Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

144 berichten
a) Zo'n dikke 3 maand
b) Ongeveer 2300 kilometer (waarvan zo'n 900 km door Engeland en Wales)
c) 0 keer
d) Nog geen olie ververst. Tot nu toe eigenlijk nog niets gedaan van onderhoud buiten 2 keer de ketting schoongemaakt en wat nieuwe kettingolie aangebracht. Ik denk wel dat het tijd is om de ketting eens aan te spannen, al ervaar ik nog geen problemen.
Op ligfiets
A: 4,5 jaar
B: 25000 km
C: 0
D: 4 (door dealer)

gj
A: 2,5 maanden
B: 2800 KM
C: 0
D: 0
A: 2 jaar
B: ca. 12.000 km - off-road MTB
C: 2x (eerste keer omdat ik in 7 van de 14 versnellingen doortrapte / 2e keer omdat ik na het schakelen geen connectie kreeg en dol trapte) allebei de keren snel opgelost door Rohloff.
D: 3x
Ik wil nooit mee een standard schakelsysteem!
A) driekwart jaar
B) 7500km
C) nul problemen
D) nog niet

Vooralsnog zeer tevreden over de naaf, nog geen verlangen terug gehad naar een derailleursysteem. Wedstrijdrijders (ATB'ers) zullen misschien niet al teveel baat hebben bij Rohloff, maar voor touristische vakantiefietsers lijkt het mij vooralsnog een ideaal systeem.

Enige nadelen die ik kan bedenken:
1) bij steile hellingen heb je soms het gevoel dat je stilvalt bij terugschakelen
2) in het begin moest ik erg wennen welke richting ik de shifter moest draaien bij het op- en afschakelen
3) soms moet je je ketting weer opspannen
4) duur in initiele aanschaf

Bijkomende voordelen:
- lekker doorfietsen in sneeuw en modder
- groot bereik in het aantal versnellingen, zonder enige overlap met bijvoorbeeld een triple
- cleane look
- eenvoudig onderhoud
- duurzamer want rechte kettinglijn
- duurzamer want robuustere ketting en kettingwiel mogelijk (singlespeed)
Rohloff met riem;
A) ~ 3 mnd
B) ~ 2000 km
C) na 2000 km olie lekkage bij keerring aan kranswiel zijde, keerring vervangen in D.
D) bij eerste service beurt door fietsenmaker (na 1800 km).
E) carbon gates drive, aantal tandjes geen idee.
F) carbon gates riem
G) geen idee.

eerste indruk (wegens nog niet veel km's); erg tevreden op die lek na dan.
Het schakelen lijkt nu soepeler te gaan dan in de eerste paar 100 km's.
--
grtn,
Arnold.
Hoi!

Ik heb een Rohloff met kettingspanner (http://itchy-wheels.exploder.org/images ... _itemId=28)

A) 4 jaar
B) ~25.000 km (ik fiets weinig de laatste tijd)
C) 0 keer
D) 8 keer

Fiets de wereld,
Whisky
Hey dat is een tijd geleden!
Wim
Forum: zou dit rijtje misschien uitgebreid kunnen worden met :
E: wat voor voor kettingblad zit er op je fiets, merk/ en aantal tanden .
F: merk van je ketting.(hoe goed of slecht )
en tenslotte,
G: na hoeveel km ben je weer aan de beurt om ketting / voor kettingblad te vervangen
zijn er Rohloff gebruikers die regelmatig de ketting wisselen ?? ben er een beetje benieuwd naar hoe het gehele aandrijf gedeelte van de Rohloff slijt,hoeveel km gaat het zaakje mee ?? lees hier nou niet al te goede commentaren over. ben ook sinds 1week toegetreden tot het naaf volkje , dus op de vragen,
A:
B:
C:
D:
heb ik nog geen antwoorden .
op vraag
E: achter 17 tandjes rohloff, voorblad 42 tandjes truvatief .
F: ketting :wippermann connex 708.
G: weet ik nog geen antwoord op ,maar hoop dat het nog effe duurt 8) 8) het heeft voorlopig wel weer genoeg gekost !! :lol: :lol: :lol:
groet Rene
Aniphys schreef:A) Hoe lang gebruik je je Rohloff al?
B) Hoeveel kilometer heb je er reeds mee afgelegd?
C) Hoeveel keer heb je er problemen mee gehad (die enkel door de fietsenmaker of Bernie Rohloff zelf konden worden opgelost)?
D) Hoeveel keer heb je je olie al ververst :wink:
eerste naaf:
a) drie jaar
b) 8500 km
c) één keer en dat was ook meteen het einde van deze naaf. Verschillende versnellingen begonnen te freewheelen. Gebeld met Rohloff en in Krakow per express een nieuwe binnennaaf toegezonden gekregen. Super service. Uit- en inmonteren was een fluitje van een cent omdat de NL handleiding en het juiste gereedschap was meegezonden.
d) 2x de laatste keer omdat ik zo het freewheelen wou oplossen.

