Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1243 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33950 berichten
ik denk hillegom
iets meer links van deze foto
B4E33203-5D05-422B-B745-5B23E8D31CC4.png
hier ergens
C1F402AE-8D8E-488A-B1BA-C98BBB1C729E.png
Capture.JPG
Je stond op de Beekkade langs de Oude Beek met zicht op de Veenenburgerlaan.
Zonder Jan had ik het never nooit gevonden.
Voor mij moet JandeFietser met de eer strijken.
De afgravingen in het duingebied zijn een mysterie voor mij.

De Veenenburgerlaan ligt waarschijnlijk op een oude duinrug.
In de 18e eeuw was deze streek een aaneenschakeling van buitenplaatsen voor de gegoede burgerij. Er werd veel groente verbouwd.
In de 19e eeuw worden de buitenplaatsen en groentevelden afgegraven om er bloembollen te gaan verbouwen.

De Keukenhof is de enige buitenplaats die deze kaalslag heeft overleefd.
De ironie wil dat deze buitenplaats zijn faam hedentendage juist ontleend aan de bloemen waar de toenmalige eigenaar zich destijds fel tegen heeft verzet.

Er worden heggen geplaatst om de zandverstuiving tegen te gaan.
Maar dan zitten we al in de 20e eeuw.
Ruim na 1850, het bouwjaar van de heg op de raadplaat.

http://www.familiezwaan.nl/HTML/Geschiedenis.shtml
Dat is de locatie inderdaad! Hoe heb je het gevonden Jan? De twee steekwoorden die ik bedoelde waren beekje en bollenstreek. Dan staat hij er meteen bij. Poppink heeft het resultaat op fraai wijze verfijnd.

Bij toeval fietste ik hier langs. Het beekje staat wat onder infrastructurele druk (mooi woord voor met de grond gelijk maken), vandaar dat de Vrienden van Oud Hillegom een verzoek hebben ingediend om het beekje te verheffen tot beschermde landschap. De gemeente schijnt er vooralsnog weinig voor te voelen.

Poppink geeft jou de eer, Jan.

oudebeek.jpg
spoorzoeker schreef:
ma 22 aug, 2022 15:34
De afgravingen in het duingebied zijn een mysterie voor mij.
Dat zand hadden ze in de 19e eeuw nodig voor wegenbouw en stadsuitbreidingen.
spoorzoeker schreef:
ma 22 aug, 2022 15:34
De afgravingen in het duingebied zijn een mysterie voor mij.

De Veenenburgerlaan ligt waarschijnlijk op een oude duinrug.
In de 18e eeuw was deze streek een aaneenschakeling van buitenplaatsen voor de gegoede burgerij. Er werd veel groente verbouwd.
In de 19e eeuw worden de buitenplaatsen en groentevelden afgegraven om er bloembollen te gaan verbouwen.

De Keukenhof is de enige buitenplaats die deze kaalslag heeft overleefd.
De ironie wil dat deze buitenplaats zijn faam hedentendage juist ontleend aan de bloemen waar de toenmalige eigenaar zich destijds fel tegen heeft verzet.

Er worden heggen geplaatst om de zandverstuiving tegen te gaan.
Maar dan zitten we al in de 20e eeuw.
Ruim na 1850.

http://www.familiezwaan.nl/HTML/Geschiedenis.shtml
Hier geeft de Geomorfologische kaart van Nederland mogelijk uitsluitsel.
Capture.JPG
De Keukenhof is de enige buitenplaats die deze kaalslag heeft overleefd.
De ironie wil dat deze buitenplaats zijn faam heden ten dage juist ontleent aan de bloemen waar de toenmalige eigenaar zich destijds fel tegen heeft verzet.

De keukenbloem?
Het landschap lezen blijft een uitdaging voor mij.
Ik heb nu meerdere keren gefietst langs de , iets westelijker gelegen, trekvaart van Leiden naar Haarlem.
In 1657 in acht maanden tijd gegraven.
Wat nu de A4 is, was toen deze trekvaart.

