Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

144 berichten
kirsten schreef:A twee jaar
B 13500 km
D 5 keer olie ververst
Dat is wel heel vaak olie vervangen (maar misschien had dat met de lekkage te maken).

Mijn Rohloff:

5,5 jaar
Afstand - zeer ruwe schatting: 25000 km
Olie ververst: veel te weinig (2-3 keer)
Problemen: totaal geen

Renaat
A zes jaar

B ca 15000 (alléén vrije tijd en vakantiegebruik)

C geen problemen gehad. Wel kleine olielekkages, maar dat zie ik niet als een probleem.

D zesmaal olie gewisseld, precies één keer per jaar. De laatste drie jaar niet 25 ml erin gedaan maar 15ml. Sindsdien geen lekkages meer, wel feilloos rijden/schakelen.
Achterkransje een keer vernieuwd omdat ik van 16t naar 19t wilde.
Ketting tweemaal vernieuwd. Kabels en handgreep nog nooit vernieuwd.

Hans
A) 2,5 jaar (waarvan helaas een half jaar niet gefiets ivm blessures)
B) 17980 KM
C) Met de rohloff naaf geen enkele probleem (topding)
D) 4 keer olie ververst

6 kettingen versleten.
2 Rohloff 16t kransjes nu een Thorn 19t er opzitten.
1 origineel voorblad versleten, daarna vervangen door een Surly 38t blad
deze niet versleten maar omdat ik de tandwiel verhouding wilde veranderen vervangen door een Surly 42t blad.

Al met al heel blij met mijn Rohloff naaf. :D
Ik heb een van de eerste (denk ik) Rohloffs uit 2003.
Ooit wat olie lekkage en recent een onderdeel van de schakelbox vervangen.
Plm 20000 km mee gereden.
Altijd probleemloos mee gefietst.
1. Bijna twee jaar
2. 23000 km
3. geen enkel probleem mee gehad
4. eerste keer ververst bij 5000 km en dan nog eens bij 16000
Fantastisch ding: zo goed als onderhoudsvrij en foutloos.
1. 29 maanden (2 x)
2. 18.000 kilometer / 14.000 kilometer
3. Geen probleem (1 x licht olieverlies maar dat ergert me niet)
4. Drie keer olie ververst (2 x)
Onlangs preventief belt en tandwielen vervangen (1 x)
Update:
40 maanden
30.000 km.

2 x achtertandwiel vervangen;
1 x voortandwiel vervangen;
2 x ketting vervangen.
Ongeveer elke 5000 km (halfjaarbeurt) olie vervangen.

0 problemen.
Ha! Dat dit topic weer komt bovendrijven.
Tijd voor een update dus.

A: 10.5 jaar
B: 78.360 km
C: 0 problemen
D: 13x olie ververst (waarvan 11x zelf :-))

extra's:
- nog nooit de schakelkabel / shifter vervangen (shifter is wel gladgesleten nu en ik kan de index niet meer lezen, maar dat is niet erg. Ik ken het geluid en overbrenging van de naaf nu zo goed dat ik wel ongeveer weet in welke versnelling ik zit).
- ik ben nu net begonnen met mijn 5e ketting/voorblad combinatie (ja, ik rij ze samen helemaal aan de gort - dat is mijn luiheids-strategie :-))
- ben net aan mijn derde achterkransje begonnen (eerste zijde)

Tot binnen 21.7K!
A) 0 jaar 4 maand
B) 5.500 Km (Great Divide)
C) 0 keer
D) 1 keer na aanschaf 2e hands 4 maanden geleden.

De ketting is nog goed maar voor een volgende vakantie ga ik hem waarschijnlijk wel vervangen afh van hoe ver die vakantie zal zijn.
A) 23 maanden
B) 12.700km
C) 1x na 8500 km, hij zweette iets te fanatiek naar mijn smaak
D) 2x
A) 26 maanden
B) 15000 km
C) 3x:
-Na terugkomst uit Singapore, de naaf zweette erg veel, mogelijk had dit te maken met de hoge temperaturen (garantie).
-Direct hierna bleek (nog bij de fietsenmaker) dat er een scheur in de flens zat (terug naar Rohloff voor een nieuw huis, uiteraard garantie).
- Drie maanden daarna heb ik mijn wiel opnieuw laten spaken vanwege spaakbreuk (waarschijnlijk zijn de oude spaken niet goed terug geplaatst).
Feitelijk heb ik nu, na 15 k een bijna nieuwe naaf!
D) 4x (mogelijk 5 x)

ik ben ontzettend blij met de naaf, het comfort is enorm. Mijn ervaringen zijn niet representatief, ik heb de gave vaak het maandag morgen exemplaar te nemen. Daarbij ben ik ook niet de lichtste, hoewel ik altijd keurig binnen alle beperkingen blijf.
Zeefiets schreef:-Na terugkomst uit Singapore, de naaf zweette erg veel, mogelijk had dit te maken met de hoge temperaturen (garantie).
In Singapore is het zelden heet. Op https://weatherspark.com/history/34048/ ... -Singapore kun je zien dat er dit jaar twee dagen waren van 36 graden. Dat valt dus nogal mee want hier in Zuid-Limburg hadden we er twee van 39 graden en aardig wat van 35 of meer.

