdrukjes'

https://speld.nl/2022/06/24/moeder-van- ... afdrukjes/
Dus iedereen een co2 budget, of kinderen of vliegen :) :cry:
Vandaag hoorde ik iemand dat serieus zeggen, CO2 op de bon. een bonnenboekje voor vliegen.
Kinderen op de bon hoorde ik haar overigens niet zeggen.
Kinderen maken hoort dan ook wat bij de essentie van het leven. Waarmee in niet wil zeggen dat iedereen kinderen zou moeten krijgen, maar het zit wel in ons instinct.

Vliegen daarentegen... dat is gewoon totaal overbodige luxe.

Het overigens ook onnodig om excusses te verzinnen waarom het gerechtvaardigt is om te vliegen.

Vliegen is en blijft enorm slecht voor het milleu. Kinder krijgen ook, maar die drang is gewoon niet tegen te houden door evolutie redenen enzo :lol:


P.S. ik neem zelf ook het vliegtuig soms. Maar absoluut niet ieder jaar. Het is voor al zeker 5 jaar geleden.
Een echt wereldfietser vertrekt met zijn fiets van thuis uit 8) (dat is ook wat overdreven natuurlijk :roll: )
Shorttrack schreef:
vr 24 jun, 2022 19:57
Kinderen maken hoort dan ook wat bij de essentie van het leven. Waarmee in niet wil zeggen dat iedereen kinderen zou moeten krijgen, maar het zit wel in ons instinct.

Vliegen daarentegen... dat is gewoon totaal overbodige luxe.

Het overigens ook onnodig om excusses te verzinnen waarom het gerechtvaardigt is om te vliegen.

Vliegen is en blijft enorm slecht voor het milleu. Kinder krijgen ook, maar die drang is gewoon niet tegen te houden door evolutie redenen enzo :lol:


P.S. ik neem zelf ook het vliegtuig soms. Maar absoluut niet ieder jaar. Het is voor al zeker 5 jaar geleden.
Een echt wereldfietser vertrekt met zijn fiets van thuis uit 8) (dat is ook wat overdreven natuurlijk :roll: )
een paar opmerking, klinkt nogal plat: Kinderen maken?
Vliegen: Niet altijd een overbodige luxe in mijn werk is het af en toe echt noodzakelijk om te vliegen, mijn armen zijn lang maar de steden waar ik af en toe werk mijn werk deed kon je niet bereiken op een andere manier.
Wel als je een paar keer per jaar voor een onzinnige zonvakantie op pad wil: omdat je er ECHT aan toe bent (walg)

Maar het is wel een keer goed om te zien hoe het in bepaalde landen aan toe gaat, dan snap je eindelijk hoe enorm goed we het hier in West Europa hebben.
JandeFietser schreef:
vr 24 jun, 2022 21:43

Vliegen: Niet altijd een overbodige luxe in mijn werk is het af en toe echt noodzakelijk om te vliegen, mijn armen zijn lang maar de steden waar ik af en toe werk mijn werk deed kon je niet bereiken op een andere manier.
Wel als je een paar keer per jaar voor een onzinnige zonvakantie op pad wil: omdat je er ECHT aan toe bent (walg)

Maar het is wel een keer goed om te zien hoe het in bepaalde landen aan toe gaat, dan snap je eindelijk hoe enorm goed we het hier in West Europa hebben.
Bedankt om mijn antwoord te nuanceren. Was wat haastig en heb had mijn post niet goed doordacht.

Dat het goed is dat je eens ziet hoe slecht het in een ander land in kan ik ergens wel inkomen. Maar het is ook zeer hypocriet. Dat is voor mij hetzelfde als de boeren in die landen een "eerlijk" loon geven. Een eerlijk loon is voor mij hetzelfse loon als wij krijgen, zodat die boer ook eens naar hier op vakantie !ZOU! kunnen. Want veel problemen worden ook veroorzaakt omdat de westerse wereld zich gemengt heeft met een "armere" cultuur. Is absoluut niet altijd zo. Maar in veel gevallen was de levenswijze prima tot dat de westerse verlangs aangevoerd werden.

