Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bewegwijzering Groningen - Forum Wereldfietser

Bewegwijzering Groningen

Ik ben gisteren vanuit Leeuwarden binnendoor (bergum, Surhuisterveen, Leek) naar Groningen gefiets. Vanaf Surhuisterveen ben ik de laatste fietsroutes met bijbehorende fietsnummers tegen gekomen. Door de stad Groningen gefietst richting Winsum. Eenmaal daar door heen moest ik de weg gaan vragen want ik kwam ergens in de middle of nowhere uit. Uiteindelijk via Grijpskerk weer richting Leeuwarden kunnen komen. Dit was niet helemaal gepland en het werd dus een latertje met 143 kilometer op de teller. Het was reeds donker toen ik thuis kwam. De volgende keer maar weer een kaart meenemen, want ik heb het idee dat Groningen niet echt fietsvriendelijk is i.v.m. de bewegwijzering. In iedergeval niet zo makkelijk als in Friesland.

Groningen is een achterblijver op het gebied van fietsknooppunten.
Advies: richt je tot het provinciebestuur van Groningen. Een "adres aan de Provinciale Staten van de provincie Groningen" moet op de politieke agenda komen.

bert sitters schreef:Groningen is een achterblijver op het gebied van fietsknooppunten.
Advies: richt je tot het provinciebestuur van Groningen. Een "adres aan de Provinciale Staten van de provincie Groningen" moet op de politieke agenda komen.
In het oostelijk deel, daar heeft demi in dit geval niks aan, zijn de fietsroutes wel redelijk aangegeven. Met name Westerwolde het gebied tussen Wedde en Ter Apel is redelijk goed met wegbewijzering aangegeven.
Demy schreef:Ik ben gisteren vanuit Leeuwarden binnendoor (bergum, Surhuisterveen, Leek) naar Groningen gefiets. Vanaf Surhuisterveen ben ik de laatste fietsroutes met bijbehorende fietsnummers tegen gekomen. Door de stad Groningen gefietst richting Winsum. Eenmaal daar door heen moest ik de weg gaan vragen want ik kwam ergens in de middle of nowhere uit.
Ben je net op tijd gestopt, want voor je het weet plons je met zo'n noordelijke koers in de Waddenzee!

Uiteindelijk via Grijpskerk weer richting Leeuwarden kunnen komen. Dit was niet helemaal gepland en het werd dus een latertje met 143 kilometer op de teller. Het was reeds donker toen ik thuis kwam. De volgende keer maar weer een kaart meenemen, want ik heb het idee dat Groningen niet echt fietsvriendelijk is i.v.m. de bewegwijzering. In iedergeval niet zo makkelijk als in Friesland.
In Groningen staan zat bordjes met de tekst 'Friesestraatweg'. Wat is daar nou zo moeilijk aan ;)
m-gineering schreef:
Demy schreef:Ik ben gisteren vanuit Leeuwarden binnendoor (bergum, Surhuisterveen, Leek) naar Groningen gefiets. Vanaf Surhuisterveen ben ik de laatste fietsroutes met bijbehorende fietsnummers tegen gekomen. Door de stad Groningen gefietst richting Winsum. Eenmaal daar door heen moest ik de weg gaan vragen want ik kwam ergens in de middle of nowhere uit.
Ben je net op tijd gestopt, want voor je het weet plons je met zo'n noordelijke koers in de Waddenzee!

Uiteindelijk via Grijpskerk weer richting Leeuwarden kunnen komen. Dit was niet helemaal gepland en het werd dus een latertje met 143 kilometer op de teller. Het was reeds donker toen ik thuis kwam. De volgende keer maar weer een kaart meenemen, want ik heb het idee dat Groningen niet echt fietsvriendelijk is i.v.m. de bewegwijzering. In iedergeval niet zo makkelijk als in Friesland.
In Groningen staan zat bordjes met de tekst 'Friesestraatweg'. Wat is daar nou zo moeilijk aan ;)
Niet gezien! Zag wel zo'n trein rijden van Noorned. Dacht die rijden ook in Leeuwarden. Dus ik er achteraan. Wist ik veel dat Winsum niet op de weg naar Leeuwarden lag? Vond het al helemaal vreemd dat ik de wind bleef tegen houden. En er kwam maar geen afslag met een bord. Eenmaal buiten Winsum kwam ik bij een sluisje terecht. Daar stond een blanco fietswijzer zonder tekst. Bleek dat dit pad gewoon met een bochtje weer naar Winsum ging. In de verte inderdaad de kustlijn. Uiteindelijk via Oldehove en Kommerzijl naar Grijpskerk kunnen komen en ik had toen eindelijk weer de wind in de rug. Al met al heerlijk gefietst. Was wel door mijn drinken heen maar ik kreeg onderweg water bij mensen die in de tuin zaten.

