Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 368 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33954 berichten
Dan stop ik. Ik heb geen zin om een willekeurig weiland te zoeken.
Als dat de bedoeling is van Raad Plaatje heb ik er ook nog wel één.
A1.JPG
A1.JPG (33.53 KiB) 2338 keer bekeken
-Jan
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 17:09
Dan stop ik. Ik heb geen zin om een willekeurig weiland te zoeken.
Als dat de bedoeling is van Raad Plaatje heb ik er ook nog wel één.
A1.JPG

-Jan
Verdorie zeg, ik was al op min of meer hetzelfde idee gekomen, maar dan nog moeilijker (alleen gras en geen bloemen :D).
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 17:09
Dan stop ik. Ik heb geen zin om een willekeurig weiland te zoeken.
Als dat de bedoeling is van Raad Plaatje heb ik er ook nog wel één.
A1.JPG

-Jan
Dit is een simpele. Dit veld ligt aan de Heensedijk in De Heen
gios schreef:
wo 24 apr, 2019 17:25
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 17:09
Dan stop ik. Ik heb geen zin om een willekeurig weiland te zoeken.
Als dat de bedoeling is van Raad Plaatje heb ik er ook nog wel één.
A1.JPG
-Jan
Dit is een simpele. Dit veld ligt aan de Heensedijk in De Heen
Weet je zeker dat het hier niet gaat om het soort klaprozen dat alleen voorkomt in de streek tussen San Gimignano en Volterra? :wink:
willem.m schreef:
wo 24 apr, 2019 14:47
En ja, ik vind dit wel frustrerend. Ik probeer echt na te denken over een goed plaatje. Ik heb er afgelopen weekend een stuk of 15 bij geschoten. En dan niet in de categorie 'tent op willekeurig grasveld'.
Dit.

Ik maak ook specifieke "zoekplaatjes" waarom altijd wel echt iets herkenbaars op moet staan (maar dan ook niet weer tè makkelijk is zoals bijv. windmolens ;))
Leon schreef:
wo 24 apr, 2019 17:31
gios schreef:
wo 24 apr, 2019 17:25
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 17:09
Dan stop ik. Ik heb geen zin om een willekeurig weiland te zoeken.
Als dat de bedoeling is van Raad Plaatje heb ik er ook nog wel één.
A1.JPG
-Jan
Dit is een simpele. Dit veld ligt aan de Heensedijk in De Heen
Weet je zeker dat het hier niet gaat om het soort klaprozen dat alleen voorkomt in de streek tussen San Gimignano en Volterra? :wink:
Jan moet het zeggen, maar als dit geen Heensche klaprozen zijn dan eet ik mijn hoed op!
BSM heeft zijn tentje in elk geval opgezet in een groen groen groen groen trollen-trollenland...
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 12:33
Ik weet hoe vrolijk de drie talen in dit hoekje van België door elkaar lopen.
Als je hier in de supermarkt je oor te luister legt dan spreekt men drie talen, tegelijk en door elkaar .... een klein restant van het Middenrijk, je vindt als je goed zoekt een smalle kronkelende zone die "afdaalt" tot in oostelijk Lotharingen, een zone waar je dit Middelrijk nog terughoort.

Ik hoop dat een plaatje zonder een fiets, maar verder wel aansluitend op het vorige enigma toegelaten wordt.
Hiermee hebben jullie dan direct een solide hint.
Het gaat om een zo goed mogelijke benadering van de plek van de tent.
Afgaande op je solide hints en het mooie grasveld kom ik uit op Rohan, Midden-Aarde.
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 12:33
Wie weet wat voor tent het betreft die krijgt bonuspunten, wie het jaartal raadt idem.
Aangezien er behalve de tent weinig herkenbaars op de foto staat ga ik maar voor de bonus. Ik gok op een tentje van een NL tentenbouwer uit de jaren zeventig: Erdmann Schmidt wellicht,of Slee. Hij doet me wat denken aan onze Kever (van ES) van weleer, maar die is het volgens mij niet.
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 17:09
Dan stop ik. Ik heb geen zin om een willekeurig weiland te zoeken.
Tja, jullie zijn wel erg kort aangebonden, het is te makkelijk of te moeilijk, het is niet gauw goed.
Ja, het is een plaatje dat je niet maar zo met reverse-search terugvindt, en ook geen plaatje waar je met de meer triviale zoektermen uit komt. Maar er zijn zoek-sleutels genoeg, ik heb net nog even checked, met de juiste zoekterm vind Google op de eerste zoekresultaten-pagina al hét sleutelwoord waar je het "Eureka" gevoel bij krijgt.

Het is 1º géén willekeurig weiland, je hoeft niet veel landschap te lezen om in dit landschap een basis-kenmerk te herkennen, en 2º de regio, zelfs de gemeente, is vooraf aangegeven, en 3º het is niet moeilijker als de "Mühlenweg" van Kees ... die "Mühlenweg" was immers ook een willekeurig slingerende weg in een prettig heuvelend landschap met wat heggen en boompjes.