Tweede naaf:
a) 5 maanden
b) 10.500 km
c) 0, schakelt vanaf het begin al beter dan de eerste naaf.
d) 2x

voor de rest heb ik in de eerste 10.000 km twee zijden van het kransje versleren 17t en een voorblad 42t en twee kettingen (SRAM nog wat)

sjirk
Vooruit dan maar, omwille van de speciale gelegenheid haal ik mijn draadje nog eens vanonder het stof:

A) 5 jaar en 10 maand
B) 40.000 km (yeeahhh...net één aardkloot-omtrek gerohlofft)
C) 0
D) 6x

Wat de opmerkingen betreft dat de Rohloff-odometerstanden nog niet indrukwekkend hoog zijn...terecht, maar dat moet wat tijd krijgen denk ik. De Rohloffnaven zijn nog maar enkele jaren écht populair aan het worden en niet zoveel mensen fietsen > 10.000km/jaar op dezelfde fiets. Dus op de >100.000ers is het nog wat wachten (enkele uitzonderingen niet te na gesproken).

Happy cycling! (Rrrrrrrrrrr...ooops ik stond nog in mijn 7e) :wink:
A. 12 maanden
B. 8.000 km
C. 0, met de naaf zelf, maar afgelopen winter 2 x last gehad van vocht dat bevroor in de kabels waardoor ik niet meer kon schakelen.
D. 1 x

Verder 1 x een voorblad en 1 x een ketting vervangen.
A. 1,5 jaar
B. 6.000km
C. 0x panne
D. 1 x olie ververst (2e binnenkort)

P.S.:
Er stond al 1.000km op.
Ketting (SRAM van 65 Euro) is nu aan vervanging toe, incl tandwielen (haaietandjes). Ik gebruik 'm ook voor MTB'en, dus dan heeft het aanzienlijk meer te lijden. Op het vlakke gaat de ketting nog goed.
Ik heb nu een Rohloff ketting gekocht...ben benieuwd...

Daarnaast heb ik nog een pekelfiets en racefiets (die ik ook beide voor woon/werk-verkeer gebruik - 36km per dag).

Succes iedereen.

Re:

alime schreef:vanaf 2006 avaghon 28 inch series met rohloff extern schakelmechanisme,
9000 km (komt dit jaar zo'n 6000) bij)
geen enkel probleem gehad
2 maal olie en 1 maal rohloff ketting met oog op ritjes dit jaar
gr. rob
Aanvulling op bovenstaande:

Voor mijn Cuba reis en nig aankomende Costa Rica reis heb ik:

voor: 38 tands
achter: 17 tands

Deze niet onder de Rohloff garantie vallende tandwielverhouding kan alleen een kleine kans op problemen geven wanneer je uit stilstand met veel kracht in zijn 1 wegrijdt. Overigens van de Vitorrio site:
"....Een Rohloff naaf wordt standaard geleverd met een 16-tands achtertandwiel. Vittorio adviseert daar een cranckstel met een 38 tands voorblad bij. Dat is voor het normale fietsen in Nederland en Europa een mooie combinatie. Wanneer je met een Rohloff onverhard het hooggebergte in wilt kun je er nog voor kiezen om achter een tandwiel met 17 tanden te monteren...."
Rob
TravelDuck schreef:Rohloff met riem;
A) ~ 12 mnd
B) ~ 8200 km
C) na 2000 km olie lekkage bij keerring aan kranswiel zijde, keerring vervangen in D.
D) bij eerste service beurt door fietsenmaker (na 1800 km), bij 2de beurt na ca 5000km.
E) carbon gates drive, aantal tandjes geen idee.
F) carbon gates riem
G) geen idee.

