Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 528 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34004 berichten
Hier dus

Afbeelding
keesswart schreef:
do 28 nov, 2019 15:56
Hier dus

Afbeelding
Je hebt het goed! Maar hoe heb je het opgelost? Ik was vorige maand op fietstocht kriskras door Amsterdam. Tegenover het Van Heutsz monument met daar vlakbij de chique Apollolaan.
De volgende is voor jou.
Een fraai stukje Amsterdamse School, Martin. Hoewel ik de exacte plek niet gelijk wist, had ik er duidelijk wel een 'actieve herinnering' aan. Zo'n 25 jaar terug kwam ik er vaak langs wanneer ik naar een groothandel in Amsterdam-Zuid fietste, waar ik kapitalen heb uitgegeven aan foto- en dokaspullen. Na mijn verhuizing uit Amsterdam en de opkomst van de digitale fotografie is die zaak failliet gegaan.
Ik hoefde alleen nog even op te zoeken bij welke brug het ook al weer was en herkende gelijk ook de poort onder het Amsterdams Lyceum.

Hier is het volgende plaatje. Ik wil graag de plek en de naam van deze berg weten.

Afbeelding
keesswart schreef:
do 28 nov, 2019 19:01
Een fraai stukje Amsterdamse School, Martin. Hoewel ik de exacte plek niet gelijk wist, had ik er duidelijk wel een 'actieve herinnering' aan. Zo'n 25 jaar terug kwam ik er vaak langs wanneer ik naar een groothandel in Amsterdam-Zuid fietste, waar ik kapitalen heb uitgegeven aan foto- en dokaspullen. Na mijn verhuizing uit Amsterdam en de opkomst van de digitale fotografie is die zaak failliet gegaan.
Ik hoefde alleen nog even op te zoeken bij welke brug het ook al weer was en herkende gelijk ook de poort onder het Amsterdams Lyceum.
Ja, het is een imposant schoolgebouw en er valt hier in deze omgeving heel veel fraai architectuur te bewonderen! In gedachten zie ik Hercule Poirot al over de Apollolaan voorbij lopen.... In 1958 of '59 heb ik als kind naar de Holiday on Ice gekeken in de nog bestaande Apollohal, de huidige RAI bestond toen nog niet. Het is hier deze brugleuning, waar ik doorheen de raadselfoto heb genomen. Als ik het goed bekijk, is het geen gietijzer, maar gesmeed ijzer.... daar zijn zeer zeker sterke spierballen voor nodig geweest, wat een vakmanschap, zo maken ze die niet meer tegenwoordig. Let wel: dit is geen raadselfoto!

DSCF3724-kl.jpg
keesswart schreef:
do 28 nov, 2019 19:01
Hier is het volgende plaatje. Ik wil graag de plek en de naam van deze berg weten.
Ik denk vast in Nederland zelf, want die groene hekken zijn van precies hetzelfde model, zoals je tegenwoordig ook langs spoorlijnen vindt. Ik denk een soort van industriële afvalberg, waar een bepaalde substantie vanaf de top als iets drijfzand-achtig omlaag stroomt. Maar roze van kleur?
Is het Monte Kali in Heringen?
Nee, het is niet de Monte Kali.
Kalibergbau Bischofferode?
Afbeelding
Die is het ook niet, maar het gaat wel de goede kant op.
Zielitz bei Magdeburg?
Weet je ook de naam van die berg, Martin?
keesswart schreef:
do 28 nov, 2019 22:40
Weet je ook de naam van die berg, Martin?
Ook Monte Kali, volgens Wikipedia zijn er acht verschillende locaties in Oost-Duitsland met dezelfde naam.
Op het bordje bij deze berg staat toch een andere naam.
Kalimandscharo? Zo heten ze allemaal.
http://www.zielitz.de/verzeichnis/objek ... ndat=40267
Dat is de enige naam die ik ter plekke tegen ben gekomen (en die bij deze berg ook op Google Earth is te vinden).

Afbeelding

De Tovenaar heeft als eerste deze naam genoemd (na een nek-aan-nek-race met Martin, die als eerste de lokatie noemde) en mag het volgende plaatje plaatsen.
Martin heeft de plaats geraden dus aan hem de eer om een nieuw raadsel te plaatsen.
De tovenaar schreef:
vr 29 nov, 2019 08:31
Martin heeft de plaats geraden dus aan hem de eer om een nieuw raadsel te plaatsen.
Dank je wel, Tovenaar. Ik ben de naam Kalimandscharo ook tegengekomen, maar niet meteen aan gedacht....

Hier is de volgende raadselfoto. Het water rechts is bijna twee meter hoger dan het weggetje waar mijn fiets staat. Het is een doodlopende weg. Maar waar?

Waar-7.jpg
Dat is een lastige. Gezien jouw fietstocht eind oktober zal deze foto wel ergens in het westen van Nederland zijn genomen. Ik vermoed Noord-Holland, maar dan waar? Ik was er afgelopen zomer ook maar heb niet de gewoonte om doodlopende wegen in te slaan :wink:
Het zou ook heel goed in Zuid-Holland of Utrecht kunnen zijn. Het hoge waterpeil en de rechtlijnige verkaveling zijn typerend voor een oude veenontginning, waar de bodem door inklinking en oxidatie van het veen enkele meters gedaald is.
keesswart schreef:
vr 29 nov, 2019 11:58
Het zou ook heel goed in Zuid-Holland of Utrecht kunnen zijn. Het hoge waterpeil en de rechtlijnige verkaveling zijn typerend voor een oude veenontginning, waar de bodem door inklinking en oxidatie van het veen enkele meters gedaald is.
Klopt, achter mij staat een heel bijzonder bouwwerk.... De huizen op de achtergrond staan langs een rivier.