Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een fietsvakantie door Denemarken in 1958 - Forum Wereldfietser

Een fietsvakantie door Denemarken in 1958

Ik heb onlangs oude negatievenalbums van mijn vader bekeken, zeg maar uit de periode van 1933 t/m 1961! Daarbij ontdekte ik negatieven van de fietstocht van mijn ouders door Denemarken in 1958. Ik was toen een ukkie van 7 jaar. De zorg van de drie kinderen werd tijdens hun fietstocht aan de grootouders overgelaten. Het heeft mij veel moeite gekost welke fietsroute zij hebben verreden. Ik heb getracht de foto’s in de juiste volgorde te krijgen. Op de transparante papieren negatievenmappen noteerde mijn vader in de rand wat plaatsnamen, die bij de negatieven hoorden. Ik pakte de kaart van Denemarken erbij en ook met behulp van Google Earth probeerde ik gebouwen te lokaliseren. Bijvoorbeeld het stationsgebouw van Padborg, dat nog steeds bestaat zoals op de foto. Dacht ik dat zij in Flensburg waren uitgestapt, want ik heb ik 1981 ongeveer dezelfde fietstocht gemaakt (in omgekeerde richting). Niet Flensburg dus, maar in Padborg. Alleen dankzij Google Earth. En de twee witte kerktorens van Broager is ook op die manier gevonden. Ik heb die kerk zelf ook gezien, maar ik wist niet meer waar. Mijn vader en moeder vertrokken vanaf station Hilversum naar Denemarken. In Oldenzaal koppelde men er een heuse stoomlocomotief voor, om de treinreis door Duitsland voort te zetten.
Het was een gecombineerde kampeer-jeugdherberg-fietstocht. Dus bij mooi weer werd de tent opgezet (een „Wervelwind” van Slee Utrecht uit 1952, die hebben wij nog), bij slecht weer in de jeugdherberg overnachten.
Helaas zijn mijn ouders lang niet meer in leven zodat ik nog met vragen blijf zitten. Ik ben urenlang met de negatievenscanner bezig geweest en daarna stipjes of vuiltjes weggecorrigeerd en de contrasten bijgesteld. Zie hier het resultaat!
http://www.mijnalbum.nl/Album=3QWOVEXE
Veel kijkplezier :wink: !
Ik wil erbij zeggen dat mijn vader twee camera's bij zich had, één voor kleurendia's en één voor zwart-wit foto's. Er bestaan kleurendia's van hun fietstocht door Denemarken, maar die dia's bevinden zich bij mijn broer in Heemskerk. En hij wil niets van familiebanden weten.
Wat ontroerend leuk. Zelf heb ik laatst ook de oude fotoalbums van mijn ouders meegenomen (mijn vader ging kleiner wonen) met foto's van hun fietsvakanties net na de oorlog, voor hun huwelijk. Je realiseert je dan dat er toen niet echt een andere manier was om op vakantie te gaan en wat te zien. Helaas hebben ze dat na mijn geboorte niet meer gedaan. Toen werden het huisjes, en al snel autovakanties. Ook dat was eerlijk gezegd best leuk, want we kampeerden, en gingen voor toen ver weg.
Wim
Hoi Martin,

Erg mooie foto`s zwart wit is toch mooi en vooral helder die foto met die brug gewoon prachtig je hebt wel eer van je werk gehad zo te zien.