Helaas was ik een beetje verwent door al die goede routes die in Friesland lopen. Een kaart is daar gewoon overbodig. Wist ik veel dat ze in Groningen daar nog niet van gehoord hebben?

@Bert,

Jammer! Dit gedeelte van Groningen mag er wel wezen. Ook dwars door het park in Groningen fietsen deed gisteren erg touristisch aan.

@Driesba.

Die ongeving ken ik! Voor de volgende keer maar weer.
Normaal gesproken kies ik altijd een route tegen de wind in om voor de wind weer naar huis te gaan.
Demy schreef:
m-gineering schreef:
Demy schreef: Zag wel zo'n trein rijden van Noorned. Dacht die rijden ook in Leeuwarden. Dus ik er achteraan. Wist ik veel dat Winsum niet op de weg naar Leeuwarden lag?
Heb je nog mazzel gehad. Voor het zelfde geld was je met die truuk in Winschoten ipv Winsum terecht gekomen :D
Demy schreef:Niet gezien! Zag wel zo'n trein rijden van Noordned.
Het treinverkeer in de noordelijke provincies (met uitzondering van de "NS-hoofdlijnen" naar "ergens ten zuiden van Zwolle") wordt verzorgd door Arriva! NoordNed is al een jaar of drie niet meer actief. Er rijden hier nieuwe rood-witte Spurt-treinstellen.
Fietsknoopunten hoeven voor mij niet in Groningen. Heb ik kort geleden door Nrd.-Brabant gefietst, wat een afschuwelijk rommel van talrijke landschapsbedervende borden met nummers van fietsknooppunten. Heb nog geen idee waar die nummers voor dienen. Nog wars van die nummers ben ik zelfs tussen Vlierden en Asten per ongeluk de snelweg op gefietst en langs de vluchtstrook maar zoeken naar een fietspad.... :evil: Oorzaak: het was een zandweggetje die zomaar op de vluchtstrook uitkwam. ANWB-wegwijzers zijn afdoende genoeg. Ik verdwaal nooit in het mooie, weidse Groningen. Tussen Winsum en Mensingeweer is het fietspad inderdaad onhandig. Ik woon nl. er vlakbij.
Martin E. van Doornik schreef:
Demy schreef:Niet gezien! Zag wel zo'n trein rijden van Noordned.
Fietsknoopunten hoeven voor mij niet in Groningen. Heb ik kort geleden door Nrd.-Brabant gefietst, wat een afschuwelijk rommel van talrijke landschapsbedervende borden met nummers van fietsknooppunten.
Ik wordt gek van alle knooppunten die ik nader! Maar toch leuk dat je ook in Nederland nog kunt verdwalen...
Martin E. van Doornik schreef: Ik verdwaal nooit in het mooie, weidse Groningen.
Groningen is dan ook heel simpel:
-Windmolens: je nadert de oostgrens
-Zeedijk: je nadert de waddenzee
-Volle sloten, tweetalige bordjes en onverstaanbare inboorlingen: je zit te ver naar links
-Zand, dennebomen en dove vutters drie rijen breed op het fietspad: kies nu een noordelijke koers

:lol: :lol:
m-gineering schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Ik verdwaal nooit in het mooie, weidse Groningen.
Gronings chauvinisme??

Groningen is dan ook heel simpel:
-Windmolens: je nadert de oostgrens

Lelijke horizonvervuilers. Plaats die dingen op Borkum.

-Zeedijk: je nadert de waddenzee

Dijkwegen niet te befietsen met al die schapen.

-Volle sloten, tweetalige bordjes en onverstaanbare inboorlingen: je zit te ver naar links

;-)
Zegt de Groninger tegen de Fries in Leeuwarden: "Wat bouwen die bouwvakkers daar?" Zegt de Fries: "Een gekkenhuis voor Groningers." Zegt de Gron inger: "Dat kan wel kloppen, want voor Friezen was het veel te klein geweest.";-)

-Zand, dennebomen en dove vutters drie rijen breed op het fietspad: kies nu een noordelijke koers.

Kijk uit, hé.

