Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 398 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33876 berichten
Mijn collectie geschikte foto's is niet heel groot, maar laten we deze maar doen.

Bijlagen

Dat is 'm Tovenaar. Herkende je het, of heb ik verzuimd een kenmerkend element te verdonkeremanen?
PeterVanRijn schreef:
za 18 mei, 2019 15:22
Dat is 'm Tovenaar. Herkende je het, of heb ik verzuimd een kenmerkend element te verdonkeremanen?
Dat laatste ja, je was nl vergeten de exacte GPS positie uit de foto te halen. :wink:

Hier de volgende:
foto.jpg
De tovenaar schreef:
za 18 mei, 2019 15:31
Dat laatste ja, je was nl vergeten de exacte GPS positie uit de foto te halen. :wink:
Ach wat suf. :oops:
PeterVanRijn schreef:
za 18 mei, 2019 19:47
De tovenaar schreef:
za 18 mei, 2019 15:31
Dat laatste ja, je was nl vergeten de exacte GPS positie uit de foto te halen. :wink:
Ach wat suf. :oops:
Tja, en de Tovenaar tovert die GPS-locatie dan weet tevoorschijn.

Ik zou niet weten hoe je zo'n GPS-locatie uit de foto naar voren haalt.

Groeten BSM
De tovenaar schreef:
za 18 mei, 2019 15:31
PeterVanRijn schreef:
za 18 mei, 2019 15:22
Dat is 'm Tovenaar. Herkende je het, of heb ik verzuimd een kenmerkend element te verdonkeremanen?
Dat laatste ja, je was nl vergeten de exacte GPS positie uit de foto te halen. :wink:

Hier de volgende:
foto.jpg
Als dít een voormalige spoorbaan zou zijn, vind ik de tunnelingangen in verhouding met de bomen en struiken wel errug klein voor locomotieven.... :roll:
Lorriespoor van een oude mijn of zo?
Martin E. van Doornik schreef:
za 18 mei, 2019 19:56
De tovenaar schreef:
za 18 mei, 2019 15:31
PeterVanRijn schreef:
za 18 mei, 2019 15:22
Dat is 'm Tovenaar. Herkende je het, of heb ik verzuimd een kenmerkend element te verdonkeremanen?
Dat laatste ja, je was nl vergeten de exacte GPS positie uit de foto te halen. :wink:

Hier de volgende:
foto.jpg
Als dít een voormalige spoorbaan zou zijn, vind ik de tunnelingangen in verhouding met de bomen en struiken wel errug klein voor locomotieven.... :roll:
Lorriespoor van een oude mijn of zo?
Het lijkt mij meer een of andere follie (of is het folly), maar waar ?

Volgens mij was er een tunneltje, misschien zelfs twee, op het landgoed Heidestein.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 19:52

Ik zou niet weten hoe je zo'n GPS-locatie uit de foto naar voren haalt.
Staat in de EXIF van een foto.

Voor de zekerheid maak ik van de mijne een screenshot voordat ik ze hier plaats ;)
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 19:52

Ik zou niet weten hoe je zo'n GPS-locatie uit de foto naar voren haalt.
Je hebt er vast handige tooltjes voor, maar je kunt het bestand opslaan, en dan de eigenschappen opvragen. Dan zie je o.a. een 'hoofdstukje' GPS met breedte- en lengtegraad.
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 19:59

Het lijkt mij meer een of andere follie (of is het folly), maar waar ?

Volgens mij was er een tunneltje, misschien zelfs twee, op het landgoed Heidestein.

Groeten BSM
Yep, Heidestein is goed:
http://rijksmonumenten.nl/monument/5097 ... ijsenburg/
BSM mag de volgende plaatsen.
Martin E. van Doornik schreef:
za 18 mei, 2019 19:56
Als dít een voormalige spoorbaan zou zijn, vind ik de tunnelingangen in verhouding met de bomen en struiken wel errug klein voor locomotieven.... :roll:
Lorriespoor van een oude mijn of zo?
De tunnels waren idd van een smalspoorlijntje, zie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heidestein
De tovenaar schreef:
za 18 mei, 2019 20:22
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 19:59

Het lijkt mij meer een of andere follie (of is het folly), maar waar ?