De gemiddelde temperatuur in combinatie met de luchtvochtigheid maken het in Singapore echter naar mijn smaak meestal knap benauwd. Mechanica heeft daar geen last van. De mechanica in auto's voelt zich bijvoorbeeld het lekkerste ergens tussen 70 en 90 graden.
A) 7 jaar (waarvan een paar jaar vrijwel stilgestaan)
B) 5000 - 6000
C) 0
D) 2x
...
E) op een tandem
F) het 'singapore hitte issue' is denk ik eerder een 'luchtdruk vliegtuig issue'
A) 2 jaar en 1 jaar
B) 5000km en 3000km door mij
C) 1x: Eerste naaf gebruikt gekocht met speling op de lagers als reeds bekend probleem bij aankoop. Via Bike4Travel keurig opgelost door naar Rohloff terug te sturen. Na deze prima service besloten voor een tweede fiets met Rohloff. Geen problemen meer gehad.
D) 3x oliewissel en 2x oliewissel. Gelijk na tweedehands aankoop en verder eens per jaar.
a)6 jaar
b)25-35,000 (gebruik tegenwoordig niet vaak een KM teller).
c) 1. na 7000km terug naar rohloff omdat hij uit zijn versnelling slipte af en toe (en de bekende lekkage),
2. rond 15,000km versnelling 5/12 ratelen meer dan normaal en hij lekt op de housing en bij de tandwiel kant.
3. Rond 25,000km lekte(nou eigenlijk de laatste 8000km) weer aan beide kanten.
4. (rond 30k+Veel speling op het as, en verassing...lekkage...)
d) altijd tussen 5-10,000km

Nooit problemen gehad waar ik echt last van heb gehad en de naaf werkt prima tussen +50 en -40 (lekt meer bij +50 en schakelt iets minder makkelijk bij -40, maar ja...ik lek ook meer bij +50 en alles gaat iets minder makkelijk bij -40)
Dag Leon, de door jou genoemde site kende ik niet maar biedt goede informatie :) . Ongetwijfeld kloppen de cijfers. Wat mij opvalt is dat de temperatuur over het algemeen veel hoger lag op de door mij gefietste route. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ik had twee thermometers in mijn bagage en daarnaast kwam ik regelmatig een thermometer tegen bij bijvoorbeeld een pharmacie, deze metingen kwamen overeen.
De lekkage deed zich voor nadat ik al drie weken aan het fietsen was in Thailand. Het is onwaarschijnlijk dat dit nog gerelateerd is aan de luchtreis.
Wat overigens leuk is om te melden: mijn ketting en tandwielen vertonen geen noemenswaardige slijtage (ketting gemeten met een kaliber). Mogelijk komt dit door de kettingkast, ik fiets onder alle omstandigheden.
:D
Zeefiets schreef: De lekkage deed zich voor nadat ik al drie weken aan het fietsen was in Thailand.
Thailand ligt alweer een flink eind van Singapore, de temperaturen kunnen dan echt wel anders zijn. Afgelopen maand was het in Limburg vaak 10 graden warmer dan in Groningen, kun je nagaan.
De grote meerderheid op deze site heeft nagenoeg geen problemen met Rohloff gehad. Ik zag nog geen "100.000 km rohloffnaaf" voorbij fietsen.
Om problemen voor te zijn: bij hoeveel gereden kms is het verstandig een nieuwe naaf (afgezien van de fiets) te laten monteren?
Zeker, je kunt blijven doorrijden tot de zaak het helemaal niet meer doet. Dat is echter voor mij geen optie.
Robw
alime schreef:Ik zag nog geen "100.000 km rohloffnaaf" voorbij fietsen.
Maar wel al 78.000+ ...
Om eerlijk te zijn, ik denk niet dat je op die vraag een waterdicht antwoord krijgt.
Een Rohloff-naaf gaat net zolang mee tot ze niet meer herstelbaar is (ongeval) of tot op het bot versleten is, en dat kan dus lang duren.
Lijkt mij niet de moeite je hoofd te breken over het feit wanneer je een andere naaf moet steken, dat moment zal zichzelf wel aanbieden.
Het zal volgens mij trouwens één van de laatste onderdelen van de fiets zijn (op het frame na) die moet vervangen worden ...
Headley schreef:
alime schreef:Ik zag nog geen "100.000 km rohloffnaaf" voorbij fietsen.
Maar wel al 78.000+ ...
Om eerlijk te zijn, ik denk niet dat je op die vraag een waterdicht antwoord krijgt.
Een Rohloff-naaf gaat net zolang mee tot ze niet meer herstelbaar is (ongeval) of tot op het bot versleten is, en dat kan dus lang duren.
Lijkt mij niet de moeite je hoofd te breken over het feit wanneer je een andere naaf moet steken, dat moment zal zichzelf wel aanbieden.
Het zal volgens mij trouwens één van de laatste onderdelen van de fiets zijn (op het frame na) die moet vervangen worden ...
Idd, juist om problemen voor te zijn. Alles van waarde vergaat, dus ook die Rohloff en maar daarom ook tussen haakjes over die fiets
R