Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1061 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33416 berichten
Dat zal wel kloppen dan.
Ik ben vandaag weer eens in de oude doos gedoken.
Afbeelding
Leon schreef: Dat zal wel op de Pont de Gard zijn.
En hoe had je dat gevonden?
Vos schreef:
vr 03 dec, 2021 16:11
Leon schreef: Dat zal wel op de Pont de Gard zijn.
En hoe had je dat gevonden?
Onze leraar Latijn heeft er ons op de middelbare school meerdere malen uitgebreid over verteld en met zelfgemaakte dia's laten zien. Later ben ik er ook zelf geweest, twee keer. Het was dus niet echt raden. :-)
De Pont du Gard is wereldberoemd, ook bij mensen die geen Latijn hebben gehad of er niet zijn geweest, zoals ik.
Oh ok, zo klonk het wel.
Ik laat deze (voormalige?) jeugdherberg (in België?) voor dhr. van Doornik.
Ik heb even naar Grabbelpas gegoogled: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grabbelpas
Ik heb niet veel in Vlaamse jeugdherbergen overnacht (verdeeld van 1972 t/m 2017): Oostende (2 keer), Gent, Antwerpen, Brugge, Kortrijk, Zoersel en Sint Martens-Voeren. Dan zijn er intussen vele jeugdherbergen opgeheven of nieuwe bij gekomen. Ik ben even naar zolder geweest om m'n oude jeugdherberggidsen (van over de hele wereld!) vanaf 1970 door te bladeren, maar allemaal zowat zonder foto's. Die van België (Vlaanderen en Wallonië samen) zijn er pas vanaf 2013 foto's te zien en het raad plaatje is daar niet bij. Een gebouw met een witte risaliet. Ik zie wel enkele JH-logo's. Ik heb ook naar de stempels in m'n vaders NJHC-kaart gekeken.
Het was vroeger heel gewoon dat er ansichtkaarten van jeugdherbergen waren uitgebracht; ik heb hier talloze van, en op google gezocht naar oude Belgische ansichten, maar geen enkel resultaat. Zucht....
We zouden het aan één van de mensen op de foto kunnen vragen. Maar ze zijn amper te herkennen volgens lens.
Twee ervan zaten op een vorige foto in Esneux aan het bier. Eentje heeft een achternaam die suggereert dat zijn voorvaderen van de plaats van de foto van vandaag kwamen.
De fietser rechts heeft een soort rode "spiegelei" achterop de fiets wat ik vaak in Duitsland heb gezien. Een Duitse gast in Vlaanderen?
Nee, een fietsersbonder.
De jeugdherberg (check, dat klopt) daar is overigens ergens ruwweg halverwege toen en nu opgeheven.
Martin E. van Doornik schreef: Ik ben even naar zolder geweest
Soms ben je dichterbij dan je denkt.
Heusden-Zolder?
Ik heb op "statige panden" in die plaats gezocht op Google, maar ik kwam alleen maar immo-aanbiedingen tegen....
Dan maar mijn Vlaamse adressenboek van 1980 gepakt en de adressen hieruit op Google Maps gezocht en voilà!
Diest dus.
https://www.google.nl/maps/@50.9836128, ... 312!8i6656
Goed gezocht en gevonden, inclusief de best wel verborgen streetview. Jij bent.
Hier is dan mijn volgende:

Welke JH.jpg
Komt Huub Stapel er volgende aflevering langs?
Van Martin, die net op zolder is geweest, dus een jeugdherinnering, beter gezegd een jeugdherberg.
Denkelijk België.
Het bankje op de voorgrond zou zomaar in Nederland kunnen zijn.
Die heuvel op de achtergrond doet een rivierdal vermoeden.
Inderdaad een rivierdal en deze villa kijkt over het water uit. Is zelfs verbonden met een plaatselijke bekendheid.
Ben ook benieuwd of Huub Stapel....
Bij mijn zoektocht naar een oplossing van het Raad plaatje! van Leon ben ik deze vaak tegen gekomen:
https://www.google.com/maps/@50.4482555 ... 312!8i6656
Jeugdherberg in Namen.
Klopt en goed gevonden. De auberge de jeunesse in Namur. Daar heb ik in 1995 overnacht (mijn bed stond in de erker boven), onderweg per fiets van Frankrijk langs de Maas langs Huy tot Liège en dan over de N3 naar Aachen (Aken). Verder via Duisburg, Münster en Leer naar huis. Man, wat was het in Namur een erg hete zomer, 33 graden maar liefst. Kon bijna nergens iets kopen op België's nationale feestdag (21 juli), alles potdicht....
Dat fraaie huis was vroeger de woning met atelier van de kunstschilder Félicien Rops, waar een museum in de stad aan hem gewijd is. Over de afbeeldingen heb ik nogal wat bedenkingen....
https://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9licien_Rops
De volgende is voor jou.
Heb de indruk dat Leon het ook al wist.

Nieuwe opgave
Knipselv2.JPG