Het is me nooit opgevallen dat de weg langs de trekvaart een meter hoger ligt dan het omringende landschap.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Trekvaa ... lem-Leiden

@WiilemT, ik kan nergens een bevestiging lezen dat hier zand is afgegraven, en afgevoerd met als doel wegenbouw elders.
Er is hier afgegraven om op de zandlaag te komen.
Er is afgegraven voor de bollenteelt, ten koste van de groenteteelt
mijn zoekwoorden waren bollenveld en kerkepad.
Toen kwam ik via plaatjes op deze locatie uit, ben toen op google maps gaan zoeken naar de postie van de kerktoren.
ik kon het beekje zo snel niet vinden op een ipad.
de volgende uit 1 van mijn ritten dit jaar.
8FABAAE1-4C76-44F9-92DF-4B2D4022AC6F.jpeg
spoorzoeker schreef:
ma 22 aug, 2022 16:14
Het landschap lezen blijft een uitdaging voor mij.
Ik heb nu meerdere keren gefietst langs de , iets westelijker gelegen, trekvaart van Leiden naar Haarlem.
In 1657 in acht maanden tijd gegraven.
Wat nu de A4 is, was toen deze trekvaart.

Het is me nooit opgevallen dat de weg langs de trekvaart een meter hoger ligt dan het omringende landschap.
Het lezen van het landschap is sowieso een heerlijke hobby.
Bijna iedere bobbel in het landschap vertelt een verhaal.
Kleine hoogteverschillen, grootse verhalen.
In Holland is het landschap door inklinking behoorlijk gedaald. Daarom zijn de dijken zo hoog.
Ook de bouwtijd van grote werken uit het verleden doet me soms versteld staan.
Neem nou de muur van Hadrianus.
117 km lang en in 6 jaar (je leest het goed, zes jaar) gebouwd.
Rare jongens die Romeinen.
spoorzoeker schreef:
ma 22 aug, 2022 16:14
@WiilemT, ik kan nergens een bevestiging lezen dat hier zand is afgegraven, en afgevoerd met als doel wegenbouw elders.
Er is hier afgegraven om op de zandlaag te komen.
Er is afgegraven voor de bollenteelt, ten koste van de groenteteelt
Dat staat ondermeer hier: Canon van Nederland. Daar staat: "De achtergebleven 'geestgronden' bleken erg geschikt voor de teelt van bolgewassen", dus dat was een bijkomend voordeel. Niet het doel op zich.
spoorzoeker schreef:
ma 22 aug, 2022 16:14
Het is me nooit opgevallen dat de weg langs de trekvaart een meter hoger ligt dan het omringende landschap.
De Veenenburgerlaan en de 3e Loosterweg liggen zelfs "vijf meter" boven het bollenveld .....
Poppink schreef:
ma 22 aug, 2022 16:34
Het lezen van het landschap is sowieso een heerlijke hobby.
Een (goede) kaart vormt voor mij de basis voor elke fietstocht.
Gemaal De Oude Horn bij Acquoy
https://www.google.nl/maps/@51.8897365, ... 384!8i8192

Maar de machinerie is verwijderd en sinds 1978 is er een glasblazerij gevestigd.
De fotograaf staat in de provincie Utrecht (bij Leerdam) terwijl het witte gebouw in Gelderland ligt.
ja dat klopt, ik stond op de diefdijk, ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter de naam van deze dijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemaal_De_Oude_Horn
Als JandeFietser mijn oplossing juist vind mag ik wel de volgende plaatsen:

DSC03046.jpg
Is dat de St. Martinuskerk in Pepingen, BE?

(Kwam deze toevallig tegen toen ik wat heen en weer zocht naar artikelen over sluiting en herbestemming van kerken, waar ook bij ons sprake van is).
Nou al na 33 minuten opgelost. Inderdaad Pepingen, ik fietste over de Ninoofse Steenweg vanuit Halle. De regen was net opgehouden, vandaar de sombere lucht.
Dit heb je zeker gelezen? https://www.hln.be/pepingen/gemeente-tr ... ab5848b81/
De volgende is voor jou.
Puur toeval, ik had gisterenavond kerkenraadsvergadering en we spraken o.a. over de plannen van de RK parochie en de herbestemming van hun kerk, en mogelijke plannen meer samen te doen. In de voorbereidingen hierop kam ik deze tegen, ik herkende het plaatje.

Ik plaats nu een foto, maar zie waarschijnlijk vanavond pas wat er voor oplossingen worden aangedragen, vandaag een werkdag in Amsterdam waar ik alleen een werk-netwerk-computer ter beschikking heb. Als ik voldoende pauze kan nemen, kijk ik tussendoor nog wel even op de iPad, maar ik beloof niks.
Volgende:
07E5F054-3687-418A-A221-25598047C9FA.jpeg
Het is beslist geen hunebed, want de stenen zijn niet "historisch" vergroeid met de bodem. Gezien de krassen op de keien lijken ze recent voor de sier te zijn neergelegd.
Misschien dit hier? Scroll naar de onderste foto. https://hetbosderomarming.nl/herdenking ... -kinderen/