Volgens mij was er een tunneltje, misschien zelfs twee, op het landgoed Heidestein.

Groeten BSM
Yep, Heidestein is goed:
http://rijksmonumenten.nl/monument/5097 ... ijsenburg/
BSM mag de volgende plaatsen.
Zo zie je maar, soms is de eerste ingeving de beste.
Een toevalligheid is dat ik in mijn jeugd redelijk regelmatig meegenomen werd naar Bornia, en Heidestein ligt naast Bornia, en dus was er wel eens een uitstapje naar "verboden gebied". Ik herinner me allerlei "spooky" landgoed-inrichting.

Goed, ik heb een paar potentiële enigma-plaatjes bekeken en de volgende als volgende gekozen.
Niet te makkelijk, maar vol met clues, en ook hier is weer een fiets-linkje, en daarnaast een historisch linkje (en dan bedoel ik niet dat het plaatje zelf ook al een zekere historische waarde heeft).
 
Enigma.jpg
Groeten BSM

PS   In mijn plaatjes zitten geen GPS-coördinaten, zaten ze er wel in dan zou ik ze even omzetten naar bijvoorbeeld N 47.97477, E 003.31356.
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 22:42
De tovenaar schreef:
za 18 mei, 2019 20:22
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 19:59

Het lijkt mij meer een of andere follie (of is het folly), maar waar ?

Volgens mij was er een tunneltje, misschien zelfs twee, op het landgoed Heidestein.

Groeten BSM
Yep, Heidestein is goed:
http://rijksmonumenten.nl/monument/5097 ... ijsenburg/
BSM mag de volgende plaatsen.
Zo zie je maar, soms is de eerste ingeving de beste.
Een toevalligheid is dat ik in mijn jeugd redelijk regelmatig meegenomen werd naar Bornia, en Heidestein ligt naast Bornia, en dus was er wel eens een uitstapje naar "verboden gebied". Ik herinner me allerlei "spooky" landgoed-inrichting.

Goed, ik heb een paar potentiële enigma-plaatjes bekeken en de volgende als volgende gekozen.
Niet te makkelijk, maar vol met clues, en ook hier is weer een fiets-linkje, en daarnaast een historisch linkje (en dan bedoel ik niet dat het plaatje zelf ook al een zekere historische waarde heeft).
 
Enigma.jpg

Groeten BSM

PS   In mijn plaatjes zitten geen GPS-coördinaten, zaten ze er wel in dan zou ik ze even omzetten naar bijvoorbeeld N 47.97477, E 003.31356.
Gare de Mariembourg, Belgique?
Martin E. van Doornik schreef:
za 18 mei, 2019 23:10
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 22:42


Goed, ik heb een paar potentiële enigma-plaatjes bekeken en de volgende als volgende gekozen.
Niet te makkelijk, maar vol met clues, en ook hier is weer een fiets-linkje, en daarnaast een historisch linkje (en dan bedoel ik niet dat het plaatje zelf ook al een zekere historische waarde heeft).
 
Gare de Mariembourg, Belgique?
Da's te snel Martin, veel sneller als ik verwachtte. Hoe heb je het zo snel geflikt?
Kan je het jaar ook nog raden ?

