Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

144 berichten
Ik merkte op dat hier veel Rohloff-gebruikers rondwaren op dit forum. Bijna iedereen is enthousiast (net zoals ik). Ik ben nu wel eens nieuwsgierig naar de cijfertjes...dus, indien je een Rohloff gebruikt (vakantie of woon-werk), graag even antwoorden op volgende vraagjes:

A) Hoe lang gebruik je je Rohloff al?
B) Hoeveel kilometer heb je er reeds mee afgelegd?
C) Hoeveel keer heb je er problemen mee gehad (die enkel door de fietsenmaker of Bernie Rohloff zelf konden worden opgelost)?
D) Hoeveel keer heb je je olie al ververst :wink:

Ik zal zelf de spits afbijten:

A) 3 jaar 0 maand
B) 18.500 Km
C) 0 keer
D) Tweemaal (foei)

Ik ben echt benieuwd naar de statistieken!

Geniet van het mooie weer (dat op komst is),

Aniphys

vanaf 2006 avaghon 28 inch series met rohloff extern schakelmechanisme,
9000 km (komt dit jaar zo'n 6000) bij)
geen enkel probleem gehad
2 maal olie en 1 maal rohloff ketting met oog op ritjes dit jaar
gr. rob

hallo
vanaf 2003 een Villiger ottawa ro met schijfremmen
heb nu ongeveer 33000 km gereden en heb de volgende problemen gehad
veel spaakbreuk en zelfs spaken uit de flens getrokken, twee maal teruggeweest voor olielekkage. Nu heb ik een nieuw huis en de laatste 7000 km geen problemen meer.
Heb de olie 3 keer ververst.
gr. arie

A) 1 jaar
B) 3.000 KM
C) Ox
D) 1x

A) 2 maanden
B) 500 KM
C) 0x
D) 0x

Hoe zien jullie kettingen eruit? Rohloff zelf zegt dat hun kettingen 2 tot 3000 km mee gaan.

hoi,
mijn (rohloff) ketting op mijn avaghon is na 8000 km vervangen op advies van re-cycle uit Wageningen omdat ik dit jaar nog veel ga fietsen, zie boven. Ik heb er wel over zitten twijfelen. Op zich kan ik er volgens mij nog lang mee door gaan. De ketting heeft weinig te lijden omdat hij niet hoeft te "derailleren", dacht ik. rob

A) ca 2 weken..
B) 220 KM
C) 0 x
D) 0 x

Hé jongens en meisjes, waar blijven nou die hoge km standen.
Dit soort topics zie je ook altijd terug bij Volvo (en andere auto?) verenigingen :) .

Die 18.500km die tot nu toe zonder problemen bereikt is, daar ben ik nog niet van onder de indruk. Die heeft mijn SRAM X7 derailleurtje ook klaargespeelt (4x nieuwe ketting, 2x nieuwe derailleurwieltjes).
Ik ben benieuwd :wink:

Oh ja, een ketting slijt vooral van vuil, niet zozeer van een derailleur, al zal deze de slijtage wel versnellen. Dus ook met een Rohloff de ketting netjes op tijd vervangen.

a 2 jaar
b 46.000 km
c 1 spaak uit de flens gebroken / nieuw achterwiel door Rohloff/Recycle op gestuurd
d 6 keer (zevende keer binnenkort)

Mijn laatste twee kettingen na 12.000 km vervangen. De eerste daarvan was een dure Rohloff-ketting. Ik heb de indruk dat die ketting niet langer mee gaat als andere kettingen. (Ik heb wel veel bij droog weer gereden, ik denk dat de ketting bij veel regenweer sneller slijt.)

Hallo

A ) 3 maand
B ) 1000 KM
C ) O
D ) O

Een VSF T 400 rijdt goed volgende week voor het eerst met bepakking ben benieuwd hoe dat bevalt.

Vriendelijke fiets groet

Martin

A) 5 jaar
B) 1.000 km (showroomodel in de winkel :lol: :lol: )
C) Geen
D) Een keer


. . .

Maar nu de fiets waar ik echt op rijd:

A) 1,5 jaar
B) 10.000 km
C) Geen
D) Drie keer (gewoon om te testen of het iets uitmaakt. Ook verdunde olie getest voor in de winter :wink: )

A) 3 jaar
B) 20.000 km
C) 0
D) 4x (heel braaf)

Ik heb de rohloff SLT-99 http://www.rohloff.de/de/produkte/s_l_t_99/index.html en heb die 10.145 km zonder problemen op mijn fiets gehad. Iedere twee weken heb ik het vuil met een lapje afgeveegd en de ketting lichtjes met Rohloff olie ingevet. Na meer dan 10.000 km heb ik hier en daar wat kleine roestplekjes aan de zijkant en de randen van de schakeltjes zijn wat zwart van aangekoekt vet (krijg ik niet meer weg).
Voor de rest doet hij zijn werk nog prima :-)

Fiets de wereld,
Whisky

A) 2 jaar 3 maanden
B) 11.500
C) Na 8.000 km wilde ik het tandwieltje omdraaien, maar ik kreeg het niet los (heb geen bankschroef). Wiel naar de Vakantiefietser gebracht, die kreeg het uiteindelijk met veel moeite wel los. Het arme tandwieltje heeft het niet overleeft. Kreeg wel gratis een nieuw tandwieltje. Heb toen ook de ketting vernieuwd.
D) Twee keer

Groetjes,
Frank

Even dit ouwe topic oprakelen...