Fiets groeten Martin,
Geen grapje.
Hallo Martin,

geweldig mooi de zwart wit foto's . Alleen jammer de laatste regel, ik zou ook graag de foto's in kleur zien.
Je zou toch zeggen dat fietsen in de genen zit, of toch niet helemaal?
Afgelopen Kerstdagen is m'n zus uit Blaricum op bezoek bij ons geweest en zij bracht een handgeschreven boek (210 pagina's!) met allerlei verslagen van de fietstochten van mijn ouders van 1954 t/m 1962 mee. Ik heb als kind dat boekje nog gezien maar daarna is het in vergetelheid geraakt.
Daarbij is ook een volledig verslag van hun fietstocht door Denemarken in 1958. Van dag tot dag en welke route was er genomen, de kassabonnen, trein- en veerbootkaartjes, wat en pracht van informatie!
Ik schakelde gauw de Google Streetview in en heb 'virtueel' hun fietstocht gevolgd. Onder andere schreef mijn vader deze hier:
„Wij wilden in de buurt van Svendborg ’n kampeerplaatsje aan het water. Door Svendborg gingen wij over een brug. Een weg volgend langs het water kwamen we bij ’n paar huisjes, ’n aardig landtongetje, ’t leek ons wel.
Bij ’n huis gevraagd of we daar op dat landtongetje mochten kamperen. De bejaarde vrouw die ons te woord stond maakte ons duidelijk, dat we daar niet moesten gaan staan, omdat het daar te druk was met zwemmers. Zij bood ons ’n standplaats aan achter het huis. Het eiland heet Thurø en het dorp Thurø By.
Hier hebben wij 3 nachten gekampeerd. Op alle mogelijke manieren verwend door onze gastvrouw."


Afbeelding
Rechts op de achtergrond de tent op Thurø en daaronder de huidige situatie op Google Streetview!

https://www.google.nl/maps/@55.0503665, ... 312!8i6656

https://www.google.nl/maps/@55.0503665, ... 312!8i6656

Met het huis is sinds 1958 wel een en ander veranderd, maar de vier ramen en de schuur half erachter met een inham er tegenover: gevonden!

Vader schreef aan het eind van het verslag: De reis kostte dus totaal ƒ 135,– (voor twee personen!) plus voor de trein van Hilversum naar Padborg en terug ƒ 75,–. Fantastiche reis! Alleen is 10 dagen veel te kort!
Martin, dat is tof! Leuk (voor mij) is ook dat ik sommige foto's een paar jaar geleden bijna identiek maakte. Schoonheid is een ding voor altijd. Dank voor het delen.
Martin,
Daar zitten echt een paar juweeltjes tussen! Dank voor je noeste arbeid.
Wat mij opvalt is het contrast tussen de wereld die er toen heel anders uitzag en de fietsers die nauwelijks iets anders doen dan wat wij op dit forum allemaal zo graag doen. Heel mooi om te zien!
Leon
Hier nog een bewijs (nu pas vergeleken). De stenen schuur rechts (met links mijn vader) staat ook duidelijk op deze hier, alleen met een andere deur erin.

