Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
LHTJoost schreef:
vr 23 apr, 2021 17:14
Niet alleen uw buitenlandse vlucht. Ook Gilze Rijen doet mee met Apaches en Chinooks, zie ik op het kaartje.
Klopt. Als je daar woont dan hoor je die krengen echt wel goed, weet ik uit ervaring. AWACS vliegen daar ook regelmatig laag over. En Den Bosch ligt blijkbaar op de helivliegroute naar het noorden (Leeuwarden?), maar dat is klein bier vergeleken met de geluidsoverlast rondom Schiphol.

Overigens gaat de oproep van Greenpeace niet over personenvervoer via Apaches en Chinooks.
LHTJoost schreef:
vr 23 apr, 2021 17:14
Niet alleen uw buitenlandse vlucht. Ook Gilze Rijen doet mee met Apaches en Chinooks, zie ik op het kaartje.
Hetzelfde geldt voor de voormalige gemeente Woudrichem. En in Limburg last van de AWACS.
En de start van korte vluchten herpakt zich.

https://www.dvhn.nl/extra/Stormloop-op- ... 31667.html
En de start van korte vluchten herpakt zich.
Had je iets anders verwacht? "Zelfs" de Wereldfietser is veelvlieger.
Wat mooi om te lezen dit draadje. Natuurlijk zijn we het niet allemaal met elkaar eens, maar wat ik bijzonder vind is dat veel wereldfietsers bewust bezig zijn met hun reis- en vlieggedrag. Ben benieuwd hoe iedereen zich gaat herpakken als de pandemie een beetje geluwd is.

Voor mijzelf heb ik de keuze gemaakt om niet meer te vliegen. Ik heb in mijn fietsleven bescheiden, maar regelmatig het luchtruim gekozen. Meestal binnen Europa, een paar keer naar Marokko en 1 x naar China (zonder fiets). Maar ik kan het niet meer naar mezelf verantwoorden.

Nu heb ik onlangs het idee opgevat om te gaan fietsen in Kirchizië. Dat is best een uitdaging zonder vliegtuig :D Het plan is om daar met trein en bus naartoe te reizen. Ik vermoed dat het nodig is om flink wat meer tijd uit te trekken voor de reis en dat heb ik er graag voor over.

Ik vermoed dat het lastig is om een retourtje Bisjkek te boeken bij NS international. Welke ervaringsdeskundige heeft tips hoe dit aan te pakken?
fietsvogels schreef:
vr 14 mei, 2021 19:23
Wat mooi om te lezen dit draadje. Natuurlijk zijn we het niet allemaal met elkaar eens, maar wat ik bijzonder vind is dat veel wereldfietsers bewust bezig zijn met hun reis- en vlieggedrag. Ben benieuwd hoe iedereen zich gaat herpakken als de pandemie een beetje geluwd is.

Voor mijzelf heb ik de keuze gemaakt om niet meer te vliegen. Ik heb in mijn fietsleven bescheiden, maar regelmatig het luchtruim gekozen. Meestal binnen Europa, een paar keer naar Marokko en 1 x naar China (zonder fiets). Maar ik kan het niet meer naar mezelf verantwoorden.

Nu heb ik onlangs het idee opgevat om te gaan fietsen in Kirchizië. Dat is best een uitdaging zonder vliegtuig :D Het plan is om daar met trein en bus naartoe te reizen. Ik vermoed dat het nodig is om flink wat meer tijd uit te trekken voor de reis en dat heb ik er graag voor over.

Ik vermoed dat het lastig is om een retourtje Bisjkek te boeken bij NS international. Welke ervaringsdeskundige heeft tips hoe dit aan te pakken?
Mikko Makipaa kwam met de trein terug uit Kyrgizie naar Helsinki. Van Bisjkek naar Moscow rijdt er blijkbaar een rechtstreekse trein waarin hij ook probleemloos zijn fiets kwijt kon: https://www.randonneurs.fi/intermodal-c ... d-eurasia/. Moscow bereiken is al iets makkelijker, maar ik zie dat bv Moscow-Nice niet rijdt door corona. Geen eigen ervaringen.
Belle schreef:
za 15 mei, 2021 00:38
..
***Dubbel checkt of ze wel op de goede site zit***
Je kan ook naar Parijs of Berlijn…. fietsen!
En ook naar Bisjkek!
@fietsvogels: Als ik jou was zou ik even een apart topic met een informatieve titel aanmaken, met daarin ook de correcte naam van het land: Kirgizië. Dan krijg je meer reacties.

Het zal vast mogelijk zijn om met trein, bus en taxi naar Bishkek te komen. Gokje: een week heen, en een week terug. In Kirgizië zijn de afstanden groot, en de mooiste wegen niet altijd best. Dus als je wat van het land wilt zien, ben je er zeker een maand aan het fietsen. Mag ik aannemen dat je lang vrij kunt nemen?

Ik zou dit avontuur persoonlijk niet alleen doen. Om kaartjes en andere dingen te regelen wil je iemand bij de fiets(en) houden.

Hoe goed is jouw Russisch? Het is handig als een basiswoordenschat hebt.

Wij vlogen in 2019 via Istanbul naar Bishkek. We hebben vier prachtige fietsdagen gehad, voordat mijn fietsmaat met zo'n stomme voortas tegen de berm botste en over zijn stuur kukelde. Einde fietsvakantie. Dat leverde een nogal slechte balans op tussen vliegkilometers en fietskilometers. Jij gaat dat beter doen!
willem.m schreef:
za 15 mei, 2021 10:18
@fietsvogels: Als ik jou was zou ik even een apart topic met een informatieve titel aanmaken, met daarin ook de correcte naam van het land: Kirgizië. Dan krijg je meer reacties.

