Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1242 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33850 berichten
Welk watertje is dit? Het haagje links stond er al in 1850!
beekje.jpg
Rivierengebied? Ik zie rechts een dijk. Of langs de Schelde onder Dendermonde?
Martin E. van Doornik schreef:
za 20 aug, 2022 23:28
Ik zie rechts een dijk.
Dat heb je goed gezien Martin. Het is echter geen opgeworpen dijk, maar een dijk die overbleef na afgravingen.
Werk van turfstekers of kleiafgraving voor de steenfabriek? Ik ben nu op m'n molen, kan niet veel uitrichten met oplossing zoeken.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 21 aug, 2022 14:00
Werk van turfstekers of kleiafgraving voor de steenfabriek?
Geen van beide.
Een afgegraven terp?
Poppink schreef:
zo 21 aug, 2022 15:04
Een afgegraven terp?
De afstand van de boom tot de dijk die Martin rechts zag, is zo'n 600 meter. Dus geen afgegraven terp.
Terpen of wierden kunnen heel goed groter dan 600 meter doorsnee zijn (Warffum heeft de hoogste wierde van Groningen), maar dat die bij afgraving een dijk achter zou laten klinkt twijfelachtig.
Behalve die torenspits links (vorm lijkt wel op die van Wouw), verder geen idee.... :roll:
is er een streetview van?
Nee, er is geen Streetview van. Wel is het watertje met de juiste twee woorden meteen met Google te vinden. Een tip: wat voor een gewas staat er rechts op het veld?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 21 aug, 2022 20:08
Terpen of wierden kunnen heel goed groter dan 600 meter doorsnee zijn
Dan ben ik abuis. Ik had die van Hogebeintum in mijn hoofd, ik meen dat die 300 meter in doorsnede was.
WillemT schreef:
zo 21 aug, 2022 23:25
Een tip: wat voor een gewas staat er rechts op het veld?
Uien? Of een afgetopte bollenveld?
De gele lis langs het water heb ik ook bij de tuinvijver, maar is inmiddels uitgebloeid. Dus een foto van eerder in de zomer.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 21 aug, 2022 23:42
Uien? Of een afgetopte bollenveld?
De gele lis langs het water heb ik ook bij de tuinvijver, maar is inmiddels uitgebloeid. Dus een foto van eerder in de zomer.
Het is een bollenveld, ik maakte de foto inderdaad in het voorjaar (21 mei om precies te zijn :D )
Google zegt dat ik tulpenvelden kan vinden in Creil, St Maartenszee, Biddinghuizen, Marknesse, Julianadorp, Voorhout, Hillegom, Beilen, Zeeland, ...
Voorhout en Beilen bestaan al een paar eeuwen.
Het beeld van Voorhout wordt tegenwoordig gedomineerd door autowegen.
Voor Beilen (Brunstigerveld) vind ik het beeld te wijds.

Die overmatig dikke kerktoren zou De Engel (Lisse) kunnen zijn.
Maar daar ken ik geen dijk.
≈========
Nav @Martin hieronder
https://taaladvies.net/wijds-of-weids/
weids
Met al het voorafgaande in gedachten vind ik afgegraven duin wel wat hebben.
De Engelbewaarderskerk in Lisse is een koepelkerk, bijna een "tweelingbroer" van de Majellakerk in Amsterdam-Oost, die ik goed heb gekend. De torenspits op het raad plaatje lijkt daar nergens op. Verdraaid een lastig zoekplaatje....
@Poppink, duinen werden afgegraven in een tijd dat dat nog met de schop gedaan moest worden.
Daar gingen ze, lijkt mij, geen kilometers mee sjouwen.

Edit nav @Poppink hieronder:
Het zand werd (minder dan een meter) afgegraven om bij een dieper gelegen meer vruchtbare grondlaag te komen
Het afgegraven zand werd een paar meter terzijde gelegd op smalle lage heuvels.

Op Goeree heten die opgeworpen zandheuveltjes schurvelingen.
Die schurvelingen zijn hooguit een meter hoog.
spoorzoeker schreef:
ma 22 aug, 2022 11:12
@Poppink, duinen werden afgegraven in een tijd dat dat nog met de schop gedaan moest worden.
Daar gingen ze, lijkt mij, geen kilometers mee sjouwen.
Maar waar lieten ze dat zand dan?
Je kan het niet ter plekke onder de grond begraven.
Poppink schreef:
ma 22 aug, 2022 11:27
Maar waar lieten ze dat zand dan?
Het schijnt dat men in de 16e eeuw al aan het afgraven was begonnen maar het nam in de 19e eeuw fors toe ten behoeve van stadsuitbreidingen en voor de aanleg van wegen.