Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 998 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33962 berichten
Zandvoort is geen klein dorpje, daar bedoel ik ook niet mee.
Dan zou ik het niet weten.
willem.m schreef:
ma 06 sep, 2021 19:29
Dan zou ik het niet weten.
Heeft twee kerktorens tussen de duinen....
Links op de achtergrond loopt nog een spoorlijn zonder bovenleiding.
Dan is het station Beverwijk (mijn god, wat is het daar lelijk 😱) en dat dorpje Velsen. N.B. De gemeente Velsen telt 68.573 inwoners (1 juli 2021).
willem.m schreef:
ma 06 sep, 2021 19:52
Dan is het station Beverwijk (mijn god, wat is het daar lelijk 😱) en dat dorpje Velsen. N.B. De gemeente Velsen telt 68.573 inwoners (1 juli 2021).
Helemaal goed, station Beverwijk. Ik heb hier nou eenmaal jeugdherinneringen. M'n grootouders van moeders kant woonden op loopafstand vlakbij in Velsen-Noord, in mijn tijd was Beverwijk en omgeving nog wel mooi. Ten oosten van het station van Beverwijk keek ik uit over de weilanden. Altijd met de Blokkendoos-treinen vanuit Bussum (ik woonde in Blaricum) op familiebezoek. Het voormalige, houten station van Beverwijk (zie foto, inderdaad van stationsweb), gesloopt in 1959, kan ik me nog heel goed herinneren. M'n ouders zijn in 1948 op landgoed Scheybeek, tegenover het station, getrouwd. De bouw van de Velsertunnel heb ik nog gezien. Opa werkte bij de Hoogovens (nu Tata Steel) en m'n oma nam me vaak mee naar het strand van Wijk aan Zee. In de Breestraat kon men heel leuk winkelen. Enzovoorts.
"De gemeente Velsen telt 68.573 inwoners (1 juli 2021)." Ja, maar het is qua oppervlakte ook een grote gemeente, inclusief IJmuiden, Driehuis en Santpoort. Maar Beverwijk is zelf een eigen gemeente, waar ook Wijk aan Zee onder valt.
De volgende is voor jou.
Houten station Beverwijk.jpg
Spoorwegovergang Beverwijk 17 sept. 1955.jpg
Dat ben ik zelf, op 17 september 1955. Het houten station van Beverwijk bevond zich achter het seinhuis en de huizen links bestaan nog. Deze Blokkendoos-trein reed naar Haarlem via de grote spoor-draaibrug van IJmuiden.
Wat een geschiedenis gaat er soms toch schuil achter een op het eerste gezicht niet bepaald fraaie omgeving. Dank voor het delen!

Nieuwe opgave:

acc=2;doc=encoded=cCto9ihv0zaVnVYLx-JcbD4-gyxrUu0IvcawkQvfa5SwarVMzWIUWsXCZ3Kc3Q=.jpg
Het is een beetje een gepriegel om het op de smartphone tevoorschijn te halen in streetview. Maar volgens mij is het De Bellaard in Den Bosch, waar die de Parcivalring kruist.
willem.m schreef:
ma 06 sep, 2021 19:52
Dan is het station Beverwijk (mijn god, wat is het daar lelijk 😱) en dat dorpje Velsen. N.B. De gemeente Velsen telt 68.573 inwoners (1 juli 2021).
Vergat ik te zeggen dat die twee kerktorens tussen de duinen van Wijk aan Zee zijn en niet Velsen. Dat dorp kwam vaak in het nieuws vanwege de uitstoot van Tata steel.
Bart* schreef:
ma 06 sep, 2021 22:56
Het is een beetje een gepriegel om het op de smartphone tevoorschijn te halen in streetview. Maar volgens mij is het De Bellaard in Den Bosch, waar die de Parcivalring kruist.
Klopt, goed gevonden!
https://maps.app.goo.gl/7H9gokV9i3fFk7Gb6
Ik probeerde het plaatje te raden door te zoeken op die overkapping van de straat.
Bestaat er al een woord voor een gebouw dat over de straat heen gaat?
Zoals we wel een woord hebben voor een kanaal over een weg; aquaduct
spoorzoeker schreef:
di 07 sep, 2021 07:26
Ik probeerde het plaatje te raden door te zoeken op die overkapping van de straat.
Bestaat er al een woord voor een gebouw dat over de straat heen gaat?
Zoals we wel een woord hebben voor een kanaal over een weg; aquaduct
Een poort?
Kan je onder de Poort van Brabant door rijden of er alleen maar naar binnen gaan.
willem.m schreef:
di 07 sep, 2021 07:15
Klopt, goed gevonden!
https://maps.app.goo.gl/7H9gokV9i3fFk7Gb6
Enkele keren langsgekomen op weg naar noordelijke bestemmingen.

De nieuwe opgave heeft meer weg van zuidelijke bestemmingen:
Screenshot_20210906-225912_Gallery.jpg
willem.m schreef:
di 07 sep, 2021 07:32
spoorzoeker schreef:
di 07 sep, 2021 07:26
Ik probeerde het plaatje te raden door te zoeken op die overkapping van de straat.
Bestaat er al een woord voor een gebouw dat over de straat heen gaat?
Zoals we wel een woord hebben voor een kanaal over een weg; aquaduct
Een poort?
Zoiets wordt wel een luchtbrug genoemd. Een goed voorbeeld zie je bij het Van Nelle-gebouw in Rotterdam. Ook bij de Dom van Aken. En bij de Petronas Towers in Kuala Lumpur.
Bart* schreef:
di 07 sep, 2021 08:21
willem.m schreef:
di 07 sep, 2021 07:15
Klopt, goed gevonden!
https://maps.app.goo.gl/7H9gokV9i3fFk7Gb6
Enkele keren langsgekomen op weg naar noordelijke bestemmingen.

De nieuwe opgave heeft meer weg van zuidelijke bestemmingen:

Screenshot_20210906-225912_Gallery.jpg
De watertoren van Breukelen met links daarvan de toren van de St. Johannes de Doperkerk? Maar ik kan de locatie met de "palmboom" niet vinden. Gezien de stand van de zon vanaf de Scheendijk gefotografeerd?
Hier https://www.google.com/maps/@51.5505171 ... 384!8i8192
Onderdeel van de Ku(n)stpicknick Fietsroute op Walcheren https://www.kunstpicknicken.nl/walcheren/fietsroute/
De watertoren is dan van Domburg.

Zoeken met "palmboom picknickplaats" was de sleutel.
Super gevonden - had er zelf nog moeite mee om de exacte plek terug te vinden! Terwijl de foto nog van afgelopen weekend was. De volgende is weer voor jou, Jan.
Nieuwe opgave
24-IMG_9177.JPG
PS: is het forum ook milleniumproof?
in eerste oogopslag: Spanje, met wat zoeken naar die brug…La Vía Verde de la Sierra de Cádiz
Knap hoor, helemaal goed. Locatie van de foto: https://www.google.com/maps/@36.9494441 ... 312!8i6656
De brug maakt onderdeel uit van de Vía Verde. Van Wikipedia:
De Vía Verde de la Sierra is een toeristisch spoor voor 38 km bergachtig landschap tussen de dorpen Puerto Serrano en Olvera
Door hevige regenval waren er aardverschuivingen waardoor ik het voor eerste gedeelte vanaf Olvera een andere route moest nemen. In het dal op het Raad plaatje! kom ik weer op de Via Verde. De omleiding vroeg wat klim werk, maar elk nadeel heb zn voordeel: de A-8126 was wel een hele mooie afdaling.

Jij bent.