Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 436 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33963 berichten
willem.m schreef:
zo 28 jul, 2019 15:03
Leon schreef:
zo 28 jul, 2019 13:05
De aarde bestaat nog slechts uit grote dozen en ze vechten er nog steeds om?
Het komt me eng bekend voor. Het zo wel eens heel dichtbij hier kunnen zijn.
Zie ik daar een Belgische lantaarnpaal?
Misschien moet je wat meer out-of-the-box denken.
(Ai, wat een slechte grap :shock:)
Ach, iemand moest dat zeggen hè? :D
Sorry mensen, het duurde even wat langer. Ik werd afgeleid door een kabelbreuk van de Rohloff op mijn fiets. Het gebeurde terwijl ik mij in een tunnel naar beneden 'stortte' en ik hem in de zwaarste versnelling wilde zetten. Uiteindelijk kon ik hem alleen nog maar in zijn één krijgen waarmee ik de tunnel weer uit kroop.
Gelukkig had ik het goede steeksleuteltje bij me waarmee ik hem in zijn 8 zette (te laag bleek eenmaal fietsend, maar toen wou ik niet meer stoppen) en zo kwam ik toch nog thuis. Morgen sleutelen, maar nu eerst, na dit off-topic gebazel: de nieuwe raadplaat!

Tot nu toe zijn mijn plaatjes altijd binnen de kortste keren geraden, ben benieuwd.
IMG_2069.JPG
Ja hoor Martin, dat is hem. Ik kwam er gisteren voorbij toen ik met een omweg van mijn werk naar huis fietste.
De volgende is voor jou.
PeterVanRijn schreef:
di 30 jul, 2019 06:14
Ja hoor Martin, dat is hem. Ik kwam er gisteren voorbij toen ik met een omweg van mijn werk naar huis fietste.
De volgende is voor jou.
Bedankt Peter, de raadselfoto is niet moeilijk, want op Wikipedia bestaat er een lijst van watertorens in Nederland. Ik ga zo een nieuwe plaatsen.
Hier is de nieuwe raadselfoto:

Waar 1981-klein.jpg
De pilaar lijkt op hier in Warschau: https://goo.gl/maps/bxYJnQeyx2tD3hob8.

Hier zelfs een plaatje met Martin daar op de fiets:
memorial.jpg
gerritdevries schreef:
di 30 jul, 2019 09:54
De pilaar lijkt op hier in Warschau: https://goo.gl/maps/bxYJnQeyx2tD3hob8.

Hier zelfs een plaatje met Martin daar op de fiets:

memorial.jpg
Nou zeg, zo vlug opgelost had ik nooit gedacht. Ik probeerde met die Russische letters qua taal-oppervlakte het zoekgebied groot te maken. De foto heb ik in 1981 gemaakt, nadat ik op vliegveld Okeçie (heet nu Frederic Chopin) ben geland en naar de Stare Miasto (oude stad) van Warschau heb gefietst. Met de foto, dé foto, waande ik me werkelijk in de Sovjet-Unie.... Het is een Russische oorlogsbegraafplaats halverwege de stad, want aan het eind van de oorlog is hier vreselijk gevochten, heel de stad lag in puin, met 850.000 doden alleen al in Warschau. Hier en daar zag ik nog huizen bezaaid met kogelgaten (zie foto onder). Alleen een stadswijk aan de overkant van de Wisła was redelijk ongeschonden.
Later heb ik nog twee keer langs dat Russische monument gefietst.
De volgende foto is voor jou.

Kogelgaten in flatgebouw-klein.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
di 30 jul, 2019 10:34
...want aan het eind van de oorlog is hier vreselijk gevochten, heel de stad lag in puin, met 850.000 doden alleen al in Warschau.
Dat de stad in puin lag door gevechten is niet het hele verhaal. Er is een smerig politiek spel gespeeld, en niet voor de eerste keer.

Wat ik uit boeken over de oorlog en in het bijzonder over Warschau* heb begrepen is dat het Russische leger in haar opmars naar Berlijn in 1944 wekenlang halt hield voor Warschau, om zo het Duitse leger en de SS ruimschoots de kans te bieden het Poolse verzetsleger in de pan te hakken en de stad systematisch te vernietigen. Dat vernietigen gebeurde niet alleen door gevechten, want de SS blies straat na straat op - puur uit vernietigingdrang. Dat Duitsers en Polen met elkaar vochten, en dat zodoende de harde kern van het Poolse verzet enorm werd verzwakt, kwam de Russen als toekomstige bezetter goed uit.

*) Ik kan het boek "Warschau 1944, De gedoemde opstand van de Polen" van Norman Davies aanbevelen. Zie ook https://www.poleninbeeld.nl/maatschappi ... -premiere/.
Vandaar wellicht dat ik las dat de Poolse regering heeft besloten het te slopen.

De volgende:
20.jpg
Het rond-point de Luchy op de N89 in Bertrix?

https://www.google.com/maps/place/Luchy ... d5.2159744
Je bedoelt deze? https://goo.gl/maps/Djko1MBSQTTpFn5w7. Indien ja dan nee.
Dan ja. Beurt naar jou.
Komt er meteen

Bijlagen

willem.m schreef:
di 30 jul, 2019 10:54
Martin E. van Doornik schreef:
di 30 jul, 2019 10:34
...want aan het eind van de oorlog is hier vreselijk gevochten, heel de stad lag in puin, met 850.000 doden alleen al in Warschau.
Dat de stad in puin lag door gevechten is niet het hele verhaal. Er is een smerig politiek spel gespeeld, en niet voor de eerste keer.

Wat ik uit boeken over de oorlog en in het bijzonder over Warschau* heb begrepen is dat het Russische leger in haar opmars naar Berlijn in 1944 wekenlang halt hield voor Warschau, om zo het Duitse leger en de SS ruimschoots de kans te bieden het Poolse verzetsleger in de pan te hakken en de stad systematisch te vernietigen. Dat vernietigen gebeurde niet alleen door gevechten, want de SS blies straat na straat op - puur uit vernietigingdrang. Dat Duitsers en Polen met elkaar vochten, en dat zodoende de harde kern van het Poolse verzet enorm werd verzwakt, kwam de Russen als toekomstige bezetter goed uit.
Ik heb een boek over Polen, waarin deze tekst staat: Adolf Hitler wilde de stad Warszawa, na het neerslaan van de Joodse opstanden in mei 1944, letterlijk van de kaart vegen „um die Erde für den Pflug des deutschen Bauern freizumachen”. Wat een waanzin.
Silent Green in Berlijn http://www.secretcitytravel.com/2016/silent-green-wedding-berlin-crematorium-cultural-centre.shtml.
Ik kan me de film nog goed herinneren, SF met thema's euthanasie en kannibalisme. In dat licht gezien wel een typische naam voor een (voormalig) crematorium.
Edit: oh nee, dat was Soylent Green.
Charlton Heston!

Weer aan jou.
3.jpg
Vischpoortstraat in Elburg?


PS De vlag van Elburg lijkt een beetje verkleurd op jouw foto :wink:

Afbeelding