Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Big Bang! - Forum Wereldfietser

Schwalbe Big Bang!

Eindelijk kon ik vanmorgen even door de stad de nieuwe Big Apple's 50 mm. uitproberen. Hier is een aardige fietsboer waar je voor niks even lucht kan tanken. Ik had even gecheckt dat er 5 bar in kan. Thuis te lui om alles bijelkaar te pompen en dus op naar de fietsboer.....
Gezien er geen meter op dat ding zit tankte het heerlijk weg. Moest maar een beetje op gevoel! Het volgende moment een harde klap. De stukken binnenband hingen om mijn pols. Naast me stond een schilder die toevallig buiten aan het werk was lijkbleek tegen de gevel gedrukt. (Had erger gekunt als "ie net op zijn trapje had gestaan) De complete buitenband naast de velg, waar ik gisteravond wel even een kwartiertje zoet mee was geweest om hem erom te leggen. "Noujah...., een nieuw binnenbandje was natuurlijk snel te krijgen omdat je toch al bij de fietsboer was."

Vertel ik dit later aan mijn buurman. Die zegt; "Ik heb daar vroeger gewerkt en ze zetten er met zin 7 bar op. Goed voor de verkoop van binnenbandjes en reparaties!"

Aan de ene kant zie ik de humor er wel van in. Aan de andere kant moet ik toch wel een keer weten dat "gratis" niet altijd "voor niets" is.

Voortaan toch maar de benzinepomp.... Overigens, hoe veel ruimte heb je nu voor die 50 mm Big Apple? Ik vraag het omdat er in 26 inch nu ook een 55 mm is.
Wim
Demy schreef:
Vertel ik dit later aan mijn buurman. Die zegt; "Ik heb daar vroeger gewerkt en ze zetten er met zin 7 bar op. Goed voor de verkoop van binnenbandjes en reparaties!"
En het scheelt het gezeur van iedereen met een racefiets dat er niet genoeg lucht uit de compressor komt.

(bij mij staat ie op 10 ;) )

Willem Jongman schreef:Voortaan toch maar de benzinepomp.... Overigens, hoe veel ruimte heb je nu voor die 50 mm Big Apple? Ik vraag het omdat er in 26 inch nu ook een 55 mm is.
Wim
Heel Leeuwarden weet nu dat ik Big Apple's heb :lol:


Ik schat dat ik nu gemiddeld zo'n 5 mm. per kant speling heb. Van de nokken heb ik nu in iedergeval geen last meer. Gezien mijn 28" maat denk ik wel dat dit zo'n beetje de grootste maat is die mogelijk is. Kreeg bij mijn dealer vanmiddag nog weer een nieuwe binnenband. Garantie! Da's toch aardig voor een hand vol rubberflappen. Ik zag daar trouwens een verschrikkelijk mooi stuurtje met Triathlon greepjes en kussentjes in het midden en je kon er ook nog een stuurtas aanhangen. Woog haast niks. Niet dat mijn vlinderstuur niet voldoet maar bij de handgrepen zit het wel erg naar je toe (kort) Maar de prijs..... Toch 99,- euro. Ben 't merk even kwijt.
m-gineering schreef:
Demy schreef:
Vertel ik dit later aan mijn buurman. Die zegt; "Ik heb daar vroeger gewerkt en ze zetten er met zin 7 bar op. Goed voor de verkoop van binnenbandjes en reparaties!"
En het scheelt het gezeur van iedereen met een racefiets dat er niet genoeg lucht uit de compressor komt.

(bij mij staat ie op 10 ;) )
Onder het motto,

"Wie lucht wil zal het ook krijgen ook!" :wink:
Demy schreef:Eindelijk kon ik vanmorgen even door de stad de nieuwe Big Apple's 50 mm. uitproberen. Hier is een aardige fietsboer waar je voor niks even lucht kan tanken.... Gezien er geen meter op dat ding zit tankte het heerlijk weg. Het volgende moment een harde klap. De stukken binnenband hingen om mijn pols.
Apple-moes :lol: :roll:

Whisky
Demy schreef:
m-gineering schreef:
Demy schreef:
Vertel ik dit later aan mijn buurman. Die zegt; "Ik heb daar vroeger gewerkt en ze zetten er met zin 7 bar op. Goed voor de verkoop van binnenbandjes en reparaties!"
En het scheelt het gezeur van iedereen met een racefiets dat er niet genoeg lucht uit de compressor komt.

(bij mij staat ie op 10 ;) )
Onder het motto,

"Wie lucht wil zal het ook krijgen ook!" :wink:
Je remmen staan in ieder vast goed voor de nieuwe set banden :wink:

Let er met brede banden op dat de maximum druk van de band soms hoger is dan de druk die de velg kan hebben.

