Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

144 berichten
Merk op dat ik over de smering geen uitspraken deed als "altijd wel" of "... het jaar".
Ik weet immers ook niet welk deel van de olie op de oprit is gekomen en vooral niet waardoor dat ineens gebeurde. (koud schuurtje, warme zon, aanstormend lagedrukbedied :wink: , fiets platgelegd?)
Hoe zit het met garantie als je zonder olie rijdt?

Overigens is de naaf door een zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker gerepareerd waarvoor ik de best wel hoge kosten wel moest betalen. Op mijn vraag om garantie werd helaas afwijzen gereageerd.
Misschien heeft die je ook verteld wat er aan de hand was en wat hij heeft moeten repareren?
Hallo,

Wij hebben twee fietsen met rohloff naven. Hebben 42.000 km gefietst per fiets, door hitte, sneeuw, regen en stof. De interne schakel kabeltjes zijn 2 x vervangen ivm een grote trip. Olie lekkages hebben we 2 x gehad. De eerste keer opgelost door de fietsenmaker en laatst door Rohloff. Fietsen zijn diverse malen vervoerd met vliegtuig, onder in een bus en pick-up truck.
Verder geen problemen gehad. Wil niet meer ruilen voor een derailleur.
Henri V schreef:Hoe zit het met garantie als je zonder olie rijdt?

Overigens is de naaf door een zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker gerepareerd waarvoor ik de best wel hoge kosten wel moest betalen. Op mijn vraag om garantie werd helaas afwijzen gereageerd.
Nogmaals, je rijdt niet zonder olie na lekkage.
Leon schreef:Voor de smering zelf is alleen de microscopische laag tussen de metalen delen zelf in actie.

Rohloff geeft zlef aan dat als het grootste deel van de olie is weggelopen het nog lang niet zo ver is dat de metaal-metaalsmering in gevaar komt.
Rohloff zegt dat je na lekkage door kunt rijden tot de volgende oliewissel. Garantie krijg je als Rohloff aanneemt dat de olie regelmatig (in principe per jaar) vernieuwd is.

Het verbaast mij dus ook dat jij de dure reparatie zelf hebt moeten betalen. Dat lees je toch vaak anders in dit forum. Waarom is jou garantie geweigerd?

Hans
Rij ruim vijf jaar Rohloff. 32.000 km, zonder problemen. Schakelt als een warm mes door zachte boter. De eerste winter last gehad van een vastgevroren schakeltrommel in de externe schakelbox. Rijkelijk met "Teflon" vet gesmeerd en nooit meer last gehad.

Nog geen jaar oud begon de naaf te "zweten" en langzaam aan te lekken. Ik vermoed deels via as. De naaf lekt via de snelspanner.

Omdat bij oliewissel circa 7 cl achterblijft in de naaf, bij het jaarlijks verversen de hoeveelheid teruggebracht tot de helft van de inhoud, circa 12,5 cl. Dus 2 keer een jaarlijkse verversing met een set of 8,25 euro/jaar.

Ik ben erg tevreden met de Rohloff naaf.

Piet.
javb2812 schreef: Het verbaast mij dus ook dat jij de dure reparatie zelf hebt moeten betalen. Dat lees je toch vaak anders in dit forum. Waarom is jou garantie geweigerd?

Hans
Rohloff is strenger geworden met zijn garantiebeleid.
(helemaal als het gaat om naven die niet meer eigendom zijn van de eerste eigenaar).
Ik kan voorgaande onderschrijven. De door zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker gaf ook aan mij aan dat garantie bij Rohloff helemaal niet zo gemakkelijk is.

Ik denk dat sommige mensen door berichtgeving op dit forum op een verkeerd been worden gezet door de overwegend zeer roos kleurige berichtgeving inzake Rohloff naven, wat overigens wel begrijpelijk is: heb je voor veel geld een duur apparaat gekocht dan zal je niet gouw zeggen: het bevalt niet.
Henri V schreef:Ik kan voorgaande onderschrijven. De door zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker gaf ook aan mij aan dat garantie bij Rohloff helemaal niet zo gemakkelijk is.

Ik denk dat sommige mensen door berichtgeving op dit forum op een verkeerd been worden gezet door de overwegend zeer roos kleurige berichtgeving inzake Rohloff naven, wat overigens wel begrijpelijk is: heb je voor veel geld een duur apparaat gekocht dan zal je niet gouw zeggen: het bevalt niet.
Beste Henri,

Ik vind dat je zaken niet correct verwoordt.