@ luitja: inderdaad spaakbreuk is een bekend probleem. Ook ik heb verschillende spaakbreuken gehad in mijn Rohloff-wiel (wel altijd aan de nippel). Ik zie dit niet als een Rohloff-probleem maar als een verkeerde keuze van spaken van de fietsenbouwer. Mijn fietsenmaker heeft het wiel herspaakt met dikkere spaken en sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Een gebroken flens is uiteraard weer wat anders...
@ Haike: hoe lang een rohloff-ketting erop houden? Met mijn eerste heb ik 17000 km gereden, nog geen spatje roest (nochtans door alle weertypes gereden) maar wel volledig uuuiiiitgerekt. Ik heb dus mijn ketting en voorblad moeten vervangen.
@ jpost0760: inderdaad die kilometertopics vind je misschien ook bij Volvo-fora. Ik had eigenlijk verwacht dat hier inderdaad wat spectaculair hoge kilometerstanden te vinden zouden zijn onder de wereldfietsers. Blijkbaar zijn deze mensen zeer bescheiden en pochen ze niet graag met de odometer. Je hebt gelijk, de kilometers die ik hier lees maken nog niet duidelijk dat een Rohloff zeer lang meegaat in vergelijking met andere systemen. Ikzelf heb 20000Km gereden met een Sturmey-Archer 3 speed. Oerdegelijk, maar wel tot de draad versleten na die afstand. Momenteel heb ik dezelfde afstand met de Rohloff bijeen gefietst...en die ziet en voelt er nog als nieuw uit.

Finaal nog een update:

A) 3 jaar en 4 maand
B) 20.400 km
C) 0 x
D) 2x (derde keer komt eraan)

Veel fietsgenot

Bart

Aniphys schreef:inderdaad spaakbreuk is een bekend probleem. Ook ik heb verschillende spaakbreuken gehad in mijn Rohloff-wiel (wel altijd aan de nippel). Ik zie dit niet als een Rohloff-probleem maar als een verkeerde keuze van spaken van de fietsenbouwer. Mijn fietsenmaker heeft het wiel herspaakt met dikkere spaken en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Ongeveer 2000 km gefietst met mijn Rohloff-naaf. Ook wat spaakbreuk gehad, namelijk 9 spaken. Inderdaad, schrik niet: 9 (zegge NEGEN) spaken. De oorzaak had overigens niet zoveel te maken met de kwaliteit of dikte van de spaken. De oorzaak zat veeleer in de velg. Op zich was het een kwalitatief goede dubbel gebuste velg, alleen minder geschikt voor een Rohloff-naaf. De bus van de velg zorgde ervoor dat er een lichte knik ontstond tussen de nippel en de spaak. Gevolg: alle 9 spaken waren gebroken bij het begin van de schroefdraad net binnen de nippel.
Overigens heeft de fabrikant inmiddels wel voor mij het wiel opnieuw opgebouwd met de Rigida Andra 30, een speciaal voor de Rohloff-naaf ontwikkelde velg. In deze (niet gebuste) velg kan de nippel draaien in een soort kogelgewricht, zodat de nippel altijd in het verlengde van de spaak staat. Ik ga ervan uit dat het probleem daarmee verholpen is.

Gerd

Gerd
na een paar jaar maar weer een nieuwe reactie voor dit topic.

A. Ruim 1 jaar heb ik nu een Avaghon Series 28 met Rohloff met externe schakelbox
B. 4500 km gereden
C. 0 keer problemen. Maar bij rijden in de 9e versnelling trapt hij héél af en toe ongeveer 1/8 slag door (tot nu toe zo'n 5 keer gebeurd). Ik heb ergens een soortgelijke ervaring gelezen, en die persoon moest zijn naaf naar Rohloff opsturen.
D. pasgeleden bij eerste jaarbeurt de olie laten verversen. Maar mijn fietsenboer (Re-cycle) zei dat verversen eigenlijk alleen bij de 1e onderhoudsbeurt nodig is, om ijzerdeeltjes van de tandwielen ivm het inrijden te verwijderen. Daarna zou verversen in principe niet meer nodig zijn. Ik weet niet wat daar van waar is.
h.hagen schreef: pasgeleden bij eerste jaarbeurt de olie laten verversen. Maar mijn fietsenboer (Re-cycle) zei dat verversen eigenlijk alleen bij de 1e onderhoudsbeurt nodig is, om ijzerdeeltjes van de tandwielen ivm het inrijden te verwijderen. Daarna zou verversen in principe niet meer nodig zijn. Ik weet niet wat daar van waar is.
Je krijgt altijd condens in de olie, en de naaf wordt niet warm genoeg omdat er weer uit te dampen.
De naaf zweet met het ademhalen (de lucht in de naaf zet uit als het warm wordt etc) altijd wat olie naar buiten, na verversen weet je tenminste weer hoeveel er inzit
Olie wordt als je het lang genoeg tussen tandwielen fijnwrijft dunner
A) 17 maanden
B) 16.000km
C) 0
D) 2x en 2x nieuwe ketting en 1x nieuw kransje.
Holy smoke.... :shock: 16.000 km in 17 maanden.... doe jij nog iets anders dan fietsen??