Beenspieren trainen

Ik denk dat spinning juist wel goed is om vermogen te trainen. Het is cardio en interval. Je gaat altijd wat minder presteren als je een tijd op 80% van je max zit te sporten. En 5min stoppen zie je wielrenners in een wegkoers nooit doen.
Je kunt tijdens een beklimming je hartslag best terugbrengen naar een acceptabel nivo zonder te stoppen tenzij je de klim al met en maximale hartslag ben begonnen en geen reserves hebt.
Govert Pellikaan schreef: Spinnen lijkt mij in dezen vrij zinloos, als ook het zuur in je benen op willen zoeken. Het klinkt en voelt spectaculair, maar je traint niet op vermogenstoename,
Hier ben ik het niet mee eens. Het kan natuurlijk zijn dat er een groot verschil zit tussen spinning en RPM.
Ik heb zo'n 4 jaar ge-RPM-t en ik merkte wel degelijk dat naast de conditie ook m'n vermogen toenam.
Beste solar, als je cardio traint, train je hart-long, met interval kun je van alles trainen, het hangt er maar van af wat je hoe lang doet met hoeveel rust. Het minder presteren na een tijdje 80% en ook die vergelijking met een wegkoers gaan mij boven de pet: het gaat hier om een trainingsidee op een Tacx met het oog op fietsen door bergen.

Franke, het idee van trainen is natuurlijk dat je op het acceptabele hartslagniveau meer vermogen te besteden hebt, iets anders heb ik meen ik niet gezegd. Ook beweer ik niet dat je vermogen niet toeneemt als je spint, RPM't, gewoon traploopt, of elke dag een handstand maakt (misschien bedoelde ik met zinloos iets als weinig zinvol). Ik stel enkel een training voor die speciaal gericht is op die vermogenstoename. Dat leek mij een geschikt antwoord op de oorspronkelijke vraag van Wim Tjan.

Overigens: het is dus nadrukkelijk de bedoeling de trapfrequentie van het klimmen op te zoeken in de training, ik zeg het nog maar eens, voor de duidelijkheid.
Govert Pellikaan schreef:Ik stel enkel een training voor die speciaal gericht is op die vermogenstoename. Dat leek mij een geschikt antwoord op de oorspronkelijke vraag van Wim Tjan.
Wim Tjan heeft nergens laten weten wat de belemmering was die hij ondervond: vermogenstekort, uithoudingsproblemen of spierkracht.
Leon (die eerder tegen spierkrachtproblemen aanloopt, dan tegen uithouding/eten dan pas VO2-max)
Hallo,

In Tsjechië had ik laatst een perfecte training.

Bij het oprijden van een lokale berg, rond de 600 meter, werd ik al na 50 meter klimmen ingehaald door een groepje wielrensters zonder bagage, ongeveer 20.

Ze gingen me zo voorbij, het was natuurlijk wel een uitdaging om toch tenminste de laatste in het wiel te blijven, maar na een tijdje moest ze eraf, net als haar voorgangster.

Zonder m'n motor op te blazen versnelde ik lichtjes, tegen de top had ik zo nog drie meisjes voor me. Maar de meesten reden achter me.

Rest nog te zeggen dat ik toen ongeveer een week elke dag aan het fietsen was, en ook al behoorlijk had geklommen.

Nu ik het zo schrijf vind ik het nog steeds ongeloofwaardig, te meer daar ik te zwaar gebouwd ben om een snelle klimmer te zijn, maar toch was het zo.

Het is ook de enigste berg die ik die vakantie tegen dat tempo heb opgereden, later die vakantie kwam ik er zelfs niet meer toe om te versnellen tijdens het klimmen.

Groeten,

Willem
Ha, testosteron werkt natuurlijk geweldig. Twintig vrouwen voor je op een berg, wie zou er dan niet kunnen klimmen?

Nu ik er nog eens over denk, is eigenlijk doping de kortste klap, als we dan toch al naar die wegkoers kijken...
wwwillem schreef:wielrensters ...
Zonder m'n motor op te blazen versnelde ik lichtjes, tegen de top had ik zo nog drie meisjes voor me. Maar de meesten reden achter me.
Een vriend van mij, enthousiast wielrenner, in de vijftig, reed eens een leuke jongedame voorbij die in zijn wiel aansloot. Hij zei haar dat dat wel mocht. Na een half uurtje wilde zij wel even voorop. Ze ging iets sneller en daarna langzaam steeds nog iets sneller. Zijn ego was te groot om op te geven en dat heeft hij geweten. Toen zijn hoofd danig begon te bonken moest ze gelukkig een andere kant op. Ze had net verteld dat ze tot de nationale selectie behoorde 8)
Leon
[quote="wwwillem"]
Zonder m'n motor op te blazen versnelde ik lichtjes, tegen de top had ik zo nog drie meisjes voor me. Maar de meesten reden achter me.
[/quote]
Hoe zeggen ze dat ook alweer? "D'r op en d'r over..."
Ik weet natuurlijk ook niet hoe veel (hoogte) km's ze die dag al in de wielen hadden.

Dat scheelt natuurlijk ook.

Maar goed, het had wel iets als volbepakte fietser een trits fietsers voorbijrijden op een gekende helling aldaar.

Het was trouwens 1 van de mooier beklimmingen die ik in Tsjechîe heb gemaakt. Een combinatie van haalbaarheid met bepakte fiets en toch net wat meer dan daar fiets ik wel even op.

Willem
Leon,

In mijn geval denk ik, is het vermogenstekort. Het gekke is wanneer ik probeer met hardlopen, ik na >1 km al buiten adem ben. Op de vlakke weg, op de fiets kan ik uren een tempo aanhouden tussen 20 en 25km uiteraard hoeveel tegenwind ik heb. Een helling van 10 a 15 km bij +/- 8% helling is te doen.

Wim
Het beste wat je kan doen bergop is een bepaald beenritme zoeken. 8% is 3e versnelling bijv. Het hoeft niet hard te gaan als je er maar komt. Zeker als je geen erkend klimmer bent maakt dat niet uit. Rustpauzes wat ik las, is ook een hele goede! Als je op Bali gaat rijden dan moet je ook rekening houden met de hitte! Hitte is killing als je bergop rijd, dus koel voldoende en verdeel je krachten goed.
Stefanv89 schreef: Als je op Bali gaat rijden dan moet je ook rekening houden met de hitte! Hitte is killing als je bergop rijd, dus koel voldoende en verdeel je krachten goed.
Je reageert op een vraag uit 2008, ik denk dat Wim inmiddels wel bekend is met de temperatuur op Bali...

Carl

Re:

:oops:
Stephan, toch bedankt voor het meedenken, mijn oog viel toevallig op dit onderwerp. Zoals door Carl terecht is opgemerkt heb ik inmiddels de nodige ervaring opgedaan. In vergelijking met andere eilanden is Bali een ideale eiland om te fietsen. Ook over die ene berg. Sinds 2008 heb ik al op verschillende eilanden gefietst.