"de overwegend zeer roos kleurige berichtgeving inzake Rohloff naven"

De TS heeft gevraagd om ervaringen te delen. En vervolgens reageren er mensen. Sommige positief, andere negatief. Wat jij insinueert is dat mensen die positieve ervaringen delen een rooskleurig beeld schetsen. Alsof ze bewust de positieve elementen eruit lichten. Kom op zeg.

En daarna schrijf je dat negatieve reacties achterwege blijven omdat men er veel geld voor heeft betaald. Ik zou, als ik ergens veel voor heb betaald, juist kritischer zijn als iets niet deugt. Dat jij dat misschien niet zou doen mag jij weten. Maar ga alsjeblieft niet op basis van vage vermoedens generaliseren.

Zullen we nu weer ervaringen delen?
ik heb nu 1 jaar een rohloff naaf met riem aandrijving op een Santos. Totaal 10.000km woon-werk verkeer door weer en wind.
na 6.000km is de naaf gaan lekken (schakelkant) en gerepareerd door de fietsenmaker. Dit heeft niet geholpen en de naaf is nu teruggestuurd (9.500km).

Ik ben tevreden met de naaf, maar heeft ook enkele nadelen:
- fiets zwaarder dan een derailleur (gewicht naaf en weerstand)
- geluid in de 10e en 12e versnelling (dit lees ik nergens, maar is toch duidelijk hoorbaar. En niet alleen bij mijn naaf. Mijn leen-naaf en een test fiets van de fietsenmaker maken hetzelfde geluid in de 10e en 12e versnelling)
- schakelt niet zo direct als derailleur

Maar in combinatie met een riem een verademing als woon-werk fiets. "Nooit" meer schoonmaken :P
willem.m schreef:
Henri V schreef:Ik kan voorgaande onderschrijven. De door zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker gaf ook aan mij aan dat garantie bij Rohloff helemaal niet zo gemakkelijk is.

Ik denk dat sommige mensen door berichtgeving op dit forum op een verkeerd been worden gezet door de overwegend zeer roos kleurige berichtgeving inzake Rohloff naven, wat overigens wel begrijpelijk is: heb je voor veel geld een duur apparaat gekocht dan zal je niet gouw zeggen: het bevalt niet.
Beste Henri,

Ik vind dat je zaken niet correct verwoordt.

"de overwegend zeer roos kleurige berichtgeving inzake Rohloff naven"

De TS heeft gevraagd om ervaringen te delen. En vervolgens reageren er mensen. Sommige positief, andere negatief. Wat jij insinueert is dat mensen die positieve ervaringen delen een rooskleurig beeld schetsen. Alsof ze bewust de positieve elementen eruit lichten. Kom op zeg.

En daarna schrijf je dat negatieve reacties achterwege blijven omdat men er veel geld voor heeft betaald. Ik zou, als ik ergens veel voor heb betaald, juist kritischer zijn als iets niet deugt. Dat jij dat misschien niet zou doen mag jij weten. Maar ga alsjeblieft niet op basis van vage vermoedens generaliseren.

Zullen we nu weer ervaringen delen?
Ik denk dat de ts na 7 pagina's overwegend positieve ervaringen wel een beeld heeft.
Ik denk ook dat als je iemand heel kinderachtig de les wilt lezen, je daar ook aardig in geslaagd bent.
Shadow schreef: Ik denk dat de ts na 7 pagina's overwegend positieve ervaringen wel een beeld heeft.
Ik denk ook dat als je iemand heel kinderachtig de les wilt lezen, je daar ook aardig in geslaagd bent.
Beste Shadow,

Volgens mij staan we dan quitte :wink:

Maar ik meen het echt. Ergens lang geleden heb ik ook in dit draadje mijn ervaringen gedeeld. Zonder iets nadeligs achter te houden. Ik vertrouw erop dat ook anderen niet doelbewust nadelige informatie achterhouden. Henri suggereert dat dat wel gebeurt. Dat vind ik niet fair voor de mensen die naar eer en geweten een bijdrage leveren. That's all.

