Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1062 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33605 berichten
Dat ijzeren ding rechts lijkt de vorm te hebben van een "Gelderse gevel" te hebben wat hier onlangs is besproken, bij Lathum. Maar daar zie ik niet zoveel vegetatie....
Rogge, een es of restanten van rivierduinen, een slingerende weg, een buurtschap, beuken, augustus.
Het ruikt naar het landschap ten oosten van Deventer-Zutphen.
Ik herinner me dat er een paar plaatjes zijn geweest uit de buurt van Almen.
Almen?
Het is niet bij Lathum of Almen.
Streetview heeft beelden uit 2009, het Raad plaatje! is lastig te herkennen. Mapillary biedt meer uitkomst.
Het pasop-bord waarschuwt voor één van de grootste keversoorten van Europa (meer dan 9 centimeter). Misschien helpt dat bij het zoeken naar een oplossing.

Edit: wel graag de exacte locatie.
Het vliegend hert? Kan verder niks vinden over een trek.
Ja, het gaat om het Vliegend Hert.
Niet deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Vliegend_Hert of deze https://nl.wikipedia.org/wiki/%27t_Vlie ... rt_(molen) :wink:

Misschien helpt het als ik zeg dat ik de foto dit jaar heb genomen.
Wat een lolbroek ben je, ik heb in de eerste plaats natuurlijk aan die grote tor met gewei gedacht!
:?
Misschien is mijn tekst niet goed overgekomen bij jou Martin, of ik begrijp jouw reactie niet. Het gaat dus om deze
En dit is het bord:
Knipselv4.JPG
Knipselv4.JPG (10.29 KiB) 729 keer bekeken
Een vliegend hert is toch een grote tor met gewei? Ik was daar wel duidelijk in.
Maar ik was vandaag vooral bezig met het huishouden (m'n vrouw is gisteren gevallen en moet nu rust houden) en verder werken aan het schaalmodel van een Zuid-Hollandse wipmolen. Echt een secuur werkje. De schroefvorm van de wieken. Alleen nog het scheprad (rechtsvoor) afhangen en een kruirad aan de staart maken, dan is hij klaar. Daarom nauwelijks aan de computer gezeten.
DSC00721.jpg
Als ik op "overlast vliegend hert" googel, kom ik o.a. uit bij het dorpje Jabeek tussen Sittard en Brunssum. Is het daar? Zoeken op Mapillary vind ik te tijdrovend.
Je bent op de juiste plek.
Ik had verwacht dat Jabeek al direct gevonden zou worden. Om jullie nu te "dwingen" voor de juiste locatie vind ik wat teveel van het goede, ook omdat het Raad plaatje! al meer dan 24 uur open staat.

Ik reken dit goed. Hoef ik ook niet aldoor het forum te checken, brengt toch een verplichting met je mee hè, het plaatsen van een Raad plaatje! 😩
Locatie op streetview: https://www.google.nl/maps/@50.9766209, ... 6656?hl=nl

Jij bent.
Aha. Ik had op ca. 200 meter van deze locatie gekeken, maar vond het juiste beeld niet. Maar ik was dus wel dichtbij.

Nieuwe opgave:

2068.jpg
Lijkt me een (voormalig) hotel of restaurant, gezien de royale ramen. Blijkbaar zijn de letters van de naam van dit etablissement of reclame (van bier o.i.d.) al verwijderd. Ik ben nu in m'n molen aan het klussen, daarom kan ik zonder grote computer niks uitrichten.
Ik weet niet wat dat ei op de vierpoot daar doet maar héél mooi vind ik het niet.

O en het dorpshuis is rechtsaf.

Dus we zoeken een ei op pootjes voor een hotel of chinindrestaurant (waarschijnlijk ‘de Roode leeuw’ ofzo) in een dorp.
Nee, mooi is het niet.

Het is een overnachtingslocatie in de bible belt.
En die Bible belt is wel een groot zoekgebied, hoor. Zie het bijgaande kaartje in deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel
Ik denk Vierhouten.
renel schreef:
zo 05 dec, 2021 17:31
Ik denk Vierhouten.
Halleluja! Dat is correct.

Martin E. van Doornik schreef:
zo 05 dec, 2021 17:26
En die Bible belt is wel een groot zoekgebied, hoor. Zie het bijgaande kaartje in deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel
Ik weet het: ik woon één kilometer van de bijbelbeltgrens vandaan.
Nieuwe kansen in deze nieuwe ronde:
camping2.jpg
Ik was wel benieuwd naar dat kunstwerk:
Op het grasveld op de hoek Ganzenakkers - Nunspeterweg bevindt zich een klein monumentje met een bijzondere geschiedenis.

Op 11 februari 1967 om 11.11 uur werd op “het Weitje” (hoek Ganzenakkers - Elspeterbosweg) een gedenkteken onthuld.
Het had een symbolisch karakter en moest de visie van de ontwerper op de structuur van de samenleving weergeven.
Het monument was 3,5 meter hoog en droeg de naam “De Vier Houten”.
Het was opgebouwd uit een sokkel met vier zwarte balken die elk een element van de samenleving moesten voorstellen: recht, vrijheid, saamhorigheid en vreugde.

Initiatiefnemer was het op 11 februari 1942 opgerichte, gereformeerde studentendispuut N.E.P. van de “Societas Studiosorum Reformatorum afdeling Utrecht”.
Zij vierden hiermee hun 25-jarig bestaan en schonken het monument aan Vierhouten als dank voor de gastvrijheid die het dispuut hier altijd kreeg.

Burgemeester Langman onthulde het studenten-monument door het verwijderen van een wit laken.
Hij zou bijna niet gekomen zijn, omdat hij dacht dat het “nep” was en hij voor niets zou komen.

Ongeveer vijf jaar na de onthulling werd het monumentje vernield. Het werd niet hersteld.

Op 13 februari 1982 werd door N.E.P. opnieuw een monument onthuld, nu op het veldje hoek Ganzenakkers - Nunspeterweg.
Het nieuwe monument is een wit geschilderd betonnen ei dat op vier betonnen balken (“vier houten”) staat.
Het stelt het “Ei van Columbus” voor, het symbool van het studentendispuut.
Het monument beeldt de verbintenis van de studenten met Vierhouten uit. De betekenis van de balken is hetzelfde als dat van het vorige monument.

De feestelijkheden rond de onthulling begonnen met een rondgang door het dorp van het lyra- en trompetterkorps uit Elspeet.
Erelid van het studentendispuut NEP, de heer H. Bolle, hield vervolgens een korte toespraak.
Hierna onthulde burgemeester H.J. Smith het monument.
Het monumentje werd gedoopt door het versplinteren van een fles advocaat op het betonnen ei.

“Het Ei” verandert regelmatig van kleur. Met Koninginne-/Koningsdagen is hij oranje geverfd en met Pasen krijgt hij meerdere kleuren.
Ook andere gelegenheden worden aangegrepen om het monumentje te versieren. Officiëel verboden, maar men knijpt hiervoor een oogje dicht. Wie de schilders zijn is dan ook nooit bekend.
Weten we dat ook weer.
renel schreef:
zo 05 dec, 2021 17:45
Nieuwe kansen in deze nieuwe ronde:camping2.jpg
Hier?
https://www.google.nl/maps/@50.9856574, ... !1e3?hl=nl