Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
willem.m schreef:
zo 16 mei, 2021 14:38
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 13:38
... In 2019 legden Nederlandse auto's meer dan 122 miljard aan kilometers af. Daar valt flink wat milieuwinst te behalen.
@Bert: Hoeveel CO2-winst valt er te behalen als jij niet meer die lange vliegreizen maakt?

Beetje flauw misschien, zeker omdat ik zelf zeker niet zonder zonde ben. Maar het valt me op dat jij op dit forum bij elke discussie over vliegen de aandacht afleidt door naar de problemen van kortere vluchten en autoverkeer verwijzen. Terwijl me bijstaat dat je elk jaar (?) naar Zuidoost- Azie vliegt. Da's toch elke keer een kleine 20.000 km heen en terug. Of ben je net als Kees Swart inmiddels helemaal om?

In afwachting van de jij-bak (ja, ik heb een auto en vlieg ook), of dat het niet on-topic zou zijn (want het topic gaat over korte vluchten) verblijf ik.
Ik vlieg inderdaad wel eens. Dat is dan een lange afstand, omdat ik als het kan kies voor de trein.
Ik zet mij in om meer fietsvervoer in internationale treinen mogelijk te maken, maar ook ik ben niet zonder zonde. Dat heb ik dus nooit ontkent.
Ik vind dat Kees Swart recht van spreken heeft. Diverse andere mensen die mij en anderen op dit forum aanspreken op vlieggedrag hebben wel een vervuilende automobiel voor de deur staan, die zij niet alleen moeten gebruiken voor het werk of om een invalide familielid te vervoeren.
Ook ik vind de vergaderverhuizing van het Europees Parlement klinkklare onzin en een verkeerd voorbeeld, maar feitelijk is dat peanuts ten opzichte van 122 miljard kilometers die alleen al Nederlandse automobilisten jaarlijks in hun heilige koe maken.
Het topic gaat inderdaad over korte vluchten, maar door deze vliegbewegingen te vervangen door in een bolide te stappen los je niets op.
Fedor schreef:
zo 16 mei, 2021 14:54

Dit afschaffen zou een grote klapper zijn:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... al-klimaat

En tot die tijd ben ik zelf heel bewust bezig, maar ik laat me niet snel iets over klimaataanpassingen door zulke lui voorschrijven.
Daar kan ik mij volledig in vinden.
Ik ben zelf ooit een keer naar Europees Parlement geweest om een conferentie bij te wonen over totaalweigeren van dienstplicht, in de jaren 80. Het circus dat daar aanwezig is staat ver van mijn bed af.
Meer sympathie heb ik met de Russisch activiste Olga Misik dat op haar 17e (!) als protestactie de Russische grondwet voorleest, met op de achtergrond politie met wapenstok.

Bijlagen

bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 16:04
Diverse andere mensen die mij en anderen op dit forum aanspreken op vlieggedrag hebben wel een vervuilende automobiel voor de deur staan, die zij niet alleen moeten gebruiken voor het werk of om een invalide familielid te vervoeren.
Dat ik mij aangesproken om de paar duizend kilometer die ik per jaar voor mijn lol autorijd om ergens te gaan fietsen of om één keer per jaar op bescheiden vakantie te gaan vind ik niet erg, maar dat dat moet gebeuren door iemand die een veelvoud van die kilometers in het vliegtuig doorbrengt en een mij onbekende hoeveelheid kilometers in de trein (dat telt ook) vind ik niet erg overtuigend.
Zie hier nogmaals de verhoudingen auto-trein-vliegtuig. https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html
Interessant tabelletje van BS.

Route Hogesnelheidstrein Auto Vliegtuig
Amsterdam-Parijs, 510 km 8 73 75

BS heeft als trein'promotor' blijkbaar een aparte regeling. Hij kan, met fiets, met de HSL naar Parijs.
Peter Molog schreef:
zo 16 mei, 2021 17:27
Interessant tabelletje van BS.

Route Hogesnelheidstrein Auto Vliegtuig
Amsterdam-Parijs, 510 km 8 73 75

BS heeft als trein'promotor' blijkbaar een aparte regeling. Hij kan, met fiets, met de HSL naar Parijs.
Waar heb ik dat gezegd? Overigens kan dat wel als je jouw fiets wat demonteert en verpakt. Kijk op de website van Thalys. In de gerenoveerde Thalys komen fietsplaatsen, maar dit is off topic. Zie "fiets en trein" op dit forum.
bert sitters schreef:Waar heb ik dat gezegd?
Dat heet 'ironie'. Of 'cynisch'.

En was er niet een regel om niet integraal te quoten?
Niet iedereen heeft daar actieve herinneringen aan. :D
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 16:04
Ik vlieg inderdaad wel eens. Dat is dan een lange afstand, omdat ik als het kan kies voor de trein.
...
"Wel eens"? Je bent in tenminste 92 landen geweest, lees ik op een website. Daar moeten veel landen bij zitten die je met het vliegtuig hebt bezocht. En sommige verre landen meerdere keren, schat ik zo in. En je maakt bovendien actief reclame voor verre fietsvakanties, zoals in Thailand en Madagaskar. Leon beschrijft treffend hoe het dan overkomt als je dan wel kritiek uit op korte vluchten en autorijden. Vanuit Amsterdam, waar een auto onhandig is, is het makkelijk roepen dat mensen elders vervuilend bezig zijn met hun auto.Tegelijkertijd prijs ik je voor je inzet voor fietsen meenemen in de trein. En zelf heb ik ook gevlogen. Ik heb er dus een heel dubbel gevoel bij.
Je kan ook naar Parijs of Berlijn…. fietsen!
Dat klopt, maar soms wil je wel eens verder weg als je eigen achtertuin. Fijn als je dan met trein of bus in een ruk zeg 1.000 km verderop komt.
vervuiler betaald, daar sta ik nog steeds achter. Een vliegreis naar Zuid Europa voor €19,00 is absurd, Vliegtax erop, zodat het op zijn minst even duur is als een treinrit.
Het totaal aantal kilometers van fietsen mee in het vliegtuig ligt vele en vele malen lager dan het aantal fietsen dat met een automobiel wordt vervoerd.
Zelfs als je de afstanden buiten waar het in dit topic over gaat mee rekent Ook buiten Amsterdam zijn in Nederland honderden treinstations.
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 22:06
Het totaal aantal kilometers van fietsen mee in het vliegtuig ligt vele en vele malen lager dan het aantal fietsen dat met een automobiel wordt vervoerd....
Nee, nou geef je er weer een draai aan. Het gaat om het aantal kilometers van jou met jouw fiets in het vliegtuig. En natuurlijk mag je helemaal zelf weten hoe je op vakantie gaat. Maar ik vind het dan wel vreemd dat je kritiek hebt op korte vliegafstanden en automobilisten. Maar zelfs dan, vertel dan tenminste wel -uit jezelf- het hele verhaal. Dus hoeveel jij zelf in je leven al hebt afgevlogen om ver weg vakantie te vieren en dat jij bovendien zulke verre fietsreizen actief aanprijst.

/Edit: Ik merk dat ik mezelf ga herhalen, dus laat het hierbij.
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 22:06
Het totaal aantal kilometers van fietsen mee in het vliegtuig ligt vele en vele malen lager dan het aantal fietsen dat met een automobiel wordt vervoerd.
Dat is waar, maar die specifieke reizigers richten wel een CO2-ravage aan vergeleken met andere reizigers.
Fedor schreef:
zo 16 mei, 2021 22:36
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 22:06
Het totaal aantal kilometers van fietsen mee in het vliegtuig ligt vele en vele malen lager dan het aantal fietsen dat met een automobiel wordt vervoerd.
Dat is waar, maar die specifieke reizigers richten wel een CO2-ravage aan vergeleken met andere reizigers.
Zie: . https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 22:58
Zie: . https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html
Autoreizigers met een fiets achterop gaan meestal niet de hele wereld over, die komen meestal niet verder dan de buurlanden of Frankrijk e.d..

Van één keer vliegen naar Rome kan de gemiddelde NL-auto 2 maanden rijden voor dezelfde CO2-uitstoot. Laat staan vergeleken met een vlucht naar bijv. Sydney.
In Oostenrijk rijden steeds meer treinen met een vluchtnummer als vervanger voor korte vluchten.

https://www.oebb.at/en/regionale-angebo ... ian-airail

Vorige maand heeft het Franse parlement ingestemd met een wet om korte vluchten te beperken.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5721cea/

In reactie daarop o.a. vanuit Engeland bezwaar tegen korte vluchten.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... air-travel

Meer reacties.

https://www.airport-technology.com/feat ... ry-reacts/

Gisteren een standpunt vanuit Duitsland ten aanzien van korte vluchten.

https://www.tagesschau.de/inland/greune ... n-101.html


Er is natuurlijk van alles van te vinden, het feit is wel dat er duidelijk een weg is ingeslagen.
Het is wellicht onprettig om het te beseffen, maar voor veel fietsers is wereldfietsen en zelfs Europafietsen alleen betaalbaar gemaakt door het feit dat we een tijdlang hebben kunnen profiteren van milieuonvriendelijk en artificieel goedkoop (omdat de externalities niet betaald hoefden te worden) transport.

Als we iets willen doen aan de klimaatverandering, dan zal die unieke window of opportunity dicht moeten. Wereldfietsen zoals we het in de afgelopen 30 jaar gekend hebben, zal een privilege worden van mensen met genoeg geld om te externalities te betalen.

Ik geef het toe, ik heb ook geprofiteerd van dat goedkope transport. Maar het wordt stilaan duidelijk dat het geen recht is. Het is een manier om de reële kosten af te wentelen op anderen en op de volgende generaties.
Je kunt alleen blij zijn dat je het gehad hebt. Maar ik besef ook dat ik een aantal plannen, zoals fietsen op Taiwan, wellicht zal moeten opbergen.

Ik ben stilaan redelijk oud, en wat me een beetje opvalt in deze discussie, is dat weinigen zich lijken te herinneren hoe het was voor dat goedkope transport. In de jaren 1970 nam je de nachttrein van Brussel-Zuid naar Rome. Nu springen 18-jarigen even in het vliegtuig voor een citytrip van drie dagen. Ik vind het terecht dat mensen zich beginnen af te vragen of dat nieuwe normaal wel zo normaal is.
derdekeer schreef:
ma 17 mei, 2021 10:59
Het is wellicht onprettig om het te beseffen, maar voor veel fietsers is wereldfietsen en zelfs Europafietsen alleen betaalbaar gemaakt door het feit dat we een tijdlang hebben kunnen profiteren van milieuonvriendelijk en artificieel goedkoop (omdat de externalities niet betaald hoefden te worden) transport.
Dat over Europafietsen snap ik niet. Mijn fiets heeft maar 1x (retour) in het vliegtuig gezeten. Meestal ging ik met de bus.

Als ik zie wat mensen uitgeven aan een fiets en anderer zaken denk ik dat het vliegen wel heel erg duur moet worden om onbetaalbaar te worden. Een taks van 700 euro per vlucht zou dan nog niet veel uitmaken. Zelfs als kost het enkeltje terug van Tokio 3000 euro dan nog wordt een fietstocht van hier naar Tokio niet sensationeel duurder in totaal.
Het gedachtenloos in het vliegtuig stappen wat er de afgelopen jaren gebeurde wordt wel minder.

Mensen met niet veel geld hebben er natuurlijk eerder last van, maar er zijn er zo veel die wel enorm veel geld hebben. Wie wel eens kijkt wat een mooie camper kost - 50.000 euro is niet veel - die niet aan te slepen zijn weet dat fietsen nog altijd veel goedkoper is.
Leon schreef:
ma 17 mei, 2021 11:41

Dat over Europafietsen snap ik niet. Mijn fiets heeft maar 1x (retour) in het vliegtuig gezeten. Meestal ging ik met de bus.
Er bestaan Europafietsers die het vliegtuig nemen om in Albanië en dergelijke te fietsen. Ik zeg niet dat het gaat om grote aantallen - dat weet ik niet - maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was dat wereld- en Europafietsers een unieke periode van goedkoop vliegverkeer meegemaakt hebben die nu misschien aan het eindigen is. Daarmee zullen vooral wereldfietsers maar deels ook Europafietsers moeten leren leven.
Een aangenaam vooruitzicht vind ik dat niet, maar ik begrijp dat voor een paar honderd euro naar Albanië vliegen met de fiets geen recht is.