Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

144 berichten
Uitspraken doen als 'mij naaf maakt meer geluid dan die van jou' is vrij zinloos. Je fiets bepaalt dat bijvoorbeeld zelf mee.

Er zijn legio factoren die de perceptie dat een naaf veel of weinig geluid maakt aanzienlijk beïnvloeden:
  • Frame materiaal: aluminium oversized buizen zijn een enorme klankkast i.v.m. een slank stalen frame. heb het zelf ervaren toen ik mijn naaf naar een ander frame overzette
  • nieuwe naaf versus één met pakweg >5000 kilometers
  • de volle 25ml olie erin versus een halve dosis als lekpreventie
  • en zo zullen er wellicht nog wel enkele factoren zijn...
Greetz,
Bram
Na 28 jaar met een derailleur te hebben gefietst in maart 2015 overgestapt op Rohloff. Geen moment spijt van die keuze. Vooral in heuvel- en bergachtig gebied ideaal.

Alleen bij de 7 wat gezoen en daaronder nauwelijks, 8 t/m 14 geruisloos.
Inmiddels ruim 25.000 km mee gefietst.

Wel had ik van de 4 keer dat ik de fiets meenam in het vliegtuig, daarna 2 keer een lekkende naaf.
Beide keren onder garantie opgelost. Wiel plus naaf door mijn fietsenmaker opgestuurd naar Rohloff.

Jan
Is het geluid misschien een resonantie tussen gebruikte versnelling en verzet?
Aniphys schreef:Ik merkte op dat hier veel Rohloff-gebruikers rondwaren op dit forum. Bijna iedereen is enthousiast (net zoals ik). Ik ben nu wel eens nieuwsgierig naar de cijfertjes...dus, indien je een Rohloff gebruikt (vakantie of woon-werk), graag even antwoorden op volgende vraagjes:

A) Hoe lang gebruik je je Rohloff al?
B) Hoeveel kilometer heb je er reeds mee afgelegd?
C) Hoeveel keer heb je er problemen mee gehad (die enkel door de fietsenmaker of Bernie Rohloff zelf konden worden opgelost)?
D) Hoeveel keer heb je je olie al ververst :wink:

Ik zal zelf de spits afbijten:

A) 3 jaar 0 maand
B) 18.500 Km
C) 0 keer
D) Tweemaal (foei)

Ik ben echt benieuwd naar de statistieken!

Geniet van het mooie weer (dat op komst is),

Aniphys

Hier 2 fietsen met Rohloffnaaf in gebruik:


Idworx Mountain Rohler
A 2005
B gebruik de MR alleen om te mountainbiken
C Problemen 0
D 1 x

Het is een 12 jaar oude Rohloffnaaf, versnelling 1 t/m 7 maken flink wat geluid
Hij (of zij?) doet het altijd :) :D , staat altijd in verwarmde garage als die niet gebruikt wordt

Van Nicholas Amazon Rohloff
A 2010
B 55.000 km (+/- 50.000 km woonwerk verkeer en diverse fietsvakanties 5.000)
C problemen 0
D 1 x

maakt vrijwel geen geluid, wordt saai maar doet altijd wat je ervan mag :D verwachten :)
icm Schwalbe Almotion banden loopt die superlicht :idea:

Heb ook diverse Koga's met derailleur en een Nishiki MTB met volledig XT in de garage staan. En in Noorwegen een B1 MTB met LX, Maar voor mij gaat er niets boven een Rohloffnaaf.

Racefiets met Ultegra 3x10 schakelt ook heel erg goed trouwens. :)
(Gazelle V8, titanium)