erg tevreden op die lek na dan.
Het schakelen ging soepeler na ca 1000km dan in de eerste paar 100 km's.
--
grtn,
Arnold.
inmiddels wat meer km's, bericht aangepast.
Upgrade Rohloffervaringen:
Avaghon 28 series

A. 6,5 jaar
B. 26500 km
C. geen pech gehad, zelfs niet één gebroken spaak
D. olie om de 5 k km, ketting om de 8 k km.

In echt hete streken, thee lepeltje olieverlies per dag)
(tandwiel voor: 38, achter: 17 . Ook geen probleem)
Rob
SjirkM schreef:
Aniphys schreef:A) Hoe lang gebruik je je Rohloff al?
B) Hoeveel kilometer heb je er reeds mee afgelegd?
C) Hoeveel keer heb je er problemen mee gehad (die enkel door de fietsenmaker of Bernie Rohloff zelf konden worden opgelost)?
D) Hoeveel keer heb je je olie al ververst :wink:
eerste naaf:
a) drie jaar
b) 8500 km
c) één keer en dat was ook meteen het einde van deze naaf. Verschillende versnellingen begonnen te freewheelen. Gebeld met Rohloff en in Krakow per express een nieuwe binnennaaf toegezonden gekregen. Super service. Uit- en inmonteren was een fluitje van een cent omdat de NL handleiding en het juiste gereedschap was meegezonden.
d) 2x de laatste keer omdat ik zo het freewheelen wou oplossen.

Tweede naaf:
a) 5 maanden
b) 10.500 km
c) 0, schakelt vanaf het begin al beter dan de eerste naaf.
d) 2x

voor de rest heb ik in de eerste 10.000 km twee zijden van het kransje versleren 17t en een voorblad 42t en twee kettingen (SRAM nog wat)

sjirk
update

Tweede naaf:
a) 1 jaar, 4 maanden
b) 25.000 km
c) 1, Na 22.000 km kreeg ik speling op de naaf en liep de olie eruit. Voordeel: ik hoefde mijn ketting niet te smeren. Naaf via M-gineering naar Rohloff en onder garantie gerepareerd.
d) 3x, tussen olie verversing 2 en 3 zat 9000 km. Ik zat toen ergens in Zuid-Oost Azië.

Ben nu bezig aan mijn vijfde ketting en 3de kransje. De meeste kettingen waren vage Chinese kettingen. Ik rij 42X17, maar juist in de bergen had ik juist 44X17 (ze hadden geen ander voorblad, waar ik toen was).

Sjirk
a)2 jaar
b)15-18000
c)na 7000km terug naar rohloff omdat hij uit zijn versnelling slipte af en toe (en de bekende lekkage), binnen kort weer versnelling 5/12 ratelen meer dan normaal en hij lekt op de housing en bij de tandwiel.

Tandwiel verhouding wordt 39/17 voor afrika, ben niet van plan om mee te trappen boven 35km/h (als ik dat haal)
Hoi,

Heb m'n fiets nu ruim 13 maanden en gebruik hem dagelijks voor woon-werk verkeer (2*20 km). Vorig jaar samen met m'n vrouw de Romantische Strasse gefietst (680 km), dit jaar alleen naar Rome (2450 km). Rohlof bevalt nog steeds uitstekend en lijkt het na uitgebreid inrijden alleen maar beter te doen, maar heb ook een riem en die laat zich af en toe horen :( .

A) 13 maanden + 1 week
B) 13.450 km
C) 0 problemos
D) 1 keer bij 6.000 km (2e zeeer binnenkort)

Ciao, Martin
TravelDuck schreef:
TravelDuck schreef:Rohloff met riem;
A) ~ 28 mnd
B) ~ 17700 km
C) na 2000 km olie lekkage bij keerring aan kranswiel zijde, na 15000km weer lekkage.
D) bij eerste service beurt door fietsenmaker (na 1800 km), bij 2de beurt na ca 5000km en inmiddels nog 1 keer.
E) carbon gates drive, aantal tandjes geen idee.
F) carbon gates riem
G) geen idee.
--
grtn,
Arnold.
inmiddels wat meer km's, bericht aangepast
nog steeds met eerste riem en eerste set tandwielen.