Er zijn een handjevol clues, zowel in het plaatje als in woorden waarmee het niet moeilijker is als het plaatje van Kees. Ik ben, net als Kees niet te beroerd om als iemand de goede kant op gaat ook verdere hints te geven -- zonder die hints had ik het beslist ook niet geraden, zelfs al kende ik het gebied van vroeger.

Groeten BSM

PS   @PeterVanRijn - Je hebt bijna de bonus binnen, ES is goed. Anderzijds, voor een goede beschouwer is er met een zekere creatieve blik een bepalend kenmerk in beeld.
PS2 De Heensedijk en de Heen is fout, je hebt niet veel botanische kennis nodig om uit te vinden dat de Heen in het brakke getijde-gebied groeit. Mijn wederhelft schreef er ooit een stukje over, incl de veerpont van Drs P die het heen en weer kreeg.
PS3 Die klaprozen horen meer bij Flanders Fields ... en da's de andere kant van België.
Ik heb langdurig gezocht maar helaas niet gevonden.

Het lijkt een talud, maar ik vind geen deels gemaaide weilanden daarnaast (en ook niet bij bossen) met genoeg privacy (want wild-kamperen) rondom Lontzen. En de schubwortel leverde ook geen resultaat op.
Fedor schreef:
wo 24 apr, 2019 18:28
Ik heb langdurig gezocht maar helaas niet gevonden.

Het lijkt een talud, maar ik vind geen deels gemaaide weilanden daarnaast (en ook niet bij bossen) met genoeg privacy (want wild-kamperen) rondom Lontzen. En de schubwortel leverde ook geen resultaat op.
Fedor, je hebt een puntje.
Die Schubwortel heet tegenwoordig Bleke Schubwortel, en een tweede puntje is dat waarneming.be mijn Schubwortel groeiplaats (nog) niet kent (wellicht is de plant op "mijn" plek verdwenen, wellicht kijkt niemand goed genoeg tussen de brandnetels onder het prikkeldraad).

Tegelijkertijd ... kan je desondanks aan de hand van deze gegevens de plek zo vinden.

En dan verder een klein lesje landschap-lezen: Wat vind je gewoonlijk in een vallei(tje) .... , en misschien is het talud wel geen talud maar ... .

Groeten BSM
Gokje: Coördinaten 50.694940, 5.999503
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 18:15
Er zijn een handjevol clues, zowel in het plaatje als in woorden
BSM. Wat ontzettend vervelend ben je bezig zeg. Nogmaals: start een topic Raad Praatje als je geen goed plaatje hebt en we uit je zogenaamd raadselachtige betogen een clou moeten halen. Nog een tip: ga fietsen en maak wat nieuwe foto's die wel op basis van fotokenmerken te raden zijn. Neem een voorbeeld aan Martin, die een hele oogst aan foto's heeft na zijn recente fietstocht door de provincie Utrecht.
Fedor schreef:
wo 24 apr, 2019 19:01
Gokje: Coördinaten 50.694940, 5.999503
Fedor,

Ik reken dit goed, het echt goede antwoord was 50.694811, 5.994546.
Het wilde kampeerplekje is aan de Lontzener Bach (ook wel Hohnbach genoemd), niet ver van Schmalgraf.

Dus Fedor, breng even wat verlossing voor de gekwelde fietsers, geef ze iets makkelijks.

Groeten BSM

PS Ik stuur later nog wel een korte toelichting
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 12:33
Ik hoop dat een plaatje zonder een fiets, maar verder wel aansluitend op het vorige enigma toegelaten wordt.
Hiermee hebben jullie dan direct een solide hint.
Het gaat om een zo goed mogelijke benadering van de plek van de tent.
Wie weet wat voor tent het betreft die krijgt bonuspunten, wie het jaartal raadt idem.
De personen op de foto zal niemand (her)kennen, er is er nog maar één onder ons.
 
Enigma-plaatje.jpg

Groeten en Succes, BSM
Ik „fiets" nu even om het gebakkelei om, en wil graag een antwoord geven op de foto met de tent en drie personen.
Ik kan wel aannemen dat de foto vóór 1980 is genomen. Verder weinig herkenbaars. De beboste helling doet me wel erg denken aan de Moorveldseberg bij Geulle, net ten westen van Maastricht-Aachen Airport en oostelijk van de spoorlijn. Daar heb ik in 1963 met ons gezin nog gekampeerd, maar er zijn geen foto's genomen. Langs de rand zie ik knotwilgen, is daar misschien een beekje of sloot? In die 40 jaar zal de vegetatie nu wel behoorlijk veranderd of onherkenbaar zijn.
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 19:16
het echt goede antwoord was 50.694811, 5.994546.
Bijzonder. De afgelopen paastocht is op de derde dag deels over dit veldje gereden.... eh gelopen.
Dit was 100 meter verder:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 48#p332952

-Jan
We blijven in de hellingen :)
DSCN2074.JPG
Eyserbosweg?