Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 993 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33581 berichten
Poppink schreef:
za 28 aug, 2021 21:10
tip: Hoge beboste zandgrond (rug), vaak te midden van lagere gronden.
De plek is ontstaan in het Saalien
Ik denk bij het Raadplaatje aan landgoed Twickel en de Deldener Esch met de kerktoren van Delden (?) op de achtergrond.
Maar ik ga nog even verder speuren….
Twickel op 750 meter van de Duitse grens?
De heide van Springendal ten noorden van Ootmarsum?
Is al genoemd door JanH. (Paardenslenkte)
De tips zijn de sleutel.
De splitsing is op de kaart makkelijk herkenbaar.
Aan het einde van het pad kan je met enige moeite een ANWB richtingaanwijzer onderscheiden bij een N weg.
Hier dan: https://www.google.nl/maps/@52.4754066, ... !1e3?hl=nl
De mast en kerk zijn van Langeveen. Het ANWB bord staan aan de N343.
Heb ik ook eraan gedacht, maar overgeslagen omdat ik dacht dat die er niet op leek. Dus toch.... :oops:
Yesss!
Ik was al bang dat het te moeilijk zou zijn.

De locatie is bijzonder.
Het is het Bruine Haar.
Haar = Hoge beboste zandgrond (rug), vaak te midden van lagere gronden.
Deze rug is zo bijzonder omdat het de enige Esker is in ons land.
Hij loopt in ieder geval door tot bij de Loolee bij Almelo, daar waar de Bornsebeek zich bij de Loolee voegt en de Doorbraak begint.
Capture.jpg
Capture2.JPG
Ik ben benieuwd naar je nieuwe raadsel JanH

PS
Die vorige raadplaat heb ik gevonden door de vorm van het Duits-Nederlandse plaatje van de fietsroute te vergelijken met de vorm van de Duits-Nederlandse grens en daarna te speuren naar een afwateringsloop met een fietsroute er overheen.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 29 aug, 2021 23:37
Heb ik ook eraan gedacht, maar overgeslagen omdat ik dacht dat die er niet op leek. Dus toch.... :oops:
Ik was er ook al eens overheen gevlogen maar met de tip van de N-weg wat nauwkeuriger gekeken.
Poppink schreef: Die vorige raadplaat heb ik gevonden door de vorm van het Duits-Nederlandse plaatje van de fietsroute te vergelijken met de vorm van de Duits-Nederlandse grens en daarna te speuren naar een afwateringsloop met een fietsroute er overheen.
Echt ouderwets ambachtelijk handwerk. 👍

Nieuwe opgave:
Knipsel.JPG
De kabelbaan over het Ruiten AA kanaal.
Helemaal goed.
Ik had verwacht dat ietwat moeilijk zou zijn omdat de kabelbaan niet te zien is op streetview (die is van juni 2009). https://www.google.nl/maps/@52.8697155, ... 312!8i6656
Poppink mag weer.
Als je het weet dan zie je het op Google Maps.
Ik wilde graag een derde heideveld plaatsen.
DSC03164.JPG
Waar was Poppink gisteren?
Er zijn maar twee hunebedden in Drenthe die zich in de heidevelden bevinden, de overige liggen vaak tussen bomen of omgeven door gras. Bovendien ken ik dit hunebed: nummer D54 bij Havelte. https://www.google.nl/maps/@52.7932064, ... 312!8i6656
Ben er ook langs gefietst in 2008. En in 1962 was m'n schoolklas op schoolreis in het Nivon-huis daar vlakbij. En ik heb daarbij als kind hier wel eens over geklommen....
Daar valt niets meer aan toe te voegen Martin.
Jij bent.
Dit is hetzelfde hunebed D54 op mijn foto van 2 augustus 2008. De vrijstaande boom op de achtergrond is dezelfde als links op het raadplaatje.
DSCF0057.jpg

Hier is mijn volgende, links heide, rechts weiland:

Links heide, rechts wei.jpg
Soms helpt een fotografisch geheugen:
Burgemeester Le Coultredreef
https://maps.app.goo.gl/USAjg5e85nEWE8ov5

Groetjes uit Noorwegen.
Nou, dat is pijlsnel en helemaal goed! Inderdaad de Burgemeester Le Coultredreef in het Warandepark tussen het oude dorp Blaricum en Bijvanck, waar m'n zus woonde. Ik heb mevrouw de burgemeester vroeger goed gekend en was wel een paar keer te gast in haar woning.
Er heeft zich een voorval plaatsgevonden, die ik jullie niet wilde onthouden: in 1974 bracht H.M. koningin Juliana een bezoek aan Blaricum. Daar heb ik nog een mooie dia van genomen. Rechts staat burgemeester Le Coultre. Na het nemen van de foto maakte ik een aantal stappen achteruit, maar ik struikelde, veroorzaakt door de ongelijke straatstenen, achterover met mijn rug precies op de paardenmest (van de bereden politie) die daar op het wegdek lag. En ik heb me nog nooit zo geschaamd en vernederd gevoeld, zo pal voor de neus van Juliana.... Ervandoor naar huis om m'n kleren te wassen. :oops: :oops: :oops:

De volgende is voor jou.

Juliana in Blaricum 7-6-'74.jpg
Wat een verhaal zeg, Martin! Tegenwoordig zou dat niet meer kunnen, met al die veiligheidsmaatregelen.

Nieuwe raadplaat:

PXL_20210828_080448382-01.jpeg
Toegegeven, ik was er ditmaal met de auto, maar eerder, tweemaal zelfs, op dezelfde plek ook met de fiets.
Na 21 km en 1500 hoogtemeters zo'n lullig finish doekje? :roll:
Ik heb de foto doorgegeven aan een collega-molenaar van mijn molen die momenteel op vakantie in Noorwegen is. Hij is al 30 jaar fanatiek Noorwegen-liefhebber en kent het land op z'n duimpje.