De fietslink is dat RAVeL2 in Marienbourg begint (of eindigt), een andere fietslink is dat ik er in 1982 de trein naar huis nam (en daarna nog een aantal keren juist daarheen per trein+fiets).
En het historische linkje is dat Mariembourg genoemd is naar, en gesticht door Maria van Oostenrijk alias Maria van Hongarije als voorpost tegen de Fransen ... en daarna toch verloren waarna Philippeville de zuidflank van de Spaanse Nederlanden moest verdedigen.
Veel later, was er nog weer een omkering: Bij de eerste verdeling van Europa na Napoleon was dit stukje "Nederlanden" nog aan Frankrijk toebedeeld, pas in tweede instantie ontstond het "piemeltje" met Givet omdat het gebied van Mariembourg en Chimay naar de Nederlanden ging.

Groeten BSM
De omgeving ziet er onomstotelijk Belgisch uit. Op mijn computer is het naambord van het station niet te lezen, maar op mijn smartphone kon ik de letters MBO wel vaag onderscheiden. Heel eenvoudig de spoorwegenkaart van België op internet gezocht en die letters in de naam Mariembourg gauw gevonden.
En gecontroleerd op Streetview: de huizen achter de auto's zijn dezelfde als achter het rode rijtuig :wink: .

https://www.google.nl/maps/@50.0960789, ... 312!8i6656

De diesellocomotief is van het type HDL 55 of 62, weet ik niet precies, gebouwd in 1961-'66 en werden tot 2003 gebruikt. Dus moet de foto in die periode zijn genomen.

Hier een nieuwe raadselfoto en al eerder klaargemaakt tot ik 'em kon plaatsen, toevallig ook op een station gefotografeerd, vanuit een trein waar mijn fiets ook meereisde.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
za 18 mei, 2019 23:37
Hier een nieuwe raadselfoto en al eerder klaargemaakt tot ik 'em kon plaatsen, toevallig ook op een station gefotografeerd, vanuit een trein waar mijn fiets ook meereisde.

Afbeelding
Clervaux, Luxembourg.
 
Clervaux L.jpg
Clervaux L.jpg (122.69 KiB) 2811 keer bekeken
 
Clervaux Luxembourg.jpg
 

Groeten BSM


PS   Mijn Mariembourg enigma had ik dus nog even digitaal moeten checken ... en wat verwarrende info moeten toevoegen ?
PS2 De Mariembourg foto dateert van herfst 1986 !
Afbeelding

Clervaux, Luxembourg

Groeten BSM

Hallo Bridgestone, ook is dat snel gevonden! Hoe deed je dat of ken je het station soms al?
Ik was op in 2013 op treinreis van Liège-Guillemins naar Ettelbrück voor een vierdaagse fietstocht in Luxemburg. De volgende is voor jou.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 19 mei, 2019 00:07
Hallo Bridgestone, ook is dat snel gevonden! Hoe deed je dat of ken je het station soms al?
Ik was op in 2013 op treinreis van Liège-Guillemins naar Ettelbrück voor een vierdaagse fietstocht in Luxemburg. De volgende is voor jou.
De truuk was gemengd.  
Om te beginnen: "L'essentiel" deed me aan Luxemburg denken, ik weet even niet op welke gronden.
Ten tweede: Het station toont een enigzins Duits beïnvloede "bouw-saus".
    Er was altijd al een sterk Duitse invloed op het Luxemburgse spoor.
Ten derde: Ik ken het trein traject Liège - Luxembourg (of omgekeerd) van verschillende reizen.
Dit alles wil niet zeggen dat ik als een idiot-savant direct de oplossing uit mijn mouw kon schudden,

Dus ben ik eenvoudigweg met Troisvièrges begonnen en ben daarna digitaal de stations gaan affietsen ... en toen was het niet ver te gaan.

Als nieuw enigma-plaatje heb ik het volgende ... en ik heb het plaatje wat geanonimiseerd.
 
Enigma -.jpg
Let op, alleen de volledige naam maakt het antwoord goed.
En voor de bonuspunten: Wat is er fout aan de info in Wikipedia?

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 19 mei, 2019 00:39

geanonimiseerd.
 
Chique woord voor iemand die als en dan niet correct weet te gebruiken. Wat betekent het eigenlijk?