Zag wel zo'n trein rijden van Noorned. Dacht die rijden ook in Leeuwarden. Dus ik er achteraan. Wist ik veel dat Winsum niet op de weg naar Leeuwarden lag?
Zag ik toch laatst een NS-trein rijden die rijden bij mijn bestemming ook, ben ik maar niet achteraan gegaan :wink:

Tussen Winsum, de stad Groningen, Adorp en Oldenhove is juist de afgelopen jaren veel gedaan voor ons fietsers. Veel wegen en oude fietspaden liepen in noord-zuid richting, er zijn diverse dwars paden aangelegd om deze fietswegen te verbinden. Momenteel is een klein deel afgesloten vanwege het broedseizoen (ivm vogels bedoel ik :wink: ). Fietsknooppunt routes bestaan hier idd nog niet; ben ik persoonlijk niet zo rouwig om en ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met de bewegwijzering in deze omgeving.
Ed

verrefietsers schreef:Tussen Winsum, de stad Groningen, Adorp en Oldenhove is juist de afgelopen jaren veel gedaan voor ons fietsers. Veel wegen en oude fietspaden liepen in noord-zuid richting, er zijn diverse dwars paden aangelegd om deze fietswegen te verbinden. Momenteel is een klein deel afgesloten vanwege het broedseizoen (ivm vogels bedoel ik :wink: ). Fietsknooppunt routes bestaan hier idd nog niet; ben ik persoonlijk niet zo rouwig om en ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met de bewegwijzering in deze omgeving.
Ed
Dat zal allemaal wel maar ik blijft het vreemd vinden dat Groningen een uitzondering vormt in bewegwijzering t.o.v. de rest van Nederland. Als ik in de buurt fiets heb ik ook geen bewegwijzering nodig omdat ik hier goed de weg weet. Bewegwijzering lijkt me juist handig voor mensen die juist niet uit de direkte omgeving komen. Ik wil er ook niet moeilijk om doen maar was juist nieuwsgierig wat hiervan de reden is. ANWB Paddo's heb ik ook niet gezien, maar wel b.v. witte fietsborden die helemaal blanco waren. Dus zonder tekst. Geloofde m'n eigen ogen niet :roll:

Heeft Groningen een hekel aan touristen of ziet ze ze liever niet?
Is Groningen te arm om de bewegwijzering te financieren?

Voor alle grappenmakers die reageren op het volgen door mij van een spoorlijn.

Een spoorlijn volgen is nog niet zo vreemd als duidelijke bewegwijzering achterwege blijft. Een spoorlijn gaat altijd ergens naar toe. De spoorlijn die ik volgde boog licht af naar het noorden. Dit kon ik merken omdat ik tegenwind bleef houden en aan de zonnestand tegen de avond. Ik besefte ook wel dat ik meer richting westen moest, maar er kwam gewoon geen duidelijke afslag. Binnen afzienbare tijd was ik toen al bij Winsum, 20 km. ten noorden van Groningen. Zo gebruikt een groep fietsers op dit moment de route langs de Trans Siberie spoorlijn om naar Peking te komen.

Demy schreef:
Heeft Groningen een hekel aan touristen of ziet ze ze liever niet?
Is Groningen te arm om de bewegwijzering te financieren?
Het tourismebeleid van 'Groningen' is selecterend en verwijzend ;) Gasten die niet willen kaartlezen verwijzen we graag door naar Friesland of Drenthe

m-gineering schreef:
Het tourismebeleid van 'Groningen' is selecterend en verwijzend ;) Gasten die niet willen kaartlezen verwijzen we graag door naar Friesland of Drenthe
off- topic
Ach, als T.O.N aan de macht komt worden de provincies per direct opgeheven.
Zijn we overal van af, chauvinisme, grapjes over en weer...

:shock:

m-gineering schreef:Het tourismebeleid van 'Groningen' is selecterend en verwijzend ;) Gasten die niet willen kaartlezen verwijzen we graag door naar Friesland of Drenthe
Eensch met m-gineering. Of het een werkelijk beleid is weet ik niet maar het werkt wel. Ik heb veel gefietst in Groningen, de provincie. Het verlaten van de stad is altijd even lastig maar wanneer je eenmaal buiten bent is de ruimte en vooral de leegte fantastisch. Die ene fietser die je aan de horizon ziet bewegen is juist zo ontroerend. En ja, je kunt je dus enorm 'verfietsen' maar wat geeft dat. Das toch mooi. Waar in Nederland vind je dat nog? Alle (over)regulering ontspant niet... :wink:

Ik heb aan het onder mij door zoevende asfalt of de kerkepaden door de polder van bijvoorbeeld de Marne of de paadjes langs het Reitdiep prettige herinneringen. :P
Afbeelding
Reitdiep van Jan Altink, lid van de Ploeg

Ik zat nog even te zoeken op Internet m.b.t. dit onderwerp. Blijkt dat de provincie wel werkt aan een plan van aanpak om de veiligheid te verbeteren voor fietsers. Zo blijkt dat sommige fietsroutes ronduit gevaarlijk zijn met gevaarlijke oversteekpunten en 't ontbreken van fietspaden langs gevaarlijke wegen. Als enige provincie in Nederland blijkt Groningen geen fietsknooppunten te hebben.
Goed nieuws voor oa Demy, de provincie Groningen heeft fietsknooppunten!

groet, roosje
Het is / werd al jaren geroepen, 'Er gaat niets boven Groningen!'