https://www.google.nl/maps/@55.0503665, ... 312!8i6656

Afbeelding

Inderdaad, soms schiet ik vol bij het doornemen van het reisverslag van mijn ouders, het is al zo lang geleden en toen waren de landschappen veel rustiger dan tegenwoordig. Zij hebben niet alleen gekampeerd, maar hebben ook in jeugdherbergen overnacht. Het boek omvat nog meer reizen naar Zwarte Woud, Luxemburg, Teutoburgerwald, Belgische Ardennen en de Harz, maar ook enkele binnenlandse bestemmingen. Alleen hun fietstocht naar Engeland in 1952 is er helaas niet bij, wel negatieven in mijn bezit.
Schitterend dat je dit doet Martin, hoewel ik de sentimentele hang naar jeugdherbergen nooit zal begrijpen :wink: . Maar zo'n venster naar het verleden is prachtig!
Leon schreef:Martin,
Daar zitten echt een paar juweeltjes tussen! Dank voor je noeste arbeid.
Wat mij opvalt is het contrast tussen de wereld die er toen heel anders uitzag en de fietsers die nauwelijks iets anders doen dan wat wij op dit forum allemaal zo graag doen. Heel mooi om te zien!
Leon
Noeste arbeid? :wink:
Het heeft me maar een paar minuten gekost om deze locatie te vinden. Er is maar één weggetje vanaf de brug van Svendborg langs het water bij een paar huisjes zoals mijn vader schreef en op Streetview heb je die gauw gevonden, nadat je de plaatsnaam Thurø By hebt ingevoerd. By is Deens (en ook Zweeds) voor dorp.
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:Daar zitten echt een paar juweeltjes tussen! Dank voor je noeste arbeid.
Noeste arbeid? :wink:
Het heeft me maar een paar minuten gekost om deze locatie te vinden. Er is maar ...
Ik bedoel dit Martin:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben urenlang met de negatievenscanner bezig geweest en daarna stipjes of vuiltjes weggecorrigeerd en de contrasten bijgesteld.
Waar het precies was is voor een niet-Denemarkenkenner als ik niet zo heel interessant.
Toen was geluk heel gewoon.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:Daar zitten echt een paar juweeltjes tussen! Dank voor je noeste arbeid.
Noeste arbeid? :wink:
Het heeft me maar een paar minuten gekost om deze locatie te vinden. Er is maar ...
Ik bedoel dit Martin:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben urenlang met de negatievenscanner bezig geweest en daarna stipjes of vuiltjes weggecorrigeerd en de contrasten bijgesteld.
Maar dat was in 2008, die arbeid is Martin allang vergeten... :)

Carl
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:Daar zitten echt een paar juweeltjes tussen! Dank voor je noeste arbeid.
Noeste arbeid? :wink:
Het heeft me maar een paar minuten gekost om deze locatie te vinden. Er is maar ...
Ik bedoel dit Martin:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben urenlang met de negatievenscanner bezig geweest en daarna stipjes of vuiltjes weggecorrigeerd en de contrasten bijgesteld.
Waar het precies was is voor een niet-Denemarkenkenner als ik niet zo heel interessant.
Ja, maar het gaat wel om de talrijke fotospullen (vanaf 1933!) van mijn vader, hoor! Ik was slechts 12 jaar oud, toen hij in 1963 overleed. Een vader-zoon band was daarmee weggeslagen, die ik in de daarop volgende jaren zo graag gewild had. Alsof mijn jeugd niet is afgemaakt. Een lege stoel aan de eettafel in ons huiselijke gezin. Dezelfde eettafel gebruik ik thuis nog steeds! Ik wil nog altijd zijn leven en hobby's reconstrueren. Mijn moeder (overleden in 1971) heeft zelfs bedongen dat ik zijn fietsliefhebberij zou voortzetten en dat doe ik tot nu toe nog steeds.
Bovendien vind ik het als grafisch vakman een leuk werk om foto's digitaal te bewerken met mijn professionele Adobe Photoshop. Zelfs vergeelde oude foto's geef ik hun oorspronkelijke kleuren terug!
Ik dacht dat je de fiets aan de wilgen had gehangen Martin, maar lees ik hierboven dat je nog steeds op de fiets zit? Goed zo!
Travelmaster schreef:Ik dacht dat je de fiets aan de wilgen had gehangen Martin, maar lees ik hierboven dat je nog steeds op de fiets zit? Goed zo!
Klopt, ik ben niet van plan om ermee te stoppen. In 2015 heb ik nog in Duitsland en Zweden gefietst. 8)
Maar... ik dacht een post van je gezien te hebben waarin je zelf aangaf aan te stoppen - of vergis ik mij nu? Is geheel off-topic, ik weet het...
Travelmaster schreef:Maar... ik dacht een post van je gezien te hebben waarin je zelf aangaf aan te stoppen - of vergis ik mij nu? Is geheel off-topic, ik weet het...
Kan zijn en ik heb ook erg getwijfeld. Toch proberen door te zetten. Ik ben nu al bijna 65.
Leeftijd zit in je hoofd - althans ten dele. Ga door zo lang je kunt, je geniet ervan!
Mooi en ontroerend, die foto's uit vervlogen tijden. Dank voor het delen.