Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heuvels(bergen) fietsen met Rohloff - Forum Wereldfietser

Heuvels(bergen) fietsen met Rohloff

Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat een vakantiefiets is uitgerust met een Rohloff naaf, maar rij je daarmee ook gemakkelijk de bergen op?
BertKremer schreef:Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat een vakantiefiets is uitgerust met een Rohloff naaf, maar rij je daarmee ook gemakkelijk de bergen op?
[samenvatting]ja[/samenvatting]

Je kunt de laagste versnelling met een Rohloff naaf net zo licht maken als op een derailleurfiets. Je mist dan hoogstens de allerhoogste versnelling die de derailleurfiets heeft.

De Rohloffnaaf heeft dan het voordeel dat alle versnellingen supersnel te vinden zijn zonder moeilijk doen, en ook vanuit stilstand zijn te schakelen. Het moeizame helling af fietsen, terugschakelen en weer keren ben je dan kwijt ;)

(makkelijk de bergen op fietsen is uiteraard relatief, de inspanning om de kilo's omhoog te leuren blijft hetzelfde)

Hoi Bert,

Rohloff naaf is niet de beperkende factor voor het beklimmen van bergen. Voldoende verzet om "lekker" boven te komen. De beperkende factor is veel meer geld (om de naaf aan te schaffen) of de mens (om de berg te beklimmen).

Afbeelding

:idea: Met rohloff (heb ik) of derailleur ben je immer beperkt door de snelheid. Hoe laag de versnellingstand ook is. langzamer fietsen dan langzaam lopen kun je niet fietsen want dan val je om, en kom je ook niet boven. Rob

voorbeeldje: ik heb een rohloff met 38-16. nr1 kan ik net fietsen zonder om te vallen en 14 is hoog zat. meestal rijd ik in 10 of 11.

Ik denk dat in mijn geval de beperkende factor mn buik is 8) 8) en niet de naaf :lol:

:D Helemaal gelijk. Ik kan met mijn rohloff ook overal komen waar ik met mijn oude derailleur ook kon komen. Blijven dus bij het klimmem alleen de voordelen van de R. over Rob W
Hoe laag de versnellingstand ook is. langzamer fietsen dan langzaam lopen kun je niet fietsen want dan val je om, en kom je ook niet boven
Is het niet de middelpuntvliedende kracht van je wielen die bepalen of je omvalt? Misschien kiezen voor een 12 inch wiel? :idea:

Mvgr,
Eric

Daar gaat mij een lichtje op. Rob

Na een week alpenpassen kan ik als enig nadeel van de R aangeven dat de 7e versnelling irritant veel geluid maakt. Dus zolang je niet teveel vals plat omhoog rijdt, is er niks aan de hand.

Een groot voordeel van fietsen met R in de bergen vind ik dat je, als je onverwacht op een steil stuk moet stoppen, eenvoudig weer in een licht verzet van start kunt. Idem als je te laat door hebt als er weer een steil stuk volgt (na een afdaling).

willem.megens schreef: Een groot voordeel van fietsen met R in de bergen vind ik dat je, als je onverwacht op een steil stuk moet stoppen, eenvoudig weer in een licht verzet van start kunt. Idem als je te laat door hebt als er weer een steil stuk volgt (na een afdaling).
Dat lijkt me een enorm voordeel t.a.v. het derailleurprincipe!
BertKremer schreef:Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat een vakantiefiets is uitgerust met een Rohloff naaf
Echt?
BertKremer schreef:maar rij je daarmee ook gemakkelijk de bergen op?
Ja :D (zelfs tot 5401m).
Afbeelding

Grote voordeel t.o.v een derailleur tijdens een klim: je kunt schakelen onder kracht en na een (foto) stop kan je direct terug schakelen.

"Nadeel": de 7e versnelling maakt wat geluid dus op hele flauwe klimmetjes schakel ik hem het liefst in de 6. Maar meestal zit ik in de 4 of lager.

Met 17 tandjes achter en 42 tandjes voor kon ik minimaal 3.5 kmh fietsen maar ik vond dat ik dan te zwaar trapte (te lage rpm) op steile wegen met tegenwind en een zandige ondergrond. Voor de volgende reis neem ikdus een voorblad met 40 tandjes.

Fiets de wereld (heerlijk met een Rohloff),
Whisky
Ik kan me alleen maar bij de vorige schrijvers en schrijfsters aansluiten.
We zijn net terug uit de Cevennen waar we onze nieuwe fietsen met Rohloff uitgelaten hebben en het fietst fantastisch. We hebben onder andere het rondje van 'de Renner' gedaan (alleen niet zo snel :) ) en ook meerdere 'heuvels' van 5 - 12 % beklommen.
Ik heb mijn eerste versnelling hierbij niet nodig gehad, dus ik kan achter nog naar een tandje minder toe.

Wat ik helemaal super vind is dat ik nu stilstaand kan schakelen en zonder trappen.
Ik wil nog wel eens boven op de rem staan als ik een mooi plaatje zie. Ook in een afdaling. Vroeger was dat dan toch lastig om weer in het juiste verzet te komen, maar nu geef ik gewoon een slinger aan de hendel.
Een bijkomend voordeel vind ik de zwevende kettingkast die ik heb. Hierdoor blijft het, zonder moeite, allemaak een stuk gesmeerder lopen.