Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 917 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33590 berichten
Goed gevonden, bekend terrein?
Leon schreef:
ma 10 mei, 2021 15:45
Zo komen we nooit weg uit het NO van het land... Het wordt tijd dat DaVinci en ik foto's gaan maken in het zuiden van plaatsen die alleen insiders kennen en zo de rest van de zomer aan de beurt blijven. :twisted:
De werkelijkheid is anders dan je beleving: in deze rubriek heb ik in totaal 12 “NO van het land” plaatjes gepost en 13 van erbuiten met plaatsen als bijvoorbeeld Rotterdam, Delft, Haastrecht, Köln, Mori, Rheine, Fano, Rechtenfleth, Zons, etc. :twisted:

:lol: :lol: Zie het verder als een uitnodiging om je eerstvolgende fietsvakantie in het mooie Twente en Salland door te brengen. Na die vakantie zul je meer succes hebben in het raden van de “NO van het land” plaatjes :wink:
Leon schreef:
ma 10 mei, 2021 15:45
Zo komen we nooit weg uit het NO van het land...
Ja inderdaad, kom eens uit die regiobubbels. 🤭

...Het wordt tijd dat DaVinci en ik foto's gaan maken in het zuiden van plaatsen die alleen insiders kennen en zo de rest van de zomer aan de beurt blijven. :twisted:
Of je splitst je af: 'RaadPlaatje in het Gouvernement Limburg'.

Edwin* schreef:
ma 10 mei, 2021 15:48
De werkelijkheid is anders dan je beleving: in deze rubriek heb ik in totaal 12 “NO van het land” plaatjes gepost en 13 van erbuiten met plaatsen als bijvoorbeeld Rotterdam, Delft, Haastrecht, Köln, Mori, Rheine, Fano, Rechtenfleth, Zons, etc.
En vergeet Jakarta niet!
Edwin* schreef:
ma 10 mei, 2021 15:48
:lol: :lol: Zie het verder als een uitnodiging om je eerstvolgende fietsvakantie in het mooie Twente en Salland door te brengen. Na die vakantie zul je meer succes hebben in het raden van de “NO van het land” plaatjes :wink:
Ik weet inmiddels precies hoe het daar uitziet. Dankzij Raad Plaatje!
Leon schreef:
ma 10 mei, 2021 16:53
Ik weet inmiddels precies hoe het daar uitziet. Dankzij Raad Plaatje!
Oh nee!
Denk dat bepaald niet.
Ter geruststelling; ik ben een omnipolist en voel me graag overal thuis.
Tussen Achterhoek, Twente en Groningen in heb ik ook een aantal jaren in Amsterdam gewoond, in de 80-er jaren.
In Amsterdam heet zo ongeveer alles ten oosten van Apeldoorn 'Achterhoek'.
Sindsdien heb ik er plezier in om als iemand vertelt over iets bijzonders van een landstreek te zeggen: 'dat hebben we in Twente ook'.
En dat terwijl ik nog steeds denk: 'er gaat niets boven Groningen'.
Edwin* schreef:
ma 10 mei, 2021 15:45
Goed gevonden, bekend terrein?
Ik ben er vast wel eens langsgefietst maar op het bord was de gemeente Ommen met de plaatsnaam Beerze niet goed geblurd :wink:

Volgende:
foto.jpg
Sleenerzand
gem. Ommen was op het bord duidelijk niet genoeg geblurd, op internet naar dorpskernen van Ommen gezocht en kwam uit op Beerze. Maar ben weer te laat....
@Martin: je loopt een beurt achter. (Bijna twee)
Sleenerzand is groot, waar precies?
In het Sleenerzand komt bijvoorbeeld ook recentere historie aan de orde. Zo ligt er het monument van wrakstukken van het Engelse vliegtuig dat in 1943 neerstortte.

In heel Nederland en zeegebieden liggen wel 6000 wrakstukken van neergeschoten vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog. Zo ook van een Engelse bommenwerper die op 14 mei 1943 was neergestort in het Sleenerzand.

In de oorlog kregen 4 jongens die samen naar school fietsten, het idee om de wrakstukken te verzamelen. De Duitsers hadden de meeste onderdelen al meegenomen, maar het jonge bos was dicht begroeid en daardoor moeilijk begaanbaar. Direct na de oorlog besloten ze om op de plek waar het vliegtuig neerstortte een monument te maken.

Bommenwerper restanten zoeken.
Helaas verdwenen delen van het monument en begon het na 30 jaar verwaarloost te geraken. Ze besloten in 1975 het monument duurzaam te maken en goten een aantal delen in een betonnen constructie.

Bommenwerper crash monument
De Engelse 4-motorige Halifax bommenwerper maakte deel uit van een luchtvloot van 446 bommenwerpers. Het werd op 14 mei om 2:30 uur s’ nachts neergeschoten door een Duitse jager. Alle 7 bemanning leden zijn omgekomen en zijn begraven op de algemene begraafplaats in Sleen. Hun namen staan nu op het monument.

https://www.drenthe-vakantie.eu/info-dr ... erzand.php
Het vliegtuigmonument ligt hier: https://osm.org/go/0GWjQzJFC?m=
Beurt gaat naar JandeFietser vanwege de uitgebreide beschrijving van het raad plaatje.
De tovenaar schreef:
ma 10 mei, 2021 20:40
Sleenerzand is groot, waar precies?
Screenshot_20210510-210428_Maps.jpg
ik moet even overslaan, ben op vakantie en heb alleen mij ipad mee, heb er geen fotos op staan.
maar ik had het nooit geweten zonder eerdere aanwijzing
Bob-r-de-vries mag de volgende dan plaatsen!
Ok, komt 'ie!
Raadplaatje.jpg
JanH schreef:
ma 10 mei, 2021 21:54
Bij Rolde, onder de N33.
https://www.google.nl/maps/@52.9722113, ... 8192?hl=nl
Dat klopt JanH. Ben je daar zelf al 's langsgekomen?
Nee. Maar met zoeken op Sint Jacobspad Uithuizen Hasselt kwam ik op een OSM met een fietsroute. (https://elcidroute.nl/ned/php/umap_fiets.php) Bij elke kruising met een snelweg vervolgens in de omgeving gekeken. Bij Rolde was het raak. Zie hieronder:
Knipseljacobs.JPG
Nieuwe opgave:
Knipselwit.JPG
JanH schreef:
ma 10 mei, 2021 22:09
Bij elke kruising met een snelweg vervolgens in de omgeving gekeken.
Shit, net de N33 niet lang genoeg gevolgd. Ik begon vanaf Nijlande maar na een paar honderd meter dacht ik: nu komt-ie niet meer. Daarna nog vruchteloos andere kruisingen met snel- en autowegen bekeken. Enfin, toch leuk om weer eens het gevoel te hebben dat ik hem had kunnen hebben. :-)