Vliegen kan inderdaad noodzakelijk zijn. Net als plastic in bijvoorbeels de medische wereld noodzakelijk kan zijn.

Maar vliegschaamte is inderdaad een beschamend woord.
Een gebruiker op dit forum schreef schreef: Kinderen maken hoort dan ook wat bij de essentie van het leven. Waarmee in niet wil zeggen dat iedereen kinderen zou moeten krijgen, maar het zit wel in ons instinct.

Vliegen daarentegen... dat is gewoon totaal overbodige luxe.
Sinds de jaren 50 is het aantal inwoners in Nederland met 70% toegenomen.
"Instinct" is onder andere de drang om te overleven. De mens heeft anders dan een dier zijn denken meegekregen.
Zijn overlevingskansen te berekenen. Afwegingen te maken. Zijn verstand te gebruiken.
Dat vereist moed. Waarbij eenieder vrij staat zelf zijn keuze te maken.

Vliegen daarentegen is een consumptie.
Het is dan ook wel weer opvallend dat de KLM zich overvallen voelt door plannen van inkrimping van aantal vluchten. De vervuiling en de overlast voor mensen neemt erdoor af (heeft KLM die discussie gemist?). Het welvaartsverlies valt mee. En het welzijn voor velen groeit!
joukon schreef:
ma 27 jun, 2022 12:48
De mens heeft anders dan een dier zijn denken meegekregen. Zijn overlevingskansen te berekenen. Afwegingen te maken. Zijn verstand te gebruiken.
Dat vereist moed. Waarbij eenieder vrij staat zelf zijn keuze te maken.
Ik ga er toch steeds meer aan twijfelen of de mensheid qua handelen boven het niveau van de dieren uit zal kunnen stijgen.
Bij dieren is het eenvoudig: zijn vermenigvuldigen zich en hebben het steeds beter als het goed gaat en sterven - letterlijk - als het slecht gaat. In dat eerste blijkt de mens erg goed te zijn, maar kan de mens het tweede vermijden?
joukon schreef:
ma 27 jun, 2022 12:48
De mens heeft anders dan een dier zijn denken meegekregen. Zijn overlevingskansen te berekenen. Afwegingen te maken. Zijn verstand te gebruiken.
Ik kom nu al ruim 48 jaar vrijwel dagelijks op een boerderij, tussen de koeien, en ik ben toch een stuk minder overtuigd van bovenstaande dan jij.

Aan de andere kant, als ik kijk naar de schade op mondiaal niveau, veroorzaakt door mensen, of koeien, dan lijkt me dát in elk geval niét bepaald te worden door het al dan niet aanwezig zijn van “verstand”, of de veronderstelde mate van aanwezigheid daarvan . . . . . .
Kunnen we dan stellen dat de mens de mógelijkheden heeft meegekregen om het verstand te gebruiken, afwegingen te maken, de overlevingskansen te berekenen, etc. etc. en dat allemaal anders en meer dan de andere diersoorten en andere levensvormen die we kennen, maar dat de mens van die mogelijkheden niet altijd goed gebruik maakt?

Hans
JandeFietser schreef:
vr 24 jun, 2022 21:43
Vliegen: Niet altijd een overbodige luxe in mijn werk is het af en toe echt noodzakelijk om te vliegen, mijn armen zijn lang maar de steden waar ik af en toe werk mijn werk deed kon je niet bereiken op een andere manier.
Wel als je een paar keer per jaar voor een onzinnige zonvakantie op pad wil: omdat je er ECHT aan toe bent (walg)
Ik zou niet weten waarom vliegen voor werk minder problematisch is dan voor vakantie. En om daarvan te walgen terwijl je zelf “o zo belangrijk bent” dat je wel mag vliegen vind ik zeer bedenkelijk.