Veel velgen kunnen in combinatie met een 50 mm band, een druk aan van 4 bar. Daarna zullen de zijwanden scheuren. (Heb inmiddels al een aardige verzameling.)

Op zich geen probleem want waarom zou je een 50 mm band harder willen dan 3,5 bar?

Marco

Grappig bericht.
Marco de Wit schreef:Let er met brede banden op dat de maximum druk van de band soms hoger is dan de druk die de velg kan hebben.

Veel velgen kunnen in combinatie met een 50 mm band, een druk aan van 4 bar. Daarna zullen de zijwanden scheuren. (Heb inmiddels al een aardige verzameling.)
Dit is interessant, want op IJsland scheurde de zijkant van de velg van mijn fietsmaat. Een combinatie van slecht wegdek en geschiktheid van de velgen? Hij had 47mm Schwalbe Marathon op zijn oude Koga-velgen gezet.

willem.megens schreef:Grappig bericht.
Marco de Wit schreef:Let er met brede banden op dat de maximum druk van de band soms hoger is dan de druk die de velg kan hebben.

Veel velgen kunnen in combinatie met een 50 mm band, een druk aan van 4 bar. Daarna zullen de zijwanden scheuren. (Heb inmiddels al een aardige verzameling.)
Dit is interessant, want op IJsland scheurde de zijkant van de velg van mijn fietsmaat. Een combinatie van slecht wegdek en geschiktheid van de velgen? Hij had 47mm Schwalbe Marathon op zijn oude Koga-velgen gezet.
de velgrandbelasting is in eerste instantie*) evenredig aan het produkt bandhoogte x bandenspanning. Met de velgremmen knijp je de rand weer naar binnen. Als de velgen dun worden door de slijtage op de remvlakken buigt de rand dus bij remmen aldoor heen en weer en springt er makkelijk een sectie uit

*) bij een smalle velg met uitbollende band grijpt de bandkracht hoger aan en is de zaak wat ongunstiger

Ik had het over nieuwe velgen. (<500 km)

Versleten velgen scheuren bij een lagere belasting al af.

Marco

Nou dat gaat hier wel weer lekker. :lol:

Eerst kom je in allerlei topics tegen een zo'n breed mogelijke band te nemen voor een vakantiefiets en nou zouden zelfs nieuwe velgen afscheuren door deze bredere banden.

Nou,
"laat het maar gebeuren. Kopen we weer gewoon nieuwe!"
Heeft /marten ook weer wat te doen.

Demy schreef:Nou dat gaat hier wel weer lekker. :lol:

Eerst kom je in allerlei topics tegen een zo'n breed mogelijke band te nemen voor een vakantiefiets en nou zouden zelfs nieuwe velgen afscheuren door deze bredere banden.

Nou,
"laat het maar gebeuren. Kopen we weer gewoon nieuwe!"
Heeft /marten ook weer wat te doen.
De brede band word aangeraden vanwege het extra comfort. Dat betekent dan wel dat je ze niet knalhard moet oppompen. Als de band lekker kan veren (zonder door te slaan) vindt de velg het ook prima

Hi,

de max druk die op de wang van een band staat is de max druk die de band aankan, maar voor de velg ligt dat wat anders, als het goed is staat dit ook vermeld op de stikker op je velg. op een mavic 622.15 gelden de waardes als 19 max 10 bar en 28 max 8 bar. Dus je moet eventjes kijken naar wat je velg aan kan. mijn vakantie fiets velgen mogen van de fabriek bij mijn band bv max 4,3 bar hebben (max van de band is 5,5) dus let daar wel eventjes op.

Bas

m-gineering schreef:
Demy schreef:Nou dat gaat hier wel weer lekker. :lol:

Eerst kom je in allerlei topics tegen een zo'n breed mogelijke band te nemen voor een vakantiefiets en nou zouden zelfs nieuwe velgen afscheuren door deze bredere banden.

Nou,
"laat het maar gebeuren. Kopen we weer gewoon nieuwe!"
Heeft /marten ook weer wat te doen.
De brede band word aangeraden vanwege het extra comfort. Dat betekent dan wel dat je ze niet knalhard moet oppompen. Als de band lekker kan veren (zonde door te slaan- vind de velg het ook prima
:oops: Ik zal het nooit weer doen!
Ik rakel dit topic maar eens op, want ik heb er een vraag over. Inmiddels rijd ik al ruim een jaar rond met 26 inch (50 millimeter) Big Apples. Ze bevallen prima. Ik probeer ze zo hard als maar verantwoord op te pompen, omdat ik ga voor zo min mogelijk rolweerstand. Ik mag er volgens de zijwang 7 bar in pompen, maar dat doe ik niet, omdat ik bang ben dat mijn velg uit gaat scheuren. Nu is de vraag: hoeveel bar stoppen we er dan wel in?

