Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 51 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33889 berichten

Rachel schreef:Hier is eentje retour. Een uitdagend beeldje van Maria op mijn zondagse rondje in een prachtig stuk Nederland.
Ik ben getrouwd met een Rooms-Katholieke vrouw en in onze woonkamer hebben wij aan de wand een verzameling crucifixen en Mariabeeldjes uit allerlei landen. Plus een grote kruis uit het afgebroken Majella-ziekenhuis in Bussum. Ik kan me een naakt figuur in een (modern) Mariakapelletje maar moeilijk voorstellen. Het lijkt meer op een bierbuikige vent en Maria is altijd ingetogen gekleed in een lange jurk. Een belediging voor de R.K. kerk!

Rachel schreef: Hier is eentje retour. Een uitdagend beeldje van Maria op mijn zondagse rondje in een prachtig stuk Nederland.
Afbeelding
Ten noorden of ten zuiden van Amsterdam ?

Michael W schreef:Ten noorden of ten zuiden van Amsterdam ?
Meer dan 60 km ten zuiden van Amsterdam. :wink:

Martin E. van Doornik schreef:(..) Het lijkt meer op een bierbuikige vent en Maria is altijd ingetogen gekleed in een lange jurk.(..)
Wanneer je bierbuikige mannen zwanger wilt noemen, dan heb je misschien gelijk. :wink:
Het is zelfs in de meer ingetogen schilderkunst niet ongewoon om de weliswaar onbevlekt bevruchte Maria in al haar zwangerheid uit te beelden. Er zijn ook voldoende beelden waarin Maria het kind wanneer het eenmaal is geboren, voedt. Ik ben niet zo goed thuis in wat de Rooms-Katholieke kerk als belediging beschouwt, maar die afbeeldingen toch zeker niet.

Dit beeldje staat waar ooit een kerkje heeft gestaan vele eeuwen geleden. Het is met recht historische grond.

Rachel schreef:Dit beeldje staat waar ooit een kerkje heeft gestaan vele eeuwen geleden. Het is met recht historische grond.
Ergens in Brabant? Omgeving Breda ?

@ Martin, het kan nog erger hoor !!

Afbeelding

Michael W schreef:Ergens in Brabant? Omgeving Breda ?

@ Martin, het kan nog erger hoor !!
Nee, met Brabant ben je te zuidelijk geraakt. Je moet het even ten noorden van een grote rivier zoeken. Er is een link met de Hollandse Waterlinie. :wink:

(Heel bijzonder, de bespijkerde piëta. Zelfs Michelangelo zorgde voor opschudding in zijn tijd toen hij het 'kindje' naakt en staand afbeeldde met zijn moeder Maria.)

Rachel schreef:Nee, met Brabant ben je te zuidelijk geraakt. Je moet het even ten noorden van een grote rivier zoeken. Er is een link met de Hollandse Waterlinie. :wink:
Hij staat er zeker pas sinds kort ? 8)

Michael W schreef:Hij staat er zeker pas sinds kort ? 8)
Dat is een vraag die ertoe doet! :D Het brons staat er nog niet zo lang! :wink:

Rachel schreef:
Michael W schreef:Hij staat er zeker pas sinds kort ? 8)
Dat is een vraag die ertoe doet! :D Het brons staat er nog niet zo lang! :wink:
Daarom staat hij natuurlijk nergens op internet :wink:

Ik zeg uiteraard niet dat ik hem niet kan vinden

Michael W schreef:
Rachel schreef:
Michael W schreef:Hij staat er zeker pas sinds kort ? 8)
Dat is een vraag die ertoe doet! :D Het brons staat er nog niet zo lang! :wink:
Daarom staat hij natuurlijk nergens op internet :wink:

Ik zeg uiteraard niet dat ik hem niet kan vinden
Hij staat wel op het internet, namelijk op het forum van de wereldfietser. :D

Haike schreef: Hij staat wel op het internet, namelijk op het forum van de wereldfietser. :D
Daar ben ik ook bang voor :wink:

Alle forten tussen Gorinchem en Utrecht inmiddels bekeken maar nergens iets wat er op lijkt.