Maar nu stop ik want ik ga leuke dingen doen :D
javb2812 schreef:Het verbaast mij dus ook dat jij de dure reparatie zelf hebt moeten betalen. Dat lees je toch vaak anders in dit forum. Waarom is jou garantie geweigerd?
Henri V schreef:De door zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker gaf ook aan mij aan dat garantie bij Rohloff helemaal niet zo gemakkelijk is.
Heb je vervolgens nog vragen gesteld aan de zeer gerenommeerde (wereldfietser)fietsenmaker of ben je daar niet kritisch genoeg voor geweest? :)

Je hult je een beetje in vaagheden. Je beschrijft ervaringen bij drie verschillende fietsen en misschien twee verschillende naven, en het enige euvel dat je duidelijk noemt is olielekkage. Was je de eerste eigenaar van de Rohloffnaaf die door de zg(wf)fm is gerepareerd? Wat is er gerepareerd en waarom?

Hans
Zowel de Vakantiefietser als Marten hebben al eens aangegeven dat voor niet eerste eigenaren en niet goed onderhouden naven het garantieregime strenger wordt, terecht naar mijn mening. Als iemand dan aangeeft de kosten zelf te hebben moeten betalen rijst bij mij de vraag of de schade kwam door ondeskundige mensen eraan te laten werken of dat hij eigenaar nummer tig is met een naaf met onduidelijke servicehistorie. Je kunt als bedrijf geen garantie blijven geven op iets wat gewoon aan slijtage onderhevig is?
hoelang: vanaf 2006 avaghon 28 series met rohloff extern: 56000 km,
mankementen: geen, ook geen enkele gebroken spaak
olie:iedere jaar olie verversen
ketting om de 10.000 km

Toch denk ik dat mijn volgende fiets weer een (stalen 28 Avaghon) derailleur versnelling zal worden.
De rohloff bevalt mij in alle opzichten prima, zeker nu ik een paar jaar geleden mijn voor- en achtertandwiel vervangen heb zodat ik wat makkelijker een berg op kan.

Waar ik niet tegen kan is het idee dat ik met pech aan de rohloff niets kan repareren. Ik zit dus altijd op de fiets met "als er nou iets gebeurt" kan ik echt geen kant op. Alle andere zaken kan ik, in ieder geval tijdelijk, repareren met het gereedschap dat ik bij mij heb.
gr. robw
alime schreef:Ik zit dus altijd op de fiets met "als er nou iets gebeurt" kan ik echt geen kant op. Alle andere zaken kan ik, in ieder geval tijdelijk, repareren met het gereedschap dat ik bij mij heb.
gr. robw
Da's echt een luxe probleem Rob :shock:
is waar. Mens vreest het meest het lijden dat ie vreest
En zijn de rohloff bikers nog steeds tevreden van de naaf ? en wellicht zijn er reeds enkele bijgekomen die de
100 000 km bereikt of zelfs overschreden hebben.
Gr. chris w
peter1980 schreef:ik heb nu 1 jaar een rohloff naaf met riem aandrijving op een Santos. Totaal 10.000km woon-werk verkeer door weer en wind.
na 6.000km is de naaf gaan lekken (schakelkant) en gerepareerd door de fietsenmaker. Dit heeft niet geholpen en de naaf is nu teruggestuurd (9.500km).

Ik ben tevreden met de naaf, maar heeft ook enkele nadelen:
- fiets zwaarder dan een derailleur (gewicht naaf en weerstand)
- geluid in de 10e en 12e versnelling (dit lees ik nergens, maar is toch duidelijk hoorbaar. En niet alleen bij mijn naaf. Mijn leen-naaf en een test fiets van de fietsenmaker maken hetzelfde geluid in de 10e en 12e versnelling)
- schakelt niet zo direct als derailleur

Maar in combinatie met een riem een verademing als woon-werk fiets. "Nooit" meer schoonmaken :P
Eergisteren een vrij schone derailleur staan schoonmaken omdat de fiets verkocht ging worden. wat een geklooi en de fiets schakelde daarna niet meer zo mooi als daarvoor. Moet je dus toch weer wat aan afstellen daarna blijkbaar. Gedoe

Ik lees over geluiden met de Rohloff. Ik fietste vorige week naar Duitsland op een geleende fiets met Rohloff. Totaal maar 280 km maar alleen echt geluid bij 7 (is normaal dacht ik) en onder de 7 geluid maar zachter. De rest allemaal fluisterstil zeker 10 en 12.
Geluid verschilt per naaf, mijne is super stil. Naaf van mijn vriendin ratelt altijd zachtjes. Maar mijn naaf heeft een hoop meer km, misschien helpt dat ook.