Ik heb mijn licht opgestoken bij de ligfietsers. Zij adviseren om hem niet met minder dan 4 bar op te pompen zie hier: http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=336. Totdat ik me realiseerde dat zij vooral op 20 inch banden rondrijden. Pas geleden (Zo'n drie weken geleden) heb ik een nieuw voorwiel (Rigida Sputnik) laten spaken. De banden zijn daarna weer netjes teruggezet en opgepompt. Na een meting gisteren kwam ik tot 5 bar.

Dus de vraag is: hoe hard kan ik zonder ongelukken Big Apples 50-559 oppompen?
reichbus schreef:Ik rakel dit topic maar eens op, want ik heb er een vraag over. Inmiddels rijd ik al ruim een jaar rond met 26 inch (50 millimeter) Big Apples. Ze bevallen prima. Ik probeer ze zo hard als maar verantwoord op te pompen, omdat ik ga voor zo min mogelijk rolweerstand.

Rij je altijd op een gladde stalen rol of ook gewoon op een weg met oneffenheden? In het laatste geval moet je het verliezen van je vullingen niet verwarren met een lagere rolweerstand. Als een band kan veren rol je netjes over oneffenheden heen, als die knalhard is stuitert die op iedere hobbel terug.
Ik zou ze zo hard oppompen dat ze strak sturen en niet meer zwemmen.
m-gineering schreef:
reichbus schreef:Ik rakel dit topic maar eens op, want ik heb er een vraag over. Inmiddels rijd ik al ruim een jaar rond met 26 inch (50 millimeter) Big Apples. Ze bevallen prima. Ik probeer ze zo hard als maar verantwoord op te pompen, omdat ik ga voor zo min mogelijk rolweerstand.

Rij je altijd op een gladde stalen rol of ook gewoon op een weg met oneffenheden? In het laatste geval moet je het verliezen van je vullingen niet verwarren met een lagere rolweerstand. Als een band kan veren rol je netjes over oneffenheden heen, als die knalhard is stuitert die op iedere hobbel terug.
Ik zou ze zo hard oppompen dat ze strak sturen en niet meer zwemmen.
Ik rij voor 90 procent over asfalt en heb geen vullingen. Die honderd meter klinkerweg die ik wel eens tegenkom is inderdaad een verzoeking met harde banden. Maar dat is wel een reden dat ik hem hard op durf te pompen.
Guus ik zou het niet te dol maken. Ik weet niet wat jij op je banden leest, maar 50 mm Big Apples mogen maximaal 5 bar hebben en zeker geen 7. Sputniks kunnen vast wel 5 bar hebben, maar of je dat wilt is een ander verhaal. Ik zou in elk geval het voorwiel een bar minder geven dan het achterwiel. Veel hangt dan wel af van je eigen gewicht en het gewicht van je bagage. Zie hier http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf voor wat grafieken voor smallere banden. Zelf zou ik met bagage achter 4-5 bar nemen en voor 3-4 bar. Als je lichter bent hoef je ze minder hard op te pompen dan wanneer je zelf wat zwaarder bent.
Wim
Wim schreef:Guus ik zou het niet te dol maken. Ik weet niet wat jij op je banden leest, maar 50 mm Big Apples mogen maximaal 5 bar hebben en zeker geen 7. Sputniks kunnen vast wel 5 bar hebben, maar of je dat wilt is een ander verhaal. Ik zou in elk geval het voorwiel een bar minder geven dan het achterwiel. Veel hangt dan wel af van je eigen gewicht en het gewicht van je bagage. Zie hier http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf voor wat grafieken voor smallere banden. Zelf zou ik met bagage achter 4-5 bar nemen en voor 3-4 bar. Als je lichter bent hoef je ze minder hard op te pompen dan wanneer je zelf wat zwaarder bent.
Wim
Ik ben net even naar de schuur gelopen (nat weer trouwens). Je hebt gelijk: het moet inderdaad 5 bar zijn. Ik hield altijd 3.5-4 bar aan en dat beviel goed. Ik vind wel dat ze dan wel een beetje hard opgepompt zijn. Maar misschien wilde de fietsenmaker nog wel een nieuwe velg verkopen :wink:.

Dan houd ik me aan hetgeen ik altijd al deed, alleen achter een tikje harder dan voor.