Michael W schreef:Ik zeg uiteraard niet dat ik hem niet kan vinden
Je zult je fiets moeten bestijgen om het kunstwerkje te zien. 8) Je krijgt hier (bijna) niets cadeau, alhoewel. Er is een minimale aankondiging te vinden van het particulier initiatief voor dit ondeugende brons op het web.

Tip: Het gaat niet alleen om een kerkje dat is verdwenen maar een heel dorpje. :wink:
Afbeelding
Blik op de plek des onheils

Rachel schreef:dat is verdwenen maar een heel dorpje.]
Het dorp Paveie aan de Diefdijk of een van de verdronken dorpen in de Grote Waard? 8)

Michael W schreef:
Rachel schreef:dat is verdwenen maar een heel dorpje.]
Het dorp Paveie aan de Diefdijk ? 8)
Je bent heel dichtbij. Hemelsbreed maar zo'n 7 km. Je moet een rivier oversteken! :wink:

Rachel schreef:Je bent heel dichtbij. Hemelsbreed maar zo'n 7 km. Je moet een rivier oversteken! :wink:
Het dorp Honswijk

Met dit als voorontwerp
Afbeelding

Michael W schreef:Het dorp Honswijk.
Helemaal goed, na een zware bevalling. :wink:
Afbeelding
Het werk getiteld 'Mariakapel' maakt deel uit van een soort archeologische route van objecten:TRAP. Het staat waar vroeger de kerk van Tull, later Honswijk stond.
De kerk van Tull werd vermoedelijk al in de twaalfde eeuw gesticht als dochterkerk van het aan de overzijde van de Lek gelegen Gasperen. In 1258 werd Tull een zelfstandige parochie. De naam Honswijk voor hetzelfde dorpje komt voor het eerst voor in 1393.
De kerk lag pal tegen de Lekdijk aan, zo dicht zelfs dat de toren in de loop der tijd als gevolg van verschillende dijkverzwaringen in het dijklichaam kwam te liggen.
Tijdens de Arkelse oorlog, omstreeks het jaar 1417, weigerde een aantal Honswijkers zich aan te sluiten bij een bende uit Vianen die medestanders aan het ronselen was. De Honswijkers zochten hun toevlucht in de kerk die vervolgens belegerd werd. Uiteindelijk werd de kerk in brand gestoken waarbij alleen de toren gespaard bleef. Enkele jaren daarna werd met behulp van een schadevergoeding van de heer Van Vianen de kerk in gotische stijl herbouwd. In 1581, na het verbod op het katholieke geloof, kwam de kerk in bezit van de hervormden. Het zou echter tot 1619 duren voordat zij het gebouw in gebruik namen.
Bij de storm van 1674 werd de kerk verwoest, maar ook nu bleef de toren gespaard. De kerk werd niet meer herbouwd, alleen een zijkapel die nog grotendeels overeind stond, werd hersteld en ingericht als consistoriekamer waarin ook kerkdiensten werden gehouden. In de loop van de achttiende eeuw raakte de Honswijkse kerk buiten gebruik en waren de inwoners aangewezen op de nabij gelegen kerk in 't Waal.
De restanten van de Honswijkse kerk werden in het begin van de negentiende eeuw gesloopt, de toren als laatste in 1844. Het rondom de kerk gelegen dorpje dat slechts uit enkele huizen bestond, is eveneens in de loop van de negentiende eeuw grotendeels verdwenen als gevolg van de bouw van Fort Honswijk.
Een enerverend verleden voor een nu zo verstilde omgeving. Het is er fijn fietsen. Er zijn behalve het Fort Honswijk nog meer zogenaamde 'werken', zoals het WKU. Hier vind je een mooie natuurkampeerplaats. De gehele route langs de Lekdijk is een aanrader! :wink:

Ja! :wink: Ik heb nergens de naam van de maker kunnen ontdekken. Ook aan de dijk niet. :roll:

Nu wel: Marijn te Kolsté is de maakster.

Waar is deze brug, die onlangs is geopend en alleen voor fietsers toegankelijk?
Afbeelding

Rachel schreef:Ja! :wink: Ik heb nergens de naam van de maker kunnen ontdekken. Ook aan de dijk niet. :roll:
Marijn te Kolsté
http://ruimte.web-log.nl/marijn_te_kols ... swijk.html