Dat ga ik zeker doen Willem. Nu is het nog een wild plan dat nog moet groeien. Op zijn vroegst volgend jaar. Ik wilde het hier hier posten om het idee dat je niet altijd met het vliegtuig moet als je de wereld over wilt fietsen. En dan heb je inderdaad tijd nodig. Kwestie van keuzes maken.
EnriceV schreef:
za 15 mei, 2021 05:07
Mikko Makipaa kwam met de trein terug uit Kyrgizie naar Helsinki. Van Bisjkek naar Moscow rijdt er blijkbaar een rechtstreekse trein waarin hij ook probleemloos zijn fiets kwijt kon: https://www.randonneurs.fi/intermodal-c ... d-eurasia/.
Een mooi verhaal met een mooi, in dit topic relevant, nawoord:

This writing is just about travelling in a way most are not so familiar with. You don’t need to fly over the world around you, you can also travel through it. It will take longer, but the time isn’t wasted. I spend most of my days staring at a screen anyway. I doesn’t matter if my body is roaming to another country.
Mikka beperkt zich vrijwillig al jarenlang tot een vlucht per jaar. Toch zie je hem overal in Europa opduiken op grote randonneurstochten of op de Trans Continental Race.
Ivo Miesen schreef:
zo 16 mei, 2021 12:18
Mikka beperkt zich vrijwillig al jarenlang tot een vlucht per jaar. Toch zie je hem overal in Europa opduiken op grote randonneurstochten of op de Trans Continental Race.
Fantastisch toch? Niet mopperen op wat er allemaal niet meer kan als je klimaatbewust wilt leven, maar zoeken naar wat er wel kan.
Milieubewust? Als iedereen één vlucht per jaar maakt neemt de luchtvaart alsnog flink toe, want het gemiddeld aantal vluchten per persoon ligt nog stevig onder de 1 per jaar (2019).
Bron: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... rt-in-2019
Zie hier de verhouding tussen vliegtuig en auto. https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html
In 2019 legden Nederlandse auto's meer dan 122 miljard aan kilometers af. Daar valt flink wat milieuwinst te behalen.
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 13:38
... In 2019 legden Nederlandse auto's meer dan 122 miljard aan kilometers af. Daar valt flink wat milieuwinst te behalen.
@Bert: Hoeveel CO2-winst valt er te behalen als jij niet meer die lange vliegreizen maakt?

Beetje flauw misschien, zeker omdat ik zelf zeker niet zonder zonde ben. Maar het valt me op dat jij op dit forum bij elke discussie over vliegen de aandacht afleidt door naar de problemen van kortere vluchten en autoverkeer verwijzen. Terwijl me bijstaat dat je elk jaar (?) naar Zuidoost- Azie vliegt. Da's toch elke keer een kleine 20.000 km heen en terug. Of ben je net als Kees Swart inmiddels helemaal om?

In afwachting van de jij-bak (ja, ik heb een auto en vlieg ook), of dat het niet on-topic zou zijn (want het topic gaat over korte vluchten) verblijf ik.
Goed voor het milieu of voor het klimaat?
De grootste klappers;
1. Ga met de trein of fiets naar je werk
Klimaatwinst: 3.500 kilo CO2 per persoon per jaar
2. Boek geen verre vliegvakantie (en dichtbij al helemaal niet!)
Klimaatwinst: 2700 kilo CO2 per keer




https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... -klappers/
joukon schreef:
zo 16 mei, 2021 14:42
Goed voor het milieu of voor het klimaat?
De grootste klappers;
Dit afschaffen zou een grote klapper zijn:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... al-klimaat

En tot die tijd ben ik zelf heel bewust bezig, maar ik laat me niet snel iets over klimaataanpassingen door zulke lui voorschrijven.
Op die site lees ik één tip niet, en dat is de olifant in de porseleinkast die kennelijk niet gezegd mag worden:
"Koop of doe ... NIET of koop/ doe een kleine/bescheiden versie)".
Nog maar een duit in het al overvolle zakje dan:
Lees "Een beter milieu begint niet bij jezelf" van Jaap Tielbeke. Waarin duidelijk wordt gemaakt dat de fossiele industrie ons graag wil opzadelen met het probleem. Zo lang wij blijven vliegen en autorijden pompen de Shells en Exxons van deze wereld gewoon door. Het is 'onze eigen schuld' dat zij olie uit de grond moeten halen, daar kunnen zij niks aan doen. Door de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen (die ze bewust jarenlang onjuist hebben voorgelicht) denken ze weg te komen met hun 'klimaatcriminaliteit'.
Neemt niet weg dat ik daarnaast ook graag mijn eigen verantwoordelijkheid neem en niet meer vlieg voor mijn vakanties en fietsreizen.
Fedor schreef:
zo 16 mei, 2021 14:54
Dit afschaffen zou een grote klapper zijn: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... al-klimaat ...
Mee eens. En ik vermoed het grootste deel van de EU-bevolking. Bizar is dat toch.

De coronacrisis heeft aangetoond dat een groot deel van het zakelijke vlieg-, trein*, en autoverkeer onzin is. Zeker in de zakelijke dienstverlening en wetenschap (congresbezoeken enzo) werd er veel onnodig gereisd. Online vergaderen blijkt vaak praktischer en stukken efficiënter. Ik hoop dan ook dat corona een game changer is.

*) Ja ook treinen verbruiken energie. Die in Frankrijk zelfs energie